Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Przykłady realizacji Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Książąt Czartoryskich

Przykłady realizacji Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Książąt Czartoryskich

Przykłady realizacji Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Książąt Czartoryskich


Zwiastowanie
Obraz Zwiastowanie Mistrza Jerzego ze zbiorów Czartoryskich (tempera na desce, 1517) poddano konserwacji w związku z wypożyczeniem na wystawę Kraków – europejskie miasto prawa magdeburskiego 1257–1791 organizowaną przez krakowskie Muzeum Historyczne w rocznicę 750-lecia lokacji Krakowa (maj–listopad 2007 roku).

Pociemniały werniks, zmienione kolorystycznie retusze oraz przetarcia malowidła przysłaniały urodę tego dzieła. Po oczyszczeniu obraz odzyskał głębokie i czyste barwy, uwidoczniły się precyzyjnie wykonane detale i subtelny modelunek karnacji. Przeprowadzono badania pigmentów i spoiwa oraz analizę w światłach UV i IR.

Przedstawienie wzorowane na drzeworycie Albrechta Dürera stanowiło środkową część tryptyku z kolegiaty św. Michała na Wawelu. Obraz, odnaleziony przez Izabelę Czartoryską w 1802 roku w ruinach wawelskiej kolegiaty, został włączony do jej kolekcji. Restaurowany był w 1891 roku przez Bronisława Abramowicza.

Wystawa, na której zaprezentowano obraz, była niepowtarzalną okazją, żeby zobaczyć Zwiastowanie zestawione ze skrzydłami tryptyku z kościoła św. Krzyża w Krakowie.
Konserwacja została wykonana w latach 2006–2007 przez Katarzynę Novljaković i Małgorzatę Chmielewską.

Adoracja Dzieciątka
Adoracja Dzieciątka Lorenza Lotta (tłusta tempera na desce topolowej, ok. 1507) to jeden z najcenniejszych obrazów renesansowych znajdujących się w zbiorach polskich.
Bernard Berenson, wybitny znawca malarstwa renesansowego, umieścił krakowski obraz w monografii Lorenza Lotta wydanej w roku 1901. Dopiero w 1908 roku. badacz zobaczył Adorację Dzieciątka w pałacu hrabiego Zygmunta Pusłowskiego w Krakowie. Na rewersie malowidła znajduje się znak kolekcyjny jednego z największych kolekcjonerów XVII wieku, Don Gaspara de Haro y Guzman, ambasadora Hiszpanii w Rzymie i wicekróla Neapolu.

W ramach pełnej konserwacji usunięto pociemniały werniks, w wyniku czego na niektórych partiach obrazu ukazały się przemalowania. Fragment tła w postaci szmaragdowej zasłony był pokryty jednolitym, prawie czarnym kolorem. Podobnie został przemalowany błękitny płaszcz Marii wraz z żółtym podbiciem. Badania przemalowanych fragmentów wykazały, że wykonano je w XIX w. (wykryta została m.in. żółć chromowa, którą do palety malarskiej wprowadzono po 1825 roku). Podczas prac konserwatorzy usunęli wtórne nawarstwienia i przywrócili oryginalny koloryt weneckiego obrazu.
Czas konserwacji: 1996–1997
Wykonawca: Anna Grochowska-Angelus

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję