Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo

Z wielką satysfakcją zapraszamy na wystawę Kitagawy Utamaro (1754–1806), jednego z największych mistrzów japońskiego drzeworytu okresu Edo (1603–1868).

Ten uchodzący za znawcę i piewcę kobiecego piękna artysta był jednym z pierwszych Japończyków, którzy zafascynowali świat zachodni już w XIX wieku. Genialne i ponadczasowe osiągnięcia stylistyczno-formalne – m.in. zbliżenia kadru postaci, od ujęcia jej do kolan po całkowicie nowatorskie portretowe ujęcie twarzy, określane jako ōkubi-e (obrazy wielkich głów) – zaważyły na późniejszym portretowaniu postaci przez innych japońskich artystów.



Narracja wystawy będzie prowadzona w oparciu o klasyczne kategorie tematyczne porządkujące japońską sztukę, takie jak bijinga – portrety pięknych kobiet, czy boshi-e – obrazy matek z dziećmi, prezentujące ich wspólne zabawy często z dużym poczuciem humoru, bliskiego również odbiorcom spoza granic dawnej Japonii. Wyjątkową wartość wniosą dwie unikatowe, jedyne istniejące na świecie grafiki Utamaro, które posiada Muzeum Narodowe w Krakowie. Pierwsza z nich, Wódz Minamoto-no Yorimitsu na polowaniu, zaliczana jest do kategorii musha-e, czyli obrazów wojowników, druga, zatytułowana Sadzenie ryżu, nawiązuje do pejzażu fukeiga.

Drzeworyty będą prezentowane w sposób odnoszący je do realiów ówczesnej epoki i jej kultury oraz świata otaczającego mistrza Utamaro. W tym celu przestrzeń ekspozycyjna zostanie wzbogacona o rzemiosło artystyczne, m.in. wyroby z laki, przybory do kaligrafii, instrumenty muzyczne. Podkreśleniu piękna szat sportretowanych postaci posłuży prezentacja dawnych tkanin – kimon i innych strojów wraz z akcesoriami, takimi jak narzuty haori, płaszczyki podróżne michiyuki, sandały geta, wachlarze, lustra czy chusty furoshiki.

Na ekspozycji, wpisującej artystę i świat jego bohaterów w konkretny entourage tradycyjnych japońskich motywów, zaprezentujemy łącznie około 300 obiektów.

Wartością bezprecedensową planowanej wystawy jest możliwość stworzenia całej narracji wyłącznie na bazie kolekcji własnej Muzeum Narodowego w Krakowie, pochodzącej zarówno z historycznego daru Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego z 1920 roku, jak i z wyjątkowo cennych akwizycji własnych dokonanych w ostatnich latach (np. japonika wykupione z kolekcji Józefa Mehoffera), a także darów ofiarowanych MNK po 2005 roku.

Dzięki tej wyjątkowej kolekcji i wieloletniemu opracowywaniu zbiorów pod względem merytorycznym i konserwatorskim mamy możliwość przedstawienia wystawy wielowymiarowej, ufając, że zachwyci bardzo różnorodną publiczność.


Kuratorka: Beata Romanowicz
Koordynator wystawy: Katarzyna Myszor

Słowa kluczowe:

utamaro, wystawa, japonia

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
Kitagawa Utamaro, Piękna Yosooi z domu uciech Matsuba-ya, z serii: Sześć piękności z dzielnicy uciech / Seiro rokkasen, między 1801-1802, drzeworyt na papierze
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję