Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Lekcje muzealne - czas i przestrzeń. Przykłady zadań

Lekcje muzealne - czas i przestrzeń. Przykłady zadań

Przykłady zadań realizowanych podczas lekcji muzealnych z bloku tematycznego CZAS i PRZESTRZEŃ dla szkół podstawowych i przedszkoli.
Temat: Muzeum i jego tajemnice, miejsce: Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego

Uczestnicy otrzymują od prowadzącego kartę pracy i wypełniają w niej zadanie polegającego na napisaniu, z czym kojarzy im się pieniądz. Następnie rozmawiamy z uczniami, którzy wymieniają zanotowane skojarzenia, a prowadzący pyta o to, czy pieniądz kojarzy się komuś np. z bydłem? Wyjaśnia, że określenie „pieniądz” pochodzi od łacińskiego słowa „bydło”, a ludzie nie zawsze posługiwali się banknotami i monetami. Początkowo wymieniano się towarami, potem płacono zwierzętami lub przedmiotami (taki pieniądz nazywa się przedmiotowym albo płacidłem), np. bydłem, muszelkami, a dopiero potem wynaleziono monetę. Prowadzący pyta, z czego mogły być zrobione najstarsze monety? Wprowadzone zostaje pojęcie elektronu. Następnie wspomina, że król Krezus jako pierwszy zaczął wybijać monety, i pyta: kogo dziś nazywamy krezusem? Czy uczniowie wiedzą, że na monetach kryją się niekiedy fantastyczne zwierzęta i tajemnicze stwory? Prowadzący pokazuje postaci sfinksa na monecie Chios, a także pyta uczniów: kim był Sfinks i jaką zagadkę zadawał.

Temat: Rycerz i jego zbroja, miejsce: Gmach Główny, Galeria „Broń i Barwa w Polsce” 
Uczestnicy wypełniają zadanie z karty pracy: „Kodeks rycerski to zbiór zasad, których powinien przestrzegać rycerz. Napisz, co znalazłoby się w Twoim kodeksie”. 


Temat: Namaluj mi bajkę. Legendy, baśnie i mity w obrazach, miejsce: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach (sala edukacyjna)
Po zajęciach w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, uczniowie przechodzą do sali edukacyjnej, gdzie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Następnie z przygotowanych wcześniej przez prowadzącego haseł (zebranych w trzy kategorie: bohaterowie, miejsce akcji, przedmioty, ewentualnie zwierzęta) losują po jednym z każdej kategorii. Wylosowany może zostać na przykład zestaw: smok, siedem gór, czapka niewidka. Następnie każda grupa ma za zadanie na kartonie dużego formatu narysować pastelami stworzoną w oparciu o wylosowane hasła bajkę.


Temat: Porwanie Europy i inne mity, miejsce: Ośrodek Kultury Europejskiej EUROPEUM

Podczas dyskusji z uczestnikami zajęć w EUROPEUM przed obrazem o tematyce mitologicznej (przedstawiającym najprawdopodobniej porwanie Europy) prowadzący zwraca uwagę na to, że we współczesnym języku używamy określeń, które wywodzą się z mitologii (np. pięta Achillesa, koń trojański, argusowe oko), a uczniowie zastanawiają się nad znaczeniem takich powiedzeń oraz ich pochodzeniem. 
Następnie wymieniają także inne przykłady użycia nazw, które swe źródła mają w mitologii (np. Apollo – statek kosmiczny wysłany na Księżyc, Mars – baton, Afrodyta – często salon piękności). W dalszej części zajęć prowadzący omawia przykład trwałości antycznych wyobrażeń – mit o fenickiej księżniczce Europie – uczniowie poznają w ten sposób genezę nazwy kontynentu.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję