Pracownia Ikonografii Krakowa
Pracownia Ikonografii Krakowa została założona w roku 1964 przez prof. Jerzego Banacha w celu gromadzenia i naukowego opracowania dawnej ikonografii naszego miasta, czyli jego widoków powstałych przed rokiem 1918.
W Pracowni zewidencjonowano dotąd - pod postacią dokumentacji wizualnej oraz informacji - ponad 12 tys. widoków Krakowa, zarówno ogólnych, jak jego części, placów, ulic, poszczególnych budowli oraz ich wnętrz.
Ewidencjonowane są wszystkie widoki, niezależnie od techniki wykonania, a więc obrazy, rysunki, grafiki, fotografie itd., bez względu na poziom artystyczny tych prac; jedynym kryterium jest bowiem wartość poznawcza widoku, tzn. ilość i wiarygodność informacji o zabudowie miasta, jakie można z niej odczytać. W oparciu o ten materiał opracowywany jest, nie mający jak dotąd odpowiednika w Polsce, ikonograficzny katalog (seria Katalog Widoków Krakowa), który wychodząc od widoku i uzupełniając przekaz ikonograficzny informacjami pozyskanymi drogą kwerend bibliograficznych i archiwalnych, pokazuje przemiany, jakim ulegała postać miasta, w szczegółach znane niejednokrotnie tylko ze źródeł ikonograficznych. W tym sensie ikonografia doskonale uzupełnia wiedzę historyczną. Aktualnie w Pracowni opracowywany jest katalog widoków Śródmieścia, czyli części miasta zamkniętej niegdyś murami obronnymi, a dziś otoczonej Plantami.
Dotąd ukazało się siedem tomów Katalogu Widoków Krakowa: 1. J. Banach Ikonografia Rynku Głównego w Krakowie (1998); 2. I. Kęder, W. Komorowski, A. Zeńczak, Ikonografia kościoła Mariackiego i placu Mariackiego, Małego Rynku, ulic Mikołajskiej, Siennej i Św. Krzyża w Krakowie (1999); 3. W. Komorowski, I. Kęder, Ikonografia kościoła Dominikanów i ulicy Grodzkiej w Krakowie (2005); 4. I. Kęder, W. Komorowski, Ikonografia placu Wszystkich Świętych oraz ulic Franciszkańskiej, Poselskiej, Senackiej i Kanoniczej w Krakowie (2007); 5. I. Kęder, W. Komorowski, A. Bromboszcz, Ikonografia ulic Brackiej, Wiślnej, Olszewskiego, Gołębiej, Św. Anny i Jagiellońskiej wraz z gmachem Collegium Maius w Krakowie (2016); 6. I. Kęder, W. Komorowski, M. Łepkowski, Ikonografia ulic Szewskiej i Szczepańskiej, placu Szczepańskiego, ulic Reformackiej i Sławkowskiej oraz zachodnich odcinków ulic Św. Marka i Pijarskiej w Krakowie (2018); 7. I. Kęder, W. Komorowski, B. Zbroja, A. Dworzak, M. Klinke, Ikonografia ulic Św. Jana, Floriańskiej i Pijarskiej oraz środkowych odcinków ulic Św. Tomasza i Św. Marka w Krakowie (2019).
Obecnie trwają prace nad kolejnymi czterema tomami w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, które mają zamknąć wyznaczony Plantami obszar Śródmieścia.
W Pracowni powstają również inne publikacje, zarówno naukowe jak i popularyzatorskie poświęcone ikonografii, historii i sztuce Krakowa. Spośród ważniejszych prac, które ukazały się drukiem, można wymienić książki J. Banacha Dawne widoki Krakowa (1967 i 1982) i Kraków malowniczy. O albumach z widokami Krakowa w dziewiętnastym wieku (1980), W. Mossakowskiej i A. Zeńczak, Kraków na starej fotografii (1984), I. Podgórnik-Kęder, Romanizm w Krakowie (1985), W. Komorowskiego i A. Sudackiej, Rynek Główny w Krakowie (2008), I. Kęder, Kraków. Obrazy (2009) czy W. Komorowskiego, Średniowieczne domy krakowskie (od lokacji miasta do połowy XVII wieku): kamienice, pałace miejskie i rezydencje kanonicze. Trwałość gotyckiego modelu w nowożytności (2014).
J. Banach, I. Kęder i W. Komorowski należeli również do grona współautorów Encyklopedii Krakowa (1998-2000).
Zbiory Pracowni udostępniane są również dla celów naukowo-badawczych, konserwatorskich i popularyzacyjnych.
Kierownik Pracowni Ikonografii Krakowa: dr hab. Waldemar Komorowski
Sukiennice, Rynek Główny, 31-042 Kraków
tel. 12 43 35 419
e-mail: wkomorowski@mnk.pl
W Pracowni zewidencjonowano dotąd - pod postacią dokumentacji wizualnej oraz informacji - ponad 12 tys. widoków Krakowa, zarówno ogólnych, jak jego części, placów, ulic, poszczególnych budowli oraz ich wnętrz.
Ewidencjonowane są wszystkie widoki, niezależnie od techniki wykonania, a więc obrazy, rysunki, grafiki, fotografie itd., bez względu na poziom artystyczny tych prac; jedynym kryterium jest bowiem wartość poznawcza widoku, tzn. ilość i wiarygodność informacji o zabudowie miasta, jakie można z niej odczytać. W oparciu o ten materiał opracowywany jest, nie mający jak dotąd odpowiednika w Polsce, ikonograficzny katalog (seria Katalog Widoków Krakowa), który wychodząc od widoku i uzupełniając przekaz ikonograficzny informacjami pozyskanymi drogą kwerend bibliograficznych i archiwalnych, pokazuje przemiany, jakim ulegała postać miasta, w szczegółach znane niejednokrotnie tylko ze źródeł ikonograficznych. W tym sensie ikonografia doskonale uzupełnia wiedzę historyczną. Aktualnie w Pracowni opracowywany jest katalog widoków Śródmieścia, czyli części miasta zamkniętej niegdyś murami obronnymi, a dziś otoczonej Plantami.
Dotąd ukazało się siedem tomów Katalogu Widoków Krakowa: 1. J. Banach Ikonografia Rynku Głównego w Krakowie (1998); 2. I. Kęder, W. Komorowski, A. Zeńczak, Ikonografia kościoła Mariackiego i placu Mariackiego, Małego Rynku, ulic Mikołajskiej, Siennej i Św. Krzyża w Krakowie (1999); 3. W. Komorowski, I. Kęder, Ikonografia kościoła Dominikanów i ulicy Grodzkiej w Krakowie (2005); 4. I. Kęder, W. Komorowski, Ikonografia placu Wszystkich Świętych oraz ulic Franciszkańskiej, Poselskiej, Senackiej i Kanoniczej w Krakowie (2007); 5. I. Kęder, W. Komorowski, A. Bromboszcz, Ikonografia ulic Brackiej, Wiślnej, Olszewskiego, Gołębiej, Św. Anny i Jagiellońskiej wraz z gmachem Collegium Maius w Krakowie (2016); 6. I. Kęder, W. Komorowski, M. Łepkowski, Ikonografia ulic Szewskiej i Szczepańskiej, placu Szczepańskiego, ulic Reformackiej i Sławkowskiej oraz zachodnich odcinków ulic Św. Marka i Pijarskiej w Krakowie (2018); 7. I. Kęder, W. Komorowski, B. Zbroja, A. Dworzak, M. Klinke, Ikonografia ulic Św. Jana, Floriańskiej i Pijarskiej oraz środkowych odcinków ulic Św. Tomasza i Św. Marka w Krakowie (2019).
Obecnie trwają prace nad kolejnymi czterema tomami w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, które mają zamknąć wyznaczony Plantami obszar Śródmieścia.
W Pracowni powstają również inne publikacje, zarówno naukowe jak i popularyzatorskie poświęcone ikonografii, historii i sztuce Krakowa. Spośród ważniejszych prac, które ukazały się drukiem, można wymienić książki J. Banacha Dawne widoki Krakowa (1967 i 1982) i Kraków malowniczy. O albumach z widokami Krakowa w dziewiętnastym wieku (1980), W. Mossakowskiej i A. Zeńczak, Kraków na starej fotografii (1984), I. Podgórnik-Kęder, Romanizm w Krakowie (1985), W. Komorowskiego i A. Sudackiej, Rynek Główny w Krakowie (2008), I. Kęder, Kraków. Obrazy (2009) czy W. Komorowskiego, Średniowieczne domy krakowskie (od lokacji miasta do połowy XVII wieku): kamienice, pałace miejskie i rezydencje kanonicze. Trwałość gotyckiego modelu w nowożytności (2014).
J. Banach, I. Kęder i W. Komorowski należeli również do grona współautorów Encyklopedii Krakowa (1998-2000).
Zbiory Pracowni udostępniane są również dla celów naukowo-badawczych, konserwatorskich i popularyzacyjnych.
Kierownik Pracowni Ikonografii Krakowa: dr hab. Waldemar Komorowski
Sukiennice, Rynek Główny, 31-042 Kraków
tel. 12 43 35 419
e-mail: wkomorowski@mnk.pl