Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Kto w domenie publicznej od 2024 roku?

  • Nowy rok to sporo nowości - nowe postanowienia, nowe wyzwania, nowe plany, ale i kolejne dzieła sztuki, które trafiły właśnie do domeny publicznej, co oznacza, że dostępne są dla każdego, bez ograniczeń. Przypominamy: w 2024 roku do domeny publicznej trafia twórczość osób, które zmarły w 1953 roku. Niezależnie od dat dziennych, dzieje się to pierwszego dnia kolejnego roku, 70 lat po śmierci. Bardzo chętnie Wam ich przedstawimy, wspólnie z polską Wikipedią, partnerką MNK w działaniach na rzecz otwartego dostępu do artystycznego dziedzictwa z naszych zbiorów

    Od 1 stycznia możemy w dowolny sposób używać wizerunków dzieł artystów polskich, francuskich, niemieckich czy belgijskich. To twórcy zajmujący się malarstwem, ceramiką, ilustracją książkową, projektowaniem, grafiką, reżyserią teatralną i filmową, scenografią, architekturą, jak i publicystyką czy edukacją. I tak, spośród polskich artystek i artystów, bez ograniczeń korzystać będzie można z twórczości: Mojżesza Kislinga (ur. 1891) - artysty żydowskiego pochodzenia, studenta Józefa Pankiewicza, reprezentanta École de Paris, działającego między innymi w Krakowie, Paryżu czy Nowym Jorku. Muzeum Narodowe w Krakowie zna artystę najlepiej z portretu pędzla Romana Kramsztyka (1885-1942), zachwycającego nas w Galerii Sztuki Polskiej XX+XXI w Gmachu Głównym. 

    Od 2024 roku można bez ograniczeń używać reprodukcji prac Bronisławy Rychter-Janowskiej (ur. 1872), polskiej malarki oraz publicystki, autorki dramatów i pamiętników, twórczyni pejzaży oraz portretów, której prace publikowane były w wydawnictwach krakowskich, lwowskich i wiedeńskich. Domena publiczna obejmuje twórczość Stanisława Szwarca (ur. 188), malarza, litografa, profesora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, członka Stowarzyszenia Wit Stwosz, do którego należała pracownia sztuki i przemysłu artystycznego, czy Ignacego Wróblewskiego (ur. 1858), malarza, rysownika i grafika, którego ilustracje znalazły się między innymi w “Tygodniku Ilustrowanym”, “Biesiadzie Literackiej” (kiedy piszemy te słowa, Wróblewski nie ma swojej strony w Wikipedii, warto się tym zająć!)

    Pośród francuskich artystów w domenie publicznej warto wymienić Raoula Dufy (ur. 1865), malarza fowistę, grafika, ilustratora książek, scenografa, projektanta mebli czy przestrzeni publicznych, który wypracował dekoracyjny, barwny styl stosowany później w projektach ceramiki, tekstyliów czy dekoracji budynków. W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się akwarela stworzona w specyficznym dla artysty stylu. Do odkrycia jest także Lucien Lévy-Dhurmer (ur. 1865), malarz okresu symbolizmu i secesji, zajmujący się także ceramiką i dekoracją wnętrz. 

    Jako przykład twórczości niemieckich artystów, przedstawiamy Wam dziś Karla Bayreuthera (ur. 1891), projektanta w wytwórni ceramiki Rosenthala, twórcę znanej formy Regina i innych modeli serwisów,  takich jak: Sanssouci, Pompadour, Winifred czy Vienna.  Do domeny dołącza też Mathilde Ade (ur. 1877), niemiecko-węgierska graficzka, twórczyni ilustracji do książek dla dzieci, autorka ponad 300 ekslibrisów, w tym w formie litografii i akwafort. Jeden z nich znajduje się w naszych zbiorach. 

    Serdecznie zapraszamy do poznawania twórczości artystów i artystek na platformie zbiory.mnk.pl oraz w polskiej Wikipedii i Wikimedia Commons. Multimedia i artykuły powiązane z MNK znajdziecie na stronie wikiprojektu GLAM: Muzeum Narodowe w Krakowie.


  • Bronisława Rychter-Janowska, Pejzaż włoski, Villa Falconieri, Rzym, olej na płótnie, 1914

  • Mathilde Ade, Ekslibris Rudolf von Hoschek,Monachium, cynkotypia na papierze, 1900-1910

  • Stanisław Szwarc, Na plaży - Gdynia, z teki Morze Polskie 12 autolitografii, Gdynia-Hel-Gdańsk, autolitografia barwna kredką i pędzlem, papier czerpany, Kraków 1931

  • Raoul Dufy, Widok Nicei (Dar Jana i Suzanne Brzękowskich dla Muzeum Narodowego w Krakowie), farba wodna na papierze, 1940

  • Karl Bayreuther, Komplet śniadaniowy (fason Vienna) projekt - 1938, produkcja - 1939

  • Karl Bayreuther, Komplet śniadaniowy (fason Sanssouci), projekt - 1926, produkcja - 1937-1938

  • Karl Bayreuther, Komplet śniadaniowy (fason Sanssouci), projekt - 1926, produkcja - 1937-1938 - talerzyki

  • Roman Kramsztyk (18855-1942), Portret Mojżesza Kislinga, olej na płótnie, 1913

  • Ignacy Wróblewski, Brama cmentarna, akwaforta, akwatinta, bd

  • Ignacy Wróblewski, Zamek Nieświeski, Wieża nad Wjazdem, z teki Nieśwież - Zamek, akwaforta, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Ranny łoś, miękki werniks, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Portret księdza G-Pascal, miękki werniks, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Poncet Penin, Medal upamiętniający 500 rocznicę bitwy pod Grunwaldem, Lyon, 1910

  • Ignacy Wróblewski, Poncet Penin, Medal upamiętniający 500 rocznicę bitwy pod Grunwaldem - Władysław Jagiełło, Lyon, 1910

  • Ignacy Wróblewski, Nieśwież - Droga do zamku, z teki Nieśwież - Zamek, akwaforta, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Autoportret, akwaforta, 1906

  • Ignacja Konstancja Johnowa, Wiatrak, z teki uczniów warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, Warszawa, fluoroforta, bibuła, około 1906

  • Bronisława Rychter-Janowska, Zabudowania-Wiejska ulica - obraz dwustronny, olej na tekturze, 1908-1912

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wnętrze sali, olej na kartonie, między 1923-1927

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wnętrze pokoju - Martwa naruta (obraz dwustronny - wnętrze), olej na płótnie, 1918-1922

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wnętrze pokoju - Martwa naruta (obraz dwustronny - martwa natura), olej na płótnie, 1918-1922

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wenecja, olej na tekturze, między 1893-1897

  • Bronisława Rychter-Janowska, Święcone na wsi we dworze, olej na tekturze, 1918-1922

  • Bronisława Rychter-Janowska, Portret matki, olej na płótnie, 1906

  • Bronisława Rychter-Janowska, Pałąc Municipio w Taorminie (Włochy), olej na tekturze, 1913

  • Bronisława Rychter-Janowska, Melancholia - portret Józefa Węgrzyna, olej na płótnie, 1903-1907

  • Bronisława Rychter-Janowska, Katakumby w Neapolu, olej na tekturze, 1914

  • Bronisława Rychter-Janowska, Dwór w Prusach, wnętrze salonu, olej na płótnie, 1927-1931

  • Bronisława Rychter-Janowska, Dworek, olej na tekturze, około 1930

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję