Dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w MNK jest wtorek.
W poniedziałki muzeum jest nieczynne.
WCZEŚNIEJSZE GODZINY OTWARCIA DLA GRUP SZKOLNYCH
-
WIZERUNEK I AKCESORIA JAPOŃSKIEJ KOBIETY OKRESU EDO (1603-1868) Pragnienie bycia piękną towarzyszy niemal każdej kobiecie bez względu na czas i miejsce. W okresie Edo (1603-1868) drzeworyt stał się tym medium, które ukazywało obowiązujące trendy w odniesieniu do ubiorów, fryzur i makijażu. Na jednym z drzeworytów Torii Kiyonagi kurtyzana Utagawa Yotsumeya z dwiema kamuro z wdziękiem prezentują najnowsze desenie kimon ubierane w pierwszych dniach Nowego Roku. A co ciekawe cała seria grafik, którą współtworzył z artystą o imieniu Isoda Koryūsai powstała na zlecenie magazynów promujących modne ubiory dla kobiet.
Krój kimon dodawał gracji i elegancji. Desenie i kolory szat oraz pasów obi, harmonizowały z porami roku, okazją i wiekiem kobiet. Natomiast długość rękawa niosła informację o stanie cywilnym. Kobiety niezamężne nosiły furisode - kimona o szerokich i długich rękawach. Po zamążpójściu zamieniały je na tomesode o krótszych i węższych rękawach. Do stroju bardzo starannie dobierały ozdoby do włosów kanzashi. Ich kształty i design rozwinęły się zwłaszcza w okresie Edo (1603-1868) kiedy fryzury stały się bardziej okazałe, upinane w rozmaite koki. Najpopularniejsze z nich były grzebienie kushi oraz szpile kōgai wykonane z szylkretu lub drewna krytego laką, z dekoracją prószoną złotem. O pięknie danej kobiety stanowiła również umalowana twarz. Na pełen makijaż składały się pudrowane na śnieżnobiały kolor twarz, kark i dekolt, czerwone usta malowanie szminką beni oraz czernione zęby. Wyrazem dojrzałości było golenie naturalnych brwi i ręczne malowanie nowych powyżej łuku brwiowego.
Nieodzownymi akcesoriami japońskich piękności były toaletki kyōdai i i zwierciadła z brązu o srebrzonych i polerowanych powierzchniach.
Tekst i wybór dzieł: Beata Pacana - historyk sztuki, kustosz, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK, kuratorka wystawy "ONNA - piękno, siła, ekstaza"
Zobacz także:
Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
Kobiety z japońskich wachlarzy
Opracowanie: Joanna Zawierucha-Gomułka - redaktor w Sekcji Nowe Media -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-