{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Przykłady realizacji Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Książąt Czartoryskich

Przykłady realizacji Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Książąt Czartoryskich



Chorągiew Carów Szujskich
II połowa XVII wieku, olej na jedwabnych adamaszkach, dwustronnie malowany.
Ten cenny obiekt znajduje się w zbiorach Książąt Czartoryskich od 1802 r. W 1991 r. został wycofany z ekspozycji ze względu na fatalny stan techniczny.

Konserwacja polegała na usunięciu starych XIX-wiecznych zabezpieczeń z kolagenowych błon, którymi obustronnie była podklejona chorągiew i pod wpływem których zabytek niszczał. Przeprowadzono konserwację zachowawczą malowidła po obu stronach i zdublowano całość przezroczystą tkaniną, która przejęła ciężar chorągwi i umożliwiła jej ponowną pionową ekspozycję w zmodernizowanej i specjalnie klimatyzowanej gablocie.

Jest to przykład interdyscyplinarnej konserwacji. Prowadziły ją dwa zespoły specjalistów: konserwatorzy tkanin pod kierunkiem Anny Prokopowicz i konserwatorzy malarstwa, których pracą kierowała Katarzyna Novljaković.

Praca została wyróżniona w konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2002 z zakresu konserwacji.


Kazanie św. Jana Chrzciciela
Obraz Kazanie św. Jana Chrzciciela przypisany Pieterowi Brueghlowi mł. przez Klausa Ertza, badacza twórczości rodziny Brueghlów i fenomenu ich warsztatu, należy do cenniejszych obiektów kolekcji malarstwa zachodnioeuropejskiego w krakowskim Muzeum Narodowym. Jest jednym z dwóch obrazów tego autora w polskich zbiorach, obok Pejzażu zimowego z łyżwiarzami i pułapką na ptaki z Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Pieter Brueghel mł. zwany Piekielnym był najstarszym synem Pietera Bruegela st., a znany jest przede wszystkim jako naśladowca i kopista dzieł swojego ojca, wybitnego artysty niderlandzkiego z drugiej połowy XVI wieku. Pierwowzorem dzieła jest obraz Kazanie św. Jana Chrzciciela namalowany przez Pietera Bruegla st. w 1566 roku, który znajduje się w zbiorach Szépművészeti Múzeum w Budapeszcie. Kopie obrazów Pietera Bruegla wykonane przez jego syna są cenione przez historyków sztuki i wystawiane w muzeach na całym świecie jako przykłady niezwykłego warsztatu flamandzkich mistrzów.

Obraz Kazanie św. Jana Chrzciciela malowany jest temperą na gruntowanym, drewnianym podobraziu, sklejonym z czterech dębowych desek. W swojej ponad 400-letniej historii ulegał on uszkodzeniom i był wielokrotnie poddawany różnym zabiegom konserwatorskim. Z czasem bogata kompozycja powoli traciła swoją pierwotną urodę: obraz stawał się nieczytelny, miał liczne plamy pociemniałych retuszy, pokryty był warstwą pożółkłego, ciemnego werniksu i nie budził zachwytu zwiedzających Galerię Malarstwa Europejskiego.

W 2009 roku trafił do Pracowni Konserwacji Malarstwa w Muzeum Czartoryskich, gdzie w trakcie trwających ponad dwa lata prac usunięto stare, pociemniałe retusze, przemalowania i wadliwe uzupełnienia zaprawy, wykonano konsolidację pierwotnych warstw oraz korektę klejeń desek.
Konserwacji towarzyszyły badania naukowe, które umożliwiły rozpoznanie stanu zachowania oraz techniki malarskiej. Większość badań o nieinwazyjnym charakterze wykonano w LANBOZ-ie (Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych) MNK.

Dzięki wynikom specjalistycznych badań i obserwacjom obrazu podczas pracy, konserwatorzy rozpoznali technikę artysty – od zaprawy, rysunku, imprimatury, temperowego malowidła do laserunków olejno-żywicznych – co pozwoliło zrekonstruować warstwę malarską w sposób naśladujący autora i przywrócić utracone piękno dzieła.

Wykonawcy prac konserwatorskich: Katarzyna Novljaković, Anna Grochowska-Angelus, Małgorzata Chmielewska i Urszula Węgrzynowicz