Pracownia Konserwacji Papieru i Skóry
W Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry odnawiane są obiekty na podłożu papierowym, pergaminowym i skórzanym. Różnorodność technik artystycznych, w jakich są one wykonane, jest ogromna.
Restaurowane zabytki to rysunki, grafiki, gwasze, akwarele, pastele, plakaty, dokumenty, książki, mapy, a także globusy, wachlarze, rysunki na kalce, oprawy książek, kurdybany, skórzane pokrowce i futerały, fartuszki masońskie. Dzieła sztuki trafiające do pracowni mają różne formaty: od kilkucentymetrowych form malarstwa miniaturowego po kilkumetrowe obiekty wielkoformatowe, takie jak plakaty czy projekty polichromii.
Pracownia ma pod swoją opieką także zbiory sztuki Dalekiego Wschodu, obecnie zdeponowane w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha". Należą do nich malowidła na jedwabiu i papierze, w formie poziomych i pionowych zwojów, na papierze ryżowym tsu-so, parawany, wachlarze, a także największa w Europie Środkowej kolekcja drzeworytów japońskich.
Wykonuje się tu liczne konserwacje obiektów wielkoformatowych – projektów witraży i polichromii. Warto tu wspomnieć o cyklu kartonów fryburskich Józefa Mehoffera, pastelach Apollo Spętany i Wanda Stanisława Wyspiańskiego oraz projektach polichromii do kościoła Mariackiego autorstwa Jana Matejki.
Oprócz konserwacji zniszczonych dzieł sztuki Pracownia przygotowuje obiekty do wypożyczeń poza Muzeum. Prace w tym zakresie obejmują oprawę i zabezpieczenie dzieł sztuki, przygotowanie opinii i dokumentacji stanów zachowania i nadzór nad pakowaniem. Do obowiązków konserwatorów należą również opieka nad bieżącymi wystawami oraz kontrola warunków klimatycznych w wyznaczonych oddziałach Muzeum.
W introligatorni oprawia się książki współczesne oraz przeprowadza renowację książek XIX- i XX-wiecznych. Wykonuje się także specjalistyczne opakowania indywidualne dla zabytków, np. pudła do dokumentów pergaminowych z pieczęciami. Introligatornia wraz z Pracownią zajmują się oprawą grafik i rysunków.
Konserwatorzy uczestniczą w konferencjach, szkoleniach i warsztatach. Pracownia przyjmuje także studentów konserwacji na praktyki wakacyjne.
Zespół Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry brał udział w opracowaniu broszur z serii Ochrona Zbiorów NIMOZ: Zasady postępowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym oraz Skóra w obiektach zabytkowych.
W ostatnich latach Pracownia przeprowadzała konserwację dużego zbioru starodruków, rękopisów i numizmatów dla nowo otwartego Muzeum im. E. Hutten-Czapskiego (w ramach projektu Europejskie Centrum Numizmatyki Polskiej). Kolejną dużą realizacją było przygotowanie obiektów na wystawy "Zawsze Młoda! Polska sztuka około 1900" oraz "Utagawa Kuniyoshi. W świecie legend i fantazji".
Zespół:
Kontakt:
ul. J. Piłsudskiego 14
tel. + 48 012 433 58 21
Restaurowane zabytki to rysunki, grafiki, gwasze, akwarele, pastele, plakaty, dokumenty, książki, mapy, a także globusy, wachlarze, rysunki na kalce, oprawy książek, kurdybany, skórzane pokrowce i futerały, fartuszki masońskie. Dzieła sztuki trafiające do pracowni mają różne formaty: od kilkucentymetrowych form malarstwa miniaturowego po kilkumetrowe obiekty wielkoformatowe, takie jak plakaty czy projekty polichromii.

Wykonuje się tu liczne konserwacje obiektów wielkoformatowych – projektów witraży i polichromii. Warto tu wspomnieć o cyklu kartonów fryburskich Józefa Mehoffera, pastelach Apollo Spętany i Wanda Stanisława Wyspiańskiego oraz projektach polichromii do kościoła Mariackiego autorstwa Jana Matejki.
Oprócz konserwacji zniszczonych dzieł sztuki Pracownia przygotowuje obiekty do wypożyczeń poza Muzeum. Prace w tym zakresie obejmują oprawę i zabezpieczenie dzieł sztuki, przygotowanie opinii i dokumentacji stanów zachowania i nadzór nad pakowaniem. Do obowiązków konserwatorów należą również opieka nad bieżącymi wystawami oraz kontrola warunków klimatycznych w wyznaczonych oddziałach Muzeum.
W introligatorni oprawia się książki współczesne oraz przeprowadza renowację książek XIX- i XX-wiecznych. Wykonuje się także specjalistyczne opakowania indywidualne dla zabytków, np. pudła do dokumentów pergaminowych z pieczęciami. Introligatornia wraz z Pracownią zajmują się oprawą grafik i rysunków.
Konserwatorzy uczestniczą w konferencjach, szkoleniach i warsztatach. Pracownia przyjmuje także studentów konserwacji na praktyki wakacyjne.
Zespół Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry brał udział w opracowaniu broszur z serii Ochrona Zbiorów NIMOZ: Zasady postępowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym oraz Skóra w obiektach zabytkowych.
W ostatnich latach Pracownia przeprowadzała konserwację dużego zbioru starodruków, rękopisów i numizmatów dla nowo otwartego Muzeum im. E. Hutten-Czapskiego (w ramach projektu Europejskie Centrum Numizmatyki Polskiej). Kolejną dużą realizacją było przygotowanie obiektów na wystawy "Zawsze Młoda! Polska sztuka około 1900" oraz "Utagawa Kuniyoshi. W świecie legend i fantazji".
Zespół:
- Łucja Skoczeń-Rąpała – kierownik pracowni
- Dorota Okrągła
- Ewa Sobiczewska
- Zofia Maniakowska-Jazownik
- Marta Winiarczyk
- Janina Cholewa
- Małgorzata Burda
- Anna Kozłowska
- Monika Kędryna – introligator w Bibliotece Czartoryskich
Kontakt:
ul. J. Piłsudskiego 14
tel. + 48 012 433 58 21