{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 1-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ

LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 1-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ

To lekcje, podczas których będziemy poznawać sztukę przez zabawę, ruch, dotyk i działanie. Nie zabraknie ciekawych rekwizytów, zadań i wyzwań, tworzenia, wyobraźni i rzecz jasna niezwykłych odkryć. Zainspirowani sztuką i przeszłością, zastanowimy się również nad tym, co nas otacza i jest nam bliskie na co dzień.
Wybór tematów lekcji muzealnych znajdą Państwo poniżej. W celu rezerwacji terminu zajęć dla swojej grupy prosimy o kontakt z Centrum Informacji i Rezerwacji, tel. 12 433 57 44 (numer wewnętrzny: 2), poniedziałek-piątek w godz. 9:00-16:00; e-mail: rezerwacja@mnk.pl.

Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum     



MNK CZAPSCY - TEMATY LEKCJI

_________________________________________________
Muzeum na bogato, czyli skąd się wzięły pieniądze?

kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Losy pieniądza to historia niemal bajkowa: jest w niej miejsce na płacenie krowami i muszelkami, szukanie garnca złotych celtyckich monet na końcu tęczy, smoki, pegazy i tajemnicze receptury zabezpieczające papier.

Wiedza
  • Odkryjemy, czym przez wieki płacono w różnych miejscach na świecie: od pieniądza przedmiotowego po kartę kredytową
  • Dowiemy się, w jaki sposób wybijano monety
  • Sprawdzimy, jakie rośliny, zwierzęta i postaci można znaleźć na monetach i banknotach i dlaczego je tam uwieczniano

Aktywności

  • Dotkniemy stempli do bicia monet i sprawdzimy, czy były ciężkie
  • Potrzymamy w ręku… 50 tysięcy złotych
  • Złożymy własny portfel z papieru i wypełnimy go frotażowymi monetami

Refleksja
  • Zastanowimy się, dlaczego przez wieki pieniądze zmieniały swoją formę
  • Zbadamy, po co ludziom są potrzebne pieniądze

Obiekty – między innymi:
  • srebrny stater króla Krezusa
  • brakteat ze smokiem Scytalisem
  • moneta studukatowa Zygmunta III Wazy
  • muszelki kauri





MNK CIOŁEK - TEMATY LEKCJI
___________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku”
Być jak Wit Stwosz. W warsztacie dawnego artysty
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Dłuto, tempera, pigment, gruntowanie – sześćset lat temu warsztat artysty pełny był tajemniczych przedmiotów i surowców. To tutaj z kawałka płótna, jajka i deski powstawał obraz, a z kawałka drewna połyskująca złotem rzeźba. Kluczem do sukcesu nie była jednak magia, a… skrupulatna nauka i praca zespołowa.

Wiedza

  • Odkryjemy, w jaki sposób pracowali średniowieczni artyści i jak krok po kroku powstawały wówczas obrazy
  • Poznamy surowce, z których tworzono obrazy i rzeźby w średniowieczu, i narzędzia, jakich wtedy używano
  • Dowiemy się, co malowali i rzeźbili średniowieczni twórcy

Aktywności

  • Wspólnymi siłami, niczym dawni artyści w warsztacie, stworzymy prace przedstawiające fantastyczne stwory
  • Zaprojektujemy własny inicjał, inspirując się średniowiecznymi manuskryptami
  • Wykonamy ćwiczenia ruchowe, podczas których wcielimy się w artystę przy pracy i wiekowe rzeźby

Refleksja

  • Zastanowimy się, czy dobrze było być artystą lub artystką pięćset lat temu
  • Porozmawiamy o tym, kim chcielibyśmy być w przyszłości
 
Obiekty – między innymi:

  • Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej
  • osiołek palmowy z Szydłowca
  • Mikołaj Haberschrack, Poliptyk Augustiański
  • Wit Stwosz, Ogrójec

 
______________________________________________
Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII–XVIII wieku”

oraz Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
Opowieść o Świętym Mikołaju
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Plotki głoszą, że Święty Mikołaj mieszka w Laponii, ale poszukiwacze sprawdzonych informacji wiedzą, że tak naprawdę urodził się w dzisiejszej Turcji i wcale nie nosił grubej czapy z futrem, lecz biskupią mitrę. Jakie historie o jego życiu opowiadają pięćsetletnie obrazy?
 
Wiedza
  • Dowiemy się więcej o życiu Świętego Mikołaja – o jego dzieciństwie, młodości i niezwykłych wydarzeniach z jego udziałem
  • Odkryjemy, kim były pierwsze osoby obdarowane przez niego prezentami i co dostawały dzieci w dawnych czasach
  • Nauczymy się rozpoznawać Świętego Mikołaja na dawnych obrazach i poznamy nazwy jego atrybutów

Aktywności
  • Obejrzymy kopie tradycyjnych atrybutów i elementów stroju Świętego Mikołaja
  • Wylosujemy z worka własną mikołajową misję do wykonania
  • Przygotujemy proste kukiełki ze Świętym Mikołajem

Refleksja
  • Porozmawiamy o tym, jakie prezenty są dla nas najlepsze, najcenniejsze i dlaczego
  • Zastanowimy się, czy Święty Mikołaj to ktoś warty naśladowania, czy też wzorem dla nas jest ktoś całkiem inny

Obiekty – między innymi:
  • ołtarz z Moszczenicy Niżnej z przedstawieniem Świętego Mikołaja
  • skrzydła ołtarza z kościoła w Domaradzu ze scenami z życia Świętego Mikołaja
  • warsztat malarza ikon z Żohatynia, Święty Mikołaj z Miry ze scenami z życia





MNK MUZEUM KSIĄŻĄT CZARTORYSKICH - TEMATY LEKCJI

__________________________________________
Poznaj nas! Pierwsza wizyta u Czartoryskich

kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba uczestników zajęć: 20
Cena: 15 zł/os.

Zajęcia są propozycją na pierwszą wizytę w Muzeum Książąt Czartoryskich. W ich trakcie zastanawiamy się, czym jest kolekcja i co można kolekcjonować, jak dawniej budowano kolekcję i jak wygląda to dziś. To także okazja do pierwszego spotkania z dwoma wybitnymi dziełami sztuki oraz do... rozmowy o naszych własnych pasjach.

 Wiedza
  • Dowiemy się, kim była Izabela Czartoryska
  • Poznamy znaczenie słów „kolekcjoner”, „herb”, „zabytek”, „patriotyzm”
  • Przybliżymy postać modelki z obrazu Dama z gronostajem Leonarda da Vinci
  • Poznamy historię opowiedzianą przez Rembrandta na obrazie Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem

Aktywności
  • Wykonamy kolaż-projekt przestrzeni muzeum w stylu księżnej Izabeli Czartoryskiej
  • Porozmawiamy o tym, czym jest hobby i jakie mamy pasje
 
Refleksja
  • Zastanowimy się, jakie znaczenie dla członków rodziny Czartoryskich miały przedmioty zgromadzone w ich kolekcji
  • Porozmawiamy o tym, czym jest muzeum i do czego służy

Obiekty – między innymi:
  • Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
  • klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
  • klucz do Domu Gotyckiego w Puławach
  • Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
  • Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem

 
____________________________________
Bądź jak Leonardo! Mistrz i jego dzieło
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Znasz mistrza lub mistrzynię ortografii, tabliczki mnożenia, deskorolki lub dowcipu? Mistrzostwo można osiągnąć w wielu dziedzinach, w tym także w sztuce. Muzeum jest pełne dzieł sztuki dawnych mistrzów. Podczas lekcji odkryjemy tajniki pracowni malarskiej i zapoznamy się z bogactwem zbiorów kolekcji książąt Czartoryskich. Poćwiczymy spostrzegawczość i użyjemy wyobraźni.

Wiedza
  • Opowiemy o wszechstronnym talencie Leonarda da Vinci
  • Zapoznamy się z głównymi technikami artystycznymi oraz gatunkami malarskimi
  • Odpowiemy na pytania, czym jest sztuka i co to jest dzieło sztuki
  • Dowiemy się, co to jest rzemiosło artystyczne

Aktywności
  • Na wzór Leonarda wykonamy projekt wynalazku w technice kolażu
  • Obejrzymy narzędzia pracy artysty: malsztok, klej kostny, pigmenty, lniane płótno, sangwinę

Refleksja
  • Zastanowimy się, czym dzisiaj wyróżniają się osoby uznawane za mistrzów i mistrzynie w różnych dziedzinach
  • Zastanowimy się, w czym warto naśladować Leonarda da Vinci

Obiekty – między innymi:
  • Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
  • klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
  • Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
  • Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem
  • puchar w kształcie pawia





MNK SUKIENNICE - TEMATY LEKCJI
_________________

Supermoc: malowanie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć zajrzymy do pracowni XIX-wiecznych artystek i artystów, przyjrzymy się dokładnie ich obrazom i sprawdzimy, co sprawiało, że malowali tak pięknie. Wybierzemy atrybuty, z którymi chcielibyśmy być sportretowani, oraz zastanowimy się, w czym dobry był Jan Matejko, a w czym dobrzy jesteśmy my.

 Wiedza
  • Dowiemy się, w jaki sposób sto lat temu artystki i artyści tworzyli obrazy i jakie przedmioty wypełniały ich pracownie
  • Poznamy tajniki pracy Jana Matejki
  • Dowiemy się, kto i w jaki sposób pozował w przeszłości do portretów oraz czym są atrybuty

Aktywności
  • Dotkniemy malarskiej palety, pojemników z farbami i pigmentami, dłut, malsztoku, krosna i płótna
  • Zapozujemy z atrybutami – przedmiotami, które pokazują, co lubimy robić
  • Używając specjalnych kart mocy, wybierzemy talenty, które najbardziej do nas pasują
  • Podzielimy się na grupy i zagramy w grę, wyszukując zagubione fragmenty obrazów

Refleksja
  • Porozmawiamy o tym, jakie cechy charakteru trzeba było mieć, aby namalować wielki obraz ze sceną historyczną
  • Zastanowimy się, co lubimy robić i w czym jesteśmy naprawdę dobrzy

Obiekty – między innymi:
  • Anna Bilińska-Bohdanowicz, Autoportret z paletą
  • Piotr Michałowski, Somosierra
  • Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym
  • Tadeusz Ajdukiewicz, Portret Heleny Modrzejewskiej
  • Jan Matejko, Hołd pruski

 
___________________________
Legendy i baśnie krakowskie
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Czy legendy i baśnie mogą być ukryte w obrazach? Oglądając dzieła sztuki poznamy historie legendarnych postaci: Króla Kraka, Smoka Wawelskiego, księżniczki Wandy i braci, którzy budowali wieże mariackie, a także Lajkonika. Dowiemy się, jakie mają atrybuty i gdzie dziś w Krakowie można spotkać ich ślady.

 Wiedza
  • Odnajdziemy na obrazach postacie z najbardziej znanych krakowskich legend
  • Odkryjemy, czym się różni bajka od legendy i dlaczego znamy różne wersje tej samej historii
  • Poznamy lokalne zwyczaje: pochód lajkonika, hejnał mariacki, puszczanie wianków w noc świętojańską

 Aktywności
  • Odszukamy legendarne postacie i elementy ukryte w obrazach
  • Odgadniemy, jakie postaci z legend odgrywają kukiełki
  • Zagramy w głuchy telefon, by sprawdzić, co się dzieje z przekazywaną ustnie opowieścią
  • Poprowadzimy własny korowód lajkonika przez galerię
 
Refleksja
  • Zastanowimy się, po co nam dzisiaj baśnie i legendy
  • Porozmawiamy o tym, jakie postacie ze współczesnych bajek lubimy i dlaczego

 Obiekty – między innymi:
  • Aleksander Płonczyński, Widok z Wawelu
  • Antoni Piotrowski, Śmierć Wandy
  • Hipolit Lipiński, Konik Zwierzyniecki
  • Jan Matejko, Hołd pruski


___________________________________________
Jaka to pora roku i po czym to rozpoznajemy?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

W środku miasta zanurzymy się w słonecznym sadzie i, słuchając brzęczenia pszczół, pooglądamy gwiazdy odbijające się w stawie. Spróbujemy podpatrzeć, dzięki jakim środkom artystycznym patrząc na obraz czujemy słońce na skórze czy wiatr we włosach.

Wiedza
  • Dowiemy się, czym jest pejzaż i co może się na nim znajdować
  • Zaobserwujemy, czym się różni świt od zmierzchu
  • Odkryjemy, co to jest plener i od kiedy artyści i artystki w niego wychodzą

Aktywności
  • Poćwiczymy wyobraźnię: sprawdzimy, jak czulibyśmy się w miejscu przedstawionym na obrazie
  • Zaobserwujemy, z jakich kolorów składa się lato
  • Naszkicujemy pocztówkę z własnym pejzażem
  • Spróbujemy rozłożyć sztalugę plenerową

Refleksja
  • Zastanowimy się, skąd wiemy, jaka pora roku i dnia jest przedstawiona na obrazie
  • Zbadamy, czy trzeba namalować słońce, by przedstawić słoneczny dzień
  • Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego artyści i artystki malują pejzaże

 Obiekty – między innymi:
  • Jan Stanisławski, Ule na Ukrainie
  • Władysław Podkowiński, Pejzaż ze stogiem
  • Witold Pruszkowski, Zmierzch i Świt
  • Władysław Malecki, Sejm bociani

 



MNK MATEJKO - TEMATY LEKCJI
________________________
W pracowni Jana Matejki

kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Paleta, sztaluga, pigment. Obraz olejny. Malarstwo historyczne. Podczas lekcji poznamy tajemnice warsztatu pracy artysty malarza, zwiedzimy jego dom i pracownię. Zobaczymy obrazy Matejki, dowiemy się, co i dlaczego malował, sprawdzimy, jak pachniało jego miejsce pracy i czy używane przez niego narzędzia przypominają nasze. Podczas zajęć obudzimy emocje i wyostrzymy zmysły.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak mieszkał i pracował jeden z największych polskich malarzy
  • Sprawdzimy, czym się różni salon od jadalni i do czego służyła pracownia
  • Dowiemy się, na czym polega technika olejna
  • Odkryjemy, czym jest inspiracja i skąd czerpał ją Matejko

Aktywności
  • Dotkniemy akcesoriów malarskich, sprawdzimy, jak pachną i jakie są w dotyku
  • Będziemy rozpoznawać, kim są postacie na obrazach, i sprawdzać, czy pozowanie do obrazu jest wyczerpujące
  • Wykonamy prace plastyczne, w których połączymy nasze pomysły z tytułami dzieł, których „nie zdążył” namalować Jan Matejko

Refleksja

  • Zastanowimy się, czym narzędzia i akcesoria używane dawniej przez artystów różnią się od tych, które znamy z domu lub szkoły
  • Zbadamy, w jaki sposób artysta wykorzystuje zarówno wiedzę, jak i zmysły, emocje, wyobraźnię

Obiekty – między innymi:
  • Jan Matejko, Autoportret
  • Jan Matejko, Stańczyk udający ból zęba
  • Jan Matejko, Kopernik
  • ubranie noszone przez Matejkę
  • akcesoria malarskie artysty – sztalugi, pędzle, palety





MNK MEHOFFER - TEMATY LEKCJI
______________________________________________________________

Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny z ogrodu Józefa Mehoffera
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.

Czy artysta może zaprojektować swój ogród? Czy trzeba być botanikiem, żeby malować rośliny? Podczas zajęć zaglądniemy do ogrodu artysty i poznamy jego dzieła zainspirowane światem przyrody.

Wiedza
  • Dowiemy się, dlaczego dom Mehofferów był zwany Pałacykiem pod Szyszkami
  • Poznamy najstarsze drzewo z ogrodu Józefa Mehoffera oraz supermoce innych roślin
  • Dowiemy się, czy państwo Mehofferowie mieli zwierzęta

Aktywności
  • Sprawdzimy, gdzie przysiadł ogromny motyl
  • Odszukamy konia (ale takiego ze skrzydłami!)
  • Zaprojektujemy ogród… na planie ogrodu Józefa Mehoffera
  • Odwiedzimy ogród artysty (jeśli pogoda na to pozwoli)

 Refleksja
  • Przemyślimy, czy artysta może tworzyć tylko w pracowni
  • Zastanowimy się, jakie ciekawe rośliny mamy w swoim otoczeniu
 
Obiekty – między innymi:
  • Józef Mehoffer, Natura i sztuka
  • Józef Mehoffer, Zwarzony ogród
  • Józef Mehoffer, Na letnim mieszkaniu
  • Józef Mehoffer, Portret żony z pegazem
  • zasłony z lambrekinami wg projektu Józefa Mehoffera
 

___________________
Opowieść o witrażu
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 28
Cena: 15 zł/os.

Czy patrzeć przez szkiełka witraża to to samo, co patrzeć przez różowe okulary? Podczas zajęć przyjrzymy się wybranym pracom Józefa Mehoffera, poznamy inspiracje towarzyszące artyście oraz na chwilę zamienimy się w projektantów witraży.

Wiedza
  • Poznamy wybrane projekty i realizacje witraży Józefa Mehoffera, a także zasady rządzące witrażowym światem
  • Odnajdziemy bliskie artyście postacie i stwory z jego wyobraźni – bohaterów jego witraży

Aktywności
  • Sprawdzimy, jak wygląda świat przez kolorowe szybki
  • Dotkniemy prawdziwego witraża
  • Zaprojektujemy swój witraż
 
Refleksja
  • Zastanowimy się nad rolą światła – nie tylko w witrażu
  • Sięgniemy pamięcią wstecz i poszukamy witraży w naszym otoczeniu

Obiekty – między innymi:
  • Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Sceny z życia Marii
  • Józef Mehoffer, Vita somnium breve
  • Józef Mehoffer, Wiara, nadzieja, miłość
  • Józef Mehoffer, Caritas
  • Józef Mehoffer, Młodość sztuki





MNK WYSPIAŃSKI - TEMATY LEKCJI

________________________________
Zielony Wyspiański. O przyrodzie

kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Fantazyjne wygięte łodygi, ogromne kwiaty, miniaturowe listki… czy to dziwne stwory, czy tylko rośliny z wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego? Podczas zajęć poznamy fascynujący świat przyrody zamknięty w dziełach artysty.

Wiedza
  • Dowiemy się, jakie nazwy nadawał roślinom Stanisław Wyspiański
  • Poznamy krakowski kościół, który jest ozdobiony jak łąka
  • Dowiemy się, po co artysta chodził na Bielany i skąd wiedział, jak narysować płatek śniegu

Aktywności
  • Będziemy uważnymi obserwatorami detali w pracach Wyspiańskiego
  • Zamienimy liść kasztanowca w… coś zupełnie innego
  • Przyjrzymy się znanym kwiatom od innej strony i nadamy im nowe nazwy
  • Dotkniemy prawdziwego witraża

Refleksja
  • Zastanowimy się, czy zwyczajne chwasty mogą być ozdobą
  • Pomyślimy, czy widok z okna jest zawsze taki sam
  • Poszukamy roślin w swoim otoczeniu i zastanowimy się nad ich rolą

Obiekty – między innymi:
  • Stanisław Wyspiański, wybrany Widok na Kopiec
  • Stanisław Wyspiański, wybrane projekty witraży i dekoracji malarskiej do kościoła Franciszkanów, w tym Bóg Ojciec – stań się!
  • Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika (projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie)
  • Stanisław Wyspiański, Wanda





MNK SZOŁAYSCY - TEMATY LEKCJI
_____________________________________________

Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku
Od projektu do efektu! Jak powstają rzeczy
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas lekcji dowiemy się, jak powstają rzeczy wykorzystywane przez nas na co dzień. Zobaczymy świetnie zaprojektowane przedmioty, porozmawiamy o tym, czym jest design i na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu. Stworzymy też własne, oryginalne projekty.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak dawniej projektowano i wykonywano rzeczy i jak robi się to dziś
  • Obejrzymy świetnie zaprojektowane przedmioty codziennego użytku
  • Poznamy różne materiały, z których wytwarza się rzeczy

Aktywności
  • Dotkniemy pięknie zaprojektowanych przedmiotów
  • Poruszamy się trochę, udając litery z pewnego plakatu
  • Wykonamy własne projekty przydatnych przedmiotów

Refleksja
  • Zastanowimy się nad naszymi codziennymi potrzebami i przedmiotami, które je zaspokajają
  • Wymienimy się spostrzeżeniami, jak rozpoznać dobrze zaprojektowany przedmiot

Obiekty – między innymi:
  • Stanisław Wyspiański, fotel do salonu Żeleńskich
  • meble dziecięce
  • bombonierki Foczka i Kotek
  • Bogusława i Czesław Kowalscy, meblościanka






MNK GMACH GŁÓWNY - TEMATY LEKCJI
__________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Co ja czuję? Emocje w sztuce i w życiu
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os

Ta lekcja to okazja do rozmowy o emocjach. Będziemy je nazywać, tropić w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Dowiemy się, jak kolory w sztuce oddziałują na emocje, jakie nastroje mogą wywoływać oraz w jaki sposób zmysły są związane z odczuwaniem emocji. Zobaczymy bardzo różnorodne dzieła sztuki i wczujemy się w emocje ich autorów i autorek. Na koniec sami stworzymy dzieło inspirowane naszymi uczuciami.


Wiedza

  • Będziemy dociekać, co czuli autorzy i autorki dzieł sztuki, które zobaczymy
  • Poznamy termometr uczuć i porozmawiamy o tym, jak kolory wpływają na emocje
  • Porozmawiamy o ważnych dla nas emocjach i sposobach, w jaki je wyrażamy
  • Dowiemy się, czym jest empatia i dlaczego jest ważna

Aktywności

  • Sprawdzimy, czy zapach może zmienić nasze nastawienie do obrazu
  • Ruchem ciała wyrazimy różne emocje
  • Stworzymy własny termometr uczuć

Refleksja

  • Podyskutujemy o tym, jak można wyrażać emocje
  • Porozmawiamy o empatii i o tym, dlaczego pozwala lepiej zrozumieć innych
  • Zastanowimy się, czy nasze emocje podczas oglądania sztuki są równie istotne jak to, co autor/ka miał/a na myśli
  • Udowodnimy, że każdy może odczuwać różne emocje w związku z tym samym dziełem i że to właśnie jest piękne

Obiekty – między innymi:

  • Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami
  • Wacław Szymanowski, Wiatr
  • Jonasz Stern, Dół
  • Maria Jarema, Taniec
  • Olaf Brzeski, Olbrzymka Dorota


________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Czy woda jest niebieska, a jabłko okrągłe? O kolorach i kształtach w sztuce
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Jaki kolor ma śnieg i czy można mieć gęsią skórkę, gdy się patrzy na zimowy pejzaż? Kolory ciepłe i zimne, podstawowe i pochodne – zobaczymy, w jaki sposób na swoich obrazach używają ich artyści, by wyrazić nastrój, porę roku, a nawet dnia. Sprawdzimy także, jak wygląda świat przedstawiony za pomocą figur geometrycznych oraz co w galerii sztuki robi tajemniczy obiekt o nazwie K-dron.


Wiedza

  • Zdobędziemy wiedzę o kolorach i pogłębimy swoją wrażliwość w ich odbiorze
  • Dowiemy się, dlaczego czasem na obrazach jabłka są kanciaste
  • Dowiemy się, czym jest abstrakcja, a czym sztuka figuratywna
  • Poznamy dzieło, które powstało zaledwie kilka lat temu

Aktywności

  • Będziemy falować ciałem jak woda na obrazie Chmury w Finlandii
  • Popatrzymy na otoczenie przez oktaskopy i kalejdoskopy
  • Zakręcimy kołem barw
  • Wykonamy pracę plastyczną, w której będziemy mogli użyć kolorów i figur geometrycznych

Refleksja
  • Zastanowimy się nad tym, jaką rolę w sztuce odgrywają kolor i kształt i co można nimi wyrazić
  • Zastanowimy się, dlaczego artyści tworzą sztukę abstrakcyjną

Obiekty – między innymi:
  • Konrad Krzyżanowski, Chmury w Finlandii
  • Jan Hrynkowski, Martwa natura
  • Maria Jarema, Penetracje
  • Janusz Kapusta, K-dron. Między ziemią a niebem
  • Leon Tarasewicz, Environment
Uwaga! Tę lekcję można zamówić także online TUTAJ.



__________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Historia mierzenia czasu. Zegary przez wieki
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć porozmawiamy o upływie czasu i zastanowimy się, dlaczego ludzie od tysięcy lat go mierzą. Poznamy sposób działania zegara słonecznego, ogniowego i klepsydry. Obejrzymy najstarsze zegary i porównamy je ze współczesnymi. Przyjrzymy się olbrzymim zegarom i tym całkiem malutkim, starym i współczesnym, bogato dekorowanym i o skromnej formie. Rozwiążemy zagadki skrywane przez starą szafę i porozmawiamy o zmieniających się porach roku.


Wiedza
  • Poznamy sposoby mierzenia czasu od najdawniejszych po współczesne
  • Obejrzymy najstarsze zegary i porównamy je ze współczesnymi
  • Dowiemy się, z czego robiono zegary
  • Porozmawiamy o kalendarzu i porach roku

Aktywności

  • Dotkniemy klepsydry, modelu zegara ogniowego i zabytkowego zegarka kieszonkowego
  • Poruszamy się trochę, wcielając się w zegary
  • Odszukamy zegary ukryte w zakamarkach muzealnych sal
  • Wykonamy pracę plastyczną polegającą na stworzeniu własnego zegara

Refleksja

  • Zastanowimy się nad tym, czym jest czas i po co go mierzyć
  • Pofantazjujemy o podróżach w czasie

Obiekty – między innymi:

  • zegar stołowy tzw. kaflowy
  • szafa sieniowa dekorowana przedstawieniami pór roku
  • mechanizm zegara wieżowego
  • zegarek kieszonkowy
 

_______________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Przy polskim stole. Historia kuchni, świąteczne obyczaje
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas lekcji dowiemy się, jak dawniej należało zachowywać się przy stole, co jadano, skąd pochodziły produkty żywieniowe i jak je przechowywano, gdy nie było jeszcze lodówek. Porozmawiamy o tym, jak świętowano, i zastanowimy, czy te zwyczaje są nadal żywe w naszych domach. A może mamy jakieś własne, ważne dla nas rodzinne tradycje?


Wiedza

  • Poznamy etykietę obowiązującą przy stole dawniej i dziś
  • Poznamy produkty, które jedzono dawniej i porównamy je ze współczesnymi gustami żywieniowymi
  • Porozmawiamy o dawnych i współczesnych zwyczajach świątecznych (Uwaga: temat będzie się wiązał z aktualną porą roku: zimą – Boże Narodzenie, wiosną – Wielkanoc)

Aktywności

  • Dotkniemy replik dawnych sztućców i naczyń
  • Powąchamy aromatyczne przyprawy
  • Wykonamy pracę plastyczną, dekorując własne naczynie

Refleksja

  • Zastanowimy się nad różnymi gustami smakowymi i podyskutujemy o zdrowym odżywianiu
  • Porozmawiamy o tym, jak współcześnie świętujemy

Obiekty – między innymi:
  • srebrna łyżka
  • forma do pierników
  • porcelanowy półmisek z serwisu łabędziego
  • srebrna cukiernica


__________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Co się robi z gliny?
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć zaprzyjaźnimy się z gliną. Poczujemy, jaka jest w dotyku i jak daje się formować. Zobaczymy, co dzieje się z nią po wyschnięciu, a co po wypaleniu. Zachwycimy się ceramicznymi cudeńkami o fantazyjnych kształtach i zdobieniach. Dotkniemy różnych rodzajów ceramiki i poznamy niezwykłą historię wynalezienia porcelany.

Wiedza
  • Dowiemy się, co to jest glina i jakie przedmioty można z niej zrobić
  • Odkryjemy, w jaki sposób wykonywano przedmioty ceramiczne
  • Przekonamy się, jakie są różnice między ceramiką szkliwioną a porcelaną

Aktywności

  • Dotkniemy przedmiotów wykonanych z różnego rodzaju ceramiki (suszonej, szkliwionej, porcelany)
  • Poćwiczymy nasze ręce
  • Ulepimy własne dzieła z gliny

Refleksja

  • Zastanowimy się, jakie właściwości ma glina i do czego współcześnie może się nam przydać
  • Porozmawiamy o tym, czy praca garncarza była trudna i dlaczego

Obiekty – między innymi:
  • piec kaflowy
  • półmisek z serwisu łabędziego
  • porcelanowe figurki
  • porcelanowa filiżanka



MNK SZYMANOWSKI - TEMATY LEKCJI
______________________________________________
Muzyczny dom – Karol Szymanowski w „Atmie”
kl. 1–3 SP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os

Ta lekcja to okazja do rozmowy o muzyce. Będziemy jej szukać w dziełach sztuki, ale i w sobie samych. Dowiemy się, jak muzyka oddziałuje na emocje, jakie nastroje może wywoływać. Na koniec sami stworzymy dzieło inspirowane muzyką, którą mamy w głowie.

Wiedza
  • Poznamy i usłyszymy różne instrumenty
  • Porozmawiamy o tym, co to znaczy pisać muzykę
  • Dowiemy się, kim był Karol Szymanowski i kto to jest kompozytor

Aktywności
  • Sprawdzimy, jakie dźwięki wydobywają z siebie instrumenty
  • Zobaczymy wiele obiektów i postaci związanych z muzyką
  • Stworzymy muzyczny obraz

Refleksja
  • Będziemy dociekać, co to jest muzyka i skąd się bierze
  • Podyskutujemy o muzyce w otaczającym nas świecie
  • Zastanowimy się, jak muzyka wpływa na nasze życie

Obiekty – między innymi:
  • pianino Gebrüder Stingl Klavierfabrikanten Wien
  • fortepian Schimmel
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Karola Szymanowskiego
  • nuty – Karol Szymanowski, Pieśni Kurpiowskie

W celu rezerwacji terminu zajęć w MNK Szymanowski prosimy o kontakt bezpośrednio z oddziałem: tel. 18 20 20040 lub e-mail: atma@mnk.pl.