Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Kolekcja Książąt Czartoryskich

  • Kolekcja Książąt Czartoryskich obejmuje znakomite dzieła sztuki oraz wyjątkowe dokumenty i pamiątki historyczne. Przewodnią ideą fundatorki, księżnej Izabeli Czartoryskiej, było podtrzymanie pamięci o przeszłości: w 1801 roku otwarta została w Puławach Świątynia Sybilli, budynek muzealny, w którym zgromadzono przedmioty ukazujące historię Polski, zaś w Domu Gotyckim (1809 rok) przechowywano zabytki sztuki i pamiątki po sławnych postaciach europejskiej kultury.

    Dzieło Izabeli Czartoryskiej kontynuował książę Władysław. Jego zasługą było znaczne wzbogacenie rodzinnych zbiorów, a także udostępnienie ich publiczności w muzeum otwartym w Krakowie w 1876 roku. Galeria prezentuje wybór zabytków z najstarszego polskiego muzeum historyczno-artystycznego.

    Tekst i wybór dzieł: dr Dorota Gorzelany - archeolog śródziemnomorski, kierownik Działu Zbiorów Muzeum Książąt Czartoryskich i kurator zbiorów sztuki starożytnej.

    Opracowanie: Joanna Zawierucha-Gomułka - redaktor w Sekcji Nowe Media

    Zobacz także:
    Wystawa "Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich"Katalog "Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich"

  • Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem - alegoryczny portret Cecylii Gallerani ok. 1490, olej na desce

  • Rembrandt Harmensz van Rijn, Krajobraz z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie 1638, olej na desce

  • Caspar Netscher, Portret chłopca w polskim stroju 1668-1672 r., olej na desce

  • Albert Bouts (warsztat), Matka Boska Bolesna (Mater Dolorosa) ok. 1495-1500 r., olej na desce

  • Michele di Jacopo Tosini, Popiersie kobiety (Venus Victrix) XVI w., olej na desce

  • Hans Suess von Kulmbach, Święta Katarzyna Aleksandryjska (fragment większego obrazu), ok. 1511 r., tempera na desce

  • Stela Iufanchu, drewno polichromowane Egipt, Epoka Późna

  • Lucas Cranach mł, (pracownia), Rodzina Jagiellonów ok. 1556 r.;
    olej na blasze

  • Jan Matejko, Zakuwana Polska (Polonia, Rok 1863) 1864 r., olej na płótnie

  • Esaias zur Linden, Puchar w kształcie okrętu srebro złocone, Norymberga, 1600-1625

  • Georg Hoffmann, Puchar w kształcie pawia Wrocław, ok. 1600 r.;
    muszla, srebro złocone

  • Kartonaż z mumią Asetemachbit, Egipt 2. poł. X w. p.n.e.

  • Pokrywa urny glina, Etruria, VI w. p.n.e.

  • Sarkofag terakotowy Etruria, III / II w. p.n.e.

  • Fragment sarkofagu wczesnochrześcijańskiego Cesarstwo rzymskie, 380-400, marmur

  • Późny Manierysta, Hydria czerwonofigurowa Ateny, V w. p.n.e.

  • Tors męski, marmur, Cesarstwo rzymskie, I / II w.

  • Chorągiew Carów Szujskich według tradycji zdobyta przez S. Żółkiewskiego pod Kłuszynem w 1610 r., ok. 1610 r.

  • Buława hetmana Mikołaja Hieronima Sieniawskiego, XVII w. srebro złocone, turkusy

  • Przedpiersień od zbroi na konia z garnituru zbroi arcyksięcia Albrechta, gubernatora Niderlandów, Mediolan
    koniec XVI w., żelazo złocone

  • Tarcza tzw. "wróżebna" króla Jana III Sobieskiego Włochy, XVI w., żelazo pozłacane

  • Zbroja karacenowa, Polska, tzw. "karacena Suchodolskich" Polska, k. XVII w.

  • Krzesło Szekspira umieszczone w XIX-wiecznym futerale z brązu ze złoceniami

  • Tapiseria "Złoty deszcz" Belgia, 1. poł. XVI w.

  • Giacomo Mancini, Talerz majolikowy ze sceną pojedynku Zerbina przedstawiającą epizod 24. Pieśni poematu „Orlando Furioso” Lodovica Ariosta poł. XVI w.

  • Dyptyk wg tradycji królowej Jadwigi Andegaweńskiej Turyngia (lub Saksonia/?/), 1350 - 1375 r., kość słoniowa

  • Krzyż procesyjny Limoges, 2. ćw. XIII w., miedź, emalia

  • Szerzynka królowej Elżbiety (antependium z Rudawy) 1. poł. XV w.

  • Jacob de Gheyn wg Karel van Mander, Porwanie Europy XVI / XVII w.;
    miedzioryt

  • Albrecht Dürer, Nemezis (Wielka Fortuna) ok. 1501-3 r.;
    miedzioryt

  • Giovanni Domenico Tiepolo, Kupidyn siedzący na rydwanie, dziewięć amorków i para gołębi

    ok. 1765-1770 r.;
    pióro i lawowanie w tonie brunatnym.

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję