{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Muzeum Narodowe uhonorowane nagrodą w XIX edycji Kampanii Społecznej Lodołamacze

Fot. Patryk Jezierski, Pracownia Fotograficzna MNK

Muzeum Narodowe uhonorowane nagrodą w XIX edycji Kampanii Społecznej Lodołamacze

MNK znalazło się w gronie laureatów nagrody skierowanej do firm i instytucji wrażliwych na potrzeby zespołu, w tym na warunki zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Lodołamacze to nagroda ustanowiona przez Fundację Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych FAZON. To również kampania społeczna, dzięki której do szerokiej świadomości trafia przekaz o tym, że warto się zmieniać i rozwijać, a także - w jaki sposób.
Muzeum Narodowe w Krakowie jest liderem rozwiązań skupionych na odpowiedzialnym zarządzaniu. Jako jedna z nielicznych instytucji kultury ogłosiło misję społecznej odpowiedzialności Muzeum, Ludzie, Przyszłość. To właśnie dokument misji i rozwiązania wprowadzane w jego ramach zwróciły uwagę jury.

Konkurs jest podzielony na cztery strefy skupiające województwa z całego kraju. Laureaci regionalni przechodzą do etapu ogólnopolskiego. Finał tegorocznego konkursu odbędzie się 17 października w Warszawie. MNK zdobyło I miejsce i statuetkę Lodołamacza jako laureat Lubelskiej, Małopolskiej, Podkarpackiej, Świętokrzyskiej Regionalnej Gali Konkursu LODOŁAMACZE 2024 w kategorii: Pracodawca Odpowiedzialny Społecznie – Zrównoważony Rozwój Biznesu (CSR/ESG).

Misja Muzeum, Ludzie, Przyszłość została przyjęta przez Muzeum Narodowe w Krakowie w czerwcu 2022 roku. Dokument określa sposób, w jaki zespół Muzeum Narodowego w Krakowie wprowadza zasady zrównoważonego rozwoju w poszczególnych obszarach działalności. To szereg wytycznych, które zespół Muzeum stosuje, planując kolejne działania. Misja Muzeum społecznie otwartego uwzględnia wpływ instytucji na otoczenie, środowisko naturalne i tworzenie ładu organizacyjnego opartego na odpowiedzialnym zarządzaniu. Korzystamy z kryteriów pozafinansowej oceny funkcjonowania organizacji ESG (Environment, Social responsibility and Governance), dostosowanej do uwarunkowań publicznego sektora kultury. 

Filarami misji odpowiedzialności społecznej MNK są dostępność, współpraca i odpowiedzialne zarządzanie. Pragniemy tworzyć Muzeum otwarte dla jak najszerszej grupy odbiorców, z uwzględnieniem osób z różnymi potrzebami. Naszym celem jest ułatwienie odbiorcom kontaktu z kolekcją Muzeum, redukowanie barier technicznych i komunikacyjnych. Dążymy do dotarcia z kolekcją i działaniami muzealnymi do każdego, w tym do osób z mniejszym bądź utrudnionym dostępem do oferty kulturalnej. Pragniemy działać na rzecz zapobiegania wykluczeniu grup społecznych i wdrażać nowe rozwiązania w tym zakresie. Czujemy się częścią Krakowa, miasta, na rzecz którego działamy, i które reprezentujemy w dziedzinie sztuki. Lokalna społeczność to również nasi przyjaciele w przestrzeni Internetu. Czujemy się odpowiedzialni za kolekcję sztuki, nad którą sprawujemy pieczę, ludzi, z którymi pracujemy, budynki i procesy produkcyjne, którymi zarządzamy. Chcemy kierować się zasadami równości, oszczędności, świadomie podchodzić do wykorzystania materiałów używanych w naszej pracy oraz zmniejszać ślad środowiskowy wytwarzany przez Muzeum. Naszym celem jest budowanie bezpiecznego miejsca pracy, zapewniającego warunki do efektywnego, pozytywnego działania, wolnego od zachowań niepożądanych. W oparciu o misję społecznej odpowiedzialności powstają kolejne dokumenty strategiczne, takie jak strategia promocji zbiorów MNK, czy wewnętrzne regulacje dot. działalności zespołów (Dział Edukacji MNK). Opracowując pierwszy raport sprawdziliśmy, na ile spełniamy założenia misji. 

Więcej o misji: mnk.pl/muzeum-odpowiedzialne
Więcej o konkursie: lodolamacze.info.pl