LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 4-6 SZKOŁY PODSTAWOWEJ
To lekcje, podczas których przyglądając się uważnie dziełom sztuki, poszukamy odpowiedzi na wiele pytań, które pojawiają się znienacka lub towarzyszą nam od dłuższego czasu. Staniemy jedną nogą w przeszłości, drugą w teraźniejszości, testując, projektując, współpracując, przymierzając... Sprawdzimy się w nowych rolach i przekonamy, co nas interesuje i co jest dla nas ważne.
Wybór tematów lekcji muzealnych znajdą Państwo poniżej. W celu rezerwacji terminu zajęć dla swojej grupy prosimy o kontakt z Centrum Informacji i Rezerwacji, tel. 12 433 57 44 (numer wewnętrzny: 2), poniedziałek-piątek w godz. 9:00-16:00; e-mail: rezerwacja@mnk.pl.
Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum
MNK CZAPSCY - TEMATY LEKCJI
________________________________________________
Muzeum na bogato, czyli skąd się wzięły pieniądze?
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Co mają ze sobą wspólnego sól, krowa, muszla, złoto, papier i Internet? Sprytnie je łączy historia pieniądza: opowieść pełna niespodzianek, zwrotów akcji i dobrych pomysłów, w której bogactwo niejedno ma imię.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK CIOŁEK - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku” oraz
Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
Być jak Wit Stwosz. W warsztacie dawnego artysty
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Okazuje się, że średniowieczni artyści wcale nie byli tacy nieznani, jak się nieraz mówi. Jak żyli, gdzie i dla kogo pracowali, jak organizowali swój warsztat i czy dzisiaj możemy wyciągnąć z tego jakieś wnioski? Podczas zajęć sprawdzimy, po co średniowiecznemu artyście jajko i malachit, z jakiego drewna najlepiej się rzeźbi i dlaczego majstersztyk mógł być stresujący.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK MUZEUM KSIĄŻĄT CZARTORYSKICH - LEKCJE MUZEALNE
_____________________________________________
Poznaj nas! Pierwsza wizyta u Czartoryskich
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Zajęcia są propozycją na pierwszą wizytę w Muzeum Książąt Czartoryskich. W ich trakcie zastanawiamy się, czym jest kolekcja i co można kolekcjonować, jak dawniej budowano kolekcję, a jak wygląda to dzisiaj. To także okazja do pierwszego spotkania z dwoma wybitnymi dziełami sztuki oraz do... rozmowy o naszych własnych pasjach.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
___________________
Kto to był sarmata?
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Kto dawniej mógł nazywać się sarmatą? Czy sarmata różnił się wyglądem od innych mieszkańców dawnej Polski? Podczas lekcji poznamy okoliczności powstania niezwykle ciekawej, barwnej i bogatej w liczne zwyczaje i tradycje kultury sarmackiej, będącej prawdziwym fenomenem na skalę światową.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
_______________________________________
Bądź jak Leonardo! Mistrz i jego dzieło
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Znasz mistrza lub mistrzynię ortografii, tabliczki mnożenia, deskorolki lub dowcipu? Mistrzostwo można osiągnąć w wielu dziedzinach, także w sztuce. Muzeum jest pełne dzieł sztuki dawnych mistrzów. Podczas lekcji odkryjemy tajniki pracowni malarskiej, zapoznamy się z bogactwem zbiorów kolekcji książąt Czartoryskich. Poćwiczymy spostrzegawczość i użyjemy wyobraźni.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK ARSENAŁ - TEMATY LEKCJI
__________________________
Wystawa „Broń i Barwa”
Turniej. Pokaz siły i zabawa
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Turniej tenisa stołowego, szachowy, tenisowy, unihokeja czy piłki nożnej? To wybór, przed którym często dziś stoimy. A dawniej? Jakie turnieje się odbywały, kto mógł brać w nich udział, w jaki sposób rywalizowano, gdzie odbywały się rozgrywki? Podczas lekcji dowiemy się, kim był rycerz, jakimi zasadami się kierował, czym były turnieje rycerskie, jakie były reguły rywalizacji i jakie nagrody.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK SUKIENNICE - TEMATY LEKCJI
___________________________________
Historia opowiedziana na płótnach
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć przyjrzymy się wspólnie wielu dziełom malarskim i zastanowimy, co sprawia, że pamiętamy o wydarzeniach z przeszłości. Porozmawiamy o tym, czym jest ważne wydarzenie historyczne i czy historia dotyczy tylko polityki, wojen i królów.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
______________________________________________________________
Czy słońce jest zawsze jednakowo żółte? O pejzażu i kolorach
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Rozróżniamy wiele kolorów i ich odcieni. Obserwując dzieła w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku, będziemy odkrywać, w jaki sposób artyści wykorzystywali znajomość oddziaływania barw i innych zjawisk optycznych, by oddać w pejzażu intensywność i wielobarwność otaczającego nas świata.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK MATEJKO - TEMATY LEKCJI
________________________
W pracowni Jana Matejki
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji poznamy tajemnice warsztatu pracy artysty malarza, zwiedzimy jego dom i pracownię. Zobaczymy obrazy Matejki, dowiemy się, co najchętniej malował i jakie były tego powody. Sprawdzimy, jakich akcesoriów nie może zabraknąć w pracowni malarza. Podczas zajęć obudzimy emocje i wyostrzymy zmysły.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK MEHOFFER - TEMATY LEKCJI
________________________________________________________________________
Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny z ogrodu Józefa Mehoffera
Kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Dlaczego dla Józefa Mehoffera dom = ogród? Jakie miejsce w jego twórczości zajmowała przyroda? Podczas zajęć przyjrzymy się botanicznej pasji artysty oraz dziełom, które o tym świadczą.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
___________________
Opowieść o witrażu
Kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Józef Mehoffer to jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektantów witraży przełomu XIX i XX wieku – podczas zajęć sprawdzimy, jak daleko sięgała jego sława. Poznając jego projekty, będziemy niczym dociekliwi detektywi tropiący ich najciekawsze detale.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK WYSPIAŃSKI - TEMATY LEKCJI
________________________________
Zielony Wyspiański. O przyrodzie
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Ukryte znaczenie, zwykły motyw na ubraniu, a może bohaterka grająca pierwsze skrzypce? Jakie role nadawał roślinom Stanisław Wyspiański w swoich dziełach? Jakie miejsce w jego twórczości zajmowała przyroda i skąd czerpał o niej wiedzę? Podczas zajęć wytropimy wątki przyrodnicze w twórczości artysty.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK SZOŁAYSCY - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________________________________
MNK Szołayscy, Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku
Od projektu do efektu! Jak powstają rzeczy
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji dowiemy się, jak i gdzie powstają rzeczy wykorzystywane przez nas na co dzień. Zobaczymy świetnie zaprojektowane przedmioty, porozmawiamy o tym, czym jest design i na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu. Następnie stworzymy własne, oryginalne projekty.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK GMACH GŁÓWNY - TEMATY LEKCJI
________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Ja + dzieło sztuki = emocja
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Ta lekcja to rozmowa o emocjach. Będziemy je nazywać, tropić w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Zbadamy, w jaki sposób kolory i zmysły są związane z odczuwaniem emocji. Zobaczymy różnorodne dzieła sztuki i wczujemy się w emocje ich autorów i autorek. Dowiemy się, po co artyści tworzą niektóre dzieła. Na koniec sami stworzymy narzędzia inspirowane naszymi uczuciami.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
___________________________________________________
Gmach Główny, XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Czy woda jest niebieska, a jabłko okrągłe? O kolorach i kształtach w sztuce
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba uczestników: 25
Cena: 15 zł/os.
Kanciaste jabłka? Czy malarz nie potrafił namalować ich ładniej?! Artyści i artystki przedstawiają świat tak, jak chcą. Niezwykle ważne są dla nich kolor i kształt. To za ich pomocą pokazują nam morze w chłodny dzień lub zimowy pejzaż jak z bajki. Czasem na płótnie pojawiają się figury geometryczne lub tajemnicze formy. Zdarza się także, że do galerii trafia kosmiczny obiekt lub jaskrawo pomalowany labirynt...
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Historia mierzenia czasu. Zegary przez wieki
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć porozmawiamy o tym, czym jest czas. Poznamy sposób działania zegara słonecznego, ogniowego i klepsydry. Obejrzymy najstarsze zegary mechaniczne i porównamy je ze współczesnymi. Poćwiczymy odczytywanie godzin na zegarze i rozpoznawanie cyfr rzymskich. Porozmawiamy też o kalendarzu i o systemie mierzenia czasu w różnych kulturach.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
O modzie. Historia ubioru
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
W trakcie zajęć obejrzymy piękne ubiory i akcesoria modowe należące niegdyś do osób z wyższych sfer. Zobaczymy, jak moda zmieniała się na przestrzeni wieków, i zastanowimy się, co na to wpływało. Porozmawiamy o obyczajach związanych z wychodzeniem na bale i eleganckie przyjęcia. Podyskutujemy o współczesnej modzie i kanonie urody.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK SZYMANOWSKI - TEMATY LEKCJI
_________________________________________
Kim byli harnasie? – opowieść o muzyce
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Ta lekcja to okazja do rozmowy o balecie-pantomimie Harnasie op. 55 Karola Szymanowskiego. Będziemy szukać inspiracji kompozytora w muzyce, tańcu, śpiewie i tradycyjnych ubiorach Górali Podhalańskich. Na koniec sami stworzymy własny projekt kostiumu do baletu.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum
MNK CZAPSCY - TEMATY LEKCJI
________________________________________________
Muzeum na bogato, czyli skąd się wzięły pieniądze?
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Co mają ze sobą wspólnego sól, krowa, muszla, złoto, papier i Internet? Sprytnie je łączy historia pieniądza: opowieść pełna niespodzianek, zwrotów akcji i dobrych pomysłów, w której bogactwo niejedno ma imię.
Wiedza
- Odkryjemy, czym przez wieki płacono w różnych miejscach na świecie: od pieniądza przedmiotowego po kartę kredytową
- Dowiemy się, kiedy i gdzie powstały pierwsze monety na świecie i w Polsce oraz jak je wybijano
- Przypomnimy sobie starożytne mity i średniowieczne legendy, które znajdują swoje odbicie w przedstawieniach na monetach
Aktywności
- Dotkniemy stempli do bicia monet i sprawdzimy, czy były ciężkie
- Potrzymamy w ręku… 50 tysięcy złotych
- Przeniesiemy się w czasie do XVI-wiecznego sklepu
- Zaprojektujemy swój własny banknot i zadbamy, by był odpowiednio zabezpieczony
Refleksja
- Zbadamy, dlaczego pieniądze przez wieki zmieniały swoją formę
- Zastanowimy się, jak można zaoszczędzić pieniądze
Obiekty – między innymi:
- „sówka” ateńska
- brakteat ze smokiem Scytalisem
- moneta studukatowa Zygmunta III Wazy
- pierwsze polskie pieniądze papierowe
MNK CIOŁEK - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku” oraz
Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
Być jak Wit Stwosz. W warsztacie dawnego artysty
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Okazuje się, że średniowieczni artyści wcale nie byli tacy nieznani, jak się nieraz mówi. Jak żyli, gdzie i dla kogo pracowali, jak organizowali swój warsztat i czy dzisiaj możemy wyciągnąć z tego jakieś wnioski? Podczas zajęć sprawdzimy, po co średniowiecznemu artyście jajko i malachit, z jakiego drewna najlepiej się rzeźbi i dlaczego majstersztyk mógł być stresujący.
Wiedza
- Odkryjemy, w jaki sposób pracowali średniowieczni artyści, jak tworzyli obrazy, a jak rzeźby
- Dowiemy się, jak w średniowieczu kształcono artystów i czy także kobiety mogły wówczas tworzyć sztukę
- Dowiemy się, czym są ikony i czym różnią się od innych obrazów
Aktywności
- Obejrzymy narzędzia i przedmioty potrzebne do malowania i rzeźbienia w średniowieczu
- Dotkniemy różnych rodzajów drewna i kamienia, by sprawdzić, czym się różnią
- Wcielimy się w role osób zaangażowanych w powstawanie dzieł sztuki w średniowieczu, odgrywając symulację tego złożonego procesu
Refleksja
- Zastanowimy się, na czym polega dobra współpraca – nie tylko artystów
- Porozmawiamy o tym, czym różnią się dzisiejsi twórcy od tych średniowiecznych
Obiekty – między innymi:
- Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej
- Mikołaj Haberschrack, Poliptyk Augustiański
- Wit Stwosz, Ogrójec
- warsztat malarza ikon z Liskowatego, Boże Narodzenie
MNK MUZEUM KSIĄŻĄT CZARTORYSKICH - LEKCJE MUZEALNE
_____________________________________________
Poznaj nas! Pierwsza wizyta u Czartoryskich
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Zajęcia są propozycją na pierwszą wizytę w Muzeum Książąt Czartoryskich. W ich trakcie zastanawiamy się, czym jest kolekcja i co można kolekcjonować, jak dawniej budowano kolekcję, a jak wygląda to dzisiaj. To także okazja do pierwszego spotkania z dwoma wybitnymi dziełami sztuki oraz do... rozmowy o naszych własnych pasjach.
Wiedza
- Dowiemy się, kim była Izabela Czartoryska
- Poznamy znaczenie słów: „kolekcjoner”, „muzealnik”, „drzewo genealogiczne”, „herb”, „zabytek”, „patriotyzm”
- Przybliżymy postać modelki z obrazu Dama z gronostajem Leonarda da Vinci
- Poznamy historię opowiedzianą przez Rembrandta na obrazie Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
Aktywności
- Obejrzymy krótki film edukacyjny "Co to jest? Historia kilku tajemniczych przedmiotów", a następnie poszukamy jego bohaterów na wystawie
- Porozmawiamy o tym, czym jest hobby i jakie mamy pasje
Refleksja
- Zastanowimy się, jakie znaczenie dla członków rodziny Czartoryskich miały przedmioty zgromadzone w tej kolekcji
- Porozmawiamy o tym, czym jest muzeum i do czego służy
Obiekty – między innymi:
- Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
- klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
- klucz do Domu Gotyckiego w Puławach
- Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
- Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
___________________
Kto to był sarmata?
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Kto dawniej mógł nazywać się sarmatą? Czy sarmata różnił się wyglądem od innych mieszkańców dawnej Polski? Podczas lekcji poznamy okoliczności powstania niezwykle ciekawej, barwnej i bogatej w liczne zwyczaje i tradycje kultury sarmackiej, będącej prawdziwym fenomenem na skalę światową.
Wiedza
- Będziemy rozmawiać o początkach kultury sarmackiej, o tym, kiedy zaczęła się rozwijać, jakie były jej efekty polityczne, społeczne i kulturowe
- Poznamy nazwy poszczególnych elementów stroju sarmackiego (żupan, kontusz, pas kontuszowy, delia)
- Omówimy dwa wzorce osobowości sarmatów: rycerza i ziemianina
- Rozszyfrujemy znaczenie pojęć pompa funebris i castrum doloris
Aktywności
- Zapoznamy się z fragmentem Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, w którym został opisany dworek szlachecki
- Przymierzymy strój sarmaty i nauczymy się wiązać pas kontuszowy
- Będziemy mogli poczuć się jak dowódca oddziału husarii, trzymając w ręku buzdygan
Refleksja
- Zastanowimy się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami sarmatyzmu
- Rozszyfrujemy znaczenie przysłów odnoszących się do kultury sarmatyzmu
Obiekty – między innymi:
- zbroja karacenowa po hetmanie Mikołaju Hieronimie Sieniawskim
- puchar wielki, tzw. kulawka
- szabla karabela
- pasy kontuszowe
- portrety trumienne
_______________________________________
Bądź jak Leonardo! Mistrz i jego dzieło
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Znasz mistrza lub mistrzynię ortografii, tabliczki mnożenia, deskorolki lub dowcipu? Mistrzostwo można osiągnąć w wielu dziedzinach, także w sztuce. Muzeum jest pełne dzieł sztuki dawnych mistrzów. Podczas lekcji odkryjemy tajniki pracowni malarskiej, zapoznamy się z bogactwem zbiorów kolekcji książąt Czartoryskich. Poćwiczymy spostrzegawczość i użyjemy wyobraźni.
Wiedza
- Opowiemy o wszechstronnym talencie Leonarda da Vinci
- Zapoznamy się z głównymi technikami artystycznymi oraz gatunkami malarskimi
- Odpowiemy na pytania, czym jest sztuka i co to jest dzieło sztuki
- Dowiemy się, co to jest rzemiosło artystyczne
Aktywności
- Za pomocą lusterka odczytamy wiadomość od mistrza Leonarda
- Na wzór Leonarda wykonamy projekt wynalazku w technice kolażu
- Obejrzymy narzędzia pracy artysty: malsztok, klej kostny, pigmenty, lniane płótno, sangwinę
- Będziemy rozmawiać o współczesnych arcydziełach i zastanowimy się, z czego są wykonane
Refleksja
- Zastanowimy się, czym dzisiaj wyróżniają się osoby uznawane za mistrzów i mistrzynie w różnych dziedzinach
- Zastanowimy się, w czym warto naśladować Leonarda da Vinci
Obiekty – między innymi:
- Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
- klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
- Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
- Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
- puchar w kształcie pawia
MNK ARSENAŁ - TEMATY LEKCJI
__________________________
Wystawa „Broń i Barwa”
Turniej. Pokaz siły i zabawa
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Turniej tenisa stołowego, szachowy, tenisowy, unihokeja czy piłki nożnej? To wybór, przed którym często dziś stoimy. A dawniej? Jakie turnieje się odbywały, kto mógł brać w nich udział, w jaki sposób rywalizowano, gdzie odbywały się rozgrywki? Podczas lekcji dowiemy się, kim był rycerz, jakimi zasadami się kierował, czym były turnieje rycerskie, jakie były reguły rywalizacji i jakie nagrody.
Wiedza
- Dowiemy się, jak można było zostać rycerzem
- Poznamy historię najsłynniejszego polskiego rycerza – Zawiszy Czarnego
- Zastanowimy się, jakie zasady mógł zawierać kodeks rycerski
- Zastanowimy się, jakie umiejętności musiał mieć rycerz, aby wziąć udział w turnieju
Aktywności
- Zagramy w grę „Prawda czy fałsz?”
- Poczujemy się jak rycerz na turnieju, przymierzając hełm i uzbrajając się w miecz i tarczę
- Poćwiczymy umiejętność wyciągania wniosków, rozmawiając o udziale w turniejach dawniej i obecnie
Refleksja
- Zastanowimy się, jakich umiejętności uczy nas rywalizacja
- Pomyślimy o tym, czym obecnie jest rycerskość
Obiekty – między innymi:
- szyszak turniejowy w stylu tureckim
- siodło kopijnicze ze strzemionami
- bechter polski
- zbroja rycerska turniejowa
- orszak husarski
MNK SUKIENNICE - TEMATY LEKCJI
___________________________________
Historia opowiedziana na płótnach
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć przyjrzymy się wspólnie wielu dziełom malarskim i zastanowimy, co sprawia, że pamiętamy o wydarzeniach z przeszłości. Porozmawiamy o tym, czym jest ważne wydarzenie historyczne i czy historia dotyczy tylko polityki, wojen i królów.
Wiedza
- Dowiemy się, do czego Stanisławowi Augustowi był potrzebny cykl obrazów przedstawiających najważniejsze wydarzenia z historii Polski
- Odkryjemy historie ukryte w obrazie Hołd pruski Jana Matejki i dowiemy się, w jaki sposób artysta dbał o odtwarzanie realiów epoki
- Poznamy kilka faktów o życiu codziennym XIX-wiecznych Polaków pochodzących z różnych warstw społecznych
Aktywności
- Wybierzemy ważne dla nas współczesne wydarzenia
- Wymyślimy, co opowiedziałby obraz Michałowskiego, gdyby mógł mówić
- Spiszemy rozmowy odbywające się między postaciami z Hołdu pruskiego Matejki
- Pracując w grupach, spróbujemy odnaleźć jak najwięcej śladów historii codziennej ukrytych na obrazach
Refleksja
- Podyskutujemy o tym, kto i co decyduje, jakie wydarzenia historyczne są zapamiętywane i czy ma to dla nas znaczenie
- Zastanowimy się, jak wyglądało życie codzienne w przeszłości i jak doszukiwać się jego śladów na obrazach
Obiekty – między innymi:
- Piotr Michałowski, Somosierra
- Bronisław Abramowicz, Uczta u Wierzynka
- Jan Matejko, Hołd pruski
- Leon Wyczółkowski, Gra w krokieta
- Aleksander Gierymski, Powiśle
______________________________________________________________
Czy słońce jest zawsze jednakowo żółte? O pejzażu i kolorach
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Rozróżniamy wiele kolorów i ich odcieni. Obserwując dzieła w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku, będziemy odkrywać, w jaki sposób artyści wykorzystywali znajomość oddziaływania barw i innych zjawisk optycznych, by oddać w pejzażu intensywność i wielobarwność otaczającego nas świata.
Wiedza
- Dowiemy się, jakie są rodzaje pejzaży
- Rozpoznamy, jak wpływają na siebie kolory i jak je postrzegamy
- Ustalimy, jakie zjawiska optyczne artyści wykorzystywali w swoich pracach
Aktywności
- Wybierzemy swój ulubiony pejzaż
- Spróbujemy zobaczyć powidok
- Poszukamy kontrastu i waloru
- Spróbujemy zmienić porę dnia lub roku przedstawioną na obrazie
Refleksja
- Porozmawiamy o kolorach i o tym, jak na nas wpływają
- Zastanowimy się, co ciekawego może być w pejzażu i czy może on oddać nasz nastrój
Obiekty – między innymi:
- Leon Wyczółkowski, Orka na Ukrainie
- Aleksander Gierymski, Wieczór nad Sekwaną
- Stanisław Witkiewicz, Wiatr halny
MNK MATEJKO - TEMATY LEKCJI
________________________
W pracowni Jana Matejki
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji poznamy tajemnice warsztatu pracy artysty malarza, zwiedzimy jego dom i pracownię. Zobaczymy obrazy Matejki, dowiemy się, co najchętniej malował i jakie były tego powody. Sprawdzimy, jakich akcesoriów nie może zabraknąć w pracowni malarza. Podczas zajęć obudzimy emocje i wyostrzymy zmysły.
Wiedza
- Poznamy miejsce, w którym mieszkał i pracował jeden z największych polskich malarzy
- Dowiemy się, w jaki sposób tworzył Matejko i jak wyglądał jego warsztat (rekwizyty, akcesoria i techniki malarskie)
- Dowiemy się, czym jest inspiracja, skąd czerpał ją Matejko oraz czemu miała służyć jego sztuka
Aktywności
- Dotkniemy akcesoriów malarskich, sprawdzimy jak pachną i jakie są w dotyku
- Będziemy rozpoznawać, kim są postacie na obrazach, i sprawdzać, czy pozowanie do obrazu jest wyczerpujące
Refleksja
- Zastanowimy się, czym różnią się narzędzia i akcesoria używane dawniej przez artystów od tych, które znamy
- Zbadamy, w jaki sposób artysta wykorzystuje zarówno wiedzę jak zmysły, emocje i wyobraźnię
Obiekty – między innymi:
- Jan Matejko, Autoportret
- Jan Matejko, Stańczyk udający ból zęba
- Jan Matejko, Kopernik
- ubranie noszone przez Matejkę
- akcesoria malarskie artysty – sztalugi, pędzle, palety
MNK MEHOFFER - TEMATY LEKCJI
________________________________________________________________________
Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny z ogrodu Józefa Mehoffera
Kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Dlaczego dla Józefa Mehoffera dom = ogród? Jakie miejsce w jego twórczości zajmowała przyroda? Podczas zajęć przyjrzymy się botanicznej pasji artysty oraz dziełom, które o tym świadczą.
Wiedza
- Dowiemy się, dlaczego dom Mehofferów był zwany Pałacykiem pod Szyszkami
- Poznamy rośliny z dzieł i ogrodu Józefa Mehoffera oraz ich supermoce
- Dowiemy się, czy zwierzęta mogły pozować malarzowi
Aktywności
- Sprawdzimy, jak artysta patrzył na naturę
- Odszukamy konia (ale takiego ze skrzydłami!)
- Zaprojektujemy swój ogród… na planie ogrodu Józefa Mehoffera
- Odwiedzimy ogród artysty (jeśli pogoda na to pozwoli)
Refleksja
- Zastanowimy się, czy artysta może tworzyć tylko w pracowni
- Zastanowimy się, jak możemy dbać o rośliny w swoim otoczeniu
- Rozstrzygniemy, czy artyście była potrzebna lupa
Obiekty – między innymi:
- Józef Mehoffer, Natura i sztuka
- Józef Mehoffer, Na letnim mieszkaniu
- Józef Mehoffer, szkice do Dziwnego ogrodu
- Józef Mehoffer, Portret żony z pegazem
- zasłony z lambrekinami wg projektu Józefa Mehoffera
___________________
Opowieść o witrażu
Kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Józef Mehoffer to jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektantów witraży przełomu XIX i XX wieku – podczas zajęć sprawdzimy, jak daleko sięgała jego sława. Poznając jego projekty, będziemy niczym dociekliwi detektywi tropiący ich najciekawsze detale.
Wiedza
- Poznamy wybrane projekty i realizacje witraży Józefa Mehoffera, a także zasady rządzące witrażowym światem
- Odnajdziemy inspiracje, po które sięgał on w swoich pracach
- Poznamy pojęcia znane specjalistom od witraży
Aktywności
- Sprawdzimy, jak wygląda świat przez kolorowe szybki
- Dotkniemy prawdziwego witraża
- Dodamy komuś skrzydeł!
- Zaprojektujemy swój witraż
Refleksja
- Zastanowimy się nad rolą światła – nie tylko w witrażu
- Sięgniemy pamięcią wstecz i poszukamy witraży w naszym otoczeniu
- Rozstrzygniemy, czy Józef Mehoffer był pracowitym projektantem witraży
Obiekty – między innymi:
- Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Sceny z życia Marii
- Józef Mehoffer, Vita somnium breve
- Józef Mehoffer, Chrystus sądzący
- Józef Mehoffer, Młodość sztuki
- Józef Mehoffer, Przestraszona księżniczka lub inny wybrany projekt fryburski
MNK WYSPIAŃSKI - TEMATY LEKCJI
________________________________
Zielony Wyspiański. O przyrodzie
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Ukryte znaczenie, zwykły motyw na ubraniu, a może bohaterka grająca pierwsze skrzypce? Jakie role nadawał roślinom Stanisław Wyspiański w swoich dziełach? Jakie miejsce w jego twórczości zajmowała przyroda i skąd czerpał o niej wiedzę? Podczas zajęć wytropimy wątki przyrodnicze w twórczości artysty.
Wiedza
- Dowiemy się, który krakowski kościół jest ozdobiony jak łąka
- Rozszyfrujemy nazwy, jakie Stanisław Wyspiański nadawał roślinom
- Dowiemy się, po co artysta chodził na Bielany
Aktywności
- Wytropimy znane rośliny w pracach Stanisława Wyspiańskiego i pomyślimy o ich mocach
- Dotkniemy prawdziwego witraża
- Przekonamy się, czy płatek śniegu może świecić
- Zaprojektujemy „roślinny” mebel i odszukamy kolory żywiołów
Refleksja
- Zastanowimy się, czy zwykłe chwasty mogą być ozdobą
- Pomyślimy o zmienności krajobrazu wokół nas
Obiekty – między innymi:
- Stanisław Wyspiański, wybrany Widok na Kopiec
- Stanisław Wyspiański, wybrane projekty witraży i dekoracji malarskiej do kościoła Franciszkanów, w tym Bóg Ojciec – stań się!
- Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika (projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie)
- Stanisław Wyspiański, Wanda
MNK SZOŁAYSCY - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________________________________
MNK Szołayscy, Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku
Od projektu do efektu! Jak powstają rzeczy
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji dowiemy się, jak i gdzie powstają rzeczy wykorzystywane przez nas na co dzień. Zobaczymy świetnie zaprojektowane przedmioty, porozmawiamy o tym, czym jest design i na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu. Następnie stworzymy własne, oryginalne projekty.
Wiedza
- Dowiemy się, jak dawniej projektowano i wykonywano rzeczy i jak robi się to dziś
- Obejrzymy pięknie zaprojektowane przedmioty codziennego użytku
- Poćwiczymy określanie formy i funkcji przedmiotów
Aktywności
- Dotkniemy pięknie zaprojektowanych przedmiotów
- Poćwiczymy wyobraźnię i spostrzegawczość
- Wykonamy zadanie kreatywne polegające na stworzeniu własnego projektu przydatnego przedmiotu
Refleksja
- Zastanowimy się nad naszymi codziennymi potrzebami i przedmiotami, które je zaspokajają
- Wymienimy się spostrzeżeniami, po czym rozpoznać dobrze zaprojektowany przedmiot
Obiekty – między innymi:
- kubek TILT
- Stanisław Wyspiański, fotel do salonu Żeleńskich
- Zofia Nawara, kasetka batikowana
- Bogusława i Czesław Kowalscy, meblościanka
- Oskara Zięta, stołek Plopp
MNK GMACH GŁÓWNY - TEMATY LEKCJI
________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Ja + dzieło sztuki = emocja
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Ta lekcja to rozmowa o emocjach. Będziemy je nazywać, tropić w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Zbadamy, w jaki sposób kolory i zmysły są związane z odczuwaniem emocji. Zobaczymy różnorodne dzieła sztuki i wczujemy się w emocje ich autorów i autorek. Dowiemy się, po co artyści tworzą niektóre dzieła. Na koniec sami stworzymy narzędzia inspirowane naszymi uczuciami.
Wiedza
- Będziemy dociekać, co czuli autorzy i autorki dzieł sztuki, które zobaczymy
- Omówimy wpływ kolorów i wrażeń zmysłowych na emocje w procesie odbioru dzieła sztuki
- Porozmawiamy o ważnych dla nas emocjach i sposobach, w jaki je wyrażamy
- Dowiemy się, czym jest empatia i dlaczego jest ważna
Aktywności
- Ruchem ciała i mimiką wyrazimy różne emocje
- Sprawdzimy, czy zapach może zmienić nasze nastawienie do obrazu
- Stworzymy własny termometr uczuć lub zaprojektujemy zestaw ikon emocji (emotikonek)
Refleksja
- Podyskutujemy o tym, jak można wyrażać emocje
- Porozmawiamy o empatii i o tym, dlaczego pozwala lepiej zrozumieć innych
- Zastanowimy się, co jest ważniejsze podczas oglądania dzieła sztuki: emocje jego twórcy czy odbiorcy?
- Udowodnimy, że każdy i każda może odczuwać różne emocje w związku z tym samym dziełem i że to właśnie jest wartościowe
Obiekty – między innymi:
- Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami
- Wacław Szymanowski, Wiatr
- Jonasz Stern, Dół
- Maria Jarema, Taniec
- Olaf Brzeski, Olbrzymka Dorota
___________________________________________________
Gmach Główny, XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Czy woda jest niebieska, a jabłko okrągłe? O kolorach i kształtach w sztuce
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba uczestników: 25
Cena: 15 zł/os.
Kanciaste jabłka? Czy malarz nie potrafił namalować ich ładniej?! Artyści i artystki przedstawiają świat tak, jak chcą. Niezwykle ważne są dla nich kolor i kształt. To za ich pomocą pokazują nam morze w chłodny dzień lub zimowy pejzaż jak z bajki. Czasem na płótnie pojawiają się figury geometryczne lub tajemnicze formy. Zdarza się także, że do galerii trafia kosmiczny obiekt lub jaskrawo pomalowany labirynt...
Wiedza
- Zdobędziemy wiedzę o kolorach i pogłębimy swoją wrażliwość w ich odbiorze
- Sprawdzimy, dlaczego artystki i artyści zainteresowali się figurami geometrycznymi
- Poznamy sztukę abstrakcyjną i sprawdzimy, jak ją odbieramy
- Przekonamy się, że sztuka to nie tylko obrazy i rzeźby, ale także instalacje i zagadkowe obiekty
Aktywności
- Zakręcimy kołem barw
- Obejrzymy prawdziwy pryzmat
- Będziemy szukać wybranych kolorów i nadawać dziełom swoje tytuły
- Wejdziemy w dzieło sztuki
Refleksja
- Zastanowimy się nad tym, jaką rolę odgrywają w sztuce kolor i kształt, jak można za ich pomocą wyrazić np. nastrój
- Obejrzymy sztukę, która przybiera formę instalacji i obiektów, odkrywając, że współcześni artyści znajdują wiele sposobów na wyrażenie siebie
Obiekty – między innymi:
- Ferdynand Ruszczyc, Bajka zimowa
- Jan Hrynkowski, Martwa natura
- Alina Ślesińska, Kompozycja symboliczna
- Janusz Kapusta, K-dron. Między ziemią a niebem
- Jerzy Rosołowicz, Neutronikon P-24
________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Historia mierzenia czasu. Zegary przez wieki
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć porozmawiamy o tym, czym jest czas. Poznamy sposób działania zegara słonecznego, ogniowego i klepsydry. Obejrzymy najstarsze zegary mechaniczne i porównamy je ze współczesnymi. Poćwiczymy odczytywanie godzin na zegarze i rozpoznawanie cyfr rzymskich. Porozmawiamy też o kalendarzu i o systemie mierzenia czasu w różnych kulturach.
Wiedza
- Dowiemy się, jak mierzono czas od czasów starożytnych po współczesne
- Obejrzymy najstarsze zegary mechaniczne i porównamy je ze współczesnymi
- Porozmawiamy o kalendarzu i systemie mierzenia czasu w różnych kulturach
- Poznamy postacie mitologiczne związane z zagadnieniem czasu
Aktywności
- Weźmiemy do ręki klepsydrę, model zegara ogniowego i zabytkowy zegarek kieszonkowy
- Poćwiczymy odczytywanie godzin i zapis cyfr rzymskich
- Zrobimy osobisty kalendarz kieszonkowy
- Odszukamy ciekawe zegary ukryte w zakamarkach muzealnych sal
Refleksja
- Zastanowimy się nad tym, czym jest czas i co oznaczają związane z nim powiedzenia
- Pofantazjujemy o podróżach w czasie
Obiekty – między innymi:
- zegar stołowy tzw. kaflowy
- mechanizm zegara wieżowego
- zegarek kieszonkowy
- zegar kominkowy z Heliosem
________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
O modzie. Historia ubioru
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
W trakcie zajęć obejrzymy piękne ubiory i akcesoria modowe należące niegdyś do osób z wyższych sfer. Zobaczymy, jak moda zmieniała się na przestrzeni wieków, i zastanowimy się, co na to wpływało. Porozmawiamy o obyczajach związanych z wychodzeniem na bale i eleganckie przyjęcia. Podyskutujemy o współczesnej modzie i kanonie urody.
Wiedza
- Dowiemy się, jaka moda obowiązywała od średniowiecza po secesję
- Zobaczymy dawne elementy ubioru, nauczymy się je nazywać i przyporządkowywać do konkretnej epoki
- Porozmawiamy o balach i o zwyczajach, które na nich obowiązywały
Aktywności
- Weźmiemy do ręki różne modowe akcesoria
- Przymierzymy elementy dawnych strojów
- Rozwiążemy zagadki skryte w muzealnych zakamarkach
Refleksja
- Podyskutujemy o tym, czym jest moda dla każdego z nas
- Zastanowimy się nad zmianami w modzie i urodzie na przestrzeni dziejów
Obiekty – między innymi:
- sepet wyprawowy
- l’habit
- pas kontuszowy
- suknia empire
- suknia z krynoliną
MNK SZYMANOWSKI - TEMATY LEKCJI
_________________________________________
Kim byli harnasie? – opowieść o muzyce
kl. 4–6 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Ta lekcja to okazja do rozmowy o balecie-pantomimie Harnasie op. 55 Karola Szymanowskiego. Będziemy szukać inspiracji kompozytora w muzyce, tańcu, śpiewie i tradycyjnych ubiorach Górali Podhalańskich. Na koniec sami stworzymy własny projekt kostiumu do baletu.
Wiedza
- Dowiemy się, kim był Karol Szymanowski
- Poznamy terminy „kompozytor” i „balet-pantomima”
- Porozmawiamy o fabule baletu Harnasie
- Dowiemy się, co Szymanowski zaczerpnął z folkloru podhalańskiego
Aktywności
- Sprawdzimy, które obiekty na ekspozycji są związane z wystawieniem baletu
- Posłuchamy fragmentów utworu
- Stworzymy własny projekt kostiumu do baletu
Refleksja
- Podyskutujemy o tym, czym są inspiracje
- Porozmawiamy o kulturze Podhala
- Udowodnimy, że każdy może tworzyć własne projekty
Obiekty – między innymi:
- Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Karola Szymanowskiego
- Irena Lorentowicz, projekt kostiumu harnasia
- Maja Berezowska, Portret Sergiusza Lifara
- tablica edukacyjna – Harnasie, szkic partytury