Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart kir Calendar Calendar Calendar Logo

Projekty naukowo-badawcze

Projekty naukowo-badawcze

Zakończenie projektu – Badanie polskich strat wojennych

Celem projektu „Badanie polskich strat wojennych: Straty wojenne MNK i kolekcji Książąt Czartoryskich digitalizacja posiadanej i odnalezionej dokumentacji wizualnej” było uzupełnienie posiadanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie dokumentacji wizualnej, dotyczącej strat wojennych oraz stworzenie kompleksowej bazy wiedzy nt. obiektów utraconych w czasie II wojny światowej. Baza ta byłaby niezwykle pomocna przy prowadzeniu poszukiwań strat wojennych. Dwuletni program badawczy prowadzony był w latach 2018-2019.

Co skrywała Szkatuła Królewska?

Była zrobiona z drewna, z okładziną hebanową, wyposażona w złote okucia i uchwyty w formie lwich głów, połączone grubym łańcuchem. W jej wnętrzu przechowywano ozdobny krzyż Zygmunta Starego, wykonany z czerwonego jaspisu, złoty pierścień z wielkim diamentem, należący również do króla, krzyż Anny Jagiellonki zwany wdowim; czarne szkatułki królowej Bony z roku 1518… Zaginione skarby ze zbiorów Muzeum Narodowego wciąż czekają na odnalezienie.

DET-ART

DET-ART - Metoda nieinwazyjnego obrazowania rozkładu pierwiastków do badań dzieł sztuki.
Celem projektu DET-ART, realizowanego przez interdyscyplinarny zespół pracowników Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie (AGH, WFiIS) oraz Muzeum Narodowego w Krakowie (MNK), jest opracowanie metody obrazowania rozkładu pierwiastków zawartych w pigmentach oraz innych materiałach tworzących dzieła sztuki w oparciu o rentgenowską analizę fluorescencyjną. Opracowana metoda obrazowania będzie odpowiednia do zastosowania w warunkach laboratoriów muzealnych.

Twórczy kod Maksymiliana Gierymskiego

Rola Maksymiliana Gierymskiego jako inicjatora rozwoju nowoczesnej polskiej szkoły pejzażowej jest jednym z kluczowych problemów sztuki polskiej XIX wieku. Dlatego też Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych Muzeum Narodowego w Krakowie podjęło interdyscyplinarne badania nad twórczością tego malarza, w celu określenia "twórczego kodu” Maksymiliana Gierymskiego, a w dalszym etapie również innych artystów z kręgu polskiej kolonii w Monachium, nawiązujących do jego dzieł.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję