Nowe nabytki w Domu Józefa Mehoffera
Muzeum Narodowe w Krakowie wzbogaciło swoje zbiory - z depozytu został wykupiony znakomity olejny szkic Józefa Mehoffera do obrazu "Rozmowa" (1896) oraz kolekcja japoników Jadwigi Mehofferowej (50 japońskich drzeworytów i 3 ceramiczne figurki Japonek).

Atmosferę tę przywołuje także szkic olejny do obrazu "Rozmowa" (1896; 47 x 77 cm). Scena przedstawia przyjaciół Mehoffera podczas wieczornego spotkania w paryskim mieszkaniu Alfreda Nossiga, literata i publicysty. Nie jest to jednak portret grupowy, lecz obraz osób we wnętrzu zajętych żywą rozmową, odwróconych od widza. Uwagę zwraca ujęta od tyłu smukła postać szykownej młodej kobiety w liliowej bluzce. To Wanda Janakowska, bohaterka kilku ówczesnych płócien Mehoffera. Tuż obok po lewej na oparciu otomany przysiadła Jadwiga, po prawej zaś stoi Róża Nossigowa, nieco dalej widać gospodarza domu oraz Henryka Opieńskiego, kompozytora i muzykologa. Ważkim problemem malarskim są tu kwestie luministyczno-kolorystyczne.
Znacznego formatu obraz (90x170 cm; opatrzony datą 1896), do którego powstało to studium, wzbogacony o wartości dekoracyjne, znajduje się w dawnej Miejskiej Galerii Obrazów (obecnie Galerii Narodowej) we Lwowie.
Szkice do obrazu "Rozmowa" (1896) – przykład warsztatu Józefa Mehoffera
Adept kilku uczelni o akademickim programie (w Krakowie, Wiedniu i Paryżu), Józef Mehoffer za młodu przyswoił sobie zasady tradycyjnego warsztatu malarskiego i w znacznej mierze przy nich pozostał. Jego obrazy, zwłaszcza wczesne, poprzedzane były kolejnymi etapami prac, jak m.in.: drobne wstępne rysunki w szkicownikach; liczne większe szkice i studia węglem lub ołówkiem poszczególnych postaci i ich detali (nóg, rąk, szat etc.) oraz innych elementów całości; szkice i studia malarskie, w tym szkic obrazu, uwzględniający rozkład mas, barw i świateł. W przypadku "Rozmowy" zachowała się pewna ilość tych prac, co pozwala na wgląd w owe tajniki warsztatu artysty. Główny akcent ich niniejszego pokazu stanowi nowo zakupiony szkic olejny. Nieporównanie skromniejszy od dzieła finalnego, wyróżnia się jednak urodą i malarską energią. Towarzyszą mu szkice rysunkowe ze zbiorów prywatnych w Krakowie oraz - odnośnie szkiców obecnie niedostępnych - dokumentacja fotograficzna z Instytutu Sztuki PAN w Warszawie.
opracowanie: Anna Zeńczak
Zakup szkicu olejnego do obrazu "Rozmowa" Józefa Mehoffera i kolekcji japoników Jadwigi Mehofferowej został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje/Kolekcje muzealne".