LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 1-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ
To lekcje, podczas których będziemy poznawać sztukę przez zabawę, ruch, dotyk i działanie. Nie zabraknie ciekawych rekwizytów, zadań i wyzwań, tworzenia, wyobraźni i rzecz jasna niezwykłych odkryć. Zainspirowani sztuką i przeszłością, zastanowimy się również nad tym, co nas otacza i jest nam bliskie na co dzień.
Wybór tematów lekcji muzealnych znajdą Państwo poniżej. W celu rezerwacji terminu zajęć dla swojej grupy prosimy o kontakt z Centrum Informacji i Rezerwacji, tel. 12 433 57 44 (numer wewnętrzny: 2), poniedziałek-piątek w godz. 9:00-16:00; e-mail: rezerwacja@mnk.pl.
Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum
MNK CZAPSCY - TEMATY LEKCJI
_________________________________________________
Muzeum na bogato, czyli skąd się wzięły pieniądze?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Losy pieniądza to historia niemal bajkowa: jest w niej miejsce na płacenie krowami i muszelkami, szukanie garnca złotych celtyckich monet na końcu tęczy, smoki, pegazy i tajemnicze receptury zabezpieczające papier.
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK CIOŁEK - TEMATY LEKCJI
___________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku”
Być jak Wit Stwosz. W warsztacie dawnego artysty
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Dłuto, tempera, pigment, gruntowanie – sześćset lat temu warsztat artysty pełny był tajemniczych przedmiotów i surowców. To tutaj z kawałka płótna, jajka i deski powstawał obraz, a z kawałka drewna połyskująca złotem rzeźba. Kluczem do sukcesu nie była jednak magia, a… skrupulatna nauka i praca zespołowa.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
______________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku”
oraz Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
Opowieść o Świętym Mikołaju
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Plotki głoszą, że Święty Mikołaj mieszka w Laponii, ale poszukiwacze sprawdzonych informacji wiedzą, że tak naprawdę urodził się w dzisiejszej Turcji i wcale nie nosił grubej czapy z futrem, lecz biskupią mitrę. Jakie historie o jego życiu opowiadają pięćsetletnie obrazy?
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK MUZEUM KSIĄŻĄT CZARTORYSKICH - TEMATY LEKCJI
__________________________________________
Poznaj nas! Pierwsza wizyta u Czartoryskich
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba uczestników zajęć: 20
Cena: 15 zł/os.
Zajęcia są propozycją na pierwszą wizytę w Muzeum Książąt Czartoryskich. W ich trakcie zastanawiamy się, czym jest kolekcja i co można kolekcjonować, jak dawniej budowano kolekcję i jak wygląda to dziś. To także okazja do pierwszego spotkania z dwoma wybitnymi dziełami sztuki oraz do... rozmowy o naszych własnych pasjach.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
____________________________________
Bądź jak Leonardo! Mistrz i jego dzieło
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Znasz mistrza lub mistrzynię ortografii, tabliczki mnożenia, deskorolki lub dowcipu? Mistrzostwo można osiągnąć w wielu dziedzinach, w tym także w sztuce. Muzeum jest pełne dzieł sztuki dawnych mistrzów. Podczas lekcji odkryjemy tajniki pracowni malarskiej i zapoznamy się z bogactwem zbiorów kolekcji książąt Czartoryskich. Poćwiczymy spostrzegawczość i użyjemy wyobraźni.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK SUKIENNICE - TEMATY LEKCJI
_________________
Supermoc: malowanie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć zajrzymy do pracowni XIX-wiecznych artystek i artystów, przyjrzymy się dokładnie ich obrazom i sprawdzimy, co sprawiało, że malowali tak pięknie. Wybierzemy atrybuty, z którymi chcielibyśmy być sportretowani, oraz zastanowimy się, w czym dobry był Jan Matejko, a w czym dobrzy jesteśmy my.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
___________________________
Legendy i baśnie krakowskie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Czy legendy i baśnie mogą być ukryte w obrazach? Oglądając dzieła sztuki poznamy historie legendarnych postaci: Króla Kraka, Smoka Wawelskiego, księżniczki Wandy i braci, którzy budowali wieże mariackie, a także Lajkonika. Dowiemy się, jakie mają atrybuty i gdzie dziś w Krakowie można spotkać ich ślady.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
___________________________________________
Jaka to pora roku i po czym to rozpoznajemy?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
W środku miasta zanurzymy się w słonecznym sadzie i, słuchając brzęczenia pszczół, pooglądamy gwiazdy odbijające się w stawie. Spróbujemy podpatrzeć, dzięki jakim środkom artystycznym patrząc na obraz czujemy słońce na skórze czy wiatr we włosach.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK MATEJKO - TEMATY LEKCJI
________________________
W pracowni Jana Matejki
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Paleta, sztaluga, pigment. Obraz olejny. Malarstwo historyczne. Podczas lekcji poznamy tajemnice warsztatu pracy artysty malarza, zwiedzimy jego dom i pracownię. Zobaczymy obrazy Matejki, dowiemy się, co i dlaczego malował, sprawdzimy, jak pachniało jego miejsce pracy i czy używane przez niego narzędzia przypominają nasze. Podczas zajęć obudzimy emocje i wyostrzymy zmysły.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK MEHOFFER - TEMATY LEKCJI
______________________________________________________________
Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny z ogrodu Józefa Mehoffera
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Czy artysta może zaprojektować swój ogród? Czy trzeba być botanikiem, żeby malować rośliny? Podczas zajęć zaglądniemy do ogrodu artysty i poznamy jego dzieła zainspirowane światem przyrody.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
___________________
Opowieść o witrażu
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Czy patrzeć przez szkiełka witraża to to samo, co patrzeć przez różowe okulary? Podczas zajęć przyjrzymy się wybranym pracom Józefa Mehoffera, poznamy inspiracje towarzyszące artyście oraz na chwilę zamienimy się w projektantów witraży.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK WYSPIAŃSKI - TEMATY LEKCJI
________________________________
Zielony Wyspiański. O przyrodzie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Fantazyjne wygięte łodygi, ogromne kwiaty, miniaturowe listki… czy to dziwne stwory, czy tylko rośliny z wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego? Podczas zajęć poznamy fascynujący świat przyrody zamknięty w dziełach artysty.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK SZOŁAYSCY - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________
Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku
Od projektu do efektu! Jak powstają rzeczy
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji dowiemy się, jak powstają rzeczy wykorzystywane przez nas na co dzień. Zobaczymy świetnie zaprojektowane przedmioty, porozmawiamy o tym, czym jest design i na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu. Stworzymy też własne, oryginalne projekty.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK GMACH GŁÓWNY - TEMATY LEKCJI
__________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Co ja czuję? Emocje w sztuce i w życiu
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os
Ta lekcja to okazja do rozmowy o emocjach. Będziemy je nazywać, tropić w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Dowiemy się, jak kolory w sztuce oddziałują na emocje, jakie nastroje mogą wywoływać oraz w jaki sposób zmysły są związane z odczuwaniem emocji. Zobaczymy bardzo różnorodne dzieła sztuki i wczujemy się w emocje ich autorów i autorek. Na koniec sami stworzymy dzieło inspirowane naszymi uczuciami.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Czy woda jest niebieska, a jabłko okrągłe? O kolorach i kształtach w sztuce
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Jaki kolor ma śnieg i czy można mieć gęsią skórkę, gdy się patrzy na zimowy pejzaż? Kolory ciepłe i zimne, podstawowe i pochodne – zobaczymy, w jaki sposób na swoich obrazach używają ich artyści, by wyrazić nastrój, porę roku, a nawet dnia. Sprawdzimy także, jak wygląda świat przedstawiony za pomocą figur geometrycznych oraz co w galerii sztuki robi tajemniczy obiekt o nazwie K-dron.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
__________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Historia mierzenia czasu. Zegary przez wieki
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć porozmawiamy o upływie czasu i zastanowimy się, dlaczego ludzie od tysięcy lat go mierzą. Poznamy sposób działania zegara słonecznego, ogniowego i klepsydry. Obejrzymy najstarsze zegary i porównamy je ze współczesnymi. Przyjrzymy się olbrzymim zegarom i tym całkiem malutkim, starym i współczesnym, bogato dekorowanym i o skromnej formie. Rozwiążemy zagadki skrywane przez starą szafę i porozmawiamy o zmieniających się porach roku.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
_______________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Przy polskim stole. Historia kuchni, świąteczne obyczaje
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji dowiemy się, jak dawniej należało zachowywać się przy stole, co jadano, skąd pochodziły produkty żywieniowe i jak je przechowywano, gdy nie było jeszcze lodówek. Porozmawiamy o tym, jak świętowano, i zastanowimy, czy te zwyczaje są nadal żywe w naszych domach. A może mamy jakieś własne, ważne dla nas rodzinne tradycje?
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
__________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Co się robi z gliny?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć zaprzyjaźnimy się z gliną. Poczujemy, jaka jest w dotyku i jak daje się formować. Zobaczymy, co dzieje się z nią po wyschnięciu, a co po wypaleniu. Zachwycimy się ceramicznymi cudeńkami o fantazyjnych kształtach i zdobieniach. Dotkniemy różnych rodzajów ceramiki i poznamy niezwykłą historię wynalezienia porcelany.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
MNK SZYMANOWSKI - TEMATY LEKCJI
______________________________________________
Muzyczny dom – Karol Szymanowski w „Atmie”
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os
Ta lekcja to okazja do rozmowy o muzyce. Będziemy jej szukać w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Dowiemy się, jak muzyka oddziałuje na emocje, jakie nastroje może wywoływać. Na koniec sami stworzymy dzieło inspirowane muzyką, którą mamy w głowie.
Wiedza
Aktywności
Refleksja
Obiekty – między innymi:
W celu rezerwacji terminu zajęć w MNK Szymanowski prosimy o kontakt bezpośrednio z oddziałem: tel. 18 20 20040 lub e-mail: atma@mnk.pl.
Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum
MNK CZAPSCY - TEMATY LEKCJI
_________________________________________________
Muzeum na bogato, czyli skąd się wzięły pieniądze?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Losy pieniądza to historia niemal bajkowa: jest w niej miejsce na płacenie krowami i muszelkami, szukanie garnca złotych celtyckich monet na końcu tęczy, smoki, pegazy i tajemnicze receptury zabezpieczające papier.
Wiedza
- Odkryjemy, czym przez wieki płacono w różnych miejscach na świecie: od pieniądza przedmiotowego po kartę kredytową
- Dowiemy się, w jaki sposób wybijano monety
- Sprawdzimy, jakie rośliny, zwierzęta i postaci można znaleźć na monetach i banknotach i dlaczego je tam uwieczniano
Aktywności
- Dotkniemy stempli do bicia monet i sprawdzimy, czy były ciężkie
- Potrzymamy w ręku… 50 tysięcy złotych
- Złożymy własny portfel z papieru i wypełnimy go frotażowymi monetami
Refleksja
- Zastanowimy się, dlaczego przez wieki pieniądze zmieniały swoją formę
- Zbadamy, po co ludziom są potrzebne pieniądze
Obiekty – między innymi:
- srebrny stater króla Krezusa
- brakteat ze smokiem Scytalisem
- moneta studukatowa Zygmunta III Wazy
- muszelki kauri
MNK CIOŁEK - TEMATY LEKCJI
___________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku”
Być jak Wit Stwosz. W warsztacie dawnego artysty
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Dłuto, tempera, pigment, gruntowanie – sześćset lat temu warsztat artysty pełny był tajemniczych przedmiotów i surowców. To tutaj z kawałka płótna, jajka i deski powstawał obraz, a z kawałka drewna połyskująca złotem rzeźba. Kluczem do sukcesu nie była jednak magia, a… skrupulatna nauka i praca zespołowa.
Wiedza
- Odkryjemy, w jaki sposób pracowali średniowieczni artyści i jak krok po kroku powstawały wówczas obrazy
- Poznamy surowce, z których tworzono obrazy i rzeźby w średniowieczu, i narzędzia, jakich wtedy używano
- Dowiemy się, co malowali i rzeźbili średniowieczni twórcy
Aktywności
- Wspólnymi siłami, niczym dawni artyści w warsztacie, stworzymy prace przedstawiające fantastyczne stwory
- Zaprojektujemy własny inicjał, inspirując się średniowiecznymi manuskryptami
- Wykonamy ćwiczenia ruchowe, podczas których wcielimy się w artystę przy pracy i wiekowe rzeźby
Refleksja
- Zastanowimy się, czy dobrze było być artystą lub artystką pięćset lat temu
- Porozmawiamy o tym, kim chcielibyśmy być w przyszłości
Obiekty – między innymi:
- Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej
- osiołek palmowy z Szydłowca
- Mikołaj Haberschrack, Poliptyk Augustiański
- Wit Stwosz, Ogrójec
______________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku”
oraz Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
Opowieść o Świętym Mikołaju
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Plotki głoszą, że Święty Mikołaj mieszka w Laponii, ale poszukiwacze sprawdzonych informacji wiedzą, że tak naprawdę urodził się w dzisiejszej Turcji i wcale nie nosił grubej czapy z futrem, lecz biskupią mitrę. Jakie historie o jego życiu opowiadają pięćsetletnie obrazy?
Wiedza
- Dowiemy się więcej o życiu Świętego Mikołaja – o jego dzieciństwie, młodości i niezwykłych wydarzeniach z jego udziałem
- Odkryjemy, kim były pierwsze osoby obdarowane przez niego prezentami i co dostawały dzieci w dawnych czasach
- Nauczymy się rozpoznawać Świętego Mikołaja na dawnych obrazach i poznamy nazwy jego atrybutów
Aktywności
- Obejrzymy kopie tradycyjnych atrybutów i elementów stroju Świętego Mikołaja
- Wylosujemy z worka własną mikołajową misję do wykonania
- Przygotujemy proste kukiełki ze Świętym Mikołajem
Refleksja
- Porozmawiamy o tym, jakie prezenty są dla nas najlepsze, najcenniejsze i dlaczego
- Zastanowimy się, czy Święty Mikołaj to ktoś warty naśladowania, czy też wzorem dla nas jest ktoś całkiem inny
Obiekty – między innymi:
- ołtarz z Moszczenicy Niżnej z przedstawieniem Świętego Mikołaja
- skrzydła ołtarza z kościoła w Domaradzu ze scenami z życia Świętego Mikołaja
- warsztat malarza ikon z Żohatynia, Święty Mikołaj z Miry ze scenami z życia
MNK MUZEUM KSIĄŻĄT CZARTORYSKICH - TEMATY LEKCJI
__________________________________________
Poznaj nas! Pierwsza wizyta u Czartoryskich
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba uczestników zajęć: 20
Cena: 15 zł/os.
Zajęcia są propozycją na pierwszą wizytę w Muzeum Książąt Czartoryskich. W ich trakcie zastanawiamy się, czym jest kolekcja i co można kolekcjonować, jak dawniej budowano kolekcję i jak wygląda to dziś. To także okazja do pierwszego spotkania z dwoma wybitnymi dziełami sztuki oraz do... rozmowy o naszych własnych pasjach.
Wiedza
- Dowiemy się, kim była Izabela Czartoryska
- Poznamy znaczenie słów „kolekcjoner”, „herb”, „zabytek”, „patriotyzm”
- Przybliżymy postać modelki z obrazu Dama z gronostajem Leonarda da Vinci
- Poznamy historię opowiedzianą przez Rembrandta na obrazie Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
Aktywności
- Wykonamy kolaż-projekt przestrzeni muzeum w stylu księżnej Izabeli Czartoryskiej
- Porozmawiamy o tym, czym jest hobby i jakie mamy pasje
Refleksja
- Zastanowimy się, jakie znaczenie dla członków rodziny Czartoryskich miały przedmioty zgromadzone w ich kolekcji
- Porozmawiamy o tym, czym jest muzeum i do czego służy
Obiekty – między innymi:
- Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
- klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
- klucz do Domu Gotyckiego w Puławach
- Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
- Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
____________________________________
Bądź jak Leonardo! Mistrz i jego dzieło
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.
Znasz mistrza lub mistrzynię ortografii, tabliczki mnożenia, deskorolki lub dowcipu? Mistrzostwo można osiągnąć w wielu dziedzinach, w tym także w sztuce. Muzeum jest pełne dzieł sztuki dawnych mistrzów. Podczas lekcji odkryjemy tajniki pracowni malarskiej i zapoznamy się z bogactwem zbiorów kolekcji książąt Czartoryskich. Poćwiczymy spostrzegawczość i użyjemy wyobraźni.
Wiedza
- Opowiemy o wszechstronnym talencie Leonarda da Vinci
- Zapoznamy się z głównymi technikami artystycznymi oraz gatunkami malarskimi
- Odpowiemy na pytania, czym jest sztuka i co to jest dzieło sztuki
- Dowiemy się, co to jest rzemiosło artystyczne
Aktywności
- Na wzór Leonarda wykonamy projekt wynalazku w technice kolażu
- Obejrzymy narzędzia pracy artysty: malsztok, klej kostny, pigmenty, lniane płótno, sangwinę
Refleksja
- Zastanowimy się, czym dzisiaj wyróżniają się osoby uznawane za mistrzów i mistrzynie w różnych dziedzinach
- Zastanowimy się, w czym warto naśladować Leonarda da Vinci
Obiekty – między innymi:
- Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
- klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
- Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
- Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
- puchar w kształcie pawia
MNK SUKIENNICE - TEMATY LEKCJI
_________________
Supermoc: malowanie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć zajrzymy do pracowni XIX-wiecznych artystek i artystów, przyjrzymy się dokładnie ich obrazom i sprawdzimy, co sprawiało, że malowali tak pięknie. Wybierzemy atrybuty, z którymi chcielibyśmy być sportretowani, oraz zastanowimy się, w czym dobry był Jan Matejko, a w czym dobrzy jesteśmy my.
Wiedza
- Dowiemy się, w jaki sposób sto lat temu artystki i artyści tworzyli obrazy i jakie przedmioty wypełniały ich pracownie
- Poznamy tajniki pracy Jana Matejki
- Dowiemy się, kto i w jaki sposób pozował w przeszłości do portretów oraz czym są atrybuty
Aktywności
- Dotkniemy malarskiej palety, pojemników z farbami i pigmentami, dłut, malsztoku, krosna i płótna
- Zapozujemy z atrybutami – przedmiotami, które pokazują, co lubimy robić
- Używając specjalnych kart mocy, wybierzemy talenty, które najbardziej do nas pasują
- Podzielimy się na grupy i zagramy w grę, wyszukując zagubione fragmenty obrazów
Refleksja
- Porozmawiamy o tym, jakie cechy charakteru trzeba było mieć, aby namalować wielki obraz ze sceną historyczną
- Zastanowimy się, co lubimy robić i w czym jesteśmy naprawdę dobrzy
Obiekty – między innymi:
- Anna Bilińska-Bohdanowicz, Autoportret z paletą
- Piotr Michałowski, Somosierra
- Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym
- Tadeusz Ajdukiewicz, Portret Heleny Modrzejewskiej
- Jan Matejko, Hołd pruski
___________________________
Legendy i baśnie krakowskie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Czy legendy i baśnie mogą być ukryte w obrazach? Oglądając dzieła sztuki poznamy historie legendarnych postaci: Króla Kraka, Smoka Wawelskiego, księżniczki Wandy i braci, którzy budowali wieże mariackie, a także Lajkonika. Dowiemy się, jakie mają atrybuty i gdzie dziś w Krakowie można spotkać ich ślady.
Wiedza
- Odnajdziemy na obrazach postacie z najbardziej znanych krakowskich legend
- Odkryjemy, czym się różni bajka od legendy i dlaczego znamy różne wersje tej samej historii
- Poznamy lokalne zwyczaje: pochód lajkonika, hejnał mariacki, puszczanie wianków w noc świętojańską
Aktywności
- Odszukamy legendarne postacie i elementy ukryte w obrazach
- Odgadniemy, jakie postaci z legend odgrywają kukiełki
- Zagramy w głuchy telefon, by sprawdzić, co się dzieje z przekazywaną ustnie opowieścią
- Poprowadzimy własny korowód lajkonika przez galerię
Refleksja
- Zastanowimy się, po co nam dzisiaj baśnie i legendy
- Porozmawiamy o tym, jakie postacie ze współczesnych bajek lubimy i dlaczego
Obiekty – między innymi:
- Aleksander Płonczyński, Widok z Wawelu
- Antoni Piotrowski, Śmierć Wandy
- Hipolit Lipiński, Konik Zwierzyniecki
- Jan Matejko, Hołd pruski
___________________________________________
Jaka to pora roku i po czym to rozpoznajemy?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
W środku miasta zanurzymy się w słonecznym sadzie i, słuchając brzęczenia pszczół, pooglądamy gwiazdy odbijające się w stawie. Spróbujemy podpatrzeć, dzięki jakim środkom artystycznym patrząc na obraz czujemy słońce na skórze czy wiatr we włosach.
Wiedza
- Dowiemy się, czym jest pejzaż i co może się na nim znajdować
- Zaobserwujemy, czym się różni świt od zmierzchu
- Odkryjemy, co to jest plener i od kiedy artyści i artystki w niego wychodzą
Aktywności
- Poćwiczymy wyobraźnię: sprawdzimy, jak czulibyśmy się w miejscu przedstawionym na obrazie
- Zaobserwujemy, z jakich kolorów składa się lato
- Naszkicujemy pocztówkę z własnym pejzażem
- Spróbujemy rozłożyć sztalugę plenerową
Refleksja
- Zastanowimy się, skąd wiemy, jaka pora roku i dnia jest przedstawiona na obrazie
- Zbadamy, czy trzeba namalować słońce, by przedstawić słoneczny dzień
- Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego artyści i artystki malują pejzaże
Obiekty – między innymi:
- Jan Stanisławski, Ule na Ukrainie
- Władysław Podkowiński, Pejzaż ze stogiem
- Witold Pruszkowski, Zmierzch i Świt
- Władysław Malecki, Sejm bociani
MNK MATEJKO - TEMATY LEKCJI
________________________
W pracowni Jana Matejki
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Paleta, sztaluga, pigment. Obraz olejny. Malarstwo historyczne. Podczas lekcji poznamy tajemnice warsztatu pracy artysty malarza, zwiedzimy jego dom i pracownię. Zobaczymy obrazy Matejki, dowiemy się, co i dlaczego malował, sprawdzimy, jak pachniało jego miejsce pracy i czy używane przez niego narzędzia przypominają nasze. Podczas zajęć obudzimy emocje i wyostrzymy zmysły.
Wiedza
- Dowiemy się, jak mieszkał i pracował jeden z największych polskich malarzy
- Sprawdzimy, czym się różni salon od jadalni i do czego służyła pracownia
- Dowiemy się, na czym polega technika olejna
- Odkryjemy, czym jest inspiracja i skąd czerpał ją Matejko
Aktywności
- Dotkniemy akcesoriów malarskich, sprawdzimy, jak pachną i jakie są w dotyku
- Będziemy rozpoznawać, kim są postacie na obrazach, i sprawdzać, czy pozowanie do obrazu jest wyczerpujące
- Wykonamy prace plastyczne, w których połączymy nasze pomysły z tytułami dzieł, których „nie zdążył” namalować Jan Matejko
Refleksja
- Zastanowimy się, czym narzędzia i akcesoria używane dawniej przez artystów różnią się od tych, które znamy z domu lub szkoły
- Zbadamy, w jaki sposób artysta wykorzystuje zarówno wiedzę, jak i zmysły, emocje, wyobraźnię
Obiekty – między innymi:
- Jan Matejko, Autoportret
- Jan Matejko, Stańczyk udający ból zęba
- Jan Matejko, Kopernik
- ubranie noszone przez Matejkę
- akcesoria malarskie artysty – sztalugi, pędzle, palety
MNK MEHOFFER - TEMATY LEKCJI
______________________________________________________________
Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny z ogrodu Józefa Mehoffera
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Czy artysta może zaprojektować swój ogród? Czy trzeba być botanikiem, żeby malować rośliny? Podczas zajęć zaglądniemy do ogrodu artysty i poznamy jego dzieła zainspirowane światem przyrody.
Wiedza
- Dowiemy się, dlaczego dom Mehofferów był zwany Pałacykiem pod Szyszkami
- Poznamy najstarsze drzewo z ogrodu Józefa Mehoffera oraz supermoce innych roślin
- Dowiemy się, czy państwo Mehofferowie mieli zwierzęta
Aktywności
- Sprawdzimy, gdzie przysiadł ogromny motyl
- Odszukamy konia (ale takiego ze skrzydłami!)
- Zaprojektujemy ogród… na planie ogrodu Józefa Mehoffera
- Odwiedzimy ogród artysty (jeśli pogoda na to pozwoli)
Refleksja
- Przemyślimy, czy artysta może tworzyć tylko w pracowni
- Zastanowimy się, jakie ciekawe rośliny mamy w swoim otoczeniu
Obiekty – między innymi:
- Józef Mehoffer, Natura i sztuka
- Józef Mehoffer, Zwarzony ogród
- Józef Mehoffer, Na letnim mieszkaniu
- Józef Mehoffer, Portret żony z pegazem
- zasłony z lambrekinami wg projektu Józefa Mehoffera
___________________
Opowieść o witrażu
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.
Czy patrzeć przez szkiełka witraża to to samo, co patrzeć przez różowe okulary? Podczas zajęć przyjrzymy się wybranym pracom Józefa Mehoffera, poznamy inspiracje towarzyszące artyście oraz na chwilę zamienimy się w projektantów witraży.
Wiedza
- Poznamy wybrane projekty i realizacje witraży Józefa Mehoffera, a także zasady rządzące witrażowym światem
- Odnajdziemy bliskie artyście postacie i stwory z jego wyobraźni – bohaterów jego witraży
Aktywności
- Sprawdzimy, jak wygląda świat przez kolorowe szybki
- Dotkniemy prawdziwego witraża
- Zaprojektujemy swój witraż
Refleksja
- Zastanowimy się nad rolą światła – nie tylko w witrażu
- Sięgniemy pamięcią wstecz i poszukamy witraży w naszym otoczeniu
Obiekty – między innymi:
- Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Sceny z życia Marii
- Józef Mehoffer, Vita somnium breve
- Józef Mehoffer, Wiara, nadzieja, miłość
- Józef Mehoffer, Caritas
- Józef Mehoffer, Młodość sztuki
MNK WYSPIAŃSKI - TEMATY LEKCJI
________________________________
Zielony Wyspiański. O przyrodzie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Fantazyjne wygięte łodygi, ogromne kwiaty, miniaturowe listki… czy to dziwne stwory, czy tylko rośliny z wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego? Podczas zajęć poznamy fascynujący świat przyrody zamknięty w dziełach artysty.
Wiedza
- Dowiemy się, jakie nazwy nadawał roślinom Stanisław Wyspiański
- Poznamy krakowski kościół, który jest ozdobiony jak łąka
- Dowiemy się, po co artysta chodził na Bielany i skąd wiedział, jak narysować płatek śniegu
Aktywności
- Będziemy uważnymi obserwatorami detali w pracach Wyspiańskiego
- Zamienimy liść kasztanowca w… coś zupełnie innego
- Przyjrzymy się znanym kwiatom od innej strony i nadamy im nowe nazwy
- Dotkniemy prawdziwego witraża
Refleksja
- Zastanowimy się, czy zwyczajne chwasty mogą być ozdobą
- Pomyślimy, czy widok z okna jest zawsze taki sam
- Poszukamy roślin w swoim otoczeniu i zastanowimy się nad ich rolą
Obiekty – między innymi:
- Stanisław Wyspiański, wybrany Widok na Kopiec
- Stanisław Wyspiański, wybrane projekty witraży i dekoracji malarskiej do kościoła Franciszkanów, w tym Bóg Ojciec – stań się!
- Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika (projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie)
- Stanisław Wyspiański, Wanda
MNK SZOŁAYSCY - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________
Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku
Od projektu do efektu! Jak powstają rzeczy
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji dowiemy się, jak powstają rzeczy wykorzystywane przez nas na co dzień. Zobaczymy świetnie zaprojektowane przedmioty, porozmawiamy o tym, czym jest design i na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu. Stworzymy też własne, oryginalne projekty.
Wiedza
- Dowiemy się, jak dawniej projektowano i wykonywano rzeczy i jak robi się to dziś
- Obejrzymy świetnie zaprojektowane przedmioty codziennego użytku
- Poznamy różne materiały, z których wytwarza się rzeczy
Aktywności
- Dotkniemy pięknie zaprojektowanych przedmiotów
- Poruszamy się trochę, udając litery z pewnego plakatu
- Wykonamy własne projekty przydatnych przedmiotów
Refleksja
- Zastanowimy się nad naszymi codziennymi potrzebami i przedmiotami, które je zaspokajają
- Wymienimy się spostrzeżeniami, jak rozpoznać dobrze zaprojektowany przedmiot
Obiekty – między innymi:
- Stanisław Wyspiański, fotel do salonu Żeleńskich
- meble dziecięce
- bombonierki Foczka i Kotek
- Bogusława i Czesław Kowalscy, meblościanka
MNK GMACH GŁÓWNY - TEMATY LEKCJI
__________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Co ja czuję? Emocje w sztuce i w życiu
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os
Ta lekcja to okazja do rozmowy o emocjach. Będziemy je nazywać, tropić w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Dowiemy się, jak kolory w sztuce oddziałują na emocje, jakie nastroje mogą wywoływać oraz w jaki sposób zmysły są związane z odczuwaniem emocji. Zobaczymy bardzo różnorodne dzieła sztuki i wczujemy się w emocje ich autorów i autorek. Na koniec sami stworzymy dzieło inspirowane naszymi uczuciami.
Wiedza
- Będziemy dociekać, co czuli autorzy i autorki dzieł sztuki, które zobaczymy
- Poznamy termometr uczuć i porozmawiamy o tym, jak kolory wpływają na emocje
- Porozmawiamy o ważnych dla nas emocjach i sposobach, w jaki je wyrażamy
- Dowiemy się, czym jest empatia i dlaczego jest ważna
Aktywności
- Sprawdzimy, czy zapach może zmienić nasze nastawienie do obrazu
- Ruchem ciała wyrazimy różne emocje
- Stworzymy własny termometr uczuć
Refleksja
- Podyskutujemy o tym, jak można wyrażać emocje
- Porozmawiamy o empatii i o tym, dlaczego pozwala lepiej zrozumieć innych
- Zastanowimy się, czy nasze emocje podczas oglądania sztuki są równie istotne jak to, co autor/ka miał/a na myśli
- Udowodnimy, że każdy może odczuwać różne emocje w związku z tym samym dziełem i że to właśnie jest piękne
Obiekty – między innymi:
- Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami
- Wacław Szymanowski, Wiatr
- Jonasz Stern, Dół
- Maria Jarema, Taniec
- Olaf Brzeski, Olbrzymka Dorota
________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Czy woda jest niebieska, a jabłko okrągłe? O kolorach i kształtach w sztuce
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.
Jaki kolor ma śnieg i czy można mieć gęsią skórkę, gdy się patrzy na zimowy pejzaż? Kolory ciepłe i zimne, podstawowe i pochodne – zobaczymy, w jaki sposób na swoich obrazach używają ich artyści, by wyrazić nastrój, porę roku, a nawet dnia. Sprawdzimy także, jak wygląda świat przedstawiony za pomocą figur geometrycznych oraz co w galerii sztuki robi tajemniczy obiekt o nazwie K-dron.
Wiedza
- Zdobędziemy wiedzę o kolorach i pogłębimy swoją wrażliwość w ich odbiorze
- Dowiemy się, dlaczego czasem na obrazach jabłka są kanciaste
- Dowiemy się, czym jest abstrakcja, a czym sztuka figuratywna
- Poznamy dzieło, które powstało zaledwie kilka lat temu
Aktywności
- Będziemy falować ciałem jak woda na obrazie Chmury w Finlandii
- Popatrzymy na otoczenie przez oktaskopy i kalejdoskopy
- Zakręcimy kołem barw
- Wykonamy pracę plastyczną, w której będziemy mogli użyć kolorów i figur geometrycznych
Refleksja
- Zastanowimy się nad tym, jaką rolę w sztuce odgrywają kolor i kształt i co można nimi wyrazić
- Zastanowimy się, dlaczego artyści tworzą sztukę abstrakcyjną
Obiekty – między innymi:
- Konrad Krzyżanowski, Chmury w Finlandii
- Jan Hrynkowski, Martwa natura
- Maria Jarema, Penetracje
- Janusz Kapusta, K-dron. Między ziemią a niebem
- Leon Tarasewicz, Environment
__________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Historia mierzenia czasu. Zegary przez wieki
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć porozmawiamy o upływie czasu i zastanowimy się, dlaczego ludzie od tysięcy lat go mierzą. Poznamy sposób działania zegara słonecznego, ogniowego i klepsydry. Obejrzymy najstarsze zegary i porównamy je ze współczesnymi. Przyjrzymy się olbrzymim zegarom i tym całkiem malutkim, starym i współczesnym, bogato dekorowanym i o skromnej formie. Rozwiążemy zagadki skrywane przez starą szafę i porozmawiamy o zmieniających się porach roku.
Wiedza
- Poznamy sposoby mierzenia czasu od najdawniejszych po współczesne
- Obejrzymy najstarsze zegary i porównamy je ze współczesnymi
- Dowiemy się, z czego robiono zegary
- Porozmawiamy o kalendarzu i porach roku
Aktywności
- Dotkniemy klepsydry, modelu zegara ogniowego i zabytkowego zegarka kieszonkowego
- Poruszamy się trochę, wcielając się w zegary
- Odszukamy zegary ukryte w zakamarkach muzealnych sal
- Wykonamy pracę plastyczną polegającą na stworzeniu własnego zegara
Refleksja
- Zastanowimy się nad tym, czym jest czas i po co go mierzyć
- Pofantazjujemy o podróżach w czasie
Obiekty – między innymi:
- zegar stołowy tzw. kaflowy
- szafa sieniowa dekorowana przedstawieniami pór roku
- mechanizm zegara wieżowego
- zegarek kieszonkowy
_______________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Przy polskim stole. Historia kuchni, świąteczne obyczaje
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas lekcji dowiemy się, jak dawniej należało zachowywać się przy stole, co jadano, skąd pochodziły produkty żywieniowe i jak je przechowywano, gdy nie było jeszcze lodówek. Porozmawiamy o tym, jak świętowano, i zastanowimy, czy te zwyczaje są nadal żywe w naszych domach. A może mamy jakieś własne, ważne dla nas rodzinne tradycje?
Wiedza
- Poznamy etykietę obowiązującą przy stole dawniej i dziś
- Poznamy produkty, które jedzono dawniej i porównamy je ze współczesnymi gustami żywieniowymi
- Porozmawiamy o dawnych i współczesnych zwyczajach świątecznych (Uwaga: temat będzie się wiązał z aktualną porą roku: zimą – Boże Narodzenie, wiosną – Wielkanoc)
Aktywności
- Dotkniemy replik dawnych sztućców i naczyń
- Powąchamy aromatyczne przyprawy
- Wykonamy pracę plastyczną, dekorując własne naczynie
Refleksja
- Zastanowimy się nad różnymi gustami smakowymi i podyskutujemy o zdrowym odżywianiu
- Porozmawiamy o tym, jak współcześnie świętujemy
Obiekty – między innymi:
- srebrna łyżka
- forma do pierników
- porcelanowy półmisek z serwisu łabędziego
- srebrna cukiernica
__________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Co się robi z gliny?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.
Podczas zajęć zaprzyjaźnimy się z gliną. Poczujemy, jaka jest w dotyku i jak daje się formować. Zobaczymy, co dzieje się z nią po wyschnięciu, a co po wypaleniu. Zachwycimy się ceramicznymi cudeńkami o fantazyjnych kształtach i zdobieniach. Dotkniemy różnych rodzajów ceramiki i poznamy niezwykłą historię wynalezienia porcelany.
Wiedza
- Dowiemy się, co to jest glina i jakie przedmioty można z niej zrobić
- Odkryjemy, w jaki sposób wykonywano przedmioty ceramiczne
- Przekonamy się, jakie są różnice między ceramiką szkliwioną a porcelaną
Aktywności
- Dotkniemy przedmiotów wykonanych z różnego rodzaju ceramiki (suszonej, szkliwionej, porcelany)
- Poćwiczymy nasze ręce
- Ulepimy własne dzieła z gliny
Refleksja
- Zastanowimy się, jakie właściwości ma glina i do czego współcześnie może się nam przydać
- Porozmawiamy o tym, czy praca garncarza była trudna i dlaczego
Obiekty – między innymi:
- piec kaflowy
- półmisek z serwisu łabędziego
- porcelanowe figurki
- porcelanowa filiżanka
MNK SZYMANOWSKI - TEMATY LEKCJI
______________________________________________
Muzyczny dom – Karol Szymanowski w „Atmie”
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os
Ta lekcja to okazja do rozmowy o muzyce. Będziemy jej szukać w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Dowiemy się, jak muzyka oddziałuje na emocje, jakie nastroje może wywoływać. Na koniec sami stworzymy dzieło inspirowane muzyką, którą mamy w głowie.
Wiedza
- Poznamy i usłyszymy różne instrumenty
- Porozmawiamy o tym, co to znaczy pisać muzykę
- Dowiemy się, kim był Karol Szymanowski i kto to jest kompozytor
Aktywności
- Sprawdzimy, jakie dźwięki wydobywają z siebie instrumenty
- Zobaczymy wiele obiektów i postaci związanych z muzyką
- Stworzymy muzyczny obraz
Refleksja
- Będziemy dociekać, co to jest muzyka i skąd się bierze
- Podyskutujemy o muzyce w otaczającym nas świecie
- Zastanowimy się, jak muzyka wpływa na nasze życie
Obiekty – między innymi:
- pianino Gebrüder Stingl Klavierfabrikanten Wien
- fortepian Schimmel
- Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Karola Szymanowskiego
- nuty – Karol Szymanowski, Pieśni Kurpiowskie
W celu rezerwacji terminu zajęć w MNK Szymanowski prosimy o kontakt bezpośrednio z oddziałem: tel. 18 20 20040 lub e-mail: atma@mnk.pl.