{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
17.04.2024 Galeria będzie czynna do godz. 16.00. Przepraszamy za utrudnienia.

XX + XXI. GALERIA SZTUKI POLSKIEJ

Eksponowany w Galerii Sztuki Polskiej XX i XXi wieku obraz Witkacego przedstawia kuszenie św. Antoniego II. Ukazana przez malarza scena sprawia wrażenie chaosu. Św. Antonii przypomina tutaj starca, jest łysy i ma siwą brodę. Obok niego klęczy kobieta z odchyloną głową w tył i ze złożonymi w błagalnym geście rękami, w których trzyma kwiat. Na obrazie przedstawiono też różne postaci fantastyczne, z rogami i ogonami. Wszystkie postacie są lekko zdeformowane, mają zniekształcone kończyny i zaburzone proporcje ciała. W tle widać zielone pagórki i ciemne, granatowe i fioletowe chmury. Obraz jest przepełniony żywymi, nasyconymi kolorami. Przypomnij o wydarzeniu

Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza do nowej, stałej Galerii prezentującej sztukę polską XX i XXI wieku. Ekspozycja stanowi przegląd wielości zjawisk i tendencji artystycznych, które pojawiły w Polsce w ciągu ostatnich 120 lat.

W Galerii pokazywane są dzieła wszystkich najwybitniejszych twórców, od Stanisława Wyspiańskiego, Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera, Wojciecha Weissa, przez dzieła Zbigniewa Pronaszki, Zofii Stryjeńskiej, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Leona Chwistka, Jana Cybisa, do Tadeusza Kantora, Marii Jaremy, Jerzego Nowosielskiego, Romana Opałki, Ryszarda Winiarskiego, Andrzeja Wróblewskiego, Wojciecha Fangora, Łukasza Korolkiewicza, Ewy Kuryluk oraz wielu innych. Rzeźbę reprezentują między innymi: Xawery Dunikowski, Konstanty Laszczka, Alina Szapocznikow, Magdalena Abakanowicz, Maria Pinińska-Bereś, Władysław Hasior. Na wystawie obecni są także przedstawicie ugrupowań artystycznych: „Wprost” (Leszek Sobocki, Zbylut Grzywacz), „Ładnie” (Wilhelm Sasnal, Marcin Maciejowski) i „Gruppa” (Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak).

Po raz pierwszy w Galerii, oprócz malarstwa i rzeźby, zaprezentujemy również szkło i ceramikę artystyczną (Henryk Albin Tomaszewski, Alina Kalczyńska-Scheiwiller) oraz grafikę krakowska szkoła z lat 1960–1985: Jerzy Panek, Mieczysław Wejman, Zbigniew Lutomski, Ryszard Otręba). W przestrzeni nowej ekspozycji znajdzie się także miejsce dla pokazów filmów animowanych i eksperymentalnych (Julian Józef Antoniszczak, Jan Lenica).

XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie daje widzowi możliwość poznania panoramy dziejów sztuki polskiej tego okresu. Wystawa ukazuje w sposób przekrojowy wybrane zjawiska, kierunki, prądy artystyczne poprzez wybitne dzieła z kolekcji sztuki najnowszej Muzeum.

Kuratorzy: Andrzej Szczerski, Anna Budzałek, Magdalena Czubińska, Alicja Kilijańska, Bożena Kostuch, Urszula Kozakowska-Zaucha, Światosław Lenartowicz, Agata Małodobry

- koordynator wystawy: Katarzyna Stolarz
- projekt aranżacji: Wzorro Design

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków Gmach Główny. II piętro
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
/ Tomasz Markowski
Zbliżenie na przezroczyste szklane naczynia o nieregularnych kształtach. W większości są to wąskie, wysokie wazony. W tle wąski korytarz z zielono-żółtymi ścianami w geometryczne wzory.
/ Tomasz Markowski
Sala wystawowa w Galerii sztuki polskiej prezentuje dzieła z drugiej połowy XX wieku. Na środku sali na białym podeście stoi rzeźba przedstawiająca dłoń wykonującą znak pokoju z uciętymi palcami: środkowym i wskazującym. Na białych ścianach wiszą obrazy.
/ Tomasz Markowski
Pomieszczenie w Galerii sztuki polskiej, w którym stoją gęsto rozłożone kolumny w zielono-żółto-pomarańczowe pasy. Pomieszczenie stanowi dzieło sztuki autorstwa Leona Tarasewicza.
/ Tomasz Markowski
Przejście z pomieszczenia z zielono-żółto-pomarańczowymi kolumnami do innej sali wystawowej, w której dominują biel i szkło. Na białych podestach stoją szklane naczynia o nieregularnych kształtach.
/ Tomasz Markowski
Instalacja przedstawia żelazną kratę składającą się z sześciu żelaznych prostokątów. W każdym z nich znajduje się nieregularna szklana bryła. Sąsiadujące bryły są ze sobą połączone czarnymi paskami.
/ Tomasz Markowski
Witraż przedstawiający figurę w kształcie diamentu na niebieskim tle. Diament jest przecięty w połowie, jego dolna część ma różowe, niebieskie i fioletowe kontury. Górna część diamentu przypomina to przezroczyste, pęknięte szkło.
/ Tomasz Markowski
Trzy obrazy wiszą na białej ścianie w sali wystawowej. Dwa obrazy przedstawiają czeszące się kobiety, a trzeci - młodą dziewczynę trzymającą w ręce japońską lalkę. Przed środkowym obrazem stoją dwa drewniane podesty z podpisami.
/ Tomasz Markowski
Na środku sali na podeście znajduje się rzeźba przedstawiająca skuloną postać młodego mężczyzny. Figura trzyma głowę na kolanach i  obejmuje się ramionami. W tle na ścianach sali wiszą obrazy, m.in. portret Jacka Malczewskiego.
/ Tomasz Markowski
XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej
/ Tomasz Markowski
Sala wystawowa w Galerii sztuki polskiej. Na białej ścianie wiszą trzy obrazy - portret Pawła Nauena, obraz “Dziewczynka z chryzantemami” i portret Gabrieli Reval.
/ Tomasz Markowski
Na ścianie wiszą dwa obrazy, kompozycja złożona z miniaturowych portretów w ramkach i zdjęcie palącego się drzewa. Na środku sali stoi rzeźba przedstawiająca ciemny, wysoki słup złożony z drewnianych płytek, wokół którego rozsypany jest biały proszek.
/ Tomasz Markowski
Sala wystawowa z pracami reprezentującymi krakowską szkołę grafiki. Na zdjęciu widać przede wszystkim czarno-białe prace bazujące na geometrii i rzeźbę przedstawiającą dwie nagie osoby, które siedzą na drewnianej ławce.
/ Tomasz Markowski
XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej
/ Tomasz Markowski
Sala z pracami wykonanymi po 1945 roku, autorstwa m.in. Tadeusza Kantora. Są to przede wszystkim wielkoformatowe prace, przepełnione intensywnymi barwami. Na środku sali znajduje się czerwona rzeźba przedstawiająca leżącą osobę trzymającą ręce w górze.
/ Tomasz Markowski
Sala, w której znajdują się prace wykonane po 1945 roku. Są to bardzo różne prace - o różnych formatach, tematyce, kolorystyce. Na środku sali znajdują się drewniane ławki z szarymi, miękkimi obiciami.
/ Tomasz Markowski
Sala, w której znajdują się prace wykonane po 1945 roku. Na pierwszym planie widać czerwoną rzeźbę przedstawiającą leżącą osobę trzymającą ręce w górze. Postać ta jest przywiązana do postumentu długimi, szerokimi wstęgami. W tle różnorodne obrazy.
/ Tomasz Markowski
Sala, w której znajdują się prace wykonane po 1945 roku. Na środku sali stoi drewniana rzeźba na kółkach z dużą, podłużną, pionową deską z napisem “wózek romantyczny”. W tle różnorodne obrazy na ścianach.
/ Tomasz Markowski
W rogu sali na postumencie stoi niewielka rzeźba w kształcie zdeformowanego serca. Z lewej strony wiszą dwa abstrakcyjne, kolorowe obrazy przedstawiające kompozycje różnych figur geometrycznych. Z prawej strony znajdują się dwie bardzo ciemne, stonowane p
/ Tomasz Markowski
Sala wystawowa, w której znajdują się prace z dwudziestolecia międzywojennego. Z prawej strony na ścianie wisi barwny obraz przedstawiający matkę z dzieckiem. Obok na postumentach stoją rzeźby - jedna z nich przedstawia abstrakcyjne wyobrażenie aktu kobie
/ Tomasz Markowski
Sala z eksponatami ekspresjonistycznymi. Na jej środku stoją rzeźby przedstawiające postaci ludzkie - jedna z nich przedstawia Chrystusa, druga - Bolesława Śmiałego, a trzecia - głowę Kajetana Morawskiego. W tle wiszą obrazy o nasyconych barwach.
/ Tomasz Markowski
Sala wystawowa z eksponatami reprezentującymi ekspresjonizm. Na środku sali na postumentach stoją rzeźby przedstawiające postaci ludzkie. W tle na ścianie wiszą portrety.
/ Tomasz Markowski
Przestrzeń rekreacyjna dla gości muzeum w postaci małego pomieszczenia zaaranżowanego na kształt instalacji artystycznej. Ściany są pokryte geometrycznymi dekoracjami - kolorowymi i drewnianymi wielokątami. Do ścian przywieszone są wycięte ilustracje prze
Ślewiński Władysław, Czesząca się
Obraz przedstawia młodą dziewczyną czeszącą swoje długie, bursztynowe włosy. Dziewczyna siedzi tyłem na łóżku, ma na sobie białą sukienkę bez rękawów, która zsuwa się jej z ramion. Łóżko jest przykryte ciemnozieloną narzutą. W tle jasnozielona kotara.
Olaf Brzeski, Dorota
Rzeźba przedstawia bardzo uproszczoną sylwetkę kobiety z kanciastymi kończynami. Figura trzyma jedną rękę w górze, jakby dotykała swoich ust. Rzeźba złożona jest z cienkich rurek ze stali z powykręcanymi końcami w taki sposób, że przypominają źdźbła słomy
Wojciech Fangor, M82
Op-artowy obraz przedstawia zamglony czerwony krąg na fioletowym tle. Czerwień jest nasycona, ale stopniowo przechodzi w fiolet. Granice między kolorami są niejasne, przez co obraz wydaje się przestrzenny. Krąg wygląda trochę, jakby wychodził z płótna.
Magdalena Abakanowicz, Przyjaciele
Rzeźba przedstawia dwie nagie osoby, które siedzą na drewnianej ławce. Postacie trzymają ręce za plecami. Mają zakryte twarze przez maski w kształcie głów zwierzęcych.
Jaroslaw Kozakiewicz, Wieże tlenowe
Rzeźba przedstawia płuca ustawione na szklanym postumencie. Płuca stanowią metalową, konstrukcję z metalowych rurek, a wewnątrz płuc znajdują się białe spiralne struktury, a także małe drzewko iglaste z dwiema symetrycznymi gałęziami. Wewnątrz szklanego p
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Kuszenie św. Antoniego II
obiekty wystawy XX + XXI. GALERIA SZTUKI POLSKIEJ
Performans “Horyzont zdarzeń”. Ciemna sala, na ścianach wyświetlana ogromna projekcja złożona z drobnych wycinków grafik i przypadkowych liter. Dwóch artystów stoi na scenie, przed ławką, na której znajdują się sprzęt - laptopy, klawiatury, kable. Cienie
Dwójka artystów w trakcie performansu “Horyzont zdarzeń”. Jeden mężczyzna ma na sobie jasną koszulę, skupiony wpatruje się w ekran laptopa. Drugi artysta ma na sobie okulary przeciwsłoneczne i ciemną narzutę w paski z podwiniętymi bufiastymi rękawami. Jed
Inne ujęcie na dwójkę artystów w trakcie performansu “Horyzont zdarzeń”. Ławka, na której stoi sprzęt artystów, ma cztery podwójne, skrzyżowane nogi.
Inne ujęcie na performans “Horyzont zdarzeń”. Na ścianie wyświetlone są przede wszystkim przypadkowe litery, a po bokach powtarzalne fragmenty grafik. U góry widać czerwony reflektor.
Horyzont zdarzeń
Selfie dwóch artystów w trakcie performansu “Horyzont zdarzeń”. Jeden z mężczyzn prawdopodobnie trzyma aparat i patrzy prosto w obiektyw. Ma na sobie biało-czarną koszulę w paski. Obok stoi drugi artysta, który patrzy w dół. Ma krótką bródkę, a na sobie m
Performans “Horyzont zdarzeń”. Na ścianie wyświetlane są przypadkowe cyfry.
Performans “Horyzont zdarzeń”. Na ścianie wyświetlane są przypadkowe cyfry, a po bokach powtarzalne fragmenty grafik. Pod sceną stoi odwrócony do aparatu tyłem mężczyzna.
Performans “Horyzont zdarzeń”. Na ścianie wyświetlane są przypadkowe ciągi zer i jedynek  powtarzalne fragmenty grafik. Do artystów podchodzi osoba z maseczką na twarzy.
Performans “Horyzont zdarzeń”. Na ścianie wyświetlane są przypadkowe litery.
XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej
XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej
obiekty wystawy XX + XXI. GALERIA SZTUKI POLSKIEJ
obiekty wystawy XX + XXI. GALERIA SZTUKI POLSKIEJ
Horyzont zdarzeń
Horyzont zdarzeń
Relacja z wernisażu Relacja z wernisażu
Galeria Sztuki Polskiej XX i XX wieku - zapraszamy! Galeria Sztuki Polskiej XX i XX wieku - zapraszamy!
"Śmietanka" - towarzyska? Wykład Anny Budzałek "Śmietanka" - towarzyska? Wykład Anny Budzałek
Spot promocyjny Spot promocyjny
przestrzeń wystawy przestrzeń wystawy
XX + XXI - teaser XX + XXI - teaser

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MECENAS MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

PARTNER STRATEGICZNY MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

Patronat Honorowy Marszałka Województwa Małopolskiego

Mecenas Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI w.

Partnerzy promocyjni

Patroni Medialni

Wokół wystawy