Obraz Dirka van Baburen
Kolejne spotkanie w cyklu "Dyskusja nad obrazami i nie tylko" ma tytuł "Dirk van Baburen i jego "Zaparcie się św. Piotra” wobec dwóch wystaw Caravaggia w Madrycie i Londynie".
Przyglądając się tej nocnej scenie ukazującej epizod zaczerpnięty z Ewangelii św. Marka, przeanalizujemy to dzieło w aspekcie europejskiego nurtu caravaggionizmu - jednego z najważniejszych kierunków XVII w. malarstwa naszego kontynentu. Obraz przypisywany jest Dirkowi van Baburen (ok. 1592/93-1624) - artyście z Utrechtu.
Zaprezentujemy również rozwiązania kompozycyjne zbliżone do tego obrazu, oraz przedstawimy stan badań nad pokrewnymi dziełami odnoszącymi się do caravaggiowskiej ikonografii, na tle niedawnych prezentacji dorobku Michelangela Merisi zwanego Caravaggiem, odbywających się w dwóch europejskich stolicach - Madrycie oraz Londynie.
Na przykładzie wciąż spornej, jeśli chodzi o jej atrybucję sceny "Zaparcie się św. Piotra", która na co dzień prezentowana jest w Ośrodku Kultury Europejskiej EUROPEUM, zaprezentujemy artystyczne szlaki jakimi podążał całkowicie XVII-wieczny caravaggionizm, w wydaniu wielu wybitnych twórców, rozmaicie go interpretujących i przetwarzających na nowo dokonania samego Caravaggia. Autor tytułowego obrazu był jednym z ciekawszych interpretatorów owego nurtu, działającym na dwóch europejskich biegunach artystycznych; rzymskim - a więc południowoeuropejskim, jak też utrechckim - pod względem artystycznym oraz geograficznym - północnoeuropejskim.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski (MNK); zaproszony gość Nike Lambe (Londyn).
Zaprezentujemy również rozwiązania kompozycyjne zbliżone do tego obrazu, oraz przedstawimy stan badań nad pokrewnymi dziełami odnoszącymi się do caravaggiowskiej ikonografii, na tle niedawnych prezentacji dorobku Michelangela Merisi zwanego Caravaggiem, odbywających się w dwóch europejskich stolicach - Madrycie oraz Londynie.
Na przykładzie wciąż spornej, jeśli chodzi o jej atrybucję sceny "Zaparcie się św. Piotra", która na co dzień prezentowana jest w Ośrodku Kultury Europejskiej EUROPEUM, zaprezentujemy artystyczne szlaki jakimi podążał całkowicie XVII-wieczny caravaggionizm, w wydaniu wielu wybitnych twórców, rozmaicie go interpretujących i przetwarzających na nowo dokonania samego Caravaggia. Autor tytułowego obrazu był jednym z ciekawszych interpretatorów owego nurtu, działającym na dwóch europejskich biegunach artystycznych; rzymskim - a więc południowoeuropejskim, jak też utrechckim - pod względem artystycznym oraz geograficznym - północnoeuropejskim.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski (MNK); zaproszony gość Nike Lambe (Londyn).