ONNA - piękno, siła, ekstaza
14.02-03.05.2017Na wystawie "ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie", ujmującej w wyjątkowy sposób temat japońskiej kobiety, prezentujemy wizerunki i impresje z jej życia, utrwalone w malarstwie i drzeworycie. Odsłaniają one niezwykłe kulisy Przepływajacego Świata, w tym również sekrety scen intymnych.
Obrazy ilustrujące ten świat – zwane ukiyo-e – nawiązywały do poczucia ulotności i przemijania stanowiącego esencję okresu Edo (1603–1868). Był to czas, kiedy po wieloletnich bratobójczych walkach Japonia została zjednoczona i zapanował pokój, a stolicę kraju przeniesiono z Kioto do Edo – dzisiejszego Tokio.
Ukazywane piękno to opowieść o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie i uniesieniach. To portret wartości nieprzemijającej, także barwny komentarz do ideału urody, fryzur i mody. Jednocześnie ważna część narracji dotyka różnych odcieni kobiecej siły – od ujarzmiania narowistego konia po charyzmatyczną moc wojowniczek prowadzących atak wojska na polu bitwy.
To spotkanie nie ogranicza się po prostu do ukazania kobiety, lecz porusza wątki związane ze znacznie szerszym pojęciem, jakim jest „idea kobiety”. Ten enigmatyczny zwrot zyskuje swoje wielobarwne wyjaśnienie na drzeworytach aktorskich. Są one związane z portretami onnagata – aktorów teatru kabuki specjalizujących się w odtwarzaniu ról kobiecych. Mężczyźni ci, wychowywani w manierze delikatności i wiotkości, kształceni w tym szczególnym typie rzemiosła aktorskiego, dążyli za pomocą dostępnych im środków wyrazu do oddania kobiecości w każdym aspekcie scenicznej prezentacji. Czasem – także i pozascenicznej.
Między zachwytem a adoracją, między kokieterią a odrzuceniem, między uległością a uniesieniem… Zaprezentujemy cały wachlarz emocji, sportretowanych przez znakomitych mistrzów japońskiego drzeworytu nurtu ukiyo-e. Są wśród nich nazwiska takie jak Suzuki Harunobu (1724–1770), zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga (1752–1815), ujmujący sceny w wyrafinowane formaty wąskich kompozycji, czy założyciel szkoły Utagawa mistrz Toyokuni (1769–1825), nadający swoim modelkom subtelnie wyszczuplone proporcje – zarówno kobietom, jak i aktorom odtwarzającym role kobiece. Wśród piewców kobiecej urody nie zabrakło znakomitego przedstawiciela tzw. złotego okresu drzeworytu – Kitagawy Utamaro (1753–1806), reprezentowanego w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie ponad setką wyjątkowo wartościowych prac. Do świata metafizycznego, gdzie zjawy transcendentnych wyobrażeń kuszą, straszą i niepokoją, wprowadzają mistrzowie tacy jak Utagawa Kuniyoshi (1797–1861) czy Katsushika Hokusai (1760–1849).
Prezentowane dzieła pozwalają przyjrzeć się kobiecemu pięknu, które nie poddaje się upływającemu czasowi. Inną wartością stanowiącą o atrakcyjności ekspozycji jest okazja do analizy wirtuozerii techniki japońskiego drzeworytu.
Wystawę wzbogacają malowidła nawiązujące do tematyki Przepływającego Świata, ujęte w formę tradycyjnych zwojów wiszących kakemono.
Prowadząc narrację o wielu aspektach kobiecości, uzupełniamy tę prezentację o kimona, pasy obi, a także o przykłady rzemiosła artystycznego – toaletkę, lustra, grzebienie i szpile do włosów.
Wszystkie dzieła na wystawie pochodzą z tej jedynej, niepowtarzalnej kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, która przez ponad sto trzydzieści lat była tworzona dzięki darom wspaniałych Ofiarodawców, a uzupełniana zakupami własnymi.
Prezentujemy ponad sto dwadzieścia drzeworytów, pochodzących głównie z daru Feliksa Jasieńskiego, który w 1920 roku ofiarował Muzeum Narodowemu w Krakowie swoją kolekcję. Od tego czasu wielokrotnie pokazywany w kraju i poza jego granicami, zbiór ten od dawna jest rozpoznawalny na świecie pod marką Muzeum Narodowego w Krakowie, które otacza kolekcję specjalistyczną opieką merytoryczną i konserwatorską.
Kuratorki: Beata Romanowicz, Beata Pacana
Koordynator: Maria Grzywacz
Wystawa objęta honorowym patronatem Ambasady Japonii.
Na blogu
MNK Gmach Główny
al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków I piętro- poniedziałek: nieczynne
- wtorek - niedziela: 10.00-18.00
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
Praca prezentowana na wystawie "ONNA - piękno, siła, ekstaza" / fot. Pracownia Fotograficzna MNK
z serii: Słynne miejsca w Edo. Wspomnienia znad wody;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Z serii: Kwiaty czterech pór roku z których słynęły dawne czasy
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
z serii: Trzy krajobrazy księżycowe ze Wschodniej Stolicy;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
z serii: Śnieg, księżyc, kwiaty. Nocne widoki
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Z serii: Trzy krajobrazy księżycowe ze Wschodniej Stolicy;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Z serii: Słynne drogi górskie. Wybór widoków z różnych prowincji;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Z serii: Słynne miejsca w Kioto;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Z serii: Rozmaite nazwy dwunastu miesięcy;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
Praca prezentowana na wystawie "ONNA - piękno, siła, ekstaza"
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
z serii: Pięć wizerunków pięknych kobiet/ Bijin go mensō
ok. 1803-1804
sygnatura: Utamaro hitsu
wydawca: Tsuru-ya Kinsuke
drzeworyt barwny na papierze
36,8 x 25,5 cm
własność: MNK
z serii: Dwanaście typów kobiecej urody porównywanych z najpiękniejszymi widokami Japonii / Meisho fūkei bijin jūni sō, 1801-1804
drzeworyt barwny na papierze
38,1 x 26,6 cm
Własność: MNK / fot. Pracownia Fotograficzna MNK
z serii: Sześćdziesiąt dziewięć etapów drogi Kisokaidō / Kisokaidō rokujūku tsugi no uchi
1847-1850
drzeworyt barwny na papierze
35,5 x 24,5 cm
Własność: MNK
ok. 1809-1813
drzeworyt barwny na papierze
75,1 x 24,7 cm
własność: MNK
ok. 1785
drzeworyt barwny na papierze
38,5,0 x 26,1 cm
własność: MNK
z serii: Parodia chińskiej opowieści Kokei Sansho/ Kokei no sansho
ok. 1802
drzeworyt barwny na papierze
36,2 x 25,7 cm
własność: MNK
1788
drzeworyt barwny na papierze
31,6 x 14,5 cm
własność: MNK
z serii: Parodia siedmiu bogów szczęścia/ Mitate shichifukujin
ok. 1830
drzeworyt barwny na papierze, surimono
21,2 x 18,9 cm
własność: MNK
ok. 1810 (?)
drzeworyt barwny na papierze
36,8 x 23,4 cm
własność: MNK
1802
drzeworyt barwny na papierze
25,1 x 37,2 cm
własność: MNK
kartka z albumu Adorując kobiecość nocą /Ehon haikai yobuko-dori, 1788
drzeworyt barwny na papierze
24,5 x 37,4 cm
Własność: MNK
z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
1793
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
z serii: Noworoczne fasony świeże jak młode pędy
1783
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
koniec XIX w.
laka na drewnie, łyko bambusowe, jedwab
własność: MNK
2. poł. XIX w.
jedwab
własność: MNK
2. poł. XIX w.
jedwab
własność: MNK
z serii: Sześciu nieśmiertelnych poetów
ok. 1801-1802
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
z serii: Kobiety z siedmiu znanych domów w Shin Yoshiwarze
ok. 1830
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
2. poł. XIX w.
laka na drewnie
własność: MNK
2. poł. XIX w.
laka na szylkrecie
własność: MNK
XIX w.
laka na drewnie
własność: MNK
XIX w.
laka na drewnie
własność: MNK
2. poł. XIX w.
laka na drewnie
własność: MNK
ok. 1781-1789
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
z serii: Trzydzieści dwa współczesne znaki
ok. 1820
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
XIX w.
laka na drewnie, blacha miedziana, złocenie
własność: MNK
2.poł. XIX w.
odlew w brązie, srebro, łyko bambusowe
własność: MNK
z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
1793
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK