-
Wachlarz odgrywał znaczącą rolę w chińskiej kulturze. Używany od czasów starożytnych zarówno przez mężczyzn jak i kobiety, występował w wielu odmianach, w zależności od funkcji jaką spełniał, kształtu i charakteru dekoracji. Poza walorami użytkowymi wachlarze były ważnym akcesorium ceremonialnym. Od czasów panowania dynastii Tang (618-907) stały się również medium dla malarzy i kaligrafów. Najstarszym typem był wachlarz płaski. Drugim, młodszym, wachlarz składany, rozpowszechniony w epoce Ming (1368-1644). Wachlarze wykonywano z drogocennych materiałów, takich jak: drewno drzew zapachowych, liście palmowe drzewa liwistona chinesis, bambus, laka, kość słoniowa, szylkret, metal zdobiony filigranem i emalią komórkową, jedwab i ptasie pióra.
Osobną grupę stanowiły wachlarze produkowane na eksport do Europy w Kantonie, Hongkongu i Macao (XVII-XIX wiek). Wśród nich znajdowały się wachlarze w typie "mandaryn" dekorowane wielopostaciowymi scenami z wizerunkami chińskich dostojników wśród pejzażu z architekturą. Ich twarze i szaty wykonywano w technice aplikacji z malowanej kości słoniowej i jedwabiu.
Opracowanie: Beata Pacana – adiunkt, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK.
Zapraszamy na wystawę "W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska ze zbiorów MNK", prezentowaną od 20 lutego do 5 lipca 2015 r. w Gmachu Głównym MNK (I piętro, sala wystaw zmiennych). -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Prof. dr hab. Andrzej Szczerski
Asystent: Małgorzata Zimna
mzimna@mnk.pl
+48 12 433 56 20