Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Współpraca polsko-norweska w Muzeum Narodowym w Krakowie

Współpraca polsko-norweska w Muzeum Narodowym w Krakowie

30.05.2009
sobota

Współpraca polsko-norweska w Muzeum Narodowym w Krakowie

Nasze Muzeum od wielu lat aktywnie uczestniczy w kontaktach polsko-norweskich, ale szczególnie intensywnie ta współpraca rozwija się w ostatnim dziesięcioleciu.
W roku 2000, jeszcze przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej, Muzeum wzięło udział w projekcie badawczym 5 Programu Ramowego Komisji Europejskiej- IMPACT (EVK4-CT-2000-00031) „Innowacyjne modelowanie poziomu zanieczyszczeń i konserwatorskich warunków granicznych w muzeach”, którego koordynatorem był University College London. Wśród Partnerów realizujących projekt znalazły the Norwegian Institute for Air Research (NILU) z Kjeller i Muzeum Narodowe w Krakowie.

Głównym celem projektu IMPACT było skonstruowanie programu komputerowego, dostępnego w sieci internetowej, wspomagającego muzea, galerie i archiwa w podejmowaniu właściwych decyzji wobec zagrożeń związanych z zanieczyszczeniami powietrza we wnętrzach.

Kolejnym wspólnym projektem badawczym z zakresu konserwacji prewencyjnej był MASTER- (EVK4-CT-2002-00093) „Strategie konserwacji prewencyjnej dla ochrony obiektów pochodzenia organicznego w muzeach”, realizowany w latach 2002-2004, również w ramach 5 Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Koordynatorem projektu był Norwegian Institute for Air Research (NILU) z Kjeller, a Partnerami między innymi Trøndelag Folk Museum z Trondheim i Muzeum Narodowe w Krakowie.
Projekt zakładał stworzenie System Wczesnego Ostrzegania dla bezpiecznego przechowywania obiektów pochodzenia organicznego. Innowacyjną częścią projektu było opracowanie prototypu sensora wczesnego ostrzegania dla materiałów organicznych (EWO-sensor), który reaguje na korozyjne środowisko. EWO-sensory dają muzeum stosunkowo tani i prosty sposób na ocenę warunków środowiska, w jakich przechowywane są obiekty organiczne, a uzyskane w ten sposób informacje pozwoalją na podjęcie szybkich działań przed tym jak uszkodzenia samych obiektów staną się widoczne..
www.nilu.no/master

W latach 2006-2008 wspólnie z norweskimi instytucjami Norwegian Institute for Air Research (NILU) z Kjeller i Mycoteam AS z Oslo, uczestniczyliśmy w projekcie A-BIOS (nr 03219) „Innowacyjna technologia oparta na promieniowaniu UV, mająca na celu znaczne obniżenie drobnoustrojowej aktywności powietrza w magazynach instytucji ochrony dziedzictwa kulturowego”
www.abios.eu

Poczynając od 2000 roku, Muzeum stale rozwija skalę i zakres współpracy z Norwegią. W chwili obecnej realizowane są równolegle kolejne, cztery projekty z udziałem norweskich i polskich specjalistów w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Projekt PROPAINT (SSPI-044254) – „Poprawa ochrony obrazów podczas wystaw, przechowywania i transportu” w ramach 6 Programu Ramowego Komisji Europejskiej w kategorii Ochrona Dziedzictwa Kulturowego, koordynowany jest przez Norwegian Institute for Air Research (NILU) z Kjeller, a Muzeum Narodowe w Krakowie uczestniczy w projekcie jako partner i użytkownik końcowy.
Podstawowym zadaniem projektu jest opracowanie innowacyjnych działań z zakresu konserwacji prewencyjnej w celu ochrony obrazów podczas ekspozycji, magazynowania i transportu, w oparciu o wykorzystanie gablot mikroklimatycznych.
http://propaint.nilu.no

FIBER- projekt w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego- „Bezpośrednie monitorowanie odkształceń tkanin w celu ochrony zabytkowych obiektów tekstylnych i podobrazi”, realizowany przez Muzeum w partnerstwie z Instytutem Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego (koordynator) i Norweskim Uniwersytetem Nauki i Technologii w Trondheim
Głównym celem jest poprawa ochrony zabytkowych tkanin przez opracowanie światłowodowego czujnika, który służyć będzie do bezpośredniego, precyzyjnego i punktowego monitorowania odkształceń, deformacji i uszkodzeń tkanin. Ponadto konsorcjum planuje szersze wdrożenie opisanej techniki w konserwacji prewencyjnej przez opracowanie systemu pomiarowego, zintegrowanego z systemami monitorowania środowiska pracującymi w muzeach.

W 2008 roku Muzeum Narodowe w Krakowie nawiązało współpracę partnerską z Vigeland-Museet w Oslo. Rezultatem tej kooperacji jest dwuletni projekt „Gustav Vigeland a rzeźba Młodej Polski”, który jako jedyne przedsięwzięcie wystawiennicze otrzymał dofinansowanie w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Celem projektu jest zorganizowanie wystawy „Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska 1890 – 1914”, pokazywanej w czerwcu 2010 w Oslo, a następnie od października do grudnia 2010 w Krakowie. To pierwsza wystawa podejmująca temat wpływu Vigelanda na polskich artystów i podkreślająca rolę, jaką w upowszechnieniu twórczości rzeźbiarskiej Vigelanda spełnił Stanisław Przybyszewski.

Wyżej wymienione działania są z pewnością dobrym przykładem na dynamiczny rozwój owocnej i ciekawej współpracy polsko-norweskiej prowadzonej przez Muzeum Narodowe w Krakowie. Jednak szczególne i najważniejsze miejsce na tej liście zajmuje jeszcze inny projekt, realizowany w latach 2006-2010: „Remont i modernizacja Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w krakowskich Sukiennicach”, współfinansowany przez Norweski Mechanizm Finansowego i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

To jedna z największych inwestycji konserwatorskich w Polsce i nielicznych tego typu w Europie, prowadzona na tak dużą skalę i w tak ważnym historycznie obiekcie. I właśnie dzięki norweskiemu wsparciu zabytkowy budynek Sukiennic, siedziba najstarszej w Polsce Galerii Sztuki stanie się po remoncie najnowocześniejszym obiektem muzealnym w kraju, spełniającym najwyższe standardy ochrony dzieł sztuki i wymagania odbiorcy sztuki i turysty XXI wieku.

Ustanowione dotychczas dobre kontakty pomiędzy instytucjami uczestniczącymi w projektach, a szczególnie pomiędzy ludźmi dają wielką nadzieję na kontynuowanie i dalszy rozwój naszych wspólnych działań i planów.

Janusz Czop
Główny Konserwator Muzeum Narodowego w Krakowie

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję