{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

UŻYJ MUZEUM - nowa oferta zajęć dla młodzieży

UŻYJ MUZEUM - nowa oferta zajęć dla młodzieży

Na jakie zajęcia do muzeum chciałaby przyjść ze swoją klasą młodzież? O czym chcieliby porozmawiać młodzi ludzie, ale nie zawsze jest na to czas i przestrzeń? “uŻYJ muzeum” to zajęcia, które razem z nami przygotowali uczniowie i uczennice, proponując także ich tematy. Teraz zapraszają na nie swoich rówieśników!

"uŻYJ muzeum" to pomysł na nietypową godzinę wychowawczą w nowym otoczeniu. Albo na całkiem inną niż zwykle lekcję innego przedmiotu. Twórczynie i twórcy naszych nowych zajęć wierzą, że sztuka jest świetną inspiracją do rozmów o tym, co najistotniejsze: posiada szczególną moc uruchamiania dyskusji i wymiany (lub zmiany) poglądów, pozwala w bezpieczny sposób lepiej zrozumieć siebie i innych, budzi przemyślenia, których wcześniej nikt się nie spodziewał. Sprawdźcie, jak zadziała u Was!

Zajęcia "uŻYJ muzeum" to efekt projektu, w ramach którego zaprosiliśmy do współpracy 5 grup młodzieży z różnych szkół (TUTAJ można przeczytać o nim więcej). Uczennice i uczniowie zaproponowali tematy, które postrzegają jako ważne dla osób w swoim wieku i razem z nami przygotowali scenariusze zajęć. Powstały zestawy materiałów i rekwizytów, na podstawie których można poprowadzić zajęcia w jednej z 3 galerii stałych MNK. 
W projekcie ważne było poczucie sprawczości, samodzielność, oddanie głosu młodzieży. I tak samo istotne jest w nowych zajęciach, na które zapraszamy teraz inne grupy. Dlatego to zajęcia samoobsługowe - bo chcemy oddać inicjatywę uczestniczkom i uczestniczkom, dać im pole do działania i poczucie, że mają wpływ na to, w czym biorą udział. Zajęcia są nastawione na praktykę, działanie, bezpośrednie doświadczenie. Nie przekazują kompleksowej wiedzy na dany temat, ale zachęcają do własnych przemyśleń, dyskusji, zadawania sobie pytań, wypróbowania własnych umiejętności, uruchomienia emocji. 

Każda grupa zrealizuje je po swojemu, dojdzie do własnych wniosków, doceni inne elementy. I bardzo dobrze! Chcemy, by to zajęcia dopasowały się do potrzeb grupy, a nie na odwrót.



WAŻNE INFORMACJE:
Zajęcia mają formułę samoobsługową - nie prowadzi ich edukator muzealny. Działacie samodzielnie w oparciu o udostępniany na miejscu zestaw materiałów i rekwizytów. Dlatego warto zapoznać się wcześniej z przygotowaną przez nas i zamieszczoną poniżej instrukcją, która wyjaśni wszystkie istotne kwestie organizacyjne i pomoże odnaleźć się w proponowanej formule zajęć. 
  • Jak zarezerwować zajęcia? Przez Centrum Informacji i Rezerwacji, tel. 12 433 57 44 (numer wewnętrzny: 2), pon.–pt: 9.00–16.00; e-mail: rezerwacja@mnk.pl. Zajęcia są dostępne od 17.11.2025. Rezerwacja możliwa od 1.11.2025.
  • Jaki jest koszt? Bilety w cenie 1 zł od uczestnika. We wtorek (dzień bezpłatnego wstępu) zajęcia są bezpłatne.
  • Dla jakiej grupy wiekowej są przeznaczone zajęcia? Dla uczennic i uczniów z klas 7-8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.
  • Ile osób maksymalnie może wziąć udział w zajęciach? Limit osób w grupie to 30. 
  • Z kim się skontaktować, jeśli mam pytania lub chcę się podzielić opinią? Z koordynatorką oferty Aleksandrą Jaremko (Dział Edukacji MNK), mail: ajaremko@mnk.pl, tel. +48 124335542. 



TEMATY ZAJĘĆ:

__________________________________________
INTERWENCJA. Godzina wychowawcza
XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej, MNK Gmach Główny (al. 3 Maja 1)

Jak pomóc komuś w trudnej sytuacji? Jakie są sposoby na rozwijanie empatii i umiejętności rozmowy? Czy sztuka może nam pomóc w lepszym poznawaniu emocji - swoich i ludzi wokół nas?
Podczas zajęć podziałacie aktorsko, żeby w praktyce zastanowić się nad tym, jak reagujemy na niełatwe zdarzenia i jak się komunikujemy. Inspiracją będzie rzecz jasna sztuka - pewna beznamiętna kamienna głowa i niepokojące zdjęcie płonącego drzewa. W centrum Waszego zainteresowania stanie nie tylko działanie słów, ale też gestów, mimiki, póz. 
Będziecie mieć okazję do własnej interpretacji dzieł sztuki, szukając tych, które najlepiej odzwierciedlają emocje doświadczane przez Was na co dzień. Spojrzycie uważnie nie tylko na obrazy i rzeźby, ale też na siebie nawzajem - nie zabraknie czasu, by całkiem po prostu wymienić się dobrym słowem.

Dlaczego warto?
  • Będziecie mieć okazję oswoić się z emocjami i mówieniem o nich w bezpiecznej sytuacji - naszym kontekstem jest sztuka i proponowane zadania, nie trzeba opowiadać o własnych doświadczeniach. Chyba że ktoś chce :)
  • Znajdziecie czas, by pomyśleć o praktycznych życiowych sprawach: jak dobrze rozmawiać, jak kogoś pocieszyć, jak pokazać, co się czuje
  • Dowiecie się o sobie czegoś miłego
Autorki scenariusza:
Uczennice z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu: Gabriela Adamczyk, Jagoda Dekert, Aleksandra Małyszek, Aleksandra Mruk, Julia Sarad, Matylda Krzywda; opieka: Ewelina Bochnak-Wojtanowicz
Prowadzenie ze strony MNK: Aleksandra Jaremko, Dział Edukacji
Projekt graficzny i produkcja materiałów: Sylwia Siudak-Bielecka


________________________________
CIAŁO. Godzina wychowawcza
Źródła. Galeria Sztuki Starożytnej, MNK Arsenał (ul. Pijarska 8)

Czy mamy w sobie zgodę na to jak wyglądamy? Czy istnieje jedna definicja piękna w kontekście ludzkiego ciała? Kto lub co obecnie kreuje wzorce i kanony i czy ma wpływ na nasze postrzeganie siebie i swojego ciała? W jakich sytuacjach „liczy się wygląd” a kiedy przestaje on mieć znaczenie? 
Kultura i sztuka starożytna stworzyły ideał piękna, który wyraźnie łączył się z wyglądem ciała człowieka. Stało się ono tematem celebracji i rozważań filozoficznych. Ciało ludzkie także dziś znajduje się dziś w centrum zainteresowań kultury, zwłaszcza  popularnej. Podczas zajęć wspólnie zastanowicie się nad tym jakie są tego dobre i złe strony. Wykonując proste ćwiczenia warsztatowe przekonacie się, że „ideał piękna” może mieć dla każdego inne znaczenie, a różnorodność to siła napędowa Waszych zmysłów i emocji. Zajęcia dadzą Wam możliwość reinterpretacji popularnych przekonań, podzielenia się wnioskami i zagrania „językiem ciała”, w którym jest też miejsce na śmiech.

Dlaczego warto?
  • Będziecie mieć okazję oswoić się z budzącym emocje tematem mówiąc o nim w bezpiecznej sytuacji - naszym kontekstem jest sztuka i proponowane zadania, nie trzeba opowiadać o własnych doświadczeniach. Chyba że ktoś chce :)
  • Znajdziecie czas, by pomyśleć o praktycznych życiowych sprawach: nie ma sensu udawać, że nie zwracamy uwagi na wygląd; ciało to jednak nie tylko wygląd, ale także zdrowie, siła, moc sprawcza oraz… mózg i talenty
  • Przypomnicie sobie, że jesteście piękne i piękni. Choć każdy i każda trochę inaczej :)

Autorki scenariusza: 
Uczennice z Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Matejki w Wieliczce: Patrycja Bach, Weronika Kaja, Nadia Krzyśkiewicz, Małgorzata Marciniak, Olivia Pająk, Emilia Synowiec, Emilia Tylek; opieka: Melania Gurgul
Prowadzenie ze strony MNK: Jagoda Gumińska-Oleksy, Dział Edukacji
Projekt graficzny i produkcja materiałów: Sylwia Siudak-Bielecka


____________________________________________
SAMOAKCEPTACJA. Godzina wychowawcza

Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku, MNK Sukiennice (Rynek Główny 3)

Dlaczego akceptacja siebie takimi jakimi jesteśmy jest dla nas taka istotna niezależnie od wieku? Z czym się wiąże? Czy w dawnych czasach bez „apek” i filtrów w smartfonie ludzie mieli podobne dylematy jak dziś? Wreszcie co do tego mają dzieła sztuki znane z albumów i podręczników szkolnych?
W czasie zajęć będziecie działać w przestrzeni galerii w grupach i indywidualnie. Będzie to okazja do refleksji, wymiany spostrzeżeń i dyskusji. Spróbujecie swoich sił, odkrywając hasła ukryte w dziełach sztuki. Poszukacie kluczowych pojęć związanych z tematem w odniesieniu do eksponatów prezentowanych w galerii. Zapoznacie się z historią trzech obrazów prezentujących różne podejście do tematu, a jednocześnie bliskie współczesności, by na końcu pobawić się w autokreację. Pomogą Wam w tym, a jakże, dzieła znakomitych artystów i artystek, te znane i te trochę mniej rozpoznawalne.

Dlaczego warto?
  • Rozwiązując zadania i rozmawiając poznacie lepiej swoje możliwości i zdanie innych osób w klasie
  • Będziecie mieli okazję poszukać skojarzeń które są tylko Wasze, bez korzystania z gotowego klucza odpowiedzi
  • Podziałacie twórczo wykonując fotograficzne autoportrety
UWAGA! Bardzo prosimy, aby przed zajęciami nie ujawniać nazwy tematu zajęć uczestnikom i uczestniczkom, gdyż stanowi on hasło do odkrycia.

Autorki i autorzy scenariusza:
Uczennice i uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Wieliczce: Blanka Kędys, Paweł Karkosz, Julian Kowalski, Barbara Jędrzejewska, Nina Klimczak, Wiktoria Wojnarowska, Martyna Wojnarowska, Marcin Mazur, Bartosz Jurecki; opieka: Iwona Jarosik
Prowadzenie ze strony MNK: Anna Orzeł, Dział Edukacji
Projekt graficzny i produkcja materiałów: Sylwia Siudak-Bielecka


________________________________________
DOBROSTAN. Godzina wychowawcza
XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej, MNK Gmach Główny (al. 3 Maja 1)

Czy zwiedzanie wystaw muzealnych może przynieść nam oddech i reset? Czy dzieła sztuki potrafią pomóc nam przepracować w głowie niedające spokoju myśli? Czy możemy nabrać ochoty na dyskutowanie nad tym, z czym kojarzą nam się obrazy i rzeźby? Czy musimy znać się na sztuce, żeby z niej korzystać?
Przejdziecie przez 4 sale galerii, posłuchacie muzyki, wsłuchacie się w siebie samych i w siebie nawzajem, zagracie w bingo z emocjami, będziecie się wpatrywać w kolory i kształty oraz wyobrażać sobie, co czulibyście, gdybyście byli obrazami i rzeźbami sztuki współczesnej. Podyskutujecie, a może nawet trochę się pospieracie. 

Dlaczego warto?
  • Nie będzie tu wiedzy, opowieści o biografiach, historii i motywacjach do powstania dzieł - będziecie Wy: wśród dzieł sztuki i rozległych przestrzeni wystawy
  • Skupicie się na swoich myślach, odczuciach i skojarzeniach 
  • W białych, zaaranżowanych wnętrzach wystawy sztuki współczesnej oderwiecie się od codzienności, zgiełku i natłoku informacji
Autorki i autor scenariusza:
Uczennice i uczeń z Zespołu Szkół Odzieżowych nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie: Martyna Kozakowska, Patrycja Kuśmierkiewicz, Mateusz Warchoł, Katarzyna Krzyściak, Anastazja Kmita, Paulina Szczyrbak, Vanessa Stachowska, Weronika Mrożek, Sabina Wcisło, Jagoda Chudziak, Zuzanna Rymarczyk; opieka: Magdalena Klasa
Prowadzenie ze strony MNK: Katarzyna Mrugała, Dział Edukacji
Projekt graficzny i produkcja materiałów: Sylwia Siudak-Bielecka


___________________________________
WOLNOŚĆ. Godzina wychowawcza
XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej, MNK Gmach Główny (al. 3 Maja 1)

Czy sztuka może być przestrzenią do wyrażenia wolności? Jak dzieła artystów mówią o jej braku i czy zawsze powinny? Czy wolność to też dowolność? 
Zajęcia będą okazją do wyrażenia swoich przemyśleń w temacie wolności wśród dzieł Rafała Malczewskiego, Andrzeja Wróblewskiego, Jarosława Modzelewskiego, Wilhelma Sasnala i Krzysztofa Bednarskiego. Będziecie mieli możliwość pracy indywidualnej i w grupach, a w niektórych przypadkach zadecyduje za Was los. Powalczycie na argumenty, zastanowicie się, co dziś daje Wam poczucie wolności i czy jej brak to zawsze ograniczenie.

Dlaczego warto?
  • Przekonacie się, jak chcecie mówić o wolności, gdy pretekstem staje się sztuka
  • Sami zdecydujecie,  w których momentach wolicie się bardziej zaangażować, a kiedy bliższe jest Wam milczenie
  • To zajęcia z pytaniami, na które nie ma złych i dobrych odpowiedzi – liczy się Wasz głos
Autorzy scenariusza:
Uczniowie z Zespołu Szkół Elektrycznych nr 1 im. Powstańców Śląskich w Krakowie: Franciszek Drozdek, Jakub Kasprzyk, Bartosz Rudnicki, Filip Wnęk; opieka: Agnieszka Samborek
Prowadzenie ze strony MNK: Katarzyna Maziarz-Górka, Dział Edukacji
Projekt graficzny i produkcja materiałów: Sylwia Siudak-Bielecka





********************************************************************
JAK UŻYĆ MUZEUM PODCZAS NASZYCH ZAJĘĆ?
Instrukcja dla Nauczycielek i Nauczycieli

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Scenariusze zajęć opierają się na kilku aktywizujących zadaniach, które wykonujecie z pomocą załączonych rekwizytów w przestrzeni wystawy. Wszystkie niezbędne materiały znajdziecie w specjalnym wózku do wypożyczenia na miejscu. Kluczowa w nich jest instrukcja - to ona przeprowadzi Was przez całe zajęcia. Czytając polecenia z instrukcji, wykonujecie zadania w wyznaczonych salach, inspirując się wskazanymi dziełami sztuki. W odnalezieniu ich pomoże Wam załączona mapa. 

2. Instrukcja do zajęć przeznaczona jest do czytania na głos. Na początku zajęć wybierzcie osobę, która będzie odpowiedzialna za czytanie poleceń, a co za tym idzie pilnowanie czasu, wydawanie rekwizytów, motywowanie grupy, gdy będzie to potrzebne. Tą osobą może być Nauczyciel/ka, ale zachęcamy, by spróbować powierzyć tę rolę Uczennicy lub Uczniowi - zwłaszcza gdy są w grupie osoby, które mają przywódczego ducha, są śmiałe i zorganizowane. Na pewno świetnie się odnajdą w tej roli. W instrukcji znajdziecie także konieczne wskazówki, pytania uzupełniające - wszystko co konieczne, by przeprowadzić zajęcia. 

3. Podczas zajęć ważna jest dobra atmosfera. Dla młodzieży, która przygotowywała scenariusze zajęć istotne było, by grupy, które będą z nich korzystać czuły się w muzeum dobrze i bezpiecznie. By podczas spotkania znalazła się przestrzeń na swobodne wypowiedzi (lub prawo do wstrzymania się od głosu), dyskusję w atmosferze wzajemnego szacunku, współpracę dającą radość. Bez presji na posiadanie wiedzy i udzielanie “poprawnych” odpowiedzi. Nauczycielko, Nauczycielu - prosimy, powiedz o tym grupie! :)

4. Na zajęcia przewidzieliśmy czas 90 minut - łącznie z zapoznaniem się z instrukcją i przemieszczaniem po galerii. Nie przejmujcie się jednak, jeśli coś pójdzie Wam szybciej lub wolniej - czas możecie skrócić lub wydłużyć, dopasowując do swoich potrzeb. Nic się nie stanie, jeśli zrezygnujecie z któregoś z proponowanych zadań.


PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE

1. Zajęcia dotyczą tematów zaproponowanych przez młodzież, która tworzyła scenariusze. Mówią w dużej mierze o “życiowych” sprawach bliskich młodym ludziom (ale starszym również :)). Dzieła sztuki są inspiracją, punktem wyjścia, by je poruszać. Do przeprowadzenia zajęć nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy z zakresu historii sztuki czy historii - nie jest wskazane też wprowadzanie jej do zajęć w zakresie większym niż przewiduje scenariusz.

2. Jeśli jednak jako Nauczyciel/ka chcesz poczuć się pewniej i dowiedzieć więcej o galerii i dziełach sztuki, które pojawią się w scenariuszu zajęć, zachęcamy do skorzystania z materiałów dodatkowych, które przygotowaliśmy w formacie PDF - opublikujemy je wkrótce na tej stronie.

3. Materiały dodatkowe mogą być inspiracją do przygotowania lekcji podsumowującej wizytę w muzeum w szkole. 


SPRAWY ORGANIZACYJNE

1. Po przyjściu do muzeum zgłoś się do kasy, by odebrać bilety i poinformuj o chęci wypożyczenia wózka z rekwizytami do zajęć “uŻYJ muzeum” (koniecznie podaj, o jaki temat chodzi). Wózek znajdziecie w następujących miejscach:
    • w MNK Sukiennice zostanie Wam wydany w kasie
    • w MNK Arsenał zostanie Wam wydany w kasie
    • w MNK Gmach Główny - informacja wkrótce
Wózek zabieracie ze sobą do galerii (spokojnie, ma kółeczka i wygodną rączkę) - by dotrzeć na wyższe piętro, przewieźcie go windą. Po zakończeniu zajęć zwracacie go w tym samym miejscu. Pamiętajcie, by nie zostawiać w galerii wózka bez opieki - miejcie go przy sobie. 

2. Zestaw rekwizytów do zajęć jest w całości wielokrotnego użytku, z tych samych elementów będą korzystać kolejne grupy - w związku z tym wszystkie części po zajęciach trzeba włożyć z powrotem do wózka. Prosimy także, by pamiętać o tym, że po tabliczkach suchościeralnych piszemy wyłącznie zmywalnymi pisakami załączonymi do zestawu.

3. Prosimy, by uporządkować rekwizyty po zajęciach i pozostawić je w takim stanie, by były gotowe do użycia przez kolejną grupę: pochować mniejsze elementy do odpowiednich woreczków, pościerać tablice suchościeralne, pozakręcać pisaki. Prosimy również o sprawdzenie, czy żaden z elementów zestawu nie został w galerii. 

4. Pamiętajcie o przestrzeganiu koniecznych zasad bezpieczeństwa. W przestrzeni galerii nie dotykamy eksponatów, nie biegamy, zachowujemy się tak, by nie przeszkadzać innym zwiedzającym (nie krzyczymy, nie generujemy zbytniego hałasu, nie blokujemy przejść). W MNK Sukiennice nie przekraczamy biegnącej wzdłuż ścian linii brązowych płytek. Respektujemy polecenia obsługi ekspozycji. Plecaki, duże torby, kurtki zostawiamy w szatni.