{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
W związku z coroczną zmianą ekspozycji Muzeum Wyspiańskiego będzie nieczynne od dnia 20 maja do 3 lipca włącznie.

Zapraszamy na kolejną odsłonę wystawy dzieł Wyspiańskiego od 4 lipca.
 
Za utrudnienia przepraszamy.

Dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w MNK jest wtorek.

W poniedziałki muzeum jest nieczynne.

WCZEŚNIEJSZE GODZINY OTWARCIA DLA GRUP SZKOLNYCH

Godziny otwarcia dla grup zorganizowanych zarezerwowanych za pośrednictwem Centrum Informacji i Rezerwacji MNK:
wtorek: 9:00-17:00
piątek: 9:00-17:00

MNK Wyspiański - Zbiory

  • Stanisław Wyspiański uważał, że portret to odbicie chwili - nie malował modela, lecz człowieka. Z ogromną czułością przedstawiane wizerunki dzieci w niezwykły sposób oddają urok, niewinność i szczerość tych wyjątkowych modeli. Z kolei istotą licznych autoportretów było ukazanie psychologicznej roli upływającego czasu. Pejzaże krakowskie, zwłaszcza widoki wzgórza wawelskiego, powstały z miłości do rodzinnego miasta i polskiej historii. "Planty o świcie" to jedno z nielicznych dzieł artysty namalowanych farbami olejnymi. Już w czasach studiów w Paryżu okazało się, że Wyspiański jest uczulony na biel cynkową. Między innymi, dlatego zaczął rysować pastelami i większość jego dzieł wykonana jest właśnie w tej technice. "Poranek pod Wawelem" (Planty o świcie) to przykład mistrzostwa w przestawieniu atmosfery krakowskiego pejzażu – mglisty poranek z perspektywą na Wawel. Projekty polichromii i witraży do kościoła oo. Franciszkanów i do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie są niemal namacalnym dowodem na nieśmiertelność artysty. Zwiedzając Kraków, możemy odwiedzić te miejsca i zobaczyć oryginalne prace. Obraz z cyklu "Widok z okna pracowni na Kopiec Kościuszki" Wyspiański stworzył, kiedy choroba zatrzymała go w domu przy ul. Krowoderskiej. Malował ten widok wielokrotnie, rejestrując zmienne warunki atmosferyczne, porę dnia i natężenie światła słonecznego.

    Różnorodność dziedzin artystycznych, którymi zajmował się Stanisław Wyspiański, tytaniczna praca i dorobek artystyczny, jaki stał się efektem zaledwie 37 lat życia budzą zachwyt i szacunek i stawiają tego artystę w panteonie najwybitniejszych polskich twórców.

    Opracowanie: Katarzyna Szczygieł i Jagoda Gumińska-Oleksy - Sekcja Edukacji MNK

  • Obraz przedstawia córkę Stanisława Wyspiańskiego. Helena ma długie blond włosy i jest ubrana w czerwono-białą bluzkę. Opiera głowę i ramiona na stole. Palcem wskazującym dotyka stojącego na stole różowego wazonu z kwiatami. Ma lekko przymknięte oczy.

    Stanisław Wyspiański, Helenka z wazonem, 1902 r.

  • Obraz przedstawia śpiącego Mietka, syna Wyspiańskiego. Ma krótkie blond włosy i krótką grzywkę. Leży na plecach, jedną rękę trzyma za głową, a drugą w poprzek łóżka. Ma lekko skrzywiony wyraz twarzy. Jest ubrany w jasną koszulę z długim rękawem. Leży na p

    Stanisław Wyspiański, Śpiący Mietek, 1902 r.

  • Obraz przedstawia Józia Feldmana, małego chłopca podpierającego ręką brodę. Chłopiec zakrywa usta dłonią. Jest ubrany w tradycyjny strój ludowy - koszulę i niebieską kamizelkę z kolorowymi dodatkami. Ma blond włosy do ramion i grzywkę.

    Stanisław Wyspiański, Portret Józia Feldmana, 1905 r.

  • Obraz przedstawia mdlejącą kobietę. Ma długie ciemne włosy i jest ubrana w jasną suknię, a przed nią znajduje się miecz. Wokół niej znajduje się grupa postaci o zmartwionych wyrazach twarzy. Dwie osoby wznoszą ręce do góry. Na obrazie znajduje się dużo el

    Stanisław Wyspiański, Polonia, 1894 r. Replika dolnej części projektu witraża do okna górnego katedry lwowskiej

  • Obraz przedstawia widok z okna na drogę prowadzącą na Kopiec Kościuszki. Po obu stronach ścieżki znajdują się ośnieżone pola, na których rosną drzewa. Większość drzew ma nagie gałęzie - niektóre wyglądają. W środku drogi na Kopiec znajduje się wóz.

    Stanisław Wyspiański, Widok z okna na Kopiec Kościuszki. Szary dzień, 1905 r.

  • Obraz przedstawia zbliżenie na syna Wyspiańskiego, Mietka, który opiera podbródek na rękach, które trzyma na krawędzi drewnianego stołu. Chłopiec ma krótkie jasne włosy i jest ubrany w niebieski strój. Ma zamyślone spojrzenie.

    Stanisław Wyspiański, Mietek oparty na rękach, 1904 r.

  • Obraz przedstawia greckiego boga Apollo, który jest związany pasami, a do pleców ma przywiązaną lirę. Wokół znajdują się zdeformowane postaci ludzkie w różnych pozycjach. Apollo jedną nogą następuje na jedną z nich. Tło wypełniają liczne owale.

    Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika, 1904 r. Projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie

  • Eksponowany w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego obraz malarza, na którym artysta uwiecznił siebie wraz z żoną. Teodora ma tutaj na sobie tradycyjny strój ludowy z czerwonymi koralami i chustą okrywającą włosy. Wyspiański jest ubrany w elegancki frak.

    Stanisław Wyspiański, Autoportret z żoną, 1904 r.

  • Obraz przedstawia dziewczynkę w sukience z białym kołnierzem i niebieskim kapeluszem. Ma krótkie ciemne włosy. Spogląda w bok z poważnym spojrzeniem. Jedną rękę trzyma pod policzkiem, blisko ramienia, opierając się o nią.

    Stanisław Wyspiański, Dziewczynka w niebieskim kapeluszu, 1895 r.

  • Żona Wyspiańskiego karmi dziecko piersią, czemu przyglądają się dwie małe dziewczynki. Kobieta ma na sobie rozpięty zielony kaftan w kwiaty. Niemowlę jest owinięte żółtym kocykiem. Przyglądające się dziewczynki to podwojona postać Heleny, córki Wyspiański

    Stanisław Wyspiański, Macierzyństwo, 1905 r.

  • Obraz przedstawia kwitnące nasturcje. Kwiaty są żółto-pomarańczowe, mają falujące łodyżki i owalne liście. Każdy kwiat ma pięć płatków. W tle wzory geometryczne: trójkąty i kwadraty. Barwy na obrazie są nieco przytłumione.

    Stanisław Wyspiański, Nasturcje, 1897 r. Projekt dekoracji malarskiej do prezbiterium i transeptu kościoła Franciszkanów w Krakowie

  • Obraz przedstawia Kościół Mariacki w Krakowie. Przed nim widać zabudowę innego budynku z bogato zdobionymi kolumnami.

    Stanisław Wyspiański, Kościół Panny Maryi, 1905 r.

  • Obraz przedstawia pusty park w czasie zimy. W centrum znajduje się prosta ścieżka. Wokół są drzewa, które mają pofalowane, nagie gałęzie. W tle widać zabudowę katedry Wawelskiej. Na obrazie dominują chłodne barwy.

    Stanisław Wyspiański, Poranek pod Wawelem (Planty o świcie), 1894 r.

  • Obraz przedstawia błogosławioną Salomeę. Ma lekko uniesioną głowę, przymknięte oczy i poważny wyraz twarzy.  Zakonnica ma na sobie habit. Za głową Salomei, nieco z boku, znajduje się złote koło, które wygląda trochę jak słońce, a trochę jak aureola.

    Stanisław Wyspiański, Błogosławiona Salomea, przed 1902 Projekt kwatery witraża z bł. Salomeą do prezbiterium kościoła Franciszkanów w Krakowie (fragment)