{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Portret Jana Matejki, na który nałożono zielono-fioletowy filtr kolorystyczny z efektem wykropkowania.

MISTRZ Z OBRAZEM? ZRÓBMY TO RAZEM!

MISTRZ Z OBRAZEM? ZRÓBMY TO RAZEM!

Wszyscy mówią, że Matejko to malarz "szkolny", stały punkt programu zarówno w podstawówce, jak i w szkole średniej czy technikum. Ale jak tak naprawdę widzą Matejkę współcześni licealiści? Czy w jego twórczości jest coś, co przykuwa uwagę, jeśli żyje się w XXI wieku i ma się kilkanaście lat? Co mogłoby sprawić, że Matejko zamiast z obowiązkową nudą skojarzy się z… przygodą?
Odpowiedzi na te pytania szukamy razem z uczennicami i uczniami krakowskich liceów, realizując pełen zaskoczeń projekt partycypacyjny „Mistrz z obrazem? Zróbmy to razem!”.
Nabór do projektu miał miejsce wiosną 2022. Zadaniem konkursowym było przygotowanie koncepcji kampanii promocyjnej wystawy dzieł Jana Matejki skierowanej do młodzieży w wieku 15–18 lat. Napłynęły niebanalne i różnorodne pomysły: filmy, memy, fotomontaże, hasła, pomysły na gadżety, oryginalne akcje w przestrzeni wystawy czy miasta. Zwycięskie zostały lub dopiero zostaną wspólnie wcielone w życie.

I miejsce w naborze zdobyła młodzież z VI LO im. Adama Mickiewicza w Krakowie, stając się naszą pierwszą grupą projektową.
Przez cały rok szkolny 2022/2023 uczennice i uczniowie towarzyszyli powstawaniu nowej wystawy czasowej „Matejko. Malarz i historia”, która została otwarta w Gmachu Głównym MNK w czerwcu 2023.
Poznawali kulisy pracy różnych jednostek muzeum, pracowników i pracowniczki oraz ich zadania, odwiedzali mniej lub bardziej sekretne miejsca. Zajrzeli do pracowni konserwatorskich i pracowni fotograficznej, dowiedzieli się, czym zajmuje się Dział Marketingu, a czym koordynatorka projektu wystawowego, dyskutowali z kuratorem i dawali wskazówki dotyczące przestrzeni aranżacyjnej. Angażowali się także bezpośrednio we współtworzenie oferty MNK, organizując i prowadząc performans dla publiczności w weekend otwarcia wystawy. Podczas niego w nietypowy sposób uczcili urodziny samego Jana Matejki.

Co o projekcie pisali lub mówili uczestnicy i uczestniczki na koniec? Cytujemy:
• “Była to forma zabawy, a wyszło z tego coś naprawdę niesamowitego i jestem bardzo wdzięczna za te wszystkie doświadczenia”.
• “To, co najbardziej doceniłam w tym projekcie, to jak bardzo zostaliśmy zaangażowani my jako młodzież”
• “Miałem okazję zajrzeć do takiego ukrytego dla typowego człowieka świata, jakim są kulisy muzeum i wiele się dowiedziałem o wystawach, o obrazach, o samej pracy w muzeum”
• “Dziękuję za ten projekt i możliwość poznania muzeum od środka. Na górze róże, na dole muzeum, Jan Matejko leży w mauzoleum”
• “Możliwość zorganizowania performansu była świetna”
• “Widzimy się na rozmowie o pracę”

Jak wspominamy go my?
Współpraca z młodzieżą z VI LO była przyjemnością! Pokazała z całą wyrazistością, że warto dawać młodym ludziom możliwość partycypacji w naszych działaniach i obserwowania muzeum „od środka” – ich spostrzeżenia, pomysły i spojrzenie były dla nas bardzo wartościowe. Pomogły zobaczyć niektóre sprawy z innej perspektywy i z cennym dystansem. Było odświeżająco i zabawnie – i pomyśleć, że to wszystko zainspirował Jan Matejko :)

Po naszej współpracy został jeszcze jeden namacalny ślad – w przestrzeni wystawy „Matejko. Malarz i historia” można obejrzeć film „Młody Matejko”, który młodzież przygotowała jako pracę konkursową w naborze do projektu. Zobaczymy na nim nie tylko początkującego malarza na wędrówce ulicami współczesnego Krakowa, ale również… konfrontację Artysty z pracownikiem Muzeum. To trzeba zobaczyć! :)

Niezapomnianymi uczestniczkami i uczestnikami projektu byli: Alicja Drożdż, Amelia Wójcik, Daria Wolanin, Daria Ivanchenko, Jagoda Skotnicka, Krystian Szadziński, Maciej Nowakowski, Zuzanna Jędrychowska, Maja Pogwizd, Malwina Miąsik, Natasza Kamińska, Zofia Rumińska i opiekunka grupy, p. Izabela Żelazna.

****************************
Latem i jesienią 2023 współpracowaliśmy z grupą młodzieży z II LO im. króla Jana Sobieskiego w Krakowie, która zajęła II miejsce w konkursowym naborze do projektu. Razem zrealizowaliśmy uczniowski pomysł na upowszechnianie debat oksfordzkich w szkołach średnich. Efektem było wydarzenie, które młodzież przygotowała i poprowadziła podczas V edycji Dni Otwartych dla Nauczycielek i Nauczycieli we wrześniu 2023: „Dajmy uczniom i uczennicom głos, czyli jak poprowadzić debaty oksfordzkie w szkołach”.

Podczas tego jedynego w swoim rodzaju szkolenia uczniowie nie tylko odkryli przed publicznością wszystkie tajniki tej metody, a zarazem sztuki, ale też poprowadzili na żywo pokazową debatę inspirowaną wystawą „Matejko. Malarz i historia” skoncentrowaną na temacie twórczości malarza używanej do tworzenia memów. Opowiedzieli, jakie wartości widzą w debatach oksfordzkich i co mają one wspólnego z muzeami, a także rzucili wyzwanie – zorganizowanie debaty w swojej szkole.
Jednym z materiałów szkoleniowych był przygotowany przez licealistów film, który zamieszczamy po prawej stronie. W galerii zdjęć można również obejrzeć memy autorstwa młodzieży :)

Wszystko to mogło się wydarzyć dzięki temu, że współpracowali z nami: Zuzanna Kaczor, Natalia Kawa, Hanna Kwapień, Martyna Mazurek, Wiktoria Strużycka, Sara Piszczek, Martyna Teodorowicz-Wilga, Jędrzej Ziębicki i opiekunka grupy, p. Agata Reichert.
Udział w debacie wzięli ponadto członkowie Szkolnego Koła Debat II LO: Łukasz Górak, Marysia Skowronek, Lena Mosio, Adam Wilk i Weronika Sęk.
Współpraca ze strony Działu Edukacji MNK: Marta Wojtyś-Kipiel.


****************************
W ostatnim etapie trwania projektu, jesienią 2023 roku współpracowaliśmy z wyróżnionymi w naborze do projektu uczennicami i uczniami z XIV LO im. Mikołaja Kopernika w Krakowie.

Ponieważ przygotowując się do wzięcia udziału w naszym konkursie młodzież przeprowadziła w swojej szkole ankietę ze znajomości dzieł Jana Matejki, zaproponowaliśmy im wykonanie podobnego działania, lecz w nieco rozbudowanej formie. Zadanie polegało na opracowaniu treści i przygotowanie formularza ankiety, a następnie samodzielne przeprowadzenie jej wśród publiczności muzealnej podczas Weekendu Wolnych Duchów 11 i 12 listopada 2023 roku.

Ankieta pt. „Młodzież pyta” dotyczyła twórczości Jana Matejki oraz uczuć, emocji i skojarzeń jakie budzą jego dzieła. Znalazły się w niej jednak także pytania o uniwersalizm podejmowanych przez artystę tematów, a także o wartości z którymi identyfikuje się współczesne społeczeństwo.  Doskonałym kontekstem do przeprowadzenia ankiety był jeden z tematów przewodnich weekendu, czyli Święto Odzyskania Niepodległości.

Uczennice i uczniowie dokonali również podsumowania ankiety, w którym znalazły się jej wyniki oraz wyciągnięte przez badających wnioski - zachęcamy do zapoznania się! Raport można znaleźć pod tekstem.

Naszymi współpracownikami i współpracowniczkami, niestrudzonymi badaczami publiczności muzealnej byli: Oleh Korkunda, Natalia Kupiec, Kamila Polkina, Dariia Trachuk, Maja Szczygieł, Gabriela Wojnar i opiekunka grupy, p. Małgorzata Sypniewska.



Koncepcja i koordynacja projektu oraz przeżycie tej przygody razem z uczestniczkami i uczestnikami: Jagoda Gumińska-Oleksy, Aleksandra Jaremko

RAPORT. Wnioski z akcji ankietowania publiczności "Młodzież pyta"