Bżuh Mózeum - Joanna Warsza i Michał Gorczyca
Bżuh Mózeum - Joanna Warsza i Michał Gorczyca
Obchód technologiczny po zapleczu Gmachu Głównego w Noc Muzeów
Noce Muzeów odwracają logikę funkcjonowania miejsc publicznych: Muzeów, Teatrów, Galerii. Instytucje otwarte zwykle w ustalonych godzinach działają wówczas przez całą noc. Akcja „Bżuh Mózeum” – jako seria odrealniających słuchowisk i sytuacji, odbędzie się w niedostępnej dla zwiedzających części Muzeum.
Publiczność odwiedzi maszynownie, pokoje socjalne załogi, stolarnie, systemy wyjść ewakuacyjnych, windy towarowe, dyspozytornie, gabinety dyrektorów i straży muzealnej – miejsca w których na co dzień funkcjonują niewidzialni dla zwiedzających pracownicy Muzeum – decydujący o kształcie i profilu instytucji.
Akcja nawiązuje z jednej strony do bezkompromisowych gestów futurystów, którzy głosili prymat techniki nad sztuką, apelowali o zburzenie muzeów, artystom kazali działać na ulicy i w fabrykach; z drugiej zaś do nurtu krytyki instytucjonalnej, w której wskazywano na złożoność społecznych, politycznych, symbolicznych kontekstów działania instytucji publicznych. Amerykański artysta Fred Wilson tymczasowo przeorganizował stałą kolekcję muzeów w Seattle i Maryland, Andrea Frazer wcieliła się w rolę krytycznej przewodniczki po kolekcji, a Mierle Ukeles zatrudniła się jako sprzątaczka, żeby pokazać ciężką pracę obsługi galerii.
Podczas „Bżuha Mózeum” dokonają się drobne, czasem trudno zauważalne zmiany w funkcjonowaniu niewidzialnej części Muzeum i jego pracowników. Pojawią się instalacje dźwiękowe oparte m.in. o nagrania z codzienności instytucji i archiwalia bruitologii – futurystycznej muzyki hałasu. Gmach muzeum stanie się miejscem sytuacji i słuchowisk na pograniczu fikcji, rzeczywistości i antyinstytucjonalnej historii sztuki.
Joanna Warsza – kuratorka działająca na pograniczu teatru i sztuk wizualnych. Reżyserka mikro-sytuacji. Absolwentka Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej, studiowała też na wydziale Tańca Uniwersytetu Paryż 8. Realizowała projekty ana zrujnownym Stadionie X-lecia w Warszawie: „Podróż do Azji – spacer akustyczny po sektorze wietnamskim” oraz cykl „Finisaż Stadionu X-lecia”. Redaktorka książki „Stadion X – miejsce, którego nie było”. Jej projekty pokazywane były m.in. w Centrum Pompidou w Paryżu, w Kunstlerhaus w Stuttgarcie, na festiwalu Belluard we Fryburgu, w galerii Manhattan i TR Warszawa. Współpracuje z Nowym Teatrem w Warszawie. Prowadzi Fundację Laury Palmer. www.laura-palmer.pl
Michał Gorczyca – muzyk, kompozytor muzyki współczesnej i elektronicznej. Twórca formacji Fractal Beatz, współzałożyciel stowarzyszenia Commbo, autor aranżacji dźwiękowych do wielu spektakli teatralnych m.in. W Teatrze Dramatycznym w Warszawie i w Starym Teatrze w Krakowie. W dzieciństwie aktor teatru Tadeusza Kantora. Studiował ekonomię, mieszka w Krakowie.
Pomysł i koordynacja: Anna Grajewska - Sekcja Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie
Publiczność odwiedzi maszynownie, pokoje socjalne załogi, stolarnie, systemy wyjść ewakuacyjnych, windy towarowe, dyspozytornie, gabinety dyrektorów i straży muzealnej – miejsca w których na co dzień funkcjonują niewidzialni dla zwiedzających pracownicy Muzeum – decydujący o kształcie i profilu instytucji.
Akcja nawiązuje z jednej strony do bezkompromisowych gestów futurystów, którzy głosili prymat techniki nad sztuką, apelowali o zburzenie muzeów, artystom kazali działać na ulicy i w fabrykach; z drugiej zaś do nurtu krytyki instytucjonalnej, w której wskazywano na złożoność społecznych, politycznych, symbolicznych kontekstów działania instytucji publicznych. Amerykański artysta Fred Wilson tymczasowo przeorganizował stałą kolekcję muzeów w Seattle i Maryland, Andrea Frazer wcieliła się w rolę krytycznej przewodniczki po kolekcji, a Mierle Ukeles zatrudniła się jako sprzątaczka, żeby pokazać ciężką pracę obsługi galerii.
Podczas „Bżuha Mózeum” dokonają się drobne, czasem trudno zauważalne zmiany w funkcjonowaniu niewidzialnej części Muzeum i jego pracowników. Pojawią się instalacje dźwiękowe oparte m.in. o nagrania z codzienności instytucji i archiwalia bruitologii – futurystycznej muzyki hałasu. Gmach muzeum stanie się miejscem sytuacji i słuchowisk na pograniczu fikcji, rzeczywistości i antyinstytucjonalnej historii sztuki.
Joanna Warsza – kuratorka działająca na pograniczu teatru i sztuk wizualnych. Reżyserka mikro-sytuacji. Absolwentka Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej, studiowała też na wydziale Tańca Uniwersytetu Paryż 8. Realizowała projekty ana zrujnownym Stadionie X-lecia w Warszawie: „Podróż do Azji – spacer akustyczny po sektorze wietnamskim” oraz cykl „Finisaż Stadionu X-lecia”. Redaktorka książki „Stadion X – miejsce, którego nie było”. Jej projekty pokazywane były m.in. w Centrum Pompidou w Paryżu, w Kunstlerhaus w Stuttgarcie, na festiwalu Belluard we Fryburgu, w galerii Manhattan i TR Warszawa. Współpracuje z Nowym Teatrem w Warszawie. Prowadzi Fundację Laury Palmer. www.laura-palmer.pl
Michał Gorczyca – muzyk, kompozytor muzyki współczesnej i elektronicznej. Twórca formacji Fractal Beatz, współzałożyciel stowarzyszenia Commbo, autor aranżacji dźwiękowych do wielu spektakli teatralnych m.in. W Teatrze Dramatycznym w Warszawie i w Starym Teatrze w Krakowie. W dzieciństwie aktor teatru Tadeusza Kantora. Studiował ekonomię, mieszka w Krakowie.
Pomysł i koordynacja: Anna Grajewska - Sekcja Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie