CAŁKOWITY BRAK DOSTĘPU DO ZBIORÓW. WIĘCEJ INFORMACJI W ZAKŁADCE INFORMACJE
W OKRESIE VI-XII 2024, IV-VIII 2025 WSTRZYMANA ZOSTAJE REALIZACJA WSZYSTKICH KWEREND I WYPOŻYCZEŃ. NIE BĘDĄ TAKŻE PRZYJMOWANE ZLECENIA NA USŁUGI REPROGRAFICZNE.
-
W polu zainteresowań kolekcjonerskich Książąt Czartoryskich od samego początku znalazły się średniowieczne i nowożytne rękopisy iluminowane. Około 150 ksiąg - dzieł malarstwa książkowego - stanowi dziś integralną część zasobów Biblioteki, chociaż w czasach puławskich część z nich należała do kolekcji muzealnej księżnej Izabeli, eksponowana w Świątyni Sybilli i Domu Gotyckim. Traité de la forme et devis d’un tournois – traktat o formach i przepisach turniejowych pióra René d’Anjou (ok. 1465 – 1475), Lekcjonarz na dni świąteczne z klasztoru dominikanów w Kolonii, Vita christi [et] la Vengeance de la mort jhesu christ nostre seigneur fundacji Guillaume’a de Ternay oraz Getijdenboek – Godzinki w języku średnioniderlandzkim (Haarlem, 1468- 1 483) to wybitne dzieła sztuki traktowane niegdyś jako muzealia.
W r. 1818, wraz z kolekcją Tadeusza Czackiego zakupiono dla Biblioteki Czartoryskich cenne polonika, związane z Ojczyzną miejscem powstania lub osobami fundatorów i użytkowników: Złoty Kodeks Pułtuski z XI w., Pontyfikał Erazma Ciołka, "Kronikę czeską" Přibika z Radenína (Praga, ok. r. 1376 ), w XV w. należącą do kardynała Zbigniewa Oleśnickiego.
Kontynuacją tych działań było uzupełnianie zbioru przez księcia Władysława Czartoryskiego, zgodnie z gustem epoki zainteresowanego sztuką średniowieczną i dbającego o profesjonalny charakter zakupów, dokonywanych w większości na rynku antykwarycznym.
Owocem tych przedsięwzięć stał się unikatowy Polsce, niepowtarzalny w swoim rodzaju zbiór - cenny dokument dawnej kultury słowa i obrazu. -
-
-
-
-
-
-
-