{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Utamaro

17.01-13.04.2025 Utamaro Przypomnij o wydarzeniu
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo

Drzeworyty japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie

Z wielką satysfakcją zapraszamy na wystawę Kitagawy Utamaro (1754–1806), jednego z największych mistrzów japońskiego drzeworytu okresu Edo (1603–1868).

Ten uchodzący za znawcę i piewcę kobiecego piękna artysta był jednym z pierwszych Japończyków, którzy zafascynowali świat zachodni już w XIX wieku. Genialne i ponadczasowe osiągnięcia stylistyczno-formalne – m.in. zbliżenia kadru postaci, od ujęcia jej do kolan po całkowicie nowatorskie portretowe ujęcie twarzy, określane jako ōkubi-e (obrazy wielkich głów) – zaważyły na późniejszym portretowaniu postaci przez innych japońskich artystów.



Narracja wystawy będzie prowadzona w oparciu o klasyczne kategorie tematyczne porządkujące japońską sztukę, takie jak bijinga – portrety pięknych kobiet, czy boshi-e – obrazy matek z dziećmi, prezentujące ich wspólne zabawy często z dużym poczuciem humoru, bliskiego również odbiorcom spoza granic dawnej Japonii. Wyjątkową wartość wniosą dwie unikatowe, jedyne istniejące na świecie grafiki Utamaro, które posiada Muzeum Narodowe w Krakowie. Pierwsza z nich, Wódz Minamoto-no Yorimitsu na polowaniu, zaliczana jest do kategorii musha-e, czyli obrazów wojowników, druga, zatytułowana Sadzenie ryżu, nawiązuje do pejzażu fukeiga.

Drzeworyty będą prezentowane w sposób odnoszący je do realiów ówczesnej epoki i jej kultury oraz świata otaczającego mistrza Utamaro. W tym celu przestrzeń ekspozycyjna zostanie wzbogacona o rzemiosło artystyczne, m.in. wyroby z laki, przybory do kaligrafii, instrumenty muzyczne. Podkreśleniu piękna szat sportretowanych postaci posłuży prezentacja dawnych tkanin – kimon i innych strojów wraz z akcesoriami, takimi jak narzuty haori, płaszczyki podróżne michiyuki, sandały geta, wachlarze, lustra czy chusty furoshiki.

Na ekspozycji, wpisującej artystę i świat jego bohaterów w konkretny entourage tradycyjnych japońskich motywów, zaprezentujemy łącznie około 300 obiektów.

Wartością bezprecedensową planowanej wystawy jest możliwość stworzenia całej narracji wyłącznie na bazie kolekcji własnej Muzeum Narodowego w Krakowie, pochodzącej zarówno z historycznego daru Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego z 1920 roku, jak i z wyjątkowo cennych akwizycji własnych dokonanych w ostatnich latach (np. japonika wykupione z kolekcji Józefa Mehoffera), a także darów ofiarowanych MNK po 2005 roku.

Dzięki tej wyjątkowej kolekcji i wieloletniemu opracowywaniu zbiorów pod względem merytorycznym i konserwatorskim mamy możliwość przedstawienia wystawy wielowymiarowej, ufając, że zachwyci bardzo różnorodną publiczność.


Kuratorka: Beata Romanowicz
Koordynator wystawy: Katarzyna Myszor

Słowa kluczowe:

utamaro, wystawa, japonia

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
Kobieta z chłopcem w masce – parodia przypowieści o Tao Yuanmingu / Tao Yuanming, seria: Potrójny śmiech w Wąwozie Tygrysa – aluzja do chińskiej przypowieści Kokei no sanshō / Kokei no sanshō, ok. 1802, Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Pieczęć wydawcy: Mura [Murataya Jirōbei]
Utamaro
Piękna Yosooi z domu uciech Matsubaya / Matsubaya Yosooi, seria: Sześciu nieśmiertelnych poetów z zielonych domów / Seirō rokkasen, ok. 1801–1802 Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Wydawca: Ōmiya Gonkurō
Utamaro
Księżniczka wysiadająca z powozu / Gissha no bijin, ok. 1801–1804 Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Pieczęć wydawcy: Sen’ichi [Izumiya Ichibei]
Utamaro
Osome i Hisamatsu, ok. 1803–1804 (odbitka późniejsza?) Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Pieczęć wydawcy: Naka [Oyama Hangorō?]
Utamaro
Wódz Minamoto-no Yoritomo na polowaniu u stóp góry Fudżi, ok. 1786–1789 Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro ga Wydawca: Tsutaya Jūzaburō
Utamaro
Kobiety ubierające chłopca w jego pierwsze hakama / Hakamagi no zu, seria: Celebrowanie święta Shichi-Go-San z małymi skarbami / Shichi-Go-San kodakara awase, ok. 1799 Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Pieczęć wydawcy: Mura [Murataya Jirōbei]
Utamaro
Osan i Mohei, seria: Wierność wzajemna źródłem miłości / Jitsu kurabe iro no minakami, ok. 1798–1799 Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Pieczęć wydawcy: Tomoe Chō han [Nishimuraya Chō] Stempel cenzora: kiwame
Utamaro
Kobieta pisząca list / Fumi o kaku onna, z serii: Pięć typów pięknych kobiet / Bijin go menso, ok. 1803–1804 Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Wydawca: Tsuru-ya Kinsuke
Utamaro

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MECENAS MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

PARTNERZY STRATEGICZNI MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

Patronat honorowy Ambasady Japonii

Instytucja współfinansująca

Partner Promocyjny

Partnerzy medialni