{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Jak powstał Dixit MNK

fot. Mykyta Platonov, Pracownia Fotograficzna MNK

Jak powstał Dixit MNK

“Dixitowy” – kto grał w grę, od razu zrozumie, co mamy na myśli. Tym, którzy jeszcze nie mieli okazji, należy się wyjaśnienie: karty Dixit mają prowokować skojarzenia. Każda ma potencjał wywołania wielu różnych. Dopiero hasło, wypowiadane przez Bajarza, nadaje karcie znaczenie. Twórcy gry wybrali do talii konkretne dzieła sztuki – dlaczego właśnie te?
Znacie historię tworzenia Dixit MNK? Wiele osób patrząc na te karty na początku nie wie, co myśleć: ale jak to? Skąd oni wzięli te dziwne, czasem nieszczególnie piękne, a zawsze dość intrygujące rzeczy, w jaki sposób takie coś trafiło do muzeum. To chyba dobry moment, by przypomnieć, jak stworzyliśmy talię. 

Ponad dwa lata temu Ania z Działu Edukacji i Agata z Marketingu zaczęły eksplorować muzealny katalog MNK – potężną bazę danych, w której znajdują się informacje o wszystkich obiektach, którymi opiekuje się Muzeum Narodowe w Krakowie. To ponad milion rekordów, pośród których znajdziesz wielkie płótna, drogocenne przedmioty i banalne drobiazgi. Przeglądanie dziesiątek stron – kart cyfrowego katalogu – uświadamia, że poznanie całej kolekcji muzealnej jest niemożliwe… Czy możliwe jest zatem wskazanie jej najbardziej “dixitowych” elementów? 

W ramach pracy nad talią, grupa muzealniczek i muzealników zaangażowanych w nasz, wówczas supertajny projekt, wybrała blisko 300 dzieł, które wydawały się nam zbliżone charakterem, ikonografią lub estetyką do klasycznych kart Dixit. W pierwszym podejściu zdecydowaliśmy się pokazać naszym partnerom z Francji dużo dzieł do wyboru. Powstała spora pula, nad którą mogli pracować projektanci talii. Po kilku tygodniach ciszy na łączach, gdy Dixit MNK był testowany w grupie twórców i graczy, wróciła do nas krótka lista i roboczy podgląd 84 kart talii. 

Karty Dixit to nie tylko gra. Jednym z obszarów, w którym się ich używa, jest psychoterapia i praca z młodzieżą, na przykład w szkole. Sam Dixit powstał w oparciu o narzędzie służące do moderowania rozmów, wspierających zdrowie psychiczne dzieciaków. MIędzy innymi z tego powodu w talii nie zobaczycie agresywnej nagości, ograniczenia obejmują brutalne sceny przemocy. Dixit jest rekomendowany jako gra dla osób od 8 roku życia, choć znamy o wiele młodsze osoby, które grają chętnie i z dużym powodzeniem. 

Dixit MNK, tak jak całe uniwersum Dixit (Dixit, Stella, Mysterium), mają w sobie sekret, którego nie rozgryzły nawet pracujące nad talią muzealniczki. Nie pomogło ciągnięcie za język kolegów i koleżanek z Wydawnictwa Rebel: podobno za doborem obrazów stoi tajemniczy algorytm, specyficzna lista haseł, które powinny znaleźć odzwierciedlenie na kartach. 

Czy ten algorytm w ogóle istnieje? Co działo się z naszymi obrazami, kiedy rodziła się talia Dixit MNK? Wiemy tylko, że żaden nie ucierpiał, więc pozwalamy im krążyć po Waszych stołach swobodnie. Tajemniczym składnikiem, który dorzucamy do tej talii jest po prostu Sztuka.

Jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej o dziełach z talii Dixit MNK lub samodzielnie znaleźć więcej niezwykłych obrazów, możesz zacząć od eseju Czy te obrazy są na serio? na naszej platformie zbiory.mnk.pl.
Słowa kluczowe: ddd Dixit MNK, ddd Rebel, ddd Libellud, ddd współpraca, ddd karty, ddd gry planszowe