Kolekcja Książąt Czartoryskich obejmuje znakomite dzieła sztuki oraz wyjątkowe dokumenty i pamiątki historyczne.
Przewodnią ideą fundatorki, księżnej Izabeli Czartoryskiej, było podtrzymanie pamięci o przeszłości: w 1801 roku otwarta została w Puławach Świątynia Sybilli, budynek muzealny, w którym zgromadzono przedmioty ukazujące historię Polski, zaś w Domu Gotyckim (1809 rok) przechowywano zabytki sztuki i pamiątki po sławnych postaciach europejskiej kultury. Dzieło Izabeli Czartoryskiej kontynuował książę Władysław. Jego zasługą było znaczne wzbogacenie rodzinnych zbiorów, a także udostępnienie ich publiczności w muzeum otwartym w Krakowie w 1876 roku. Galeria prezentuje wybór zabytków z najstarszego polskiego muzeum historyczno-artystycznego. Tekst i wybór dzieł: dr Dorota Gorzelany - archeolog śródziemnomorski, kierownik Działu Zbiorów Muzeum Książąt Czartoryskich i kurator zbiorów sztuki starożytnej. Opracowanie: Joanna Zawierucha-Gomułka - redaktor w Sekcji Nowe Media Zobacz także:Wystawa "Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich" Katalog "Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich"
Pobierz zdjęcie
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem - alegoryczny portret Cecylii Gallerani ok. 1490, olej na desce
Pobierz zdjęcie
Rembrandt Harmensz van Rijn, Krajobraz z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie 1638, olej na desce
Pobierz zdjęcie
Caspar Netscher, Portret chłopca w polskim stroju 1668-1672 r., olej na desce
Pobierz zdjęcie
Albert Bouts (warsztat), Matka Boska Bolesna (Mater Dolorosa) ok. 1495-1500 r., olej na desce
Pobierz zdjęcie
Michele di Jacopo Tosini, Popiersie kobiety (Venus Victrix) XVI w., olej na desce
Pobierz zdjęcie
Hans Suess von Kulmbach, Święta Katarzyna Aleksandryjska (fragment większego obrazu), ok. 1511 r., tempera na desce
Pobierz zdjęcie
Stela Iufanchu, drewno polichromowane Egipt, Epoka Późna
Pobierz zdjęcie
Lucas Cranach mł, (pracownia), Rodzina Jagiellonów ok. 1556 r.; olej na blasze
Pobierz zdjęcie
Jan Matejko, Zakuwana Polska (Polonia, Rok 1863) 1864 r., olej na płótnie
Pobierz zdjęcie
Esaias zur Linden, Puchar w kształcie okrętu srebro złocone, Norymberga, 1600-1625
Pobierz zdjęcie
Georg Hoffmann, Puchar w kształcie pawia Wrocław, ok. 1600 r.; muszla, srebro złocone
Pobierz zdjęcie
Kartonaż z mumią Asetemachbit, Egipt 2. poł. X w. p.n.e.
Pobierz zdjęcie
Pokrywa urny glina, Etruria, VI w. p.n.e.
Pobierz zdjęcie
Sarkofag terakotowy Etruria, III / II w. p.n.e.
Pobierz zdjęcie
Fragment sarkofagu wczesnochrześcijańskiego Cesarstwo rzymskie, 380-400, marmur
Pobierz zdjęcie
Późny Manierysta, Hydria czerwonofigurowa Ateny, V w. p.n.e.
Pobierz zdjęcie
Tors męski, marmur, Cesarstwo rzymskie, I / II w.
Pobierz zdjęcie
Chorągiew Carów Szujskich według tradycji zdobyta przez S. Żółkiewskiego pod Kłuszynem w 1610 r., ok. 1610 r.
Pobierz zdjęcie
Buława hetmana Mikołaja Hieronima Sieniawskiego, XVII w. srebro złocone, turkusy
Pobierz zdjęcie
Przedpiersień od zbroi na konia z garnituru zbroi arcyksięcia Albrechta, gubernatora Niderlandów, Mediolan koniec XVI w., żelazo złocone
Pobierz zdjęcie
Tarcza tzw. "wróżebna" króla Jana III Sobieskiego Włochy, XVI w., żelazo pozłacane
Pobierz zdjęcie
Zbroja karacenowa, Polska, tzw. "karacena Suchodolskich" Polska, k. XVII w.
Pobierz zdjęcie
Krzesło Szekspira umieszczone w XIX-wiecznym futerale z brązu ze złoceniami
Pobierz zdjęcie
Tapiseria "Złoty deszcz" Belgia, 1. poł. XVI w.
Pobierz zdjęcie
Giacomo Mancini, Talerz majolikowy ze sceną pojedynku Zerbina przedstawiającą epizod 24. Pieśni poematu „Orlando Furioso” Lodovica Ariosta poł. XVI w.
Pobierz zdjęcie
Dyptyk wg tradycji królowej Jadwigi Andegaweńskiej Turyngia (lub Saksonia/?/), 1350 - 1375 r., kość słoniowa
Pobierz zdjęcie
Krzyż procesyjny Limoges, 2. ćw. XIII w., miedź, emalia
Pobierz zdjęcie
Szerzynka królowej Elżbiety (antependium z Rudawy) 1. poł. XV w.
Pobierz zdjęcie
Jacob de Gheyn wg Karel van Mander, Porwanie Europy XVI / XVII w.; miedzioryt
Pobierz zdjęcie
Albrecht Dürer, Nemezis (Wielka Fortuna) ok. 1501-3 r.; miedzioryt
Pobierz zdjęcie
Giovanni Domenico Tiepolo, Kupidyn siedzący na rydwanie, dziewięć amorków i para gołębi
ok. 1765-1770 r.; pióro i lawowanie w tonie brunatnym.