{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Galeria "Sztuka Dawnej Polski. XII-XVIII wiek"

c_1000_list.jpg Eksponowany na wystawie “Sztuka dawnej Polski” fragment retabulum ołtarza głównego z kościoła augustianów w Krakowie przedstawiający modlitwę w Ogrójcu. Postać Jezusa klęczy i modli się. Ma skrzyżowane ręce, zamknięte oczy i schyloną głowę. Obok Chrystusa śpią trzej apostołowie. Głowy postaci otaczają aureole. W ogrodzie znajdują się małe drzewa, a także skała, na której stoi kielich z krzyżem. W stronę ogrodu leci anioł. Ogród jest otoczony płotem, za którym stoją żołnierze z Judaszem na czele. W tle widać rozgwieżdżone niebo. Przypomnij o wydarzeniu
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo

Ekspozycja przedstawia dzieła polskiej sztuki średniowiecznej i nowożytnej, pochodzące ze zbioru gromadzonego od XIX wieku, które prezentowane są w zabytkowych wnętrzach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka. Najważniejszą częścią wystawy są obrazy i rzeźby gotyckie, od XIV do początku XVI wieku, wśród nich fascynująca rzeźba Madonny z Krużlowej (ok. 1410), jak również najstarsze małopolskie epitafium obrazowe upamiętniające rycerza Wierzbiętę z Branic.

Najświetniejsze dary, depozyty i zakupy dzieł sztuki dawnej wpłynęły do Muzeum Narodowego w czasach obu pierwszych dyrektorów - Władysława Łuszczkiewicza (1828–1900) i Feliksa Kopery (1871–1952). Strategia pozyskiwania zbiorów była wyzbyta typowej dla wielkich muzeów ekspansywności. Opierała się raczej na talentach negocjacyjnych dyrektorów, będących zarazem uznanymi autorytetami w zakresie muzealnictwa i nauki. Choć zwykle ograniczano się do starań o "rzeczy niepotrzebne" – dzieła sztuki sakralnej nieużywane już podczas sprawowania kultu, wyposażenie rozbieranych kościołów, przebudowywanych domów i budynków publicznych – zbudowano kolekcję bogatą w eksponaty niezwykłej jakości.

Sztukę dawną wystawiano już w najstarszej galerii Muzeum – w Sukiennicach. Nadto (1928–1961) czynna była ekspozycja rzeźby kamiennej w Wieży Ratuszowej. W latach 1947-1996 działała w Kamienicy z fundacji Szołayskich galeria Polskiej sztuki cechowej od wieku XIV do XVIII. Od roku 2007 eksponaty z tej galerii (i wiele innych, wcześniej przechowywanych w magazynach) oglądać można w Pałacu biskupa Erazma Ciołka.

Najcenniejszą część zbioru stanowią dzieła sztuki gotyckiej i wczesnorenesansowej. Pozwalają one prześledzić wszystkie etapy rozwoju sztuki na naszym obszarze, począwszy od romanizmu (kamienna rzeźba architektoniczna), poprzez kolejne fazy sztuki gotyckiej (idealizowany "styl piękny" przełomu XIV/XV w. - "Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej", przełom realistyczny około połowy w. XV - "Ukrzyżowanie z Korzennej", epoka powstawania wielkich nastaw ołtarzowych w krakowskich kościołach klasztornych w l. 60. XV w. - Ołtarz Dominikański, Ołtarz Augustiański) aż po kulminację późnego gotyku w dziełach Wita Stwosza ("Chrystus w Ogrojcu", ok. 1485).


Galeria prezentuje wszystkie typowe "zadania" jakie stawiał przed gotyckim artystą pobożny fundator: nastawy ołtarzowe ilustrujące liturgię powszechną (ołtarz z Lusiny), przedstawienia dewocyjne służące indywidualnym praktykom modlitewnym ("Pietà z Biecza"), rekwizyty dramatyczne ("Osiołek Palmowy z Szydłowca"), upamiętnianie zmarłych ("Epitafium Wierzbięty z Branic"), dekorowanie architektury (malowany strop z Kóz koło Bielska-Białej).

Okres renesansu reprezentowany jest przez północną (malarze frankońscy: Michael Lancz z Kitzingen, Hans Dürer), jak również włoską odmianę tego stylu (Giovanni Maria Padovano). Natomiast w części poświęconej sztuce barokowej znajdujemy zarówno potężne figury asystencyjne z Ukrzyżowania w kościele Mariackim jak i drobne "szkice rzeźbiarskie", modele, które służyły później przy wykonywaniu pełnowymiarowych figur ("Matka Boska z Dzieciątkiem" w stylu Baldassare Fontany).

Osobną częścią ekspozycji sztuki barokowej jest sala poświęcona staropolskim zwyczajom pogrzebowym. Można tu obejrzeć portrety trumienne, katafalk w kształcie gryfa, żałobne chorągwie i szaty liturgiczne - fascynujące świadectwa ówczesnej obyczajowości. Galerię zamyka pokaźny zbiór dawnego polskiego malarstwa portretowego, reprezentatywny zarówno dla mody dworskiej jak i "gustu sarmackiego", a także zespół obrazów ilustrujący początki polskiego malarstwa historycznego.

Opracowanie: Wojciech Marcinkowski

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków I piętro
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
  • środa-niedziela: 10.00-16.00
Matka Boska z Dzieciątkiem z kościoła w Krużlowej Wyżnej, około 1410
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Drewniana figurka Matki Boskiej trzymającej na rękach Dzieciątko. Matka Boska stoi przodem, ale odchyla się nieco w lewo, a Jezus siedzi prosto na jej prawej ręce. Maryja ma na sobie czerwoną suknię, złotą pelerynę i prostą złotą koronę. Dzieciątko jest n
Modlitwa w Ogrojcu. Kwatera z retabulum ołtarza głównego z kościoła augustianów w Krakowie, 1468
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Fragment retabulum ołtarza głównego z kościoła augustianów w Krakowie przedstawiający modlitwę w Ogrójcu. Postać Jezusa klęczy i modli się. Ma skrzyżowane ręce, zamknięte oczy i schyloną głowę. Obok Chrystusa śpią trzej apostołowie. Głowy postaci otaczają
Ukrzyżowanie (tzw. duże) z kościoła w Korzennej, ok. połowy XV wieku
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Obraz przedstawiający ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa. Chrystus wisi na drewnianym krzyżu. .Pod krzyżem znajdują się Matka Boska, Jan Ewangelista i klęcząca Maria Magdalena. Wszyscy mają czerwono-żółte aureole. Oprócz nich na obrazie jest ubrany w zbroję Se
Wit Stwosz, Chrystus w Ogrojcu z cmentarza przy kościele Mariackim w Krakowie, 1485
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Jasna płaskorzeźba przedstawia modlitwę Jezusa w Ogrójcu. Postać Jezusa klęczy i modli się. Ma dłonie złożone w geście modlitewnym. Obok Chrystusa śpią trzej apostołowie. W tle widać ogrodzenie i bramę, przez którą do ogrodu wchodzą żołnierze z Judaszem n
Zwiastowanie z kościoła w Cięcinie, ok. 1490
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Obraz przedstawia zwiastowanie Maryi. Matka Boska stoi tyłem do Archanioła, ubrana w czerwoną suknię i zieloną pelerynę. Archanioł ma białą szatę, czerwoną pelerynę, blond włosy i zielone skrzydła. Trzyma banderolę z napisem „Ave gracia plena dominus tecu
Św. Stanisław, z okolic Tarnobrzega, ok. 1515
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Obraz przedstawia Świętego Stanisława siedzącego na tronie. Święty ma na sobie białe szaty i zieloną pelerynę, białe rękawiczki ze złotymi krzyżami i czapkę. W ręku trzyma berło. Jego głowę otacza aureola. U jego stóp klęczy mężczyzna, nagi z wyjątkiem bi
Chrystus na osiołku z kościoła w Szydłowcu, pocz. XVI wieku
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Drewniana, polichromowana rzeźba przedstawia Chrystusa na osiołku palmowym. Chrystus jest wyprostowany, prawą dłoń unosi w geście błogosławieństwa. Ma na sobie brązowy płaszcz. Osiołek stoi na wózku z czterema kołami.
Święta Trójca. Obraz wotywny Jakuba Dębińskiego, z kościoła w Dębnie k. Brzeska, 1520
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Obraz wotywny Jakuba Dębińskiego. W dolnej części znajdują się klęczący członkowie rodziny Dębińskiego. Z lewej strony znajdują się mężczyźni, a z prawej kobiety. Główną część obrazu zajmuje Trójca Święta: na tronie siedzi Bóg Ojciec i trzyma w rękach krz
Tłocznia Mistyczna z Lelowa, 1647
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Obraz przedstawia Chrystusa stojącego w kadzi wypełnionej winogronami. Na plecach dźwiga krzyż. Z ran Chrystusa strumieniami leci krew.  Na niebie unosi się postać Boga Ojca wkręcającego ogromną śrubę w dziurę w krzyżu. Na drugim końcu krzyża siedzi gołęb
Model kościoła w Szalowej, ok 1740
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Drewniany model kościoła. Nawa główna jest zwieńczona dwuspadowym dachem, na szczycie którego znajduje się wieża. Fasada kościoła składa się jeszcze z dwóch bocznych wieży: jedna z nich jest częściowo pokryta drewnianymi panelami, a druga imituje efekt za
Konstanty Aleksandrowicz, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego, króla Polski, 1786
/ fot. Pracownia fotograficzna MNK
Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego. Król ma siwe, lekko kręcone, krótkie włosy. Jest zwrócony bokiem. Ma neutralny, ale łagodny wyraz twarzy. Jest ubrany w ciemny mundur generalski z insygniami Orderu Orła Białego: haftowaną gwiazdą i błękitną wstę