Paryż fotografów
"Spośród wszystkich książek napisanych ręką człowieka, Paryż jest tą najbardziej interesującą" - pisał w połowie XIX wieku Alphonse Esquiros.
Ta wizja Paryża jako "stolicy znaków" znalazła również swe odbicie w fotografii - od pierwszych wykonanych zdjęć Louisa Daguerre’a, przez Charlesa Marville’a dokumentacjącego przebudowę Paryża w połowie XIX wieku, przez ocalającą fotograficzną pracę Eugene’a Atgeta na przełomie stuleci, przez fotografów-surrealistów takich jak Brassai, Eli Lotar czy Jacques-André Boiffard, aż po pochodzące z lat 70. XX wieku konceptualne fotografie Eustachego Kossakowskiego Paryż pozostaje fascynującym polem fotograficznych eksploracji odbijającym całą złożoność Miasta Świateł.
Prowadzenie: Tomasz Szerszeń – antropolog kultury, fotograf. Adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, członek redakcji kwartalników "Konteksty" i "Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej". Publikował m.in. w "Literaturze na Świecie", "Kontekstach", "Widoku", "Res Publice Nowej", "Kwartalniku Filmowym", a także m.in. w antologiach Inne przestrzenie, inne miejsca (Wołowiec 2013), Przekleństwa wyobraźni (Kraków 2010) czy Każda myśl ma przyszłość, ale przeszłość się ciągle wymyka (Łódź 2015, w druku). Jest autorem książki Podróżnicy bez mapy i paszportu (Gdańsk 2014). Swoje projekty artystyczne pokazywał na wystawach m.in. w Fundacji Archeologia Fotografii i Galerii Asymetria w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Nowym Teatrze w Warszawie, Muzeum Mickiewicza w Stambule, a także na Paris Photo w Paryżu.
ZOBACZ INNE WYKŁADY TOWARZYSZĄCE WYSTAWOM