{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 4-6 SZKOŁY PODSTAWOWEJ

LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 4-6 SZKOŁY PODSTAWOWEJ

To lekcje, podczas których przyglądając się uważnie dziełom sztuki, poszukamy odpowiedzi na wiele pytań, które pojawiają się znienacka lub towarzyszą nam od dłuższego czasu. Staniemy jedną nogą w przeszłości, drugą w teraźniejszości, testując, projektując, współpracując, przymierzając...  Sprawdzimy się w nowych rolach i przekonamy, co nas interesuje i co jest dla nas ważne.
Wybór tematów lekcji muzealnych znajdą Państwo poniżej. W celu rezerwacji terminu zajęć dla swojej grupy prosimy o kontakt z Centrum Informacji i Rezerwacji, tel. 12 433 57 44 (numer wewnętrzny: 2), poniedziałek-piątek w godz. 9:00-16:00; e-mail: rezerwacja@mnk.pl.

Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum     




MNK CZAPSCY - TEMATY LEKCJI
________________________________________________
Muzeum na bogato, czyli skąd się wzięły pieniądze?
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Co mają ze sobą wspólnego sól, krowa, muszla, złoto, papier i Internet? Sprytnie je łączy historia pieniądza: opowieść pełna niespodzianek, zwrotów akcji i dobrych pomysłów, w której bogactwo niejedno ma imię.

Wiedza
  • Odkryjemy, czym przez wieki płacono w różnych miejscach na świecie: od pieniądza przedmiotowego po kartę kredytową
  • Dowiemy się, kiedy i gdzie powstały pierwsze monety na świecie i w Polsce oraz jak je wybijano
  • Przypomnimy sobie starożytne mity i średniowieczne legendy, które znajdują swoje odbicie w przedstawieniach na monetach

Aktywności
  • Dotkniemy stempli do bicia monet i sprawdzimy, czy były ciężkie
  • Potrzymamy w ręku… 50 tysięcy złotych
  • Przeniesiemy się w czasie do XVI-wiecznego sklepu
  • Zaprojektujemy swój własny banknot i zadbamy, by był odpowiednio zabezpieczony

Refleksja
  • Zbadamy, dlaczego pieniądze przez wieki zmieniały swoją formę
  • Zastanowimy się, jak można zaoszczędzić pieniądze

Obiekty – między innymi:
  • „sówka” ateńska
  • brakteat ze smokiem Scytalisem
  • moneta studukatowa Zygmunta III Wazy
  • pierwsze polskie pieniądze papierowe





MNK CIOŁEK - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku” oraz
Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
Być jak Wit Stwosz. W warsztacie dawnego artysty
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Okazuje się, że średniowieczni artyści wcale nie byli tacy nieznani, jak się nieraz mówi. Jak żyli, gdzie i dla kogo pracowali, jak organizowali swój warsztat i czy dzisiaj możemy wyciągnąć z tego jakieś wnioski? Podczas zajęć sprawdzimy, po co średniowiecznemu artyście jajko i malachit, z jakiego drewna najlepiej się rzeźbi i dlaczego majstersztyk mógł być stresujący.


Wiedza

  • Odkryjemy, w jaki sposób pracowali średniowieczni artyści, jak tworzyli obrazy, a jak rzeźby
  • Dowiemy się, jak w średniowieczu kształcono artystów i czy także kobiety mogły wówczas tworzyć sztukę
  • Dowiemy się, czym są ikony i czym różnią się od innych obrazów

Aktywności

  • Obejrzymy narzędzia i przedmioty potrzebne do malowania i rzeźbienia w średniowieczu
  • Dotkniemy różnych rodzajów drewna i kamienia, by sprawdzić, czym się różnią
  • Wcielimy się w role osób zaangażowanych w powstawanie dzieł sztuki w średniowieczu, odgrywając symulację tego złożonego procesu

Refleksja

  • Zastanowimy się, na czym polega dobra współpraca – nie tylko artystów
  • Porozmawiamy o tym, czym różnią się dzisiejsi twórcy od tych średniowiecznych

Obiekty – między innymi:
  • Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej
  • Mikołaj Haberschrack, Poliptyk Augustiański
  • Wit Stwosz, Ogrójec
  • warsztat malarza ikon z Liskowatego, Boże Narodzenie






MNK MUZEUM KSIĄŻĄT CZARTORYSKICH - LEKCJE MUZEALNE

_____________________________________________
Poznaj nas! Pierwsza wizyta u Czartoryskich
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Zajęcia są propozycją na pierwszą wizytę w Muzeum Książąt Czartoryskich. W ich trakcie zastanawiamy się, czym jest kolekcja i co można kolekcjonować, jak dawniej budowano kolekcję, a jak wygląda to dzisiaj. To także okazja do pierwszego spotkania z dwoma wybitnymi dziełami sztuki oraz do... rozmowy o naszych własnych pasjach.

Wiedza
  • Dowiemy się, kim była Izabela Czartoryska
  • Poznamy znaczenie słów: „kolekcjoner”, „muzealnik”, „drzewo genealogiczne”, „herb”, „zabytek”, „patriotyzm”
  • Przybliżymy postać modelki z obrazu Dama z gronostajem Leonarda da Vinci
  • Poznamy historię opowiedzianą przez Rembrandta na obrazie Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem

Aktywności
  • Obejrzymy krótki film edukacyjny "Co to jest? Historia kilku tajemniczych przedmiotów", a następnie poszukamy jego bohaterów na wystawie
  • Porozmawiamy o tym, czym jest hobby i jakie mamy pasje

Refleksja
  • Zastanowimy się, jakie znaczenie dla członków rodziny Czartoryskich miały przedmioty zgromadzone w tej kolekcji
  • Porozmawiamy o tym, czym jest muzeum i do czego służy

Obiekty – między innymi:
  • Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
  • klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
  • klucz do Domu Gotyckiego w Puławach
  • Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
  • Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem


___________________
Kto to był sarmata?
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Kto dawniej mógł nazywać się sarmatą? Czy sarmata różnił się wyglądem od innych mieszkańców dawnej Polski? Podczas lekcji poznamy okoliczności powstania niezwykle ciekawej, barwnej i bogatej w liczne zwyczaje i tradycje kultury sarmackiej, będącej prawdziwym fenomenem na skalę światową.

Wiedza
  • Będziemy rozmawiać o początkach kultury sarmackiej, o tym, kiedy zaczęła się rozwijać, jakie były jej efekty polityczne, społeczne i kulturowe
  • Poznamy nazwy poszczególnych elementów stroju sarmackiego (żupan, kontusz, pas kontuszowy, delia)
  • Omówimy dwa wzorce osobowości sarmatów: rycerza i ziemianina
  • Rozszyfrujemy znaczenie pojęć pompa funebris i castrum doloris

Aktywności
  • Zapoznamy się z fragmentem Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, w którym został opisany dworek szlachecki
  • Przymierzymy strój sarmaty i nauczymy się wiązać pas kontuszowy
  • Będziemy mogli poczuć się jak dowódca oddziału husarii, trzymając w ręku buzdygan

Refleksja
  • Zastanowimy się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami sarmatyzmu
  • Rozszyfrujemy znaczenie przysłów odnoszących się do kultury sarmatyzmu

Obiekty – między innymi:
  • zbroja karacenowa po hetmanie Mikołaju Hieronimie Sieniawskim
  • puchar wielki, tzw. kulawka
  • szabla karabela
  • pasy kontuszowe
  • portrety trumienne


_______________________________________
Bądź jak Leonardo! Mistrz i jego dzieło
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Znasz mistrza lub mistrzynię ortografii, tabliczki mnożenia, deskorolki lub dowcipu? Mistrzostwo można osiągnąć w wielu dziedzinach, także w sztuce. Muzeum jest pełne dzieł sztuki dawnych mistrzów. Podczas lekcji odkryjemy tajniki pracowni malarskiej, zapoznamy się z bogactwem zbiorów kolekcji książąt Czartoryskich. Poćwiczymy spostrzegawczość i użyjemy wyobraźni.

Wiedza
  • Opowiemy o wszechstronnym talencie Leonarda da Vinci
  • Zapoznamy się z głównymi technikami artystycznymi oraz gatunkami malarskimi
  • Odpowiemy na pytania, czym jest sztuka i co to jest dzieło sztuki
  • Dowiemy się, co to jest rzemiosło artystyczne

Aktywności
  • Za pomocą lusterka odczytamy wiadomość od mistrza Leonarda
  • Na wzór Leonarda wykonamy projekt wynalazku w technice kolażu
  • Obejrzymy narzędzia pracy artysty: malsztok, klej kostny, pigmenty, lniane płótno, sangwinę
  • Będziemy rozmawiać o współczesnych arcydziełach i zastanowimy się, z czego są wykonane

Refleksja
  • Zastanowimy się, czym dzisiaj wyróżniają się osoby uznawane za mistrzów i mistrzynie w różnych dziedzinach
  • Zastanowimy się, w czym warto naśladować Leonarda da Vinci

Obiekty – między innymi:
  • Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
  • klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
  • Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
  • Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
  • puchar w kształcie pawia





MNK ARSENAŁ - TEMATY LEKCJI
__________________________
Wystawa „Broń i Barwa”
Turniej. Pokaz siły i zabawa
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Turniej tenisa stołowego, szachowy, tenisowy, unihokeja czy piłki nożnej? To wybór, przed którym często dziś stoimy. A dawniej? Jakie turnieje się odbywały, kto mógł brać w nich udział, w jaki sposób rywalizowano, gdzie odbywały się rozgrywki? Podczas lekcji dowiemy się, kim był rycerz, jakimi zasadami się kierował, czym były turnieje rycerskie, jakie były reguły rywalizacji i jakie nagrody.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak można było zostać rycerzem
  • Poznamy historię najsłynniejszego polskiego rycerza – Zawiszy Czarnego
  • Zastanowimy się, jakie zasady mógł zawierać kodeks rycerski
  • Zastanowimy się, jakie umiejętności musiał mieć rycerz, aby wziąć udział w turnieju        

Aktywności
  • Zagramy w grę „Prawda czy fałsz?”
  • Poczujemy się jak rycerz na turnieju, przymierzając hełm i uzbrajając się w miecz i tarczę
  • Poćwiczymy umiejętność wyciągania wniosków, rozmawiając o udziale w turniejach dawniej i obecnie

Refleksja
  • Zastanowimy się, jakich umiejętności uczy nas rywalizacja
  • Pomyślimy o tym, czym obecnie jest rycerskość

Obiekty – między innymi:
  • szyszak turniejowy w stylu tureckim
  • siodło kopijnicze ze strzemionami
  • bechter polski
  • zbroja rycerska turniejowa
  • orszak husarski






MNK SUKIENNICE - TEMATY LEKCJI
___________________________________
Historia opowiedziana na płótnach
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć przyjrzymy się wspólnie wielu dziełom malarskim i zastanowimy, co sprawia, że pamiętamy o wydarzeniach z przeszłości. Porozmawiamy o tym, czym jest ważne wydarzenie historyczne i czy historia dotyczy tylko polityki, wojen i królów.

Wiedza
  • Dowiemy się, do czego Stanisławowi Augustowi był potrzebny cykl obrazów przedstawiających najważniejsze wydarzenia z historii Polski
  • Odkryjemy historie ukryte w obrazie Hołd pruski Jana Matejki i dowiemy się, w jaki sposób artysta dbał o odtwarzanie realiów epoki
  • Poznamy kilka faktów o życiu codziennym XIX-wiecznych Polaków pochodzących z różnych warstw społecznych

Aktywności
  • Wybierzemy ważne dla nas współczesne wydarzenia
  • Wymyślimy, co opowiedziałby obraz Michałowskiego, gdyby mógł mówić
  • Spiszemy rozmowy odbywające się między postaciami z Hołdu pruskiego Matejki
  • Pracując w grupach, spróbujemy odnaleźć jak najwięcej śladów historii codziennej ukrytych na obrazach

Refleksja
  • Podyskutujemy o tym, kto i co decyduje, jakie wydarzenia historyczne są zapamiętywane i czy ma to dla nas znaczenie
  • Zastanowimy się, jak wyglądało życie codzienne w przeszłości i jak doszukiwać się jego śladów na obrazach

Obiekty – między innymi:
  • Piotr Michałowski, Somosierra
  • Bronisław Abramowicz, Uczta u Wierzynka
  • Jan Matejko, Hołd pruski
  • Leon Wyczółkowski, Gra w krokieta
  • Aleksander Gierymski, Powiśle


______________________________________________________________
Czy słońce jest zawsze jednakowo żółte? O pejzażu i kolorach
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Rozróżniamy wiele kolorów i ich odcieni. Obserwując dzieła w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku, będziemy odkrywać, w jaki sposób artyści wykorzystywali znajomość oddziaływania barw i innych zjawisk optycznych, by oddać w pejzażu intensywność i wielobarwność otaczającego nas świata.

Wiedza
  • Dowiemy się, jakie są rodzaje pejzaży
  • Rozpoznamy, jak wpływają na siebie kolory i jak je postrzegamy
  • Ustalimy, jakie zjawiska optyczne artyści wykorzystywali w swoich pracach

Aktywności
  • Wybierzemy swój ulubiony pejzaż
  • Spróbujemy zobaczyć powidok
  • Poszukamy kontrastu i waloru
  • Spróbujemy zmienić porę dnia lub roku przedstawioną na obrazie

Refleksja
  • Porozmawiamy o kolorach i o tym, jak na nas wpływają
  • Zastanowimy się, co ciekawego może być w pejzażu i czy może on oddać nasz nastrój

Obiekty – między innymi:
  • Leon Wyczółkowski, Orka na Ukrainie
  • Aleksander Gierymski, Wieczór nad Sekwaną
  • Stanisław Witkiewicz, Wiatr halny
Uwaga! Tę lekcję można zamówić także online TUTAJ.




MNK MATEJKO - TEMATY LEKCJI
________________________
W pracowni Jana Matejki
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas lekcji poznamy tajemnice warsztatu pracy artysty malarza, zwiedzimy jego dom i pracownię. Zobaczymy obrazy Matejki, dowiemy się, co najchętniej malował i jakie były tego powody. Sprawdzimy, jakich akcesoriów nie może zabraknąć w pracowni malarza. Podczas zajęć obudzimy emocje i wyostrzymy zmysły.

Wiedza
  • Poznamy miejsce, w którym mieszkał i pracował jeden z największych polskich malarzy
  • Dowiemy się, w jaki sposób tworzył Matejko i jak wyglądał jego warsztat (rekwizyty, akcesoria i techniki malarskie)
  • Dowiemy się, czym jest inspiracja, skąd czerpał ją Matejko oraz czemu miała służyć jego sztuka

Aktywności
  • Dotkniemy akcesoriów malarskich, sprawdzimy jak pachną i jakie są w dotyku
  • Będziemy rozpoznawać, kim są postacie na obrazach, i sprawdzać, czy pozowanie do obrazu jest wyczerpujące

Refleksja
  • Zastanowimy się, czym różnią się narzędzia i akcesoria używane dawniej przez artystów od tych, które znamy
  • Zbadamy, w jaki sposób artysta wykorzystuje zarówno wiedzę jak zmysły, emocje i wyobraźnię

Obiekty – między innymi:
  • Jan Matejko, Autoportret
  • Jan Matejko, Stańczyk udający ból zęba
  • Jan Matejko, Kopernik
  • ubranie noszone przez Matejkę
  • akcesoria malarskie artysty – sztalugi, pędzle, palety






MNK MEHOFFER - TEMATY LEKCJI
________________________________________________________________________
Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny z ogrodu Józefa Mehoffera

Kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.

Dlaczego dla Józefa Mehoffera dom = ogród? Jakie miejsce w jego twórczości zajmowała przyroda? Podczas zajęć przyjrzymy się botanicznej pasji artysty oraz dziełom, które o tym świadczą.

Wiedza
  • Dowiemy się, dlaczego dom Mehofferów był zwany Pałacykiem pod Szyszkami
  • Poznamy rośliny z dzieł i ogrodu Józefa Mehoffera oraz ich supermoce
  • Dowiemy się, czy zwierzęta mogły pozować malarzowi

Aktywności
  • Sprawdzimy, jak artysta patrzył na naturę
  • Odszukamy konia (ale takiego ze skrzydłami!)
  • Zaprojektujemy swój ogród… na planie ogrodu Józefa Mehoffera
  • Odwiedzimy ogród artysty (jeśli pogoda na to pozwoli)

Refleksja
  • Zastanowimy się, czy artysta może tworzyć tylko w pracowni
  • Zastanowimy się, jak możemy dbać o rośliny w swoim otoczeniu
  • Rozstrzygniemy, czy artyście była potrzebna lupa

Obiekty – między innymi:
  • Józef Mehoffer, Natura i sztuka
  • Józef Mehoffer, Na letnim mieszkaniu
  • Józef Mehoffer, szkice do Dziwnego ogrodu
  • Józef Mehoffer, Portret żony z pegazem
  • zasłony z lambrekinami wg projektu Józefa Mehoffera
 

___________________
Opowieść o witrażu
Kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.

Józef Mehoffer to jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektantów witraży przełomu XIX i XX wieku – podczas zajęć sprawdzimy, jak daleko sięgała jego sława. Poznając jego projekty, będziemy niczym dociekliwi detektywi tropiący ich najciekawsze detale.

Wiedza
  • Poznamy wybrane projekty i realizacje witraży Józefa Mehoffera, a także zasady rządzące witrażowym światem
  • Odnajdziemy inspiracje, po które sięgał on w swoich pracach
  • Poznamy pojęcia znane specjalistom od witraży

 Aktywności
  • Sprawdzimy, jak wygląda świat przez kolorowe szybki
  • Dotkniemy prawdziwego witraża
  • Dodamy komuś skrzydeł!
  • Zaprojektujemy swój witraż

Refleksja
  • Zastanowimy się nad rolą światła – nie tylko w witrażu
  • Sięgniemy pamięcią wstecz i poszukamy witraży w naszym otoczeniu
  • Rozstrzygniemy, czy Józef Mehoffer był pracowitym projektantem witraży

Obiekty – między innymi:
  • Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Sceny z życia Marii
  • Józef Mehoffer, Vita somnium breve
  • Józef Mehoffer, Chrystus sądzący
  • Józef Mehoffer, Młodość sztuki
  • Józef Mehoffer, Przestraszona księżniczka lub inny wybrany projekt fryburski







MNK WYSPIAŃSKI - TEMATY LEKCJI
________________________________
Zielony Wyspiański. O przyrodzie
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Ukryte znaczenie, zwykły motyw na ubraniu, a może bohaterka grająca pierwsze skrzypce? Jakie role nadawał roślinom Stanisław Wyspiański w swoich dziełach? Jakie miejsce w jego twórczości zajmowała przyroda i skąd czerpał o niej wiedzę? Podczas zajęć wytropimy wątki przyrodnicze w twórczości artysty.

Wiedza
  • Dowiemy się, który krakowski kościół jest ozdobiony jak łąka
  • Rozszyfrujemy nazwy, jakie Stanisław Wyspiański nadawał roślinom
  • Dowiemy się, po co artysta chodził na Bielany

Aktywności
  • Wytropimy znane rośliny w pracach Stanisława Wyspiańskiego i pomyślimy o ich mocach
  • Dotkniemy prawdziwego witraża
  • Przekonamy się, czy płatek śniegu może świecić
  • Zaprojektujemy „roślinny” mebel i odszukamy kolory żywiołów

 Refleksja
  • Zastanowimy się, czy zwykłe chwasty mogą być ozdobą
  • Pomyślimy o zmienności krajobrazu wokół nas

Obiekty – między innymi:
  • Stanisław Wyspiański, wybrany Widok na Kopiec
  • Stanisław Wyspiański, wybrane projekty witraży i dekoracji malarskiej do kościoła Franciszkanów, w tym Bóg Ojciec – stań się!
  • Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika (projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie)
  • Stanisław Wyspiański, Wanda





MNK SZOŁAYSCY - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________________________________
MNK Szołayscy, Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku

Od projektu do efektu! Jak powstają rzeczy
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas lekcji dowiemy się, jak i gdzie powstają rzeczy wykorzystywane przez nas na co dzień. Zobaczymy świetnie zaprojektowane przedmioty, porozmawiamy o tym, czym jest design i na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu. Następnie stworzymy własne, oryginalne projekty.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak dawniej projektowano i wykonywano rzeczy i jak robi się to dziś
  • Obejrzymy pięknie zaprojektowane przedmioty codziennego użytku
  • Poćwiczymy określanie formy i funkcji przedmiotów

Aktywności
  • Dotkniemy pięknie zaprojektowanych przedmiotów
  • Poćwiczymy wyobraźnię i spostrzegawczość
  • Wykonamy zadanie kreatywne polegające na stworzeniu własnego projektu przydatnego przedmiotu

Refleksja

  • Zastanowimy się nad naszymi codziennymi potrzebami i przedmiotami, które je zaspokajają
  • Wymienimy się spostrzeżeniami, po czym rozpoznać dobrze zaprojektowany przedmiot

Obiekty – między innymi:
  • kubek TILT
  • Stanisław Wyspiański, fotel do salonu Żeleńskich
  • Zofia Nawara, kasetka batikowana
  • Bogusława i Czesław Kowalscy, meblościanka
  • Oskara Zięta, stołek Plopp





MNK GMACH GŁÓWNY - TEMATY LEKCJI
________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej

Ja + dzieło sztuki = emocja
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Ta lekcja to rozmowa o emocjach. Będziemy je nazywać, tropić w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Zbadamy, w jaki sposób kolory i zmysły są związane z odczuwaniem emocji. Zobaczymy różnorodne dzieła sztuki i wczujemy się w emocje ich autorów i autorek. Dowiemy się, po co artyści tworzą niektóre dzieła. Na koniec sami stworzymy narzędzia inspirowane naszymi uczuciami.

Wiedza
  • Będziemy dociekać, co czuli autorzy i autorki dzieł sztuki, które zobaczymy
  • Omówimy wpływ kolorów i wrażeń zmysłowych na emocje w procesie odbioru dzieła sztuki
  • Porozmawiamy o ważnych dla nas emocjach i sposobach, w jaki je wyrażamy
  • Dowiemy się, czym jest empatia i dlaczego jest ważna

Aktywności
  • Ruchem ciała i mimiką wyrazimy różne emocje
  • Sprawdzimy, czy zapach może zmienić nasze nastawienie do obrazu
  • Stworzymy własny termometr uczuć lub zaprojektujemy zestaw ikon emocji (emotikonek)

Refleksja

  • Podyskutujemy o tym, jak można wyrażać emocje
  • Porozmawiamy o empatii i o tym, dlaczego pozwala lepiej zrozumieć innych
  • Zastanowimy się, co jest ważniejsze podczas oglądania dzieła sztuki: emocje jego twórcy czy odbiorcy?
  • Udowodnimy, że każdy i każda może odczuwać różne emocje w związku z tym samym dziełem i że to właśnie jest wartościowe

Obiekty – między innymi:
  • Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami
  • Wacław Szymanowski, Wiatr
  • Jonasz Stern, Dół
  • Maria Jarema, Taniec
  • Olaf Brzeski, Olbrzymka Dorota


___________________________________________________
Gmach Główny, XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Czy woda jest niebieska, a jabłko okrągłe? O kolorach i kształtach w sztuce
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba uczestników: 25
Cena: 15 zł/os.

Kanciaste jabłka? Czy malarz nie potrafił namalować ich ładniej?! Artyści i artystki przedstawiają świat tak, jak chcą. Niezwykle ważne są dla nich kolor i kształt. To za ich pomocą pokazują nam morze w chłodny dzień lub zimowy pejzaż jak z bajki. Czasem na płótnie pojawiają się figury geometryczne lub tajemnicze formy. Zdarza się także, że do galerii trafia kosmiczny obiekt lub jaskrawo pomalowany labirynt...

 Wiedza
  • Zdobędziemy wiedzę o kolorach i pogłębimy swoją wrażliwość w ich odbiorze
  • Sprawdzimy, dlaczego artystki i artyści zainteresowali się figurami geometrycznymi
  • Poznamy sztukę abstrakcyjną i sprawdzimy, jak ją odbieramy
  • Przekonamy się, że sztuka to nie tylko obrazy i rzeźby, ale także instalacje i zagadkowe obiekty

Aktywności

  • Zakręcimy kołem barw
  • Obejrzymy prawdziwy pryzmat
  • Będziemy szukać wybranych kolorów i nadawać dziełom swoje tytuły
  • Wejdziemy w dzieło sztuki

Refleksja
  • Zastanowimy się nad tym, jaką rolę odgrywają w sztuce kolor i kształt, jak można za ich pomocą wyrazić np. nastrój
  • Obejrzymy sztukę, która przybiera formę instalacji i obiektów, odkrywając, że współcześni artyści znajdują wiele sposobów na wyrażenie siebie

Obiekty – między innymi:
  • Ferdynand Ruszczyc, Bajka zimowa
  • Jan Hrynkowski, Martwa natura
  • Alina Ślesińska, Kompozycja symboliczna
  • Janusz Kapusta, K-dron. Między ziemią a niebem
  • Jerzy Rosołowicz, Neutronikon P-24

________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Historia mierzenia czasu. Zegary przez wieki
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć porozmawiamy o tym, czym jest czas. Poznamy sposób działania zegara słonecznego, ogniowego i klepsydry. Obejrzymy najstarsze zegary mechaniczne i porównamy je ze współczesnymi. Poćwiczymy odczytywanie godzin na zegarze i rozpoznawanie cyfr rzymskich. Porozmawiamy też o kalendarzu i o systemie mierzenia czasu w różnych kulturach.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak mierzono czas od czasów starożytnych po współczesne
  • Obejrzymy najstarsze zegary mechaniczne i porównamy je ze współczesnymi
  • Porozmawiamy o kalendarzu i systemie mierzenia czasu w różnych kulturach
  • Poznamy postacie mitologiczne związane z zagadnieniem czasu

Aktywności

  • Weźmiemy do ręki klepsydrę, model zegara ogniowego i zabytkowy zegarek kieszonkowy
  • Poćwiczymy odczytywanie godzin i zapis cyfr rzymskich
  • Zrobimy osobisty kalendarz kieszonkowy
  • Odszukamy ciekawe zegary ukryte w zakamarkach muzealnych sal
 
Refleksja

  • Zastanowimy się nad tym, czym jest czas i co oznaczają związane z nim powiedzenia
  • Pofantazjujemy o podróżach w czasie

Obiekty – między innymi:

  • zegar stołowy tzw. kaflowy
  • mechanizm zegara wieżowego
  • zegarek kieszonkowy
  • zegar kominkowy z Heliosem


________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
O modzie. Historia ubioru
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

W trakcie zajęć obejrzymy piękne ubiory i akcesoria modowe należące niegdyś do osób z wyższych sfer. Zobaczymy, jak moda zmieniała się na przestrzeni wieków, i zastanowimy się, co na to wpływało. Porozmawiamy o obyczajach związanych z wychodzeniem na bale i eleganckie przyjęcia. Podyskutujemy o współczesnej modzie i kanonie urody.

Wiedza
  • Dowiemy się, jaka moda obowiązywała od średniowiecza po secesję
  • Zobaczymy dawne elementy ubioru, nauczymy się je nazywać i przyporządkowywać do konkretnej epoki
  • Porozmawiamy o balach i o zwyczajach, które na nich obowiązywały

Aktywności

  • Weźmiemy do ręki różne modowe akcesoria
  • Przymierzymy elementy dawnych strojów
  • Rozwiążemy zagadki skryte w muzealnych zakamarkach

Refleksja

  • Podyskutujemy o tym, czym jest moda dla każdego z nas
  • Zastanowimy się nad zmianami w modzie i urodzie na przestrzeni dziejów

Obiekty – między innymi:
  • sepet wyprawowy
  • l’habit
  • pas kontuszowy
  • suknia empire
  • suknia z krynoliną




MNK SZYMANOWSKI - TEMATY LEKCJI
_________________________________________
Kim byli harnasie? – opowieść o muzyce
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Ta lekcja to okazja do rozmowy o balecie-pantomimie Harnasie op. 55 Karola Szymanowskiego. Będziemy szukać inspiracji kompozytora w muzyce, tańcu, śpiewie i tradycyjnych ubiorach Górali Podhalańskich. Na koniec sami stworzymy własny projekt kostiumu do baletu.

Wiedza
  • Dowiemy się, kim był Karol Szymanowski
  • Poznamy terminy „kompozytor” i „balet-pantomima”
  • Porozmawiamy o fabule baletu Harnasie
  • Dowiemy się, co Szymanowski zaczerpnął z folkloru podhalańskiego

Aktywności
  • Sprawdzimy, które obiekty na ekspozycji są związane z wystawieniem baletu
  • Posłuchamy fragmentów utworu
  • Stworzymy własny projekt kostiumu do baletu

Refleksja
  • Podyskutujemy o tym, czym są inspiracje
  • Porozmawiamy o kulturze Podhala
  • Udowodnimy, że każdy może tworzyć własne projekty

Obiekty – między innymi:
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Karola Szymanowskiego
  • Irena Lorentowicz, projekt kostiumu harnasia
  • Maja Berezowska, Portret Sergiusza Lifara
  • tablica edukacyjna – Harnasie, szkic partytury
W celu rezerwacji terminu zajęć w MNK Szymanowski prosimy o kontakt bezpośrednio z oddziałem: tel. 18 20 20040 lub e-mail: atma@mnk.pl.