{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w MNK jest wtorek.

W poniedziałki muzeum jest nieczynne.

WCZEŚNIEJSZE GODZINY OTWARCIA DLA GRUP SZKOLNYCH

MNK Gmach Główny - Zbiory

  • Po raz pierwszy w historii polskiego wystawiennictwa prezentujemy impresje ze świata japońskiej kobiety, której wizerunki, utrwalone w malarstwie i drzeworycie, odsłaniają wyjątkowe kulisy Przepływającego Świata, a w tym – również intymnych scen za parawanem. Piękno, o jakim opowiadamy za pośrednictwem wystawy "ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji MNK", to opowieść o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie, uniesieniach. To portret piękna nieprzemijającego. To także barwny komentarz do ideału urody, fryzury i mody. Jednocześnie bardzo ważna część narracji dotyka różnych odcieni kobiecej siły – od ujarzmiania narowistego konia aż po charyzmatyczną moc wojowniczek prowadzących atak wojska na polu bitwy.

    Kuratorki wystawy: Beata Romanowicz, Beata Pacana

    Tekst i wybór zdjęć: Beata Romanowicz - stypendystka Rządu Chińskiego, Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej. Autorka i współautorka wystaw o sztuce japońskiej, autorka licznych artykułów i książek m.in. o drzeworycie japońskim.

    Zobacz także:
    Kobiety z japońskich wachlarzy

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta pisząca list / Fumi o kaku onna z serii: Pięć wizerunków pięknych kobiet/ Bijin go mensō
    ok. 1803-1804
    sygnatura: Utamaro hitsu
    wydawca: Tsuru-ya Kinsuke
    drzeworyt barwny na papierze
    36,8 x 25,5 cm
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta z dzieckiem z serii: Dwanaście typów kobiecej urody porównywanych z najpiękniejszymi widokami Japonii / Meisho fūkei bijin jūni sō, 1801-1804
    drzeworyt barwny na papierze
    38,1 x 26,6 cm
    Własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Utagawa Kuniyoshi (1797-1861), Tsumago – 43. przystanek. Zjawa kobiety-lisa / Tsumagone. Kuzunoha kitsune z serii: Sześćdziesiąt dziewięć etapów drogi Kisokaidō / Kisokaidō rokujūku tsugi no uchi
    1847-1850
    drzeworyt barwny na papierze
    35,5 x 24,5 cm
    Własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro II (? – 1831?), Kobieta stojąca przy parawanie ok. 1809-1813
    drzeworyt barwny na papierze
    75,1 x 24,7 cm
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Katsukawa Shunchō (tw. 1780-1795), Grupa kobiet na progu domu ok. 1785
    drzeworyt barwny na papierze
    38,5,0 x 26,1 cm
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta z chłopcem w masce / Tao Yuan Ming z serii: Parodia chińskiej opowieści Kokei Sansho/ Kokei no sansho
    ok. 1802
    drzeworyt barwny na papierze
    36,2 x 25,7 cm
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Katsukawa Shunsen (ok. 1762-1830), Aktor Segawa Kikunojō III w roli kobiety w czarnym kimonie 1788
    drzeworyt barwny na papierze
    31,6 x 14,5 cm
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Yashima Gakutei (1786-?-1868), Bóg szczęścia Ebisu / Ebisu z serii: Parodia siedmiu bogów szczęścia/ Mitate shichifukujin
    ok. 1830
    drzeworyt barwny na papierze, surimono
    21,2 x 18,9 cm
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Katsukawa Shuntei (1770-1820), Bohaterska Tomoe Gozen walcząca z rycerzem ok. 1810 (?)
    drzeworyt barwny na papierze
    36,8 x 23,4 cm
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Para kochanków przy parawanie – kartka z albumu Komachi biki / Komachi biki 1802
    drzeworyt barwny na papierze
    25,1 x 37,2 cm
    własność: MNK