Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

TP MNK - Podsumowanie 2017 roku

Następny rok dobiegł końca, jesteśmy coraz starsi jednak duchem coraz młodsi. Rok 2017 obfitował w wiele ciekawych wydarzeń.

Obejrzeliśmy szereg interesujących wystaw w Muzeum Narodowym i innych krakowskich muzeach.
W Muzeum Narodowym były to:

W Kamienicy Hipolitów (oddział MHK) zobaczyliśmy niewielką, ale bardzo ciekawą wystawę dotyczącą reklamy "Kupując oczami w przedwojennym Krakowie". W Zamku Żupnym w Wieliczce obejrzeliśmy wystawę przygotowaną przez Janinę Skorupską "Zapomniana kolekcja. Zbiory rodziny Niedzielskich". Odwiedziliśmy też Muzeum Historii Fotografii.

Podczas przygotowań do najciekawszej wystawy 2017 roku #Dziedzictwo zostaliśmy zaproszeni do dyskusji o dziedzictwie w naszym osobistym wymiarze, jak również do komentarzy dotyczących wybranych przez nas przedmiotów czy obrazów, które miały być pokazane na wystawie. Komentarze te zostały umieszczone obok fachowych opisów przy obrazach czy przedmiotach znajdujących się na wystawie.

Wysłuchaliśmy kilku ciekawych prelekcji przygotowanych specjalnie dla naszego Towarzystwa takich jak:

• Leon Wyczółkowski i Erazm Barącz – malarz i inżynier. Dzieje ich znajomości
  • W pogoni za wzorami – wokół katalogu rysunków Jana Matejki
  • Historia portretów marszałków galicyjskich
  • Jan Matejko a krakowskie "starożytności"

Dla naszego Towarzystwa został zorganizowany pokaz specjalny, podczas którego zobaczyliśmy kartony do witraża Józefa Mehoffera Najświętszy Sakrament, znajdujący się w katedrze we Fryburgu.

Nasze Towarzystwo, chociaż liczy już 114 lat, jest jeszcze w nie najgorszej kondycji fizycznej, organizujemy zarówno jedno i kilkudniowe wycieczki, jak i spacery po Krakowie, przybliżające nam nasze miasto i jego historię.

W czerwcu, co stało się już naszą tradycją, spotkaliśmy się w Tyńcu na pikniku organizowanym przez zaprzyjaźniony z naszym Towarzystwem chór Lutnia Krakowska.

1 kwietnia (nie był to żart primaaprilisowy) pojechaliśmy do Pieskowej Skały i zwiedziliśmy sanktuarium św. Salomei w Grodzisku. 7 października zorganizowaliśmy wyprawę do Chęcin i Tokarni żeby zobaczyć Muzeum Wsi Kieleckiej.

Wycieczki kilkudniowe to:

• Dwudniowa wycieczka do Cieszyna i zachodniej części Moraw, podczas której zobaczyliśmy Śtramberk, Koprzywnicę i Muzeum Techniki Tatra, Hukvaldy z zabytkowym parkiem i Frydek - Mistek. Następny dzień spędziliśmy w Cieszynie po polskiej i czeskiej stronie. Owocem tej wyprawy było spotkanie w dniu 24 października z panią Władysławą Magierą historykiem i naszym przewodnikiem po Cieszynie, która także przybliżyła nam dzieje Śląska Cieszyńskiego. Pani Magiera wystąpiła w sukni cieszyńskiej, była to więc okazja do dokładnego obejrzenia stroju kobiet ze Śląska Cieszyńskiego.
  • Jak co roku zorganizowaliśmy dłuższą, bo 5 dniową wyprawę tym razem do stolicy. Celem tego wyjazdu było zapoznanie się ze współczesną Warszawą jak i jej historią. Dużą pomocą w organizacji tej wycieczki służyli nam pracownicy Muzeum Warszawy. Zakwaterowaliśmy się w akademiku AWF. Korzystaliśmy z komunikacji miejskiej, przede wszystkim z metra jak i wynajętego autokaru. Zwiedziliśmy Muzeum Warszawy mieszczące się na Rynku Starego Miasta (ciekawostką są wróble, które okupują rynek warszawskiej starówki wypierając nawet gołębie) i jego filię na ulicy Targowej koło słynnego bazaru Różyckiego, gdzie zapoznaliśmy się z historią warszawskiej Pragi. Odwiedziliśmy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Centrum Nauki Kopernik i Stadion Narodowy. Z autokaru wiedzieliśmy północno-zachodnią część Warszawy, przejechaliśmy również szlak "Miasto wczoraj, dziś i jutro”, było to zwiedzanie połączone z komentarzem w wybranych miejscach postoju. Ostatnim akcentem wizyty w stolicy było spojrzenie na Warszawę z tarasu widokowego Pałacu Kultury i Nauki.

Ciekawe były też spacery po Krakowie, które prowadziła nasza koleżanka i przewodnik miejski Barbara Bednarska. 29 marca był to "Szlak Henryka Sienkiewicza i Heleny Modrzejewskiej w Krakowie", a następnie "Dębniki, historia, zabytki i ciekawostki".

Jak co roku w połowie grudnia, spotkaliśmy się z dyrektorem Muzeum Narodowego i chórem Lutnia na tradycyjnym opłatku.

Rok zakończyliśmy 28 grudnia spotkaniem zatytułowanym "Rozmowy o dziedzictwie – narodowym i osobistym" był to nasz wkład kończący nasze spotkanie z tematem dziedzictwa i jego interpretacji, które dla naszego Towarzystwa rozpoczęło się od udziału w unijnym projekcie "Interpretacja Dziedzictwa dla Seniorów".

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności