Spektrum w muzeum - materiały do pobrania
Zapraszamy do zapoznania się z efektami współpracy Muzeum Narodowego w Krakowie z instytucjami kultury i ośrodkami badawczymi z Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii i Belgii.
GENERAL GUIDELINES
"Ogólne wytyczne" to rodzaj przewodnika dla osób przygotowujących programy dostępności w instytucji. W dokumencie omówione są takie zagadnienia, jak planowanie zmian, przygotowanie zespołu, wsparcie gości w przygotowaniu się do wizyty, tworzenie usług dedykowanych osobom w spektrum autyzmu, ocena i ewaluacja. Istnieje wiele przykładów udanych programów, z których można się uczyć, nie ma jednak szablonu sukcesu (...). Kluczem do niego jest wsłuchanie się w głos odbiorców naszych starań oraz zaufanie i poparcie kluczowych osób w organizacji. – komentuje Paul Swift z Outside in Pathways (Wielka Brytania) członek zespołu projektu Spektrum, prezentujący brytyjskie doświadczenia w tym obszarze. Do pobrania:
wersja polska
wersja angielska
CHECKLISTA
Lista kontrolna to narzędzie, pomagające zweryfikować poziom dostępności instytucji wobec osób w spektrum autyzmu. Obejmuje sześć obszarów: strategia i planowanie, szkolenie pracowników, wsparcie odwiedzających w przygotowaniu się do wizyty, zmiany i udogodnienia w otoczeniu muzealnym, tworzenie oferty dla osób neuroróżnorodnych oraz ewaluacja działań. Zachęca do stawiania sobie konkretnych celów: jakie kroki zamierzamy przedsięwziąć w przyszłości, które obszary traktujemy jako priorytet i które rozwiązania znajdują zastosowanie w konkretnej instytucji. Do pobrania:
wersja polska
wersja angielska
EDUTOOL
Zestaw EDUTOOL, którego realizację koordynowała Antonella Poce, jest narzędziem opracowanym z perspektywy badań uczestników projektu z Uniwersytetu Roma Tre. To otwarty zasób narzędzi, przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych edukacją muzealną oraz edukacją związaną z dziedzictwem kulturowym. Niezbędnik skupia się na wyborze oraz wykorzystaniu metodologii i technik kształcenia dla osób z ASD. Opowiada o metodach creative work, cyfrowym storytellingu i narzędziach do nauki, nauce poprzez poznawanie przedmiotów (object-based learning) oraz o muzyce w muzeum i na wystawach. W niezbędniku zostało zawartych siedem analiz przypadków z krajów biorących udział w projekcie. Tak, jak w przypadku innych dokumentów z zestawu produktów projektu Spektrum, bardzo ważny element procesu stanowi monitorowanie potrzeb, weryfikacja postępów i ewaluacja kolejnych posunięć. Wybrane narzędzia zostały zaprojektowane z różnymi stopniami złożoności. Dzięki bieżącej ewaluacji pracownicy i pracowniczki muzeów mogą podejmować wybory najbardziej dopasowane do faktycznego kontekstu edukacyjnego i zapotrzebowań.Do pobrania:
wersja polska
wersja angielska
PRZEWODNIK i przed-przewodnik
Przewodnik po wystawie w Pałacu Książąt Czartoryskich skierowany szczególnie do osób w spektrum autyzmu. Publikacja zawiera zdjęcia sal wystawowych i podstawowe informacje na temat ekspozycji. Wybrane dzieła zostały szerzej opisane pod hasłem „Poznaj dzieło”. Przewodnik został skonsultowany z osobami w spektrum autyzmu i przetłumaczony na język angielski. Do pobrania:
wersja polska
wersja angielska
Lepszą orientację w przestrzeni Muzeum Czartoryskich ułatwia zwiedzającym także "przed-przewodnik", przygotowany przez zespół Muzeum Narodowego w Krakowie.
Do pobrania:
wersja polska
wersja angielska