Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

ONNA - piękno, siła, ekstaza

14.02-03.05.2017 ONNA - piękno, siła, ekstaza
Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Przewijak Kawiarnia WiFi

Na wystawie "ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie", ujmującej w wyjątkowy sposób temat japońskiej kobiety, prezentujemy wizerunki i impresje z jej życia, utrwalone w malarstwie i drzeworycie. Odsłaniają one niezwykłe kulisy Przepływajacego Świata, w tym również sekrety scen intymnych.

Obrazy ilustrujące ten świat – zwane ukiyo-e – nawiązywały do poczucia ulotności i przemijania stanowiącego esencję okresu Edo (1603–1868). Był to czas, kiedy po wieloletnich bratobójczych walkach Japonia została zjednoczona i zapanował pokój, a stolicę kraju przeniesiono z Kioto do Edo – dzisiejszego Tokio.

Ukazywane piękno to opowieść o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie i uniesieniach. To portret wartości nieprzemijającej, także barwny komentarz do ideału urody, fryzur i mody. Jednocześnie ważna część narracji dotyka różnych odcieni kobiecej siły – od ujarzmiania narowistego konia po charyzmatyczną moc wojowniczek prowadzących atak wojska na polu bitwy.

To spotkanie nie ogranicza się po prostu do ukazania kobiety, lecz porusza wątki związane ze znacznie szerszym pojęciem, jakim jest „idea kobiety”. Ten enigmatyczny zwrot zyskuje swoje wielobarwne wyjaśnienie na drzeworytach aktorskich. Są one związane z portretami onnagata – aktorów teatru kabuki specjalizujących się w odtwarzaniu ról kobiecych. Mężczyźni ci, wychowywani w manierze delikatności i wiotkości, kształceni w tym szczególnym typie rzemiosła aktorskiego, dążyli za pomocą dostępnych im środków wyrazu do oddania kobiecości w każdym aspekcie scenicznej prezentacji. Czasem – także i pozascenicznej.

Między zachwytem a adoracją, między kokieterią a odrzuceniem, między uległością a uniesieniem… Zaprezentujemy cały wachlarz emocji, sportretowanych przez znakomitych mistrzów japońskiego drzeworytu nurtu ukiyo-e. Są wśród nich nazwiska takie jak Suzuki Harunobu (1724–1770), zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga (1752–1815), ujmujący sceny w wyrafinowane formaty wąskich kompozycji, czy założyciel szkoły Utagawa mistrz Toyokuni (1769–1825), nadający swoim modelkom subtelnie wyszczuplone proporcje – zarówno kobietom, jak i aktorom odtwarzającym role kobiece. Wśród piewców kobiecej urody nie zabrakło znakomitego przedstawiciela tzw. złotego okresu drzeworytu – Kitagawy Utamaro (1753–1806), reprezentowanego w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie ponad setką wyjątkowo wartościowych prac. Do świata metafizycznego, gdzie zjawy transcendentnych wyobrażeń kuszą, straszą i niepokoją, wprowadzają mistrzowie tacy jak Utagawa Kuniyoshi (1797–1861) czy Katsushika Hokusai (1760–1849).


Prezentowane dzieła pozwalają przyjrzeć się kobiecemu pięknu, które nie poddaje się upływającemu czasowi. Inną wartością stanowiącą o atrakcyjności ekspozycji jest okazja do analizy wirtuozerii techniki japońskiego drzeworytu.

Wystawę wzbogacają malowidła nawiązujące do tematyki Przepływającego Świata, ujęte w formę tradycyjnych zwojów wiszących kakemono.

Prowadząc narrację o wielu aspektach kobiecości, uzupełniamy tę prezentację o kimona, pasy obi, a także o przykłady rzemiosła artystycznego – toaletkę, lustra, grzebienie i szpile do włosów.

Wszystkie dzieła na wystawie pochodzą z tej jedynej, niepowtarzalnej kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, która przez ponad sto trzydzieści lat była tworzona dzięki darom wspaniałych Ofiarodawców, a uzupełniana zakupami własnymi.

Prezentujemy ponad sto dwadzieścia drzeworytów, pochodzących głównie z daru Feliksa Jasieńskiego, który w 1920 roku ofiarował Muzeum Narodowemu w Krakowie swoją kolekcję. Od tego czasu wielokrotnie pokazywany w kraju i poza jego granicami, zbiór ten od dawna jest rozpoznawalny na świecie pod marką Muzeum Narodowego w Krakowie, które otacza kolekcję specjalistyczną opieką merytoryczną i konserwatorską.


Kuratorki: Beata Romanowicz, Beata Pacana
Koordynator: Maria Grzywacz

Wystawa objęta honorowym patronatem Ambasady Japonii.

Autor: Beata Romanowicz

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków I piętro
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
Wystawa "ONNA - piękno, siła, ekstaza" prezentowana jest w Gmachu Głównym MNK
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
Przestrzeń wystawy "ONNA - piękno, siła, ekstaza"
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
/ fot. Bartosz Cygan - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja zaprojektowana jak origami
Z-ca Dyrektora ds. Strategii, Rozwoju i Komunikacji Łukasz Gaweł.
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
Radca Ambasady Japonii pan Satoru Takahashi.
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
Beata Romanowicz - kuratorka wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
Beata Pacana - kuratorka wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
Na pierwszym planie Elżbieta Szurpicka - aranżerka wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
Beata Romanowicz - kuratorka wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
Radca Ambasady Japonii pan Satoru Takahashi oraz kuratorki wystawy Beata Pacana i Beata Romanowicz
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Otwarcie wystawy
Utagawa Kunisada (1786-1864), Kobieta czytająca list w świetle latarni, 1839
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
Praca prezentowana na wystawie "ONNA - piękno, siła, ekstaza" / fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Kwitnąca glicynia w Kameido, 1852
z serii: Słynne miejsca w Edo. Wspomnienia znad wody;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Aluzja do Murasaki Shikibu w świątyni Ishiyama, 1844-1848
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Wiosna. Kwiaty wiśni w Fukakusa i Ono-no Komachi, 1844-1848
Z serii: Kwiaty czterech pór roku z których słynęły dawne czasy
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Jesienny księżyc w Takanawa, około 1850
z serii: Trzy krajobrazy księżycowe ze Wschodniej Stolicy;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Kwiaty wiśni na grobli rzeki Sumidagawa, 1840-1853
z serii: Śnieg, księżyc, kwiaty. Nocne widoki
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Wybrzeże Shichirigahama w pobliżu Kamakura, 1851-1853
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Letni księżyc w Nakasu, ok. 1850
Z serii: Trzy krajobrazy księżycowe ze Wschodniej Stolicy;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Wieczorny widok Mikasayama w Południowej Stolicy, 1840-1853
Z serii: Słynne drogi górskie. Wybór widoków z różnych prowincji;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Gorące źródła w Hakone, 1840-1853
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Kwitnące wiśnie w Gion, 1847-1852
Z serii: Słynne miejsca w Kioto;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Utagawa Hiroshige (1797-1858), Miesiąc II, VI, VIII, 1844-1848
Z serii: Rozmaite nazwy dwunastu miesięcy;
drzeworyt barwny na papierze, uchiwa-e
Własność: MNK
Praca prezentowana na wystawie "ONNA - piękno, siła, ekstaza"

/ fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Kobiety z japońskich wachlarzy
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta pisząca list / Fumi o kaku onna
z serii: Pięć wizerunków pięknych kobiet/ Bijin go mensō
ok. 1803-1804
sygnatura: Utamaro hitsu
wydawca: Tsuru-ya Kinsuke
drzeworyt barwny na papierze
36,8 x 25,5 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta z dzieckiem
z serii: Dwanaście typów kobiecej urody porównywanych z najpiękniejszymi widokami Japonii / Meisho fūkei bijin jūni sō, 1801-1804
drzeworyt barwny na papierze
38,1 x 26,6 cm
Własność: MNK / fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Utagawa Kuniyoshi (1797-1861), Tsumago – 43. przystanek. Zjawa kobiety-lisa / Tsumagone. Kuzunoha kitsune
z serii: Sześćdziesiąt dziewięć etapów drogi Kisokaidō / Kisokaidō rokujūku tsugi no uchi
1847-1850
drzeworyt barwny na papierze
35,5 x 24,5 cm
Własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Kitagawa Utamaro II (? – 1831?), Kobieta stojąca przy parawanie
ok. 1809-1813
drzeworyt barwny na papierze
75,1 x 24,7 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Katsukawa Shunchō (tw. 1780-1795), Grupa kobiet na progu domu
ok. 1785
drzeworyt barwny na papierze
38,5,0 x 26,1 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta z chłopcem w masce / Tao Yuan Ming
z serii: Parodia chińskiej opowieści Kokei Sansho/ Kokei no sansho
ok. 1802
drzeworyt barwny na papierze
36,2 x 25,7 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Katsukawa Shunsen (ok. 1762-1830), Aktor Segawa Kikunojō III w roli kobiety w czarnym kimonie
1788
drzeworyt barwny na papierze
31,6 x 14,5 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Yashima Gakutei (1786-?-1868), Bóg szczęścia Ebisu / Ebisu
z serii: Parodia siedmiu bogów szczęścia/ Mitate shichifukujin
ok. 1830
drzeworyt barwny na papierze, surimono
21,2 x 18,9 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Katsukawa Shuntei (1770-1820), Bohaterska Tomoe Gozen walcząca z rycerzem
ok. 1810 (?)
drzeworyt barwny na papierze
36,8 x 23,4 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Para kochanków przy parawanie – kartka z albumu Komachi biki / Komachi biki
1802
drzeworyt barwny na papierze
25,1 x 37,2 cm
własność: MNK
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem
z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
1793
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Torii Kiyonaga (1752-1815), Oiran Utagawa z domu Yatsumeya w asyście dwóch kobiet i młodych kamuro Utano i Utaki
z serii: Noworoczne fasony świeże jak młode pędy
1783
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Para sandałów geta
koniec  XIX w.
laka na drewnie, łyko bambusowe, jedwab
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Pas obi z motywem ptaków hōō i gałązek paulowni
2. poł. XIX w.
jedwab
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Kimono typu uchikake
2. poł. XIX w.
jedwab
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Piękna Yosooi z domu uciech Matsubaya
z serii: Sześciu nieśmiertelnych poetów
ok. 1801-1802
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Keisai Eisen (1790-1848), Kurtyzana Hosan z domu uciech Okamotoya
z serii: Kobiety z siedmiu znanych domów w Shin Yoshiwarze
ok. 1830
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Grzebień ozdobny kushi z motywem pejzażu z żurawiami
2. poł. XIX w.
laka na drewnie
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Grzebień ozdobny kushi z motywem kwitnącej śliwy i bambusa
2. poł. XIX w.
laka na szylkrecie
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Szpila ozdobna kōgai z motywem polnych kwiatów
XIX w.
laka na drewnie
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Grzebień ozdobny kushi z motywem kwiatów piwonii
2. poł. XIX w.
laka na drewnie
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Katsukawa Shunzan (tw. ok. 1782-1798), Toaleta księżniczki
ok. 1781-1789
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Utagawa Kunisada (1786-1864), Kobieta z lustrem malująca brwi
z serii: Trzydzieści dwa współczesne znaki
ok. 1820
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Toaletka kyōdai z motywem pnącza powojnika
XIX w.
laka na drewnie, blacha miedziana, złocenie
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Zwierciadło z herbem Tokugawa
2.poł. XIX w.
odlew w brązie, srebro, łyko bambusowe
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem
z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
1793
drzeworyt barwny na papierze
własność: MNK
ONNA piękna i modna
Aranżacja zaprojektowana jak origami
Aranżacja zaprojektowana jak origami
Otwarcie wystawy
Otwarcie wystawy "ONNA - piękno, siła, ekstaza"
Kobiety z japońskich wachlarzy
Kobiety z japońskich wachlarzy
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
ONNA piękna i modna
ONNA piękna i modna

Wystawa objęta honorowym patronatem Ambasady Japonii

Mecenas Muzeum Narodowego w Krakowie

Partnerzy wystawy

Patroni medialni

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję