Wyspiański - dizajner. Według "Raptularzy" artysty
Od 2 maja 1904 do 13 grudnia 1905 Wyspiański prowadził zapiski w dwóch notatnikach. Raptularz z roku 1904 nie zachował się i znany jest tylko z odpisu, notatnik z roku 1905 przechowywany jest w Bibliotece PAN w Krakowie.
Raptularze nie mają charakteru literackiego, Wyspiański krótkimi frazami zapisywał informacje na temat codziennych obowiązków, wydarzeń, spotkań, prac artystycznych. Okres, w którym artysta prowadził zapiski, był czasem bardzo twórczym. Artysta pracował na Akademii Sztuk Pięknych, angażował się w prace Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i przede wszystkim tworzył. Powstają wówczas widoki na kopiec, liczne portrety, Wawelskie Akropolis…
W tym czasie artysta opracował i zrealizował także szereg projektów z zakresu projektowania mebli i wnętrz: Towarzystwo Lekarskie, meble do mieszkania Żeleńskich, „Świetlicę bolesławowską”, czyli salę wystaw „Sztuki”. Projektował też wnętrza, których nie udało się zrealizować – salę Archiwum Miejskiego, wnętrze Izby Przemysłowo-Handlowej. Zapiski w Raptularzach pozwalają zrekonstruować rodzenie się projektów, ich realizację i współpracę Wyspiańskiego ze zleceniodawcami i wykonawcami sprzętów i wnętrz.
Prowadzenie: dr Agata Wójcik – historyk sztuki, wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Interesuje się historią designu, architektury wnętrz i malarstwa XIX i przełomu XIX i XX wieku. Kieruje projektem badawczym „Ojcowie polskiego designu. Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana. Architektura wnętrz i meblarstwo” finansowanym ze środków Narodowego Centrum Nauki.
W tym czasie artysta opracował i zrealizował także szereg projektów z zakresu projektowania mebli i wnętrz: Towarzystwo Lekarskie, meble do mieszkania Żeleńskich, „Świetlicę bolesławowską”, czyli salę wystaw „Sztuki”. Projektował też wnętrza, których nie udało się zrealizować – salę Archiwum Miejskiego, wnętrze Izby Przemysłowo-Handlowej. Zapiski w Raptularzach pozwalają zrekonstruować rodzenie się projektów, ich realizację i współpracę Wyspiańskiego ze zleceniodawcami i wykonawcami sprzętów i wnętrz.
Prowadzenie: dr Agata Wójcik – historyk sztuki, wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Interesuje się historią designu, architektury wnętrz i malarstwa XIX i przełomu XIX i XX wieku. Kieruje projektem badawczym „Ojcowie polskiego designu. Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana. Architektura wnętrz i meblarstwo” finansowanym ze środków Narodowego Centrum Nauki.