Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Pojęcie zawiści i jej wizerunki w sztuce nowożytnej

Pojęcie zawiści i jej wizerunki w sztuce nowożytnej

Jose de Corte, Zawiść (Invidia ), ok. 1670 (fragment), fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Pojęcie zawiści i jej wizerunki w sztuce nowożytnej

Ośrodek Kultury Europejskiej EUROPEUM

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
18.01.2018
czwartek
17:30
wstęp wolny
Spotkanie: Barokowa ikonografia "Zawiści"- na przykładzie rzeźbiarskiego dzieła Josse de Corte (Giusto de Courta). Pojęcie zawiści i jej wizerunki w sztuce nowożytnej.
Jose de Corte, Zawiść (Invidia ), ok. 1670, fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNKNa najbliższym spotkaniu poruszone zostaną zagadnienia ikonograficzne dotyczące przedstawiania pojęcia "Zawiści" w sztuce nowożytnej, rozpatrywane głównie na tytułowym przykładzie – rzadkim, niezwykłym i ekspresyjnym popiersiu starej kobiety z wężowymi włosami i rozwartymi krzykiem ustami. Rzeźbiarska personifikacja "Zawiści" (Invidii) dłuta niderlandzkiego rzeźbiarza czynnego w Wenecji w drugiej połowie XVII-stulecia, Giusto le Courta (zwanego też Josse de Corte), ikonograficznie oparta jest na opisie zawartym w "Ikonologii" - znanym dziele Cesare Ripy. Oprócz omówienia samego pojęcia pod względem moralnym, jako jednego z głównych grzechów - czego dokona zaproszony gość, teolog, ks. dr Bogusław Mielec (UP JPII), zajmiemy się przede wszystkim rozwojem ikonografii tego tak ludzkiego uczucia, począwszy od czasów antyku - od wyobrażeń mitologicznych Gorgony lub Meduzy, poprzez ryciny emblematyczne (zawarte w dawnej literaturze dotyczącej zasad przedstawiania) aż po dzieła doby baroku, w tym prace rzeźbiarskie Gianlorenza Berniniego i właśnie Josse de Corta. Ponadto, oryginalne przedstawienie z EUROPEUM zostanie ukazane na tle dorobku wybitnego barokowego rzeźbiarza.

Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski;
Zaproszony gość: ks. dr Bogusław Mielec (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II)

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję