Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Pracownia Konserwacji Papieru i Skóry

Pracownia Konserwacji Papieru i Skóry

Pracownia Konserwacji Papieru i Skóry

W Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry odnawiane są obiekty na podłożu papierowym, pergaminowym i skórzanym. Różnorodność technik artystycznych, w jakich są one wykonane, jest ogromna.

Restaurowane zabytki to rysunki, grafiki, gwasze, akwarele, pastele, plakaty, dokumenty, książki, mapy, a także globusy, wachlarze, rysunki na kalce, oprawy książek, kurdybany, skórzane pokrowce i futerały, fartuszki masońskie. Dzieła sztuki trafiające do pracowni mają różne formaty: od kilkucentymetrowych form malarstwa miniaturowego po kilkumetrowe obiekty wielkoformatowe, takie jak plakaty czy projekty polichromii.

Dublowanie plakatu, fot. Pracownia Konserwacji Papieru i SkóryPracownia ma pod swoją opieką także zbiory sztuki Dalekiego Wschodu, obecnie zdeponowane w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha". Należą do nich malowidła na jedwabiu i papierze, w formie poziomych i pionowych zwojów, na papierze ryżowym tsu-so, parawany, wachlarze, a także największa w Europie Środkowej kolekcja drzeworytów japońskich.

Wykonuje się tu liczne konserwacje obiektów wielkoformatowych – projektów witraży i polichromii. Warto tu wspomnieć o cyklu kartonów fryburskich Józefa Mehoffera, pastelach Apollo Spętany i Wanda Stanisława Wyspiańskiego oraz projektach polichromii do kościoła Mariackiego autorstwa Jana Matejki.
Oprócz konserwacji zniszczonych dzieł sztuki Pracownia przygotowuje obiekty do wypożyczeń poza Muzeum. Prace w tym zakresie obejmują oprawę i zabezpieczenie dzieł sztuki, przygotowanie opinii i dokumentacji stanów zachowania i nadzór nad pakowaniem. Do obowiązków konserwatorów należą również opieka nad bieżącymi wystawami oraz kontrola warunków klimatycznych w wyznaczonych oddziałach Muzeum.

W introligatorni oprawia się książki współczesne oraz przeprowadza renowację książek XIX- i XX-wiecznych. Wykonuje się także specjalistyczne opakowania indywidualne dla zabytków, np. pudła do dokumentów pergaminowych z pieczęciami. Introligatornia wraz z Pracownią zajmują się oprawą grafik i rysunków.

Konserwatorzy uczestniczą w konferencjach, szkoleniach i warsztatach. Pracownia przyjmuje także studentów konserwacji na praktyki wakacyjne.

Zespół Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry brał udział w opracowaniu broszur z serii Ochrona Zbiorów NIMOZ: Zasady postępowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym oraz Skóra w obiektach zabytkowych.

W ostatnich latach Pracownia przeprowadzała konserwację dużego zbioru starodruków, rękopisów i numizmatów dla nowo otwartego Muzeum im. E. Hutten-Czapskiego (w ramach projektu Europejskie Centrum Numizmatyki Polskiej). Kolejną dużą realizacją było przygotowanie obiektów na wystawy "Zawsze Młoda! Polska sztuka około 1900" oraz "Utagawa Kuniyoshi. W świecie legend i fantazji".

Zespół:
  • Łucja Skoczeń-Rąpała – kierownik pracowni
  • Dorota Okrągła
  • Ewa Sobiczewska
  • Zofia Maniakowska-Jazownik
  • Marta Winiarczyk
  • Janina Cholewa
  • Małgorzata Burda
  • Anna Kozłowska
  • Monika Kędryna – introligator w Bibliotece Czartoryskich

Kontakt:
ul. J. Piłsudskiego 14
tel.  + 48 012  433 58 21

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję