Dzieła sztuki w odlewach gipsowych
Dzieła sztuki w odlewach gipsowych
22 maja 2010 w piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka otwarta została wystawa „Kraków na wyciągnięcie ręki. Rzeźba architektoniczna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie”. Otwarciu wystawy towarzyszyła konferencja „Dzieła sztuki w odlewach gipsowych. Historia kolekcji - konserwacja - praktyka wystawiennicza”.
W czasie konferencji zostało wygłoszone 11 referatów.
Prof. Jerzy Miziołek (Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego) przedstawił historyczny zarys problematyki kolekcjonowania odlewów gipsowych. Eryk Bunsch (Muzeum Pałac w Wilanowie) omówił techniczne aspekty wykonywania odlewów gipsowych. Następnie Jean-Marc Hofman (Cite de l’Architecture et du Patrimoine / Musee des Monuments Francais - Galerie des Moulages, Paryż) opisał nową (2007) aranżację paryskiego zbioru odlewów gipsowych. Również nowej aranżacji innego świetnego zbioru odlewów gipsowych, w Oksfordzie, poświęciła swój referat dr Milena Melfi (University of Oxford, Ashmolean Museum, The Cast Gallery). O problematyce uniwersyteckich zbiorów odlewów gipsowych mówili kolejni referenci: doc. dr Elena Mango (Universität Zürich - Archäologische Sammlung), dr Hubert Kowalski (Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego), Grażyna Correale (Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego). Szczególny zbiór odlewów gipsowych związany z konkretną budowlą, katedrą św. Wita w Pradze, przedstawił dr inż. arch. Petr Chotěbor (Správa Pražského hradu). Wreszcie ku pojedynczemu dziełu, odlewom z Porta del Paradiso Lorenzo Ghibertiego, skierowała swoją uwagę prof. Steffi Roettgen (Kunsthistorisches Institut Florenz - Max Planck Institut)). Na koniec usłyszeliśmy dwa referaty autorów wystawy w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - Wojciech Marcinkowski i Tomasz Zaucha naszkicowali dzieje i charakter kolekcji odlewów gipsowych w Muzeum Narodowym w Krakowie, a Anna Kłosowska i Michał Obarzanowski opowiedzieli o procesie konserwowania tego zbioru.
Prof. Jerzy Miziołek (Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego) przedstawił historyczny zarys problematyki kolekcjonowania odlewów gipsowych. Eryk Bunsch (Muzeum Pałac w Wilanowie) omówił techniczne aspekty wykonywania odlewów gipsowych. Następnie Jean-Marc Hofman (Cite de l’Architecture et du Patrimoine / Musee des Monuments Francais - Galerie des Moulages, Paryż) opisał nową (2007) aranżację paryskiego zbioru odlewów gipsowych. Również nowej aranżacji innego świetnego zbioru odlewów gipsowych, w Oksfordzie, poświęciła swój referat dr Milena Melfi (University of Oxford, Ashmolean Museum, The Cast Gallery). O problematyce uniwersyteckich zbiorów odlewów gipsowych mówili kolejni referenci: doc. dr Elena Mango (Universität Zürich - Archäologische Sammlung), dr Hubert Kowalski (Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego), Grażyna Correale (Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego). Szczególny zbiór odlewów gipsowych związany z konkretną budowlą, katedrą św. Wita w Pradze, przedstawił dr inż. arch. Petr Chotěbor (Správa Pražského hradu). Wreszcie ku pojedynczemu dziełu, odlewom z Porta del Paradiso Lorenzo Ghibertiego, skierowała swoją uwagę prof. Steffi Roettgen (Kunsthistorisches Institut Florenz - Max Planck Institut)). Na koniec usłyszeliśmy dwa referaty autorów wystawy w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - Wojciech Marcinkowski i Tomasz Zaucha naszkicowali dzieje i charakter kolekcji odlewów gipsowych w Muzeum Narodowym w Krakowie, a Anna Kłosowska i Michał Obarzanowski opowiedzieli o procesie konserwowania tego zbioru.