{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
W dniu 19.12 oddział MNK Gmach Główny będzie czynny do godziny 16.00

Dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w MNK jest wtorek.

W poniedziałki muzeum jest nieczynne.

WCZEŚNIEJSZE GODZINY OTWARCIA DLA GRUP SZKOLNYCH

MNK Gmach Główny - Zbiory

  • WIZERUNEK I AKCESORIA JAPOŃSKIEJ KOBIETY OKRESU EDO (1603-1868) Pragnienie bycia piękną towarzyszy niemal każdej kobiecie bez względu na czas i miejsce. W okresie Edo (1603-1868) drzeworyt stał się tym medium, które ukazywało obowiązujące trendy w odniesieniu do ubiorów, fryzur i makijażu. Na jednym z drzeworytów Torii Kiyonagi kurtyzana Utagawa Yotsumeya z dwiema kamuro z wdziękiem prezentują najnowsze desenie kimon ubierane w pierwszych dniach Nowego Roku. A co ciekawe cała seria grafik, którą współtworzył z artystą o imieniu Isoda Koryūsai powstała na zlecenie magazynów promujących modne ubiory dla kobiet.

    Krój kimon dodawał gracji i elegancji. Desenie i kolory szat oraz pasów obi, harmonizowały z porami roku, okazją i wiekiem kobiet. Natomiast długość rękawa niosła informację o stanie cywilnym. Kobiety niezamężne nosiły furisode - kimona o szerokich i długich rękawach. Po zamążpójściu zamieniały je na tomesode o krótszych i węższych rękawach. Do stroju bardzo starannie dobierały ozdoby do włosów kanzashi. Ich kształty i design rozwinęły się zwłaszcza w okresie Edo (1603-1868) kiedy fryzury stały się bardziej okazałe, upinane w rozmaite koki. Najpopularniejsze z nich były grzebienie kushi oraz szpile kōgai wykonane z szylkretu lub drewna krytego laką, z dekoracją prószoną złotem. O pięknie danej kobiety stanowiła również umalowana twarz. Na pełen makijaż składały się pudrowane na śnieżnobiały kolor twarz, kark i dekolt, czerwone usta malowanie szminką beni oraz czernione zęby. Wyrazem dojrzałości było golenie naturalnych brwi i ręczne malowanie nowych powyżej łuku brwiowego.

    Nieodzownymi akcesoriami japońskich piękności były toaletki kyōdai i i zwierciadła z brązu o srebrzonych i polerowanych powierzchniach.

    Tekst i wybór dzieł: Beata Pacana - historyk sztuki, kustosz, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK, kuratorka wystawy "ONNA - piękno, siła, ekstaza"

    Zobacz także:

    Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
    Kobiety z japońskich wachlarzy

    Opracowanie: Joanna Zawierucha-Gomułka - redaktor w Sekcji Nowe Media

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
    1793
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Torii Kiyonaga (1752-1815), Oiran Utagawa z domu Yatsumeya w asyście dwóch kobiet i młodych kamuro Utano i Utaki z serii: Noworoczne fasony świeże jak młode pędy
    1783
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Para sandałów geta koniec  XIX w.
    laka na drewnie, łyko bambusowe, jedwab
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Pas obi z motywem ptaków hōō i gałązek paulowni 2. poł. XIX w.
    jedwab
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Kimono typu uchikake 2. poł. XIX w.
    jedwab
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Piękna Yosooi z domu uciech Matsubaya z serii: Sześciu nieśmiertelnych poetów
    ok. 1801-1802
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Keisai Eisen (1790-1848), Kurtyzana Hosan z domu uciech Okamotoya z serii: Kobiety z siedmiu znanych domów w Shin Yoshiwarze
    ok. 1830
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Grzebień ozdobny kushi z motywem pejzażu z żurawiami 2. poł. XIX w.
    laka na drewnie
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Grzebień ozdobny kushi z motywem kwitnącej śliwy i bambusa 2. poł. XIX w.
    laka na szylkrecie
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Szpila ozdobna kōgai z motywem polnych kwiatów XIX w.
    laka na drewnie
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Grzebień ozdobny kushi z motywem kwiatów piwonii 2. poł. XIX w.
    laka na drewnie
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Katsukawa Shunzan (tw. ok. 1782-1798), Toaleta księżniczki ok. 1781-1789
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Utagawa Kunisada (1786-1864), Kobieta z lustrem malująca brwi z serii: Trzydzieści dwa współczesne znaki
    ok. 1820
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Toaletka kyōdai z motywem pnącza powojnika XIX w.
    laka na drewnie, blacha miedziana, złocenie
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zwierciadło z herbem Tokugawa 2.poł. XIX w.
    odlew w brązie, srebro, łyko bambusowe
    własność: MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
    1793
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK