Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

TP MNK - podsumowanie I półrocza 2015 roku

Minęło kolejne pół roku naszej działalności. Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Krakowie liczy sobie już ponad 112 lat, a my członkowie Towarzystwa jesteśmy coraz młodsi.

W styczniu zakończyliśmy naukę języka angielskiego, która była częścią projektu HISA (Interpretacja Dziedzictwa dla Seniorów). Cały projekt skończył się w lipcu tego roku. Część uczestników kursu tak się zainteresowała językiem angielskim, że kontynuuje naukę języka poza projektem.

fot. Wiesław WojakowskiRównież z początkiem roku zobaczyliśmy bardzo interesującą wystawę malarstwa Olgi Boznańskiej, a oprowadzała nas po niej jej kuratorka pani Urszula Kozakowska-Zaucha.

W lutym wysłuchaliśmy historii powstania Muzeum Wydziału Lekarskiego opowiedzianej przez panią doktor Dorotę Schmidt-Pospułę. Jak zwykle okres zimowy wypełnia nam zwiedzanie wystaw i słuchanie ciekawych odczytów. Zwiedziliśmy Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego i wysłuchaliśmy ciekawego wykładu pani Janiny Skorupskiej o Emeryku Hutten-Czapskim i innych kolekcjonerach.

W marcu miało miejsce zebranie sprawozdawcze z działalności naszego Towarzystwa za rok 2014, które urozmaicił nasz kolega pan Alfred Ciechanowicz odczytem "Przedziwny świat minerałów i klejnotów". Mieliśmy też interesujące spotkanie z panią Marzeną Florkowską autorką książki o Kamedułach, która przybliżyła nam tajemniczy świat pustelników ze Srebrnej Góry czyli Kamedułów z krakowskich Bielan.

fot. Wiesław Wojakowski Nasza koleżanka, a zarazem przewodnik po Krakowie, pani Barbara Bednarska oprowadziła nas po Sanktuarium św. Jana Pawła II i po krakowskim Rynku przybliżając nam dzieje tych miejsc.

23 kwietnia zorganizowaliśmy seminarium na temat projektu HISA (Interpretacja Dziedzictwa dla Seniorów). Wzięli w nim udział członkowie Towarzystwa i zaproszeni goście. Pani Lidia Kozieł-Siudut pracownik MNK, poinformowała nas o możliwościach wzięcia udziału w różnych projektach unijnych, a nasz prezes Małgorzata Buyko opowiedziała o naszym udziale w projekcie HISA. Pani Barbara Łepkowska na przykładzie wystawy zbiorów sztuki chińskiej "W Przestrzeni Smoka" pokazała jak można interpretować sztukę.

W maju w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha obejrzeliśmy wystawę "Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich", po której oprowadziła nas kustosz i współautorka wystawy pani Małgorzata Martini. Po wystawie "W Przestrzeni Smoka", którą część naszych członków zobaczyła po raz drugi, oprowadziły nas jej kuratorki panie Beata Pacana i Beata Romanowicz.

Jak to już staje się naszą tradycją 23 maja mieliśmy wspólnie z chórem Lutnia Krakowska imprezę Grill w Tyńcu. Majowa sobota była zimna ale nastrój radosny. Przy kiełbaskach i wspólnym śpiewie miło spędzaliśmy czas. Rozgrzał nas swoją harmonią i piosenkami pan Jerzy Knaś zasłużony członek chóru Lutnia. Rozbawił nas występ naszych koleżanek uczestniczek kursu języka angielskiego.

fot. Wiesław WojakowskiPan Witold Turdza emerytowany kustosz Muzeum Historycznego Miasta Krakowa przybliżył nam XIX-wieczny Kraków Ambrożego Grabowskiego.
Sezon wycieczkowy przed letnią przerwą wakacyjną zakończyliśmy dwudniową wyprawą do Sandomierza. Zwiedziliśmy urocze stare miasto, popłynęliśmy w krótki rejs po Wiśle i poszliśmy na spacer w Góry Pieprzowe - bardzo stare góry, kiedyś wysokie teraz niewielkie wzgórza w bliskiej okolicy Sandomierza.

W najbliższym czasie, po zakończeniu przerwy wakacyjnej, planujemy we wrześniu 4-dniową wyprawę do Torunia i Bydgoszczy.