Dla mediów
Konserwacja „Czwórki” Józefa Chełmońskiego zakończona
„Czwórka” Józefa Chełmońskiego odzyskała swój pierwotny blask. Obraz znów zachwyca pełnią kolorów, lekkością i dynamiką kompozycji. Weekend urodzinowy w Sukiennicach to doskonała okazja, by na własne oczy zobaczyć to wielkoformatowe dzieło Chełmońskiego.
Kapiści. Sto lat!
Muzeum Narodowe w Krakowie świętuje stulecie powstania grupy kapistów – jednego z najważniejszych ugrupowań artystycznych w historii polskiej sztuki. Nowa wystawa, „Kapiści. Sto lat!”, prezentuje fascynującą twórczość artystów, którzy zrewolucjonizowali polskie malarstwo, przenosząc nacisk na wyrażanie emocji poprzez kolory i światło.
Gosia Baczyńska. Pokaz z kolekcji MNK
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na opowieść o modzie damskiej oczami Gosi Baczyńskiej. Kreacje projektantki można zobaczyć teraz w ramach galerii stałej MNK Szołayscy „Przedmioty. Galeria designu polskiego XX i XXI wieku”.
Falerystyka Legionów Polskich 1914–1918
Przypadająca w 2024 roku 110. rocznica wybuchu I wojny światowej i wymarszu Pierwszej Kompanii Kadrowej stała się okazją do zaprezentowania kolekcji falerystyki z lat 1914–1918 przechowywanej w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
Uskrzydlone. Putta w sztuce renesansu
Putta to popularny motyw dekoracyjny w postaci małych, pulchnych, często uskrzydlonych chłopców, najczęściej ukazanych nago lub okrytych draperią. Ten urokliwy fenomen wzbogaca niezliczone dzieła nowożytnej sztuki europejskiej. W Italii – pod wpływem antyku – od 2. ćwierci XV wieku putta zawładnęły dekoracją architektoniczną, rzeźbą, malarstwem, grafiką, medalierstwem, tkactwem i ceramiką. O powodzeniu tego motywu zdecydowały z pewnością walory estetyczne oraz to, że putta nadawały się do przekazywania rozmaitych treści, poważnych i żartobliwych, pogańskich i chrześcijańskich, dobrych i złych.
Wyspiański. Trzecia odsłona wraz z pokazem nieznanych dzieł z okresu paryskiego.
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na trzecią odsłonę wystawy stałej w MNK Wyspiański wraz z pokazem nieznanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego ze zbiorów Ziyada Raoofa. Nieznana w literaturze przedmiotu ani szerokiej publiczności kolekcja liczy dwanaście prac, różnorodnych w technice i okresie powstania.
Złote runo – sztuka Gruzji
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w Polsce, ale też w Europie tak wszechstronną, panoramiczną i obszerną wystawę sztuki gruzińskiej – od najstarszych śladów ludzkiej aktywności przez zachwycające, starożytne przykłady złota Kolchidy, kamienne stele wczesnego średniowiecza, mieniące się feerią barw średniowieczne kodeksy iluminowane, nowożytne stroje, militaria, przez pejzaże ilustrujące zmieniające się oblicza Tbilisi i malarstwo Pirosmaniego, po sztukę awangardową XX wieku, z uwzględnieniem wkładu w jej rozwój polskich artystów, którzy swoje losy związali z tym pięknym i niezwykłym krajem.
Blask złota. Z kolekcji gabinetu numizmatycznego
Wystawa czasowa w Muzeum Emeryka Hutten-Czapskiego, prezentująca niemal 600 złotych numizmatów na co dzień nieeksponowanych, honoruje 120. rocznicę przekazania Muzeum Narodowemu w Krakowie jednego z najcenniejszych darów w jego historii – kolekcji zgromadzonej przez hr. Emeryka Hutten-Czapskiego. Wyróżnia się w niej zbiór numizmatów, liczący 11 tysięcy obiektów, niemający sobie równych wśród zarówno wcześniej, jak i później tworzonych. I to właśnie z kolekcji Czapskiego pochodzi większość pokazanego na wystawie złota, a także wszystkie prezentowane przykłady złotnictwa, odznaczeń i starodruków.
Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL
”Okres po II wojnie światowej w historii Polski utożsamiany jest z istnieniem państwa Polska Rzeczpospolita Ludowa o ograniczonej suwerenności, poddanego kontroli Związku Radzieckiego, wpisanego w system zimnowojennego podziału świata. W tych realiach odbywały się zarówno odbudowa kraju po zniszczeniach wojennych, jak i szeroko zakrojony proces zmian we wszystkich dziedzinach życia, w tym w sferze kultury.” – pisze w katalogu do wystawy jej pomysłodawca prof. dr hab. Andrzej Szczerski, dyrektor MNK.
Broń i Barwa
Od 27 października zwiedzający mogą zobaczyć nową odsłonę wystawy „Broń i Barwa” Muzeum Narodowego w Krakowie. Zmianie uległa nie tylko aranżacja, ale też lokalizacja kolekcji – jest ona prezentowana w MNK Arsenał.
Adam Marczyński. Liryzm i forma
Adam Marczyński (1908–1985) był jednym z najciekawszych krakowskich artystów po II wojnie światowej. Blisko 60 prac obrazów, grafik i szkiców - z lat 40., 50., i 60. XX wieku jego autorstwa można oglądać w galerii Pawilonu Józefa Czapskiego MNK.
Matejko. Malarz i historia
Jan Matejko (1838–1893), o czym wiedzą nawet dzieci, był najwybitniejszym malarzem doby historyzmu, miłośnikiem zabytków i kolekcjonerem. Ponad 300 obiektów – m.in. obrazów, szkiców, rysunków, fotografii, dokumentów, medali i strojów – prezentuje wystawa „Matejko. Malarz i historia” w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie.
Muzeum Książąt Czartoryskich. Klasztorek
Klasztorek, czyli co? To część Muzeum Książąt Czartoryskich łącząca Pałac Czartoryskich z Arsenałem dwiema malowniczymi przewiązkami. Nazwa Klasztorek przypomina, że zanim to miejsce stało się własnością Czartoryskich, należało do sąsiedniego klasztoru Pijarów. Po remoncie i w nowej aranżacji prezentacja w Klasztorku uzupełnia wystawę w Pałacu.
WILNO, VILNIUS, VILNE 1918-1948. JEDNO MIASTO –WIELE OPOWIEŚCI
Co my wiemy o międzywojennym Wilnie? Nadal niewiele, a jeszcze mniej o sztuce w tamtym okresie. Dlatego wielowątkowy obraz tego miasta ma za zadanie ukazać wystawa „Wilno, Vilnius, Vilne 1918–1948. Jedno miasto – wiele opowieści” zorganizowana w Muzeum Narodowym w Krakowie wspólnie z Litewskim Narodowym Muzeum Sztuki w Wilnie.