Projekt Spektrum | filmy edukacyjne
Otwarty kurs online, przeznaczony dla pracowników muzeów, instytucji kultury i wszystkich, którzy chcieliby uczynić swoją przestrzeń bardziej przyjazną dla osób z ASD.
Zapraszamy do skorzystania ze szkolenia, które opracowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami. Nagrania zostały przygotowane w ramach projektu “Spektrum” podczas spotkania projektowego w Madrycie, w studio naszych partnerów z UNED.
Opowiadają: Paul Swift konsultant ds. rozwoju, OIP / Outside In Pathways (Wielka Brytania), Alexander Vander Stichele koordynator badań, FARO – Vlaams Steunpunt voor cultureel erfgoed VZW (Belgia), Covadonga Rodrigo zastępca dyrektora ds. transferu, badań i innowacji ETSI Informatica, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) (Hiszpania), Izabela Stawarz - specjalistka Działu Edukacji, Muzeum Narodowe w Krakowie (Polska), Beata Cichy koordynatorka ds. dostępności, Muzeum Narodowe w Krakowie (Polska), Antonella Poce profesor, Uni Roma3 (Włochy).
—
Realizacja filmów: Jaime González Bustos / CEMAV
Jak w przypadku każdego projektu, musisz napisać plan określający mapę drogową działań, które podejmiesz, aby osiągnąć cel, jakim jest muzeum przyjazne osobom w spektrum autyzmu. Planowanie pomoże Ci zrozumieć, gdzie jesteś na tej drodze i przypomni, jakie dalsze kroki podjąć. Nie zalecamy żadnego konkretnego podejścia do planowania przyjaznych rozwiązań, ale poniższe pytania mogą okazać się pomocne przy opracowywaniu planu.
Punktem wyjścia dla każdego działania jest stworzenie zespołu projektowego, składającego się zarówno z pracowników na różnych szczeblach organizacji. Upewnij się, że Twój cel, jakim jest stanie się muzeum przyjaznym osobom w spektrum autyzmu, jest w pełni wspierany przez kierownictwo muzeum. Szczególnie ważne jest, aby wiedzę na temat spektrum autyzmu i tego, czego oczekuje się od odwiedzających o większych potrzebach sensorycznych zapewnić personelowi pozostającemu w kontakcie z publicznością.
Pierwszym krokiem do stworzenia muzeum przyjaznego osobom w spektrym autyzmu jest dostarczenie jasnych i adekwatnych informacji o swojej instytucji i sposobie, w jaki chce być przyjazna autyzmowi: co można zobaczyć i zrobić, w jaki sposób stajecie się bardziej przyjaźni osobom w spektrum. Jak przedstawić narzędzia i pomoce, które są do dyspozycji zwiedzających? Informacje te powinny być łatwo dostępne (off-line i/lub online) dla osób z autyzmem i ich opiekunów. Przewidywalne, zaufane środowisko i wiedza, jak „korzystać” z muzeum, mogą wspomóc doświadczenie zwiedzania osób o większej potrzebie wsparcia.
Aby stworzyć muzeum przyjazne osobom w spektrum autyzmu, niezbędne jest zdobycie wiedzy o tym, jak osoby z autyzmem odczuwają i doświadczają otoczenia. Waszymi gośćmi mogą być osoby nadwrażliwe lub hipo-wrażliwe. Opowiadamy o tym, jak stworzyć neutralne otoczenie.
Uczucie dyskomfortu osoby w spektrum autyzmu może skutkować pobudzeniem – zachowaniami takimi jak kołysanie, gestykulacja, powtarzanie niektórych fraz lub krzyk. Ważne jest, aby być tego świadomym i w razie potrzeby udostępnić naszym gościom spokojną, bezpieczną przestrzeń, a nawet drogę ucieczki. Zastanów się nad głównymi zmysłami – gdzie i jak możesz dokonać zmian w muzeum, aby zmniejszyć ryzyko nadmiernej i niedostatecznej stymulacji.
Oprócz zmian w aranżacji i organizacji pracy galerii, niektóre muzea oferują usługi, zajęcia lub pomoce zaprojektowane specjalnie dla zwiedzających z autyzmem. Zanim zdecydujesz, jakich narzędzi będziesz potrzebować, zdiagnozuj problem, przeprowadź badania i określ najskuteczniejszy sposób udzielania wsparcia.
Osoby w spektrum autyzmu silnie reagują na bodźce napływające z otoczenia. Możesz udzielić im wsparcia, stosując narzędzia i metody, które stymulują kanały sensoryczne - dobrane w zależności od indywidualnych potrzeb każdego i każdej.
Opowiadają: Paul Swift konsultant ds. rozwoju, OIP / Outside In Pathways (Wielka Brytania), Alexander Vander Stichele koordynator badań, FARO – Vlaams Steunpunt voor cultureel erfgoed VZW (Belgia), Covadonga Rodrigo zastępca dyrektora ds. transferu, badań i innowacji ETSI Informatica, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) (Hiszpania), Izabela Stawarz - specjalistka Działu Edukacji, Muzeum Narodowe w Krakowie (Polska), Beata Cichy koordynatorka ds. dostępności, Muzeum Narodowe w Krakowie (Polska), Antonella Poce profesor, Uni Roma3 (Włochy).
—
Realizacja filmów: Jaime González Bustos / CEMAV
NOOC - seria filmów
Materiały szkoleniowe dostępne w języku angielskim i hiszpańskim.Jak w przypadku każdego projektu, musisz napisać plan określający mapę drogową działań, które podejmiesz, aby osiągnąć cel, jakim jest muzeum przyjazne osobom w spektrum autyzmu. Planowanie pomoże Ci zrozumieć, gdzie jesteś na tej drodze i przypomni, jakie dalsze kroki podjąć. Nie zalecamy żadnego konkretnego podejścia do planowania przyjaznych rozwiązań, ale poniższe pytania mogą okazać się pomocne przy opracowywaniu planu.
Punktem wyjścia dla każdego działania jest stworzenie zespołu projektowego, składającego się zarówno z pracowników na różnych szczeblach organizacji. Upewnij się, że Twój cel, jakim jest stanie się muzeum przyjaznym osobom w spektrum autyzmu, jest w pełni wspierany przez kierownictwo muzeum. Szczególnie ważne jest, aby wiedzę na temat spektrum autyzmu i tego, czego oczekuje się od odwiedzających o większych potrzebach sensorycznych zapewnić personelowi pozostającemu w kontakcie z publicznością.
Pierwszym krokiem do stworzenia muzeum przyjaznego osobom w spektrym autyzmu jest dostarczenie jasnych i adekwatnych informacji o swojej instytucji i sposobie, w jaki chce być przyjazna autyzmowi: co można zobaczyć i zrobić, w jaki sposób stajecie się bardziej przyjaźni osobom w spektrum. Jak przedstawić narzędzia i pomoce, które są do dyspozycji zwiedzających? Informacje te powinny być łatwo dostępne (off-line i/lub online) dla osób z autyzmem i ich opiekunów. Przewidywalne, zaufane środowisko i wiedza, jak „korzystać” z muzeum, mogą wspomóc doświadczenie zwiedzania osób o większej potrzebie wsparcia.
Aby stworzyć muzeum przyjazne osobom w spektrum autyzmu, niezbędne jest zdobycie wiedzy o tym, jak osoby z autyzmem odczuwają i doświadczają otoczenia. Waszymi gośćmi mogą być osoby nadwrażliwe lub hipo-wrażliwe. Opowiadamy o tym, jak stworzyć neutralne otoczenie.
Uczucie dyskomfortu osoby w spektrum autyzmu może skutkować pobudzeniem – zachowaniami takimi jak kołysanie, gestykulacja, powtarzanie niektórych fraz lub krzyk. Ważne jest, aby być tego świadomym i w razie potrzeby udostępnić naszym gościom spokojną, bezpieczną przestrzeń, a nawet drogę ucieczki. Zastanów się nad głównymi zmysłami – gdzie i jak możesz dokonać zmian w muzeum, aby zmniejszyć ryzyko nadmiernej i niedostatecznej stymulacji.
Oprócz zmian w aranżacji i organizacji pracy galerii, niektóre muzea oferują usługi, zajęcia lub pomoce zaprojektowane specjalnie dla zwiedzających z autyzmem. Zanim zdecydujesz, jakich narzędzi będziesz potrzebować, zdiagnozuj problem, przeprowadź badania i określ najskuteczniejszy sposób udzielania wsparcia.
Osoby w spektrum autyzmu silnie reagują na bodźce napływające z otoczenia. Możesz udzielić im wsparcia, stosując narzędzia i metody, które stymulują kanały sensoryczne - dobrane w zależności od indywidualnych potrzeb każdego i każdej.