WIZERUNEK I AKCESORIA JAPOŃSKIEJ KOBIETY OKRESU EDO (1603-1868)
Pragnienie bycia piękną towarzyszy niemal każdej kobiecie bez względu na czas i miejsce. W okresie Edo (1603-1868) drzeworyt stał się tym medium, które ukazywało obowiązujące trendy w odniesieniu do ubiorów, fryzur i makijażu. Na jednym z drzeworytów Torii Kiyonagi kurtyzana Utagawa Yotsumeya z dwiema kamuro z wdziękiem prezentują najnowsze desenie kimon ubierane w pierwszych dniach Nowego Roku. A co ciekawe cała seria grafik, którą współtworzył z artystą o imieniu Isoda Koryūsai powstała na zlecenie magazynów promujących modne ubiory dla kobiet.
Krój kimon dodawał gracji i elegancji. Desenie i kolory szat oraz pasów obi, harmonizowały z porami roku, okazją i wiekiem kobiet. Natomiast długość rękawa niosła informację o stanie cywilnym. Kobiety niezamężne nosiły furisode - kimona o szerokich i długich rękawach. Po zamążpójściu zamieniały je na tomesode o krótszych i węższych rękawach. Do stroju bardzo starannie dobierały ozdoby do włosów kanzashi. Ich kształty i design rozwinęły się zwłaszcza w okresie Edo (1603-1868) kiedy fryzury stały się bardziej okazałe, upinane w rozmaite koki. Najpopularniejsze z nich były grzebienie kushi oraz szpile kōgai wykonane z szylkretu lub drewna krytego laką, z dekoracją prószoną złotem. O pięknie danej kobiety stanowiła również umalowana twarz. Na pełen makijaż składały się pudrowane na śnieżnobiały kolor twarz, kark i dekolt, czerwone usta malowanie szminką beni oraz czernione zęby. Wyrazem dojrzałości było golenie naturalnych brwi i ręczne malowanie nowych powyżej łuku brwiowego.
Nieodzownymi akcesoriami japońskich piękności były toaletki kyōdai i i zwierciadła z brązu o srebrzonych i polerowanych powierzchniach.
Tekst i wybór dzieł: Beata Pacana - historyk sztuki, kustosz, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK, kuratorka wystawy "ONNA - piękno, siła, ekstaza"
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów 1793 drzeworyt barwny na papierze własność: MNK
Torii Kiyonaga (1752-1815), Oiran Utagawa z domu Yatsumeya w asyście dwóch kobiet i młodych kamuro Utano i Utaki z serii: Noworoczne fasony świeże jak młode pędy 1783 drzeworyt barwny na papierze własność: MNK
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Piękna Yosooi z domu uciech Matsubaya z serii: Sześciu nieśmiertelnych poetów ok. 1801-1802 drzeworyt barwny na papierze własność: MNK
Keisai Eisen (1790-1848), Kurtyzana Hosan z domu uciech Okamotoya z serii: Kobiety z siedmiu znanych domów w Shin Yoshiwarze ok. 1830 drzeworyt barwny na papierze własność: MNK
Utagawa Kunisada (1786-1864), Kobieta z lustrem malująca brwi z serii: Trzydzieści dwa współczesne znaki ok. 1820 drzeworyt barwny na papierze własność: MNK
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów 1793 drzeworyt barwny na papierze własność: MNK