{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Lekcje muzealne - czas i przestrzeń. Przykłady zadań

Lekcje muzealne - czas i przestrzeń. Przykłady zadań

Przykłady zadań realizowanych podczas lekcji muzealnych z bloku tematycznego CZAS i PRZESTRZEŃ dla szkół podstawowych i przedszkoli.
Temat: Muzeum i jego tajemnice, miejsce: Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego

Uczestnicy otrzymują od prowadzącego kartę pracy i wypełniają w niej zadanie polegającego na napisaniu, z czym kojarzy im się pieniądz. Następnie rozmawiamy z uczniami, którzy wymieniają zanotowane skojarzenia, a prowadzący pyta o to, czy pieniądz kojarzy się komuś np. z bydłem? Wyjaśnia, że określenie „pieniądz” pochodzi od łacińskiego słowa „bydło”, a ludzie nie zawsze posługiwali się banknotami i monetami. Początkowo wymieniano się towarami, potem płacono zwierzętami lub przedmiotami (taki pieniądz nazywa się przedmiotowym albo płacidłem), np. bydłem, muszelkami, a dopiero potem wynaleziono monetę. Prowadzący pyta, z czego mogły być zrobione najstarsze monety? Wprowadzone zostaje pojęcie elektronu. Następnie wspomina, że król Krezus jako pierwszy zaczął wybijać monety, i pyta: kogo dziś nazywamy krezusem? Czy uczniowie wiedzą, że na monetach kryją się niekiedy fantastyczne zwierzęta i tajemnicze stwory? Prowadzący pokazuje postaci sfinksa na monecie Chios, a także pyta uczniów: kim był Sfinks i jaką zagadkę zadawał.

Temat: Rycerz i jego zbroja, miejsce: Gmach Główny, Galeria „Broń i Barwa w Polsce” 
Uczestnicy wypełniają zadanie z karty pracy: „Kodeks rycerski to zbiór zasad, których powinien przestrzegać rycerz. Napisz, co znalazłoby się w Twoim kodeksie”. 


Temat: Namaluj mi bajkę. Legendy, baśnie i mity w obrazach, miejsce: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach (sala edukacyjna)
Po zajęciach w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, uczniowie przechodzą do sali edukacyjnej, gdzie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Następnie z przygotowanych wcześniej przez prowadzącego haseł (zebranych w trzy kategorie: bohaterowie, miejsce akcji, przedmioty, ewentualnie zwierzęta) losują po jednym z każdej kategorii. Wylosowany może zostać na przykład zestaw: smok, siedem gór, czapka niewidka. Następnie każda grupa ma za zadanie na kartonie dużego formatu narysować pastelami stworzoną w oparciu o wylosowane hasła bajkę.


Temat: Porwanie Europy i inne mity, miejsce: Ośrodek Kultury Europejskiej EUROPEUM

Podczas dyskusji z uczestnikami zajęć w EUROPEUM przed obrazem o tematyce mitologicznej (przedstawiającym najprawdopodobniej porwanie Europy) prowadzący zwraca uwagę na to, że we współczesnym języku używamy określeń, które wywodzą się z mitologii (np. pięta Achillesa, koń trojański, argusowe oko), a uczniowie zastanawiają się nad znaczeniem takich powiedzeń oraz ich pochodzeniem. 
Następnie wymieniają także inne przykłady użycia nazw, które swe źródła mają w mitologii (np. Apollo – statek kosmiczny wysłany na Księżyc, Mars – baton, Afrodyta – często salon piękności). W dalszej części zajęć prowadzący omawia przykład trwałości antycznych wyobrażeń – mit o fenickiej księżniczce Europie – uczniowie poznają w ten sposób genezę nazwy kontynentu.