{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Wykup depozytów z kolekcji Tarnowskich

Wykup depozytów z kolekcji Tarnowskich

Dzięki finansowemu wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Muzeum pozyskało na własność trzy obrazy z kolekcji rodziny Tarnowskich z Dzikowa.
  • Joost Sustermans (przyp.) "Portret Francesco de Medici", ok. 1634, olej, płótno; 113x84 cm
  • Matheus van Helmont "Chłop palący fajkę (Pociecha wdowca)", 1678, olej, deska; 29x34,5 cm
  • Jacob Gerritsz Cuyp "Portret starej kobiety", 1649, olej, deska dębowa; 39x33,5 cm
W 1939 roku rodzina Tarnowskich złożyła w depozycie w Muzeum Narodowym w Krakowie duży zespół zabytków pochodzących z jej kolekcji dzikowskiej. Od roku 1959 w Muzeum Czartoryskich w Krakowie w ekspozycji malarstwa zachodnioeuropejskiego znalazły się również liczne obrazy z depozytu Tarnowskich, współtworząc z dziełami Muzeum Narodowego bardzo mocną sekwencję sztuki malarskiej epoki baroku.

Przypisywany Joostowi Sustermansowi, flamandzkiemu artyście czynnemu na dworze Medyceuszy we Florencji, Portret Francesca de ‘Medici to jeden z najefektowniejszch w całych polskich zbiorach portretów barokowych. Wytwornie ubrany młodzieniec, zmarły w młodym wieku pod Ratyzboną w czasie wojny trzydziestoletniej, namalowany został z wielką maestrią w operowaniu barwą i światłem, z niezwykle trafnym oddaniem jego naznaczonego smutkiem i melancholią stanu psychicznego. Jest to jedyny tego typu portret w zbiorach MNK. Mistrzem w odtworzeniu nastroju modela, przy równoczesnym starannym jego opisie, ujmującym najdrobniejsze szczegóły uczesania i ubioru, jest także holenderski malarz Jacob Gerritsz Cuyp, autor znakomitego Portretu starej kobiety. To dzieło uzupełnia grupę portretów holenderskich (obraz Abrahama de Vriesa i dwa portrety Nicolaesa Maesa) przedstawiających modeli w skromnych czarno-białych strojach, charakterystycznych dla wcześniejszej fazy portretu holenderskiego. Podobnie Mężczyzna palący fajkę Helmonta, wybornie namalowana scena rodzajowa, zawierająca jednocześnie symbole odnoszące się do znikomości i przemijalności życia ludzkiego.

Wykup depozytów dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowanie