{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Muzeum Forum

fot. Karol Kowalik - Pracowania Fotograficzna MNK

Muzeum Forum


W 2008 roku miała miejsce akcja edukacyjno-artystyczna "Ulica Jaremy" (inaugurująca projekt "Ulicami do sztuki"), zorganizowana w setną rocznicę urodzin i pięćdziesiątą rocznicę śmierci artystki. W krakowskiej dzielnicy Azory, rejonie mającym złą sławę, znajduje się ulica Marii Jaremy. Najbardziej charakterystyczny element pejzażu – wielki, ponury blok z lat 60. - Muzeum Narodowe w Krakowie ozdobiło wielkoformatową reprodukcją fragmentu obrazu artystki "Penetracje", eksponowanego w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku. Malowidło nawiązuje do typowych dla estetyki powojennego modernizmu monumentalnych realizacji malarskich w przestrzeni miejskiej: murali. Jednocześnie w skrzynkach pocztowych mieszkańców bloku umieszczone zostały foldery na temat twórczości Jaremianki wraz z bezpłatnym biletem do Galerii Sztuki Polskiej XX wieku Muzeum Narodowego w Krakowie.

Mural z fragmentem obrazu Jaremianki był pierwszym przykładem "nowej fali" murali w Krakowie. W kolejnych latach murale powstawały w ramach festiwalu Artboom. W 2012 roku Muzeum Narodowe w Krakowie, w ramach współpracy z organizatorami festiwalu, zaprosiło do stworzenia ogromnego dzieła Mariusza Warasa - najbardziej znanego na świecie polskiego artystę zewnętrznego. Jego autorski projekt M – city zakłada stworzenie murali w wielu miastach na świecie. Wielkoformatowe pejzaże miejskie powstały w Gdańsku, Paryżu, Budapeszcie, Rio de Janeiro, Sao Paulo – a w czerwcu 2012 roku na ścianie Domu Józefa Mehoffera - Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Mural jest jednym z najważniejszych na krakowskim szlaku murali obejmującym 19 prac.

W ramach Festiwalu Sztuk Wizualnych ArtBoom 2009 na fasadzie Gmachu Głównego budynku zawisła poruszająca się na wietrze zasłona z taśm, z napisem: "Sztuka to doskonałe opium". Autorką tej ingerencji w przestrzeń publiczną była Jadwiga Sawicka. Praca artystki zachęcała przechodnia, żeby wszedł do muzeum i odurzył się sztuką, zapominając przez chwilę o świecie rzeczywistym.

W tym samym roku na festiwalu "Przystanek Woodstock" w Kostrzynie nad Odrą, MNK zaproszone przez Jerzego Owsiaka i Fundację Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, przeprowadziło warsztaty powiązane z akcją promującą otwarcie po remoncie Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach oraz plenerowym pokazem dzieła Rembrandta "Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem" z kolekcji MNK.
W 2010 roku Muzeum Narodowe w Krakowie stworzyło minigalerię reprodukcji wybranych obrazów z kolekcji MNK w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Prokocimiu w Krakowie. Wystawa gościła m.in. na Oddziale Onkologii i Hematologii szpitala.

Pierwszym projektem w ramach Muzeum Forum, gdy jeszcze przed Gmachem funkcjonował parking, była przeprowadzona wśród aut, w 2010 roku, akcja artystyczna Julii Heuer, Umschichten i Justyny Gryglewicz pt. "Kiss" oraz dyskusja – "Jeśli nie pomnik, to co?". Przy pomniku Wyspiańskiego (który w 2014 roku został przesunięty bliżej Błoń) stanął podnośnik, z którego widzowie mogli spojrzeć w oczy postaci Wyspiańskiego.

W roku 2011, tuż po likwidacji parkingu, na placu przed Gmachem Głównym pojawiły się z okazji 100. rocznicy urodzin Czesława Miłosza trzy duże, białe, metalowe kule o strukturze zmiętego papieru – "Haiku" – autorstwa Aleksandra Janickiego.