Second life
Digitalizacja spuścizny i pamiątek po Józefie Czapskim, sprawiły, że wyzwaniem dla Muzeum stało się przygotowanie, w oparciu o zdigitalizowane obiekty, założeń oferty kulturalnej dostosowanej do potrzeb współczesnych odbiorców.
Digitalizacja zasobów muzealnych w Polsce wiąże się z przeznaczaniem na ten cel bardzo dużych środków publicznych. MNK świadome odpowiedzialności w tym zakresie, pragnie optymalnie wykorzystać pozyskiwane w procesie digitalizacji wizerunki cyfrowe i stworzyć nowe możliwości ich prezentacji.
Stąd inicjatywa podjęcia współpracy i wymiany wiedzy z partnerami z krajów zaawansowanych w informatyzacji - Norwegia i Liechtenstein, będących liderami w zakresie "drugiego życia obiektów" poddanych digitalizacji.
Wymiana dobrych praktyk w tym obszarze pozwoliła wypracować nowatorskie, innowacyjne rozwiązania dotychczas nie stosowane w naszym kraju oraz stworzy realną podstawę kontynuacji współpracy z państwami Darczyńców w dziedzinie cyfryzacji w kolejnych latach.
Celem współpracy z muzeami z Norwegii i Liechtensteinu było dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie cyfryzacji, upowszechniania i promocji zdigitalizowanych dóbr kultury oraz poznanie dobrych praktyk w tej dziedzinie.
"Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju - Polska 2030" i "Strategia digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce..." za priorytet uznają "Zwiększenie ilości zasobów publicznych w tym zasobów edukacyjnych, zbiorów dziedzictwa, publikacji naukowych i treści mediów publicznych dostępnych w sieci, w celu zapewnienia podaży treści wysokiej jakości". Muzeum Narodowe w Krakowie będąc liderem w dziedzinie digitalizacji dóbr kultury w Polsce stanęło wobec wyzwania optymalnych metod promocji i rozpowszechniania zdigitalizowanego dziedzictwa kultury ("drugie życie obiektu po cyfryzacji").
PLANY:
1. Działania merytoryczne, m.in.:
a) przygotowanie założeń merytorycznych i szczegółowego programu wizyt studyjnych, w tym wybór ekspertów i instytucji;
b) 3 wizyty studyjne w instytucjach kultury w Norwegii (Bergen), Liechtensteinie (Vaduz) i w Polsce (Kraków) dla pozyskania wiedzy na temat rozwiązań w dziedzinie digitalizacji i upowszechnienia cyfrowych wizerunków w krajach partnerskich Projektu - w ramach 3 wizyt studyjnych: spotkania i warsztaty z ekspertami dla wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie narzędzi i metod digitalizacji i upowszechniania dziedzictwa odpowiadających potrzebom współczesnego odbiorcy.
2. Efekty trwałe spotkań:
a) stworzenie strategii digitalizacji, upowszechnienia i promocji spuścizny Józefa Czapskiego
b) opracowanie broszury cyfrowej (podsumowanie prac projektowych) – jako efekt wymiany wiedzy w trakcie spotkań projektowych i współpracy z ekspertami (promocja FWD)
3. Ewaluacja zadania (m.in. przygotowanie wniosków ze współpracy i rekomendacji)
W Projekcie wzięli udział pracownicy Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Miejskiego w Bergen i Muzeum Narodowego w Liechtensteinie oraz eksperci i pracownicy instytucji kultury i nauki z Liechtensteinu (Liechtenstein University), Norwegii i Polski (ok. 30 osób).
- Broszura - Second Life. Digitalisation and promotion of digitalised heritage via New Media
- Strategia digitalizacji, upowszechniania i promocji spuścizny Józefa Czapskiego w Pawilonie Józefa Czapskiego
Wsparcie udzielone z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.