{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

ZAJĘCIA DLA PRZEDSZKOLI

ZAJĘCIA DLA PRZEDSZKOLI

Zapraszamy grupy przedszkolne do skorzystania z oferty zajęć na rok 2024/25. Podczas pracy nad programem zaktualizowane zostały zarówno tematy jak i scenariusze, omawiane treści, pojęcia oraz aktywności. Pojawiły się również całkiem nowe tytuły!
Zależało nam, by zajęcia w muzeum stały się uzupełnieniem podstawy programowej, spełniały potrzeby nauczycielek i nauczycieli, a przede wszystkim dawały radość dzieciom i inspirowały do kreatywnego myślenia. Dlatego do konsultacji oferty zaprosiłyśmy osoby, które na edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej znają się najlepiej. Ostateczny zestaw zajęć jest efektem współpracy z nauczycielkami sześciu krakowskich placówek.


Wybór tematów zajęć znajdą Państwo poniżej. W celu rezerwacji terminu zajęć dla swojej grupy prosimy o kontakt z Centrum Informacji i Rezerwacji, tel. 12 433 57 44 (numer wewnętrzny: 2), poniedziałek-piątek w godz. 9:00-16:00; e-mail: rezerwacja@mnk.pl.
Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum      

Zajęcia są dostępne od września 2024.

__________________
MNK MATEJKO
Warsztat artysty. Jan Matejko i jego pracownia
Przedszkole (4–6 lat)
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć poznamy tajemnice warsztatu pracy prawdziwego artysty malarza, zwiedzimy jego dom i pracownię. Zobaczymy obrazy Matejki, sprawdzimy, jak pachniało jego miejsce pracy i czy narzędzia, jakich używał, przypominają nasze. Podczas zajęć obudzimy emocje i wyostrzymy zmysły.

Cele

  • Poznamy miejsce, w którym mieszkał i pracował jeden z największych polskich malarzy
  • Dowiemy się, w jaki sposób pracował i jak wyglądał jego warsztat pracy
  • Porównamy jego narzędzia z tymi, które znamy z domu lub przedszkola
  • Poznamy nazwy rekwizytów i akcesoriów malarskich
  • Dowiemy się, czym jest inspiracja, skąd czerpał ją Matejko oraz jaką rolę w pracy artysty pełnią zmysły i emocje
  • Skorzystamy z nieograniczonych zasobów własnej wyobraźni, by na chwilę zamienić się artystów

Aktywności

  • Będziemy rozmawiać, sięgać do znanych nam sytuacji z życia codziennego i dzielić się spostrzeżeniami
  • Dowiemy się, czym różni się salon od jadalni i do czego służyła pracownia
  • Dotkniemy akcesoriów malarskich, sprawdzimy, jak pachną i jakie są w dotyku materiały używane przez dorosłych artystów
  • Będziemy rozpoznawać, kim są postacie na obrazach, i sprawdzać, czy pozowanie do obrazu jest wyczerpujące
  • Poruszamy się trochę
  • Wykonamy prace plastyczne, za pomocą wyobraźni połączymy nasze pomysły z tytułami prac, których „nie zdążył” namalować Jan Matejko
 
Obiekty – między innymi:
  • obrazy Jana Matejki: Pieśń, Autoportret, Stańczyk udający ból zęba, Kopernik i inne
  • meble i wyposażenie salonu
  • ubranie noszone przez Matejkę
  • wybrane przedmioty z kolekcji rzemiosła artystycznego służące malarzowi za rekwizyty
  • pracownia malarza z wyposażeniem i akcesoriami malarskimi (sztalugi, pędzle, palety itp.)
 

_______________________________________________________________
MNK GMACH GŁÓWNY, XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Czy woda jest niebieska, a jabłko okrągłe? O kolorach i kształtach w sztuce
Przedszkole (4–6 lat). Zajęcia dostosowane także do dzieci w wieku 3 lat
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć poszukamy w dziełach sztuki znanych nam kolorów i kształtów, poznamy też nowe barwy, figury i pojęcia. Przypomnimy sobie, czym różnią się barwy ciepłe od zimnych oraz jakie znaczenie mają niektóre kolory w codziennym życiu. Sprawdzimy, w jakich barwach artyści widzieli otaczający ich świat, spróbujemy też rozwikłać tajemnice kwadratów, kół i trójkątów w sztuce.

Cele

  • Przypomnimy sobie podstawowe wiadomości o znanych nam kolorach (poćwiczymy ich nazwy) i ich obecności w naszym życiu
  • Sprawdzimy, jakie znane nam bryły i figury geometryczne pojawiają się w dziełach sztuki, porozmawiamy o tym, z czym nam się kojarzą, spróbujemy odczytać ich znaczenie
  • Porównamy kolory, których używali artyści, z tymi, które znamy z otaczającego nas świata
  • Przypomnimy sobie takie pojęcia jak „dzieło sztuki”, „obraz”, „rzeźba” i spróbujemy poznać nowe, takie jak „sztuka abstrakcyjna” czy „instalacja”

Aktywności

  • Będziemy rozpoznawać znane nam kolory i kształty oraz figury geometryczne
  • Porozmawiamy o tym, jakie kolory najbardziej lubimy i z czym nam się one kojarzą
  • Będziemy się dziwić temu, w jakich barwach i kształtach widzą świat artyści, porozmawiamy też o tym, czy mają rację
  • Sprawdzimy, co się dzieje z kolorami i kształtami, gdy popatrzymy na nie przez kalejdoskop, lub co się stanie, gdy niektóre kolory ze sobą pomieszamy
  • Poćwiczymy uważne patrzenie i będziemy trenować wyobraźnię
  • Poruszamy się trochę
  • Wykonamy prace plastyczne, powołując do życia stworzenia z naszej kolorowej wyobraźni

Obiekty – między innymi:

  • wybrane przykłady malarstwa pejzażowego
  • wybrane dzieła sztuki ekspresyjnej i abstrakcyjnej
  • wybrane dzieła sztuki przestrzennej i rzeźby


_____________________________________________________________
MNK CIOŁEK, Galeria „Sztuka Dawnej Polski. XII–XVIII wiek"

Opowieść o Świętym Mikołaju i świętach
Przedszkole (4–6 lat)
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć poznamy bliżej najbardziej lubianego przez dzieci świętego, dowiemy się, kim naprawdę był i dlaczego to właśnie on przynosi nam prezenty. Sprawdzimy, czy zawsze nosił długą brodę i czy na pewno brał pod opiekę tylko grzeczne dzieci. Zawędrujemy do świata legend oraz bożonarodzeniowych tradycji.

Cele

  • Przypomnimy sobie, co wiemy o Świętym Mikołaju, i dowiemy się, kim był naprawdę oraz kiedy i gdzie żył
  • Poznamy legendy o świętym, dowiemy się, skąd wziął się zwyczaj wręczania prezentów 6 grudnia.
  • Sprawdzimy, jak wygląda Święty Mikołaj na obrazach dawnych mistrzów i jakie atrybuty pomagają nam go rozpoznać
  • Porozmawiamy o tradycjach związanych z Bożym Narodzeniem i sprawdzimy, czy wół i osiołek nadal dbają o to, by w stajence było ciepło

Aktywności

  • Będziemy rozmawiać o Świętym Mikołaju, szukać go na obrazach i rozpoznawać jego atrybuty
  • Zobaczymy i dotkniemy, a może nawet przymierzymy elementy jego stroju
  • Posłuchamy legend i rozpoznamy je w scenach namalowanych na obrazach
  • Przyglądniemy się scenom Bożego Narodzenia i poszukamy znanych nam bohaterów tego wydarzenia
  • Poruszamy się trochę
  • Wykonamy pracę plastyczną, która nie tylko nas wprawi w świąteczny nastrój

Obiekty – między innymi:

  • Wybrane dzieła sztuki ze Świętym Mikołajem i scenami z jego legendy (np. Święty Mikołaj ratujący okręt, Święty Mikołaj ocalający niewinnych skazańców, Święty Mikołaj obdarowujący biedne córki sąsiada)
  • Wybrane dzieła ze scenami Bożego Narodzenia (np. Boże Narodzenie z Czatkowic, Pokłon Pasterzy z Lusiny, Pokłon Trzech Króli z Domaradza)
 

____________________
MNK MEHOFFER
Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny w sztuce i ogrodzie
Przedszkole (4–6 lat)
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
UWAGA: temat dostępny od 1 maja do 30 września

W trakcje zajęć dowiemy się, jak natura inspirowała sławnego artystę Józefa Mehoffera, a także zobaczymy, jak wyrażało się to w jego twórczości. Poszukamy motywów roślinnych i zwierzęcych w różnych miejscach starego domu i ogrodu. Popatrzymy z różnych perspektyw na zaprojektowany przez tego artystę ogród i zastanowimy się, na co zwrócić uwagę, gdy zakłada się swój własny, zielony raj. Następnie sami spróbujemy swoich sił w projektowaniu ogrodu.

Cele

  • Zobaczymy wpływ przyrodniczych inspiracji na dzieła Józefa Mehoffera
  • Odnajdziemy i nazwiemy rośliny i zwierzęta ukryte w dziełach sztuki i ogrodzie
  • Poznamy przyrodnicze ciekawostki

Aktywności

  • Rozwiążemy różne zagadki
  • Jeśli pogoda pozwoli, poruszamy się trochę w ogrodzie
  • Wykonamy pracę plastyczną polegającą na zaprojektowaniu własnego ogrodu

Obiekty – między innymi:

  • drewniana balustrada z szyszką pinii
  • szkice do obrazu Józefa Mehoffera Dziwnego ogrodu
  • obraz Józefa Mehoffera Czerwona Parasolka
  • witraż Józefa Mehoffera Vita somnium breve
  • wiąz w ogrodzie
  • rabata różana w ogrodzie

 
___________________________________________________________
MNK GMACH GŁÓWNY, Galeria Rzemiosła Artystycznego

Historia mierzenia czasu. Zegary przez wieki
Przedszkole (4–6 lat)
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć porozmawiamy o upływie czasu i zastanowimy się, po co go mierzyć. Poznamy sposób działania zegara słonecznego, ogniowego i klepsydry. Obejrzymy najstarsze zegary i porównamy je ze współczesnymi. Przyjrzymy się olbrzymim zegarom i tym całkiem malutkim, starym i współczesnym, bogato dekorowanym i o skromnej formie. Rozwiążemy zagadki skrywane przez starą szafę i porozmawiamy o zmieniających się porach roku.

Cele

  • Poznamy sposoby mierzenia czasu od najdawniejszych po współczesne
  • Obejrzymy najstarsze zegary i porównamy je ze współczesnymi
  • Zachwycimy się pięknem wykonania dawnych zegarów i dowiemy się, z czego są zrobione
 
Aktywności

  • Dotkniemy klepsydry, modelu zegara ogniowego i zabytkowego zegarka kieszonkowego
  • Poruszamy się trochę
  • Odszukamy zegary ukryte w zakamarkach muzealnych sal
  • Wykonamy pracę plastyczną polegającą na stworzeniu własnego zegara

Obiekty – między innymi:

  • zegar stołowy tzw. kaflowy
  • szafa sieniowa dekorowana przedstawieniami pór roku
  •  mechanizm zegara wieżowego
  •  zegarek kieszonkowy



___________________________________________________________
MNK GMACH GŁÓWNY, Galeria Rzemiosła Artystycznego

Dawniej i dziś
Przedszkole (4–6 lat). Zajęcia dostosowane także do dzieci w wieku 3 lat
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

W trakcie zajęć zastanowimy się, czy używane dawniej przedmioty były podobne do współczesnych. Poszukamy odpowiedzi na pytania związane z codziennymi dylematami: Czym wyprasować ubrania, kiedy brak żelazka? W co wypada się ubrać na eleganckie przyjęcie i jak na nie dojechać bez samochodu i komunikacji miejskiej? Poszukamy odpowiedzi na zagadki dotyczące życia w przeszłości.

Cele

  • Poszukamy różnic i podobieństw w stylu życia dawniej i dziś
  • Zachwycimy się pięknem wykonania dawnych przedmiotów i dowiemy się, z czego są zrobione
  • Odgadniemy, do czego służyły różne tajemnicze przedmioty, i porównamy je ze współczesnymi

Aktywności

  • Dotkniemy rekwizytów wykonanych z różnych materiałów i nauczymy się je rozpoznawać
  • Poruszamy się trochę
  • Wykonamy pracę plastyczną polegającą na stworzeniu własnej zastawy stołowej

Obiekty – między innymi:

  • kołyska
  • srebrna łyżka
  • szafa sieniowa
  • lektyka
  • porcelanowy nocnik
  • suknia balowa
 Uwaga! Te zajęcia można zamówić także online TUTAJ.


_____________________
MNK SUKIENNICE
Cztery pory roku. O kolorach i nastrojach w obrazach
Przedszkole (4–6 lat)
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Obejrzymy obrazy słynnych polskich artystów i zaobserwujemy, w jaki sposób przedstawiali naturę. Porozmawiamy o zmieniających się porach dnia i roku oraz o towarzyszących im zjawiskach atmosferycznych. Zapoznamy się z kołem barw i zastanowimy się wspólnie, jak w słońcu zmieniają się kolory roślin i przedmiotów.

Cele

  • Przyjrzymy się przedstawieniom pór roku i dnia w sztuce
  • Poznamy sposoby artystów na malowanie przyrody w obrazach
  • Zaprzyjaźnimy się z kołem barw
  • Poćwiczymy wyobraźnię i zmysł obserwacji

Aktywności

  • Obejrzymy skrzyneczkę z malarskimi akcesoriami artysty
  • Spojrzymy przez kolorowe folie i sprawdzimy, jak zmieniają się kolory
  • Wykonamy pracę plastyczną polegającą na stworzeniu drzewa odpowiadającego wybranej porze roku

Obiekty – między innymi:

  • Maksymilian Gierymski, Zima w małym miasteczku
  • Józef Brandt, Spotkanie na moście
  • Leon Wyczółkowski, Kopanie buraków
  • Władysław Podkowiński, Pejzaż ze stogiem
  • Władysław Podkowiński, Pole łubinu
  • Jacek Malczewski, Introdukcja

 

___________________________________________________________
MNK GMACH GŁÓWNY, XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej

Jak namalować radość? O emocjach w sztuce
Przedszkole (4–6 lat)
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Czym są emocje? Czy potrafimy je rozpoznawać? Jakie sposoby na wyrażanie emocji mają artyści i czy zechcą się nimi z nami podzielić? Podczas zajęć wykorzystamy zmysły, wyobraźnię i codzienne doświadczenia, by sprawdzić, jakie emocje mogą wywoływać dzieła zgromadzone w muzeum, i dowiedzieć się, dlaczego sztuka pomaga je bezpiecznie wyrażać.

Cele

  • Przypomnimy sobie, jakie znamy emocje i jakich zmysłów używamy
  •  Sprawdzimy, jak i co o emocjach mówią nam dzieła sztuki i dlaczego jest to bezpieczny sposób ich wyrażania
  • Będziemy ćwiczyć koncentrację, wyobraźnię, empatię, uważność i wrażliwość
  • Dowiemy się, jaką rolę w naszym odbiorze sztuki odgrywają kolory, nastrój, natura, a także nasze uczucia i doświadczenia
  • Poznamy nowe pojęcia związane ze sztuką współczesną

Aktywności

  • Będziemy rozmawiać o emocjach, rozpoznawać je i nazywać
  • Wyostrzymy nasze zmysły i uruchomimy wyobraźnię
  • „Poczujemy” nastrój i sprawdzimy, „co nam robią” kolory
  • Poruszamy się trochę
  • Zaangażujemy emocje do wykonania pracy plastycznej

Obiekty – przykłady (ze względu na zmiany w galerii mogą być inne):

  • Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami
  • Konstanty Laszczka, Portret Leona Wyczółkowskiego
  • Józef Pankiewicz, Powrót z kąpieli
  • Jonasz Stern, Dół
  • Maria Jarema, Taniec
  • Olaf Brzeski, Olbrzymka Dorota
 

______________________
MNK SUKIENNICE
Jak cię widzą. Ludzkie ciało w sztuce
Przedszkole (4–6 lat)
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Ciało człowieka jest fascynujące! Dobrze o tym wiedzą artyści, którzy w ludzkim ciele – młodym, starym, ubranym i nagim, a czasem nawet brudnym – potrafią odkryć piękno. O czym mówią nam ciała postaci, które tłoczą się w ciasnych ramach obrazów historycznych, wygodnie odpoczywają w portretach lub zatrzymało je w ruchu dłuto rzeźbiarza? Czy sztuka może uczyć nas tolerancji dla innych i akceptacji dla siebie?

Cele

  • Sprawdzimy, w jaki sposób o ludzkim ciele opowiadają dzieła sztuki – obrazy i rzeźby
  • Dowiemy się, dlaczego znajomość ludzkiej anatomii była artystom potrzebna
  • Poznamy język ciała, którym mówią do nas postacie z dzieł sztuki
  • Zrozumiemy, że sztuka nie wstydzi się nagości, bo dla niej każde ciało jest piękne i ciekawe
  • Sprawdzimy, czy sztuka może nas uczyć tolerancji, akceptacji i szacunku dla siebie i innych

Aktywności

  • Będziemy ćwiczyć uważność, by rozpoznać, o jakich emocjach lub relacjach mówią nam ciała postaci z dzieł sztuki
  • Przyglądniemy się ciałom w różnym wieku i porozmawiamy o tym, dlaczego oznaki starości, choroby, doświadczeń oraz niedoskonałości ludzkiego ciała dla sztuki oznaczają doskonałość
  • Będziemy się trochę ruszać i czasem nieruchomieć
  • Przekonamy się, że w ludzkich dłoniach kryje się „sprawczość”, i świadomie użyjemy ich do wykonania pracy plastycznej

Obiekty – między innymi:

  • Jan Matejko, Hołd pruski
  • Tadeusz Ajdukiewicz, Portret Heleny Modrzejewskiej
  • Antonina Rożniatowska, Wajdelota
  • Władysław Podkowiński, Konwalia

 
 
_______________________________________________
Podczas tworzenia oferty współpracowały z nami:

Agnieszka Paśko, Samorządowe Przedszkole nr 61 „Pod Wawelem”
Aleksandra Król, Przedszkole Jagiellońskie Centrum Innowacji
Alicja Strzedula, Samorządowe Przedszkole nr 140 im. Krasnala Hałabały
Angelika Mazurczyk, Samorządowe  Przedszkole nr 90 im. Świętego Mikołaja
Barbara Bartnik, Szkoła Podstawowa nr 111 im. Wojska Polskiego
Beata Skwarczowska, Przedszkole Integracyjne Montessori
oraz
Anna Malina i Magda Utrata, Przedszkole Integracyjne Montessori w Krakowie