- 
                        
                            Po raz pierwszy w historii polskiego wystawiennictwa prezentujemy impresje ze świata japońskiej kobiety, której wizerunki, utrwalone w malarstwie i drzeworycie, odsłaniają wyjątkowe kulisy Przepływającego Świata, a w tym – również intymnych scen za parawanem.
                            Piękno, o jakim opowiadamy za pośrednictwem wystawy "ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji MNK", to opowieść o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie, uniesieniach. To portret piękna nieprzemijającego. To także barwny komentarz do ideału urody, fryzury i mody. Jednocześnie bardzo ważna część narracji dotyka różnych odcieni kobiecej siły – od ujarzmiania narowistego konia aż po charyzmatyczną moc wojowniczek prowadzących atak wojska na polu bitwy.
 
 Kuratorki wystawy: Beata Romanowicz, Beata Pacana
 
 Tekst i wybór zdjęć: Beata Romanowicz - stypendystka Rządu Chińskiego, Rządu Japońskiego, Fundacji Japońskiej. Autorka i współautorka wystaw o sztuce japońskiej, autorka licznych artykułów i książek m.in. o drzeworycie japońskim.
 
 Zobacz także:
 Kobiety z japońskich wachlarzy
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta pisząca list / Fumi o kaku onna            z serii: Pięć wizerunków pięknych kobiet/ Bijin go mensō
 ok. 1803-1804
 sygnatura: Utamaro hitsu
 wydawca: Tsuru-ya Kinsuke
 drzeworyt barwny na papierze
 36,8 x 25,5 cm
 własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta z dzieckiem            z serii: Dwanaście typów kobiecej urody porównywanych z najpiękniejszymi widokami Japonii / Meisho fūkei bijin jūni sō, 1801-1804
 drzeworyt barwny na papierze
 38,1 x 26,6 cm
 Własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Utagawa Kuniyoshi (1797-1861), Tsumago – 43. przystanek. Zjawa kobiety-lisa / Tsumagone. Kuzunoha kitsune            z serii: Sześćdziesiąt dziewięć etapów drogi Kisokaidō / Kisokaidō rokujūku tsugi no uchi
 1847-1850
 drzeworyt barwny na papierze
 35,5 x 24,5 cm
 Własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kitagawa Utamaro II (? – 1831?), Kobieta stojąca przy parawanie            ok. 1809-1813
 drzeworyt barwny na papierze
 75,1 x 24,7 cm
 własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Katsukawa Shunchō (tw. 1780-1795), Grupa kobiet na progu domu            ok. 1785
 drzeworyt barwny na papierze
 38,5,0 x 26,1 cm
 własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kobieta z chłopcem w masce / Tao Yuan Ming            z serii: Parodia chińskiej opowieści Kokei Sansho/ Kokei no sansho
 ok. 1802
 drzeworyt barwny na papierze
 36,2 x 25,7 cm
 własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Katsukawa Shunsen (ok. 1762-1830), Aktor Segawa Kikunojō III w roli kobiety w czarnym kimonie            1788
 drzeworyt barwny na papierze
 31,6 x 14,5 cm
 własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Yashima Gakutei (1786-?-1868), Bóg szczęścia Ebisu / Ebisu            z serii: Parodia siedmiu bogów szczęścia/ Mitate shichifukujin
 ok. 1830
 drzeworyt barwny na papierze, surimono
 21,2 x 18,9 cm
 własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Katsukawa Shuntei (1770-1820), Bohaterska Tomoe Gozen walcząca z rycerzem            ok. 1810 (?)
 drzeworyt barwny na papierze
 36,8 x 23,4 cm
 własność: MNK
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kitagawa Utamaro (1753-1806), Para kochanków przy parawanie – kartka z albumu Komachi biki / Komachi biki            1802
 drzeworyt barwny na papierze
 25,1 x 37,2 cm
 własność: MNK