Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich

07.04.2017-25.02.2018 Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich

W Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich (ul. Pijarska 8), mieszczącym dotąd Galerię Sztuki Starożytnej prezentujemy wybór najcenniejszych dzieł sztuki i pamiątek historycznych z kolekcji Książąt Czartoryskich.

Ekspozycja ukazuje ich wielką różnorodność (sztuka starożytna, malarstwo, rzemiosło artystyczne, militaria, rysunek i grafika, zbiory biblioteczne) oraz równie imponującą rozpiętość czasową – od starożytnego Egiptu aż po wiek XIX.

Zaznaczone są wyraźnie dwa zasadnicze nurty tego muzeum: historyczno-patriotyczny i artystyczny. W pierwszym na szczególną uwagę zasługują liczne obiekty wiązane przez tradycję z wybitnymi postaciami polskiej i europejskiej historii i kultury (m.in. Stanisławem Żółkiewskim i Stefanem Czarnieckim, królem Janem III Sobieskim, Tadeuszem Kościuszką i księciem Józefem Poniatowskim, a także Petrarką, Szekspirem, Janem Jakubem Rousseau i Napoleonem Bonaparte), w drugim natomiast nurcie na czoło wybija się arcydzieło światowego malarstwa – Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem Rembrandta, obraz ciekawy zarówno ze względu na swoją efektowną formę malarską, jak również głębokie i uniwersalne przesłanie natury etycznej. Pokazane są także późnogotyckie i wczesnorenesansowe obrazy włoskie i niderlandzkie, m.in. Ukrzyżowanie Mistrza Piety, Zwiastowanie z kręgu Dirka Boutsa oraz niezwykle atrakcyjny fragment skrzyni weselnej (cassone) z przedstawieniem Parysa i Heleny oraz Tristana i Izoldy.

Pośród obrazów na uwagę zasługuje także Zwiastowanie krakowskiego Mistrza Jerzego (1517) – z mikroskopijnym portretem fundatora obrazu kanonika Jakuba Monopedesa, oraz dwa późniejsze dzieła: Portret Łukasza Opalińskiego (ok. 1640) – podręcznikowy przykład oficjalnego portretu sarmackiego, a także Polonia (Zakuwana Polska) Jana Matejki, niedokończony obraz alegoryczny na temat upadku powstania styczniowego (1863–1864).

W ekspozycji warto wyróżnić pewne dość jednorodne zespoły, jak np. sarkofagi egipskie i etruskie, liczne dzieła sztuki greckiej i rzymskiej, średniowieczne emalie i wyroby z kości słoniowej, renesansowe obrazy włoskie (Wenus Victrix Michele Tosiniego), niemieckie (Św. Katarzyna Aleksandryjska Hansa Kulmbacha i Portret rodziny Jagiellonów z pracowni Łukasza Cranacha mł.) oraz francuskie (Portret Don Juana Austriackiego naśladowcy François Cloueta), włoskie wyroby majolikowe, szkła i srebra, czy interesujące przykłady europejskiego i polskiego uzbrojenia oraz broni (fragmenty garnituru renesansowej zbroi na jeźdźca i konia po arcyksięciu Ferdynandzie VII, gubernatorze Niderlandów, polska zbroja karacenowa), tkaniny (Złoty deszcz, arras brukselski z 1. połowy XVI w. ze sceną z historii Danae) oraz chorągwie (w tym moskiewska chorągiew tzw. "carów Szujskich").

Na wystawie zaaranżowane są w jej obrębie zmienne, czasowe pokazy rycin i rysunków oraz rękopisów iluminowanych, starodruków, map i dokumentów historycznych ze zbiorów Biblioteki Książąt Czartoryskich.

Ekspozycja pozwala na połączenie w jednej przestrzeni galerii obiektów artystycznych i pamiątek, pochodzących z różnych okresów i reprezentujących różne style, począwszy od m.in. weneckiej butelki z kryształu górskiego łączonej z królem Francji Franciszkiem I, po renesansową tarczę (tzw. wróżebną), wiązaną z królem Janem III Sobieskim, odlew dłoni Fryderyka Chopina, czy też klucz do pierwszego w Polsce budynku muzealnego – Świątyni Sybilli w Puławach, otwartej przez Księżną Izabelę Czartoryską w roku 1801.


Portret Izabeli oraz wizerunek wnuka księżnej – księcia Władysława Czartoryskiego, który w roku 1876 otworzył Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, znajdują się u wejścia na wystawę.

Wystawa stwarza niepowtarzalną okazję do wkroczenia w krąg gabinetu sztuki i osobliwości, operującego zaskakującymi zestawieniami obiektów, nie liczącego się z ich chronologią, podręcznikowymi klasyfikacjami, a nawet rangą artystyczną.

Kolekcja i budynki Książąt Czartoryskich stały się własnością Narodu Polskiego w dniu 29 grudnia 2016 roku.

Kurator wystawy: Janusz Wałek
Koordynator wystawy: Katarzyna Pawłowska
Projekt aranżacji i identyfikacji graficznej wystawy: Luiza Berdak

Autor: Janusz Wałek

MNK Muzeum Czartoryskich

ul. Pijarska 15, 31-015 Kraków
  • poniedziałek: NIECZYNNE
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
Sarkofag Tachenemti z mumią kobiety
Egipt, XXIII/XXIV dynastia (2. połowa VIII w. p.n.e.)
rzeźbienie, polichromia
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Portret Izabeli (Elżbiety) Habsburg (1501–1526)
autor: Mistrz Legendy Marii Magdaleny (czynny ok. 1475–1530 – przypisywany)
ok. 1514–15
olej, deska dębowa
na odwrocie napis farbą olejną: C.EC. DG 422 (Collection Elisabeth Czartoryska) oraz monogram wiązany AS 178 (znak galerii Sułkowskich w Rydzynie)
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Tapiseria z przedstawieniem Św. Rodziny
Bruksela, pocz. XVI w.
nici wełniane, jedwabne, srebrne, złote
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Tarcza tzw. „wróżebna” króla Jana III Sobieskiego
Mediolan, 2. poł. XVI w.
żelazo srebrzone i złocone, blacha brązowa; kucie, trybowanie, cyzelowanie
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Prochownica po królu angielskim Henryku VIII
Niemcy, 1531
kość jelenia, brąz; rzeźbienie, złocenie
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Puchar tzw. „nautilus”, 1603-1609
autor: Michael Mader (czynny 1598 - zm. 1632, Norymberga)
muszla z gatunku turbo marmoreus, szlifowana; srebro kute, odlewane, ryte, złocone
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Chorągiew moskiewska wg tradycji "carów Szujskich" wzięta pod Kłuszynem w 1610 r.
Rosja, XVI/XVII w.
jedwabny adamaszek; złocenia, szycie, malowanie
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem, 1638
autor: Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669)
olej, deska dębowa
sygn. p.d.: Rembrandt f. 1638
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Chłopiec w stroju polskim, 1668-1672
autor: Caspar Netscher (1639-1684)
olej, deska dębowa
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Patera z przedstawieniem uczty bogów olimpijskich, 1684-1685
autor: Lorenz I Biller (mistrz 1644, zm. 1685, Augsburg)
srebro trybowane, odlewane, cyzelowane
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Portret Izabeli z Flemingów księżnej Czartoryskiej (1746–1835)
autor: Maria Louisa Catherine Cecilia Cosway (1759–1838), 1790
olej, płótno
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Portret Izabeli z Flemingów księżnej Czartoryskiej (1746-1835), 1796
autor: Kazimierz Wojniakowski (1772-1812)
olej, płótno
sygn. po prawej koło ramienia: C.W.pinx./1796
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Buława Michała Wiśniowieckiego
Polska (roboty Ormian lwowskich), XVII/XVIII w.
żelazo, stal; kucie, inkrustacja, kameryzacja
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Studium konia w galopie (Szkic konia Witoldowego), 1876
autor: Jan Matejko (1838–1893)
olej, płótno
sygn. p.d.: J. Matejko 1876
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński i Dyrektor MNK Andrzej Betlej
/ fot. Marek Lasyk
Wernisaż wystawy
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński i Dyrektor MNK Andrzej Betlej
/ fot. Marek Lasyk
Wernisaż wystawy
Janusz Wałek - kurator wystawy "Najcenniejsze"
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Marek Lasyk
Wernisaż wystawy
/ fot. Marek Lasyk
Wernisaż wystawy
/ fot. Jan Graczyński
Wernisaż wystawy
/ fot. Marek Lasyk
Wernisaż wystawy
/ fot. Jan Graczyński
Wernisaż wystawy
/ fot. Jan Graczyński
Wernisaż wystawy
/ fot. Jan Graczyński
Wernisaż wystawy
Wernisaż wystawy
Aranżacja wystawy "Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich"
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Mateusz Szczypiński, pracownia fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem - alegoryczny portret Cecylii Gallerani
ok. 1490, olej na desce
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Rembrandt Harmensz van Rijn, Krajobraz z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie
1638, olej na desce
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Caspar Netscher, Portret chłopca w polskim stroju
1668-1672 r., olej na desce
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Albert Bouts (warsztat), Matka Boska Bolesna (Mater Dolorosa)
ok. 1495-1500 r., olej na desce
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Michele di Jacopo Tosini, Popiersie kobiety (Venus Victrix)
XVI w., olej na desce
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Hans Suess von Kulmbach, Święta Katarzyna Aleksandryjska
(fragment większego obrazu), ok. 1511 r., tempera na desce
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Stela Iufanchu, drewno polichromowane
Egipt, Epoka Późna
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Lucas Cranach mł, (pracownia), Rodzina Jagiellonów
ok. 1556 r.;
olej na blasze
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Jan Matejko, Zakuwana Polska (Polonia, Rok 1863)
1864 r., olej na płótnie
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Esaias zur Linden, Puchar w kształcie okrętu
srebro złocone, Norymberga, 1600-1625
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Georg Hoffmann, Puchar w kształcie pawia
Wrocław, ok. 1600 r.;
muszla, srebro złocone
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Kartonaż z mumią Asetemachbit, Egipt
2. poł. X w. p.n.e.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Pokrywa urny
glina, Etruria, VI w. p.n.e.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Sarkofag terakotowy
Etruria, III / II w. p.n.e.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Fragment sarkofagu wczesnochrześcijańskiego
Cesarstwo rzymskie, 380-400, marmur
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Późny Manierysta, Hydria czerwonofigurowa
Ateny, V w. p.n.e.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Tors męski, marmur, Cesarstwo rzymskie, I / II w.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Chorągiew Carów Szujskich
według tradycji zdobyta przez S. Żółkiewskiego pod Kłuszynem w 1610 r., ok. 1610 r.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Buława hetmana Mikołaja Hieronima Sieniawskiego, XVII w.
srebro złocone, turkusy
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Przedpiersień od zbroi na konia
z garnituru zbroi arcyksięcia Albrechta, gubernatora Niderlandów, Mediolan
koniec XVI w., żelazo złocone
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Tarcza tzw. "wróżebna" króla Jana III Sobieskiego
Włochy, XVI w., żelazo pozłacane
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Zbroja karacenowa, Polska, tzw. "karacena Suchodolskich"
Polska, k. XVII w.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Krzesło Szekspira umieszczone w XIX-wiecznym futerale z brązu ze złoceniami
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Tapiseria "Złoty deszcz"
Belgia, 1. poł. XVI w.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Giacomo Mancini, Talerz majolikowy ze sceną pojedynku Zerbina przedstawiającą epizod 24. Pieśni poematu „Orlando Furioso” Lodovica Ariosta
poł. XVI w.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Dyptyk wg tradycji królowej Jadwigi Andegaweńskiej
Turyngia (lub Saksonia/?/), 1350 - 1375 r., kość słoniowa
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Krzyż procesyjny
Limoges, 2. ćw. XIII w., miedź, emalia
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Szerzynka królowej Elżbiety (antependium z Rudawy)
1. poł. XV w.
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Jacob de Gheyn wg Karel van Mander, Porwanie Europy
XVI / XVII w.;
miedzioryt
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Albrecht Dürer, Nemezis (Wielka Fortuna)
ok. 1501-3 r.;
miedzioryt
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Giovanni Domenico Tiepolo, Kupidyn siedzący na rydwanie, dziewięć amorków i para gołębi

ok. 1765-1770 r.;
pióro i lawowanie w tonie brunatnym.

Kolekcja Książąt Czartoryskich
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Wernisaż wystawy
Wernisaż wystawy "Najcenniejsze"
Przestrzeń wystawy
Przestrzeń wystawy "Najcenniejsze"
Kolekcja Książąt Czartoryskich
Kolekcja Książąt Czartoryskich

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Mecenas MNK

Patroni medialni

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję