{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 7-8 SP I SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

LEKCJE MUZEALNE DLA KLAS 7-8 SP I SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

To lekcje, podczas których sztuka stanie się punktem wyjścia do dyskusji o wielu kwestiach, które zaprzątają nasze głowy tu i teraz: od roli twórczości artystycznej w życiu i ważnych wartości, przez modę, ekonomię, ekologię, przyrodę, po emocje, troskę o siebie i świat. Dyskutując, działając wspólnie i używając rekwizytów sprawdzimy, co sztuka mówi nam o nas samych i o innych.
Wybór tematów lekcji muzealnych znajdą Państwo poniżej. W celu rezerwacji terminu zajęć dla swojej grupy prosimy o kontakt z Centrum Informacji i Rezerwacji, tel. 12 433 57 44 (numer wewnętrzny: 2), poniedziałek-piątek w godz. 9:00-16:00; e-mail: rezerwacja@mnk.pl.

Więcej informacji o zasadach rezerwacji: https://mnk.pl/artykul/jak-zarezerwowac-zajecia-edukacyjne-w-muzeum     





MNK CZAPSCY - TEMATY LEKCJI

__________________________________________________
Magia pieniądza. Płacidło, moneta, karta kredytowa
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć zobaczymy prawdziwe numizmatyczne celebrytki i celebrytów: najstarsze monety na świecie, najsłynniejszą monetę starożytności, najdroższą monetę w Polsce, a nawet laureata konkursu na najpiękniejszy banknot w kraju.

Wiedza
  • Poznamy najciekawsze momenty w historii pieniądza: od narodzin pierwszej monety po czas największej inflacji w dziejach Polski
  • Rozpoznamy wizerunki przedstawione na monetach: dawno wymarłe rośliny, symboliczne zwierzęta, portrety wodzów i władców
  • Dowiemy się, jak produkowano monety i jakie były najsurowsze kary za ich fałszowanie

Aktywności
  • Dotkniemy stempli do bicia monet i sprawdzimy, czy były ciężkie
  • Pracując w grupach, odszyfrujemy zabezpieczenia na współczesnych banknotach
  • Potrzymamy w ręku… 50 tysięcy złotych

Refleksja
  • Podyskutujemy o tym, jaka będzie przyszłość pieniądza
  • Zastanowimy się, czy kryzys ekonomiczny sprzed kilkuset lat może nas dzisiaj czegoś nauczyć

Obiekty – między innymi:
  • moneta studukatowa Zygmunta III Wazy
  • denar Bolesława Chrobrego Princes Polonie
  • „sówka” ateńska
  • banknot projektu Józefa Mehoffera






MNK CIOŁEK - TEMATY LEKCJI
_____________________________
Świat średniowiecznej sztuki
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Sztuka średniowieczna stanie się dla nas bohaterką powieści fantastyczno-przygodowej: poznamy symbolikę godną króla szyfrów, pełne cudowności legendy o życiu świętych i o fantastycznych istotach, a także warsztaty mistrzów, gdzie z jajek, drewna i kolorowych pigmentów wyczarowywano barwne sceny zadziwiające do dziś.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak powstawała sztuka w średniowieczu (technologia, sposób pracy artystów, ich kształcenie)
  • Poznamy ważne typy ikonograficzne i symboliczną wymowę motywów, które często pojawiają się w sztuce średniowiecza
  • Dowiemy się więcej o charakterystycznych zabytkach epoki: ołtarzach szafiastych, relikwiarzach, epitafiach, a nawet osiołkach palmowych

Aktywności
  • Obejrzymy narzędzia i surowce, które były potrzebne do namalowania obrazu tablicowego techniką temperową
  • Przymierzymy średniowieczne nakrycia głowy
  • Napiszemy CV średniowiecznego malarza lub rzeźbiarza

Refleksja
  • Zastanowimy się, czy w średniowieczu sztuka spełniała podobne funkcje jak dziś
  • Podyskutujemy o tym, czym dzisiaj jest dla nas sztuka średniowieczna

Obiekty – między innymi:
  • Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej
  • Wit Stwosz, Ogrójec i figury rycerzy
  • lew z kościoła św. Floriana w Krakowie
  • epitafium Wierzbięty z Branic
  • retabulum ołtarzowe św. Jana Jałmużnika z kościoła Augustianów w Krakowie


_________________________________________________________
Jak czytać dzieło sztuki? Średniowiecze, renesans, barok
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Dzieła sztuki dawnej pełne są złożonej symboliki i nie do końca rozpoznawalnych dziś kodów kulturowych. Na to, jak je odbieramy, niebagatelny wpływ mają także kolorystyka, perspektywa, światłocień... Kiedy odpowiednio przygotowani podejmiemy wyzwanie interpretacji tej sztuki, może się okazać, że inspiruje ona również współcześnie.

Wiedza
  • Przypomnimy sobie najważniejsze cechy sztuki średniowiecza, renesansu i baroku
  • Poznamy narzędzia przydatne podczas analizowania i interpretowania dzieła sztuki
  • Dowiemy się, jakie funkcje pełniła sztuka w wymienionych epokach
  • Poznamy techniki artystyczne popularne w średniowieczu, renesansie i baroku

Aktywności
  • Wcielimy się w detektywów i drogą dedukcji spróbujemy odgadnąć sytuacje, dążenia i cele ukryte w dziełach sztuki
  • Poszukamy w sztuce współczesnej nawiązań do sztuki średniowiecza, renesansu i baroku

Refleksja
  • Podyskutujemy o tym, co sztuka średniowiecza, renesansu i baroku mówi o społeczeństwie danej epoki, i o tym, co dzisiejsza sztuka mówi o nas
  • Zastanowimy się, w czym może nam dziś pomóc umiejętność interpretowania sztuki

Obiekty – między innymi:
  • Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej
  • Wit Stwosz, Ogrójec
  • osiołek palmowy z Szydłowca
  • Gian Maria Mosca zw. Padovano, Anioły adorujące
  • Louis de Silvestre, Portret Augusta III Sasa
Uwaga! Tę lekcję można zamówić także online TUTAJ.





MNK MUZEUM KSIĄŻĄT CZARTORYSKICH - TEMATY LEKCJI
_________________________________
Kontusz, buława, sarmacka zabawa
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Czy sarmatyzm to tylko ideologia polityczna, czy również doktryna ustrojowa, styl życia, obyczaje, światopogląd i prąd kulturowy? Podczas lekcji dowiemy się, ile lat rozwijał się sarmatyzm, porozmawiamy o jego fenomenie na skalę światową i poznamy dzieła powstałe w duchu sarmatyzmu bądź z nim związane.

Wiedza
  • Będziemy rozmawiać o tym, jak rozwijał się sarmatyzm i jakie były jego efekty polityczne, społeczne i kulturowe
  • Poznamy nazwy poszczególnych elementów męskiego i damskiego stroju sarmackiego, takich jak żupan, kontusz, pas kontuszowy
  • Wyjaśnimy, czym są złota wolność szlachecka, portret reprezentacyjny, portret trumienny, chorągiew nagrobna, karacena, karabela

Aktywności
  • Przymierzymy strój sarmacki i nauczymy się wiązać pas kontuszowy
  • Będziemy mogli poczuć się jak dowódca oddziału husarii, trzymając w ręku buzdygan

Refleksja
  • Zastanowimy się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami sarmatyzmu
  • Zastanowimy się, jak mogłaby wyglądać historia Polski, gdyby w ideologii sarmatyzmu nie doszło do wypaczenia zasad złotej wolności szlacheckiej i liberum veto, a sarmaci nie popadli w megalomanię, pieniactwo i ksenofobię

Obiekty – między innymi:

  • zbroja karacenowa po hetmanie Mikołaju Hieronimie Sieniawskim
  • puchar wielki, tzw. kulawka
  • pasy kontuszowe
  • chorągiew nagrobna
  • portrety trumienne


_______________________________________
Co z tą Damą? Gdzie ten Rembrandt?
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 20
Cena: 15 zł/os.

Leonardo czy Rembrandt? Który z nich bardziej do nas przemawia? Podczas lekcji dowiemy się, czym jest arcydzieło i jak praca konserwatora wpływa na poznanie historii dzieła. Poznamy warsztat malarski dawnych mistrzów, opowiemy o historii powstania Damy z gronostajem i Krajobrazu z miłosiernym Samarytaninem oraz o ich losach w kolekcji książąt Czartoryskich.

Wiedza
  • Opowiemy, kim byli Leonardo da Vinci i Rembrandt van Rijn
  • Dowiemy się, z czego wykonywano farby i jak przygotowywano deski do malowania
  • Przybliżymy postać modelki z obrazu Leonarda da Vinci
  • Dowiemy się, czy gronostaj z obrazu to zwierzę, które istnieje w naturze

Aktywności
  • Będziemy rozmawiać o współczesnych arcydziełach znanych na świecie i ich twórcach
  • Obejrzymy narzędzia pracy artysty: malsztok, klej kostny, pigmenty, lniane płótno, sangwinę

Refleksja
  • Zastanowimy się, jak obecnie – w kulturze masowej, Internecie i produktach codziennego użytku – wykorzystuje się takie arcydzieła jak obraz Dama z gronostajem
  • Zastanowimy się, który obraz przemawia do nas bardziej: modelka otoczona tajemnicą i ciekawą dworską historią czy metafora zawarta w pejzażu ze sceną biblijną

Obiekty – między innymi:
  • Alexander Roslin, Portret Izabeli z Flemmingów ks. Czartoryskiej
  • klucz do Świątyni Sybilli w Puławach
  • Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
  • Rembrandt van Rijn, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem






MNK ARSENAŁ - TEMATY LEKCJI
_______________________
Wystawa „Broń i Barwa”
W miejskim arsenale. Opowieść o broni dawnej
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 60 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Czym różni się arsenał od zbrojowni? Do czego husarzom służyły skrzydła? Dlaczego miecz jest symbolem sprawiedliwości? Co oznacza powiedzenie „dać komuś konia z rzędem”? Opowieść o broni dawnej to podróż w czasie do dawnych tradycji, zwyczajów i symboliki.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak brzmiały nazwy cechów rzemieślniczych odpowiedzialnych za produkcję broni
  • Poznamy nazwy podstawowych formacji wojskowych dawnej Rzeczypospolitej oraz odkryjemy, jaka była ich taktyka walki i jakiej broni używali
  • Nauczymy się odróżniać miecz od szabli, buławę od buzdyganu i szyszak husarski od morionu – poznamy nazwy i funkcje poszczególnych rodzajów broni popularnych w dawnej Rzeczypospolitej

Aktywności
  • Poczujemy się jak średniowieczny rycerz, przymierzając misiurkę i uzbrajając się w miecz oraz tarczę
  • Dotykając naramiennika, obojczyka i napierśnika, poznamy funkcjonalność zbroi husarskiej
  • Poznamy różnice między zamkiem lontowym, skałkowym i kołowym, dzięki czemu dawna broń palna przestanie być dla nas tajemnicza

Refleksja
  • Zastanowimy się, czy świat przyrody mógł być inspiracją dla dawnych konstruktorów broni
  • Zastanowimy się, jakie czynniki wpłynęły na ewolucję broni i zmianę taktyki walki

Obiekty – między innymi:
  • miecz sprawiedliwości należący do katów krakowskich
  • zbroja turniejowa
  • karacena hetmana Stanisława Jabłonowskiego
  • orszak husarski
  • tapiseria Przegląd wojsk pod Zabłudowem






MNK SUKIENNICE - TEMATY LEKCJI
_________________________________________

Splendor i zwyczajność. Historia Polski okiem malarzy
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Omawiając przeróżne dzieła malarskie, zastanowimy się, które wydarzenia historyczne są najważniejsze, kto o tym decyduje i czy historia dotyczy tylko polityki, wojen i władców.

Wiedza
  • Dowiemy się, do czego Stanisławowi Augustowi był potrzebny cykl obrazów przedstawiających najważniejsze wydarzenia z historii Polski
  • Scharakteryzujemy sposoby odtwarzania wydarzeń historycznych w malarstwie
  • Odkryjemy historie ukryte w obrazie Hołd pruski Jana Matejki i dowiemy się, w jaki sposób artysta dbał o odtwarzanie realiów epoki
  • Poznamy kilka faktów o życiu codziennym XIX-wiecznych Polaków pochodzących z różnych warstw społecznych

Aktywności
  • Wybierzemy ważne dla nas współczesne wydarzenia
  • Wymyślimy, co opowiedziałby obraz Michałowskiego, gdyby mógł mówić
  • Spiszemy rozmowy odbywające się między postaciami z Hołdu pruskiego Matejki
  • Pracując w grupach, spróbujemy odnaleźć jak najwięcej śladów historii codziennej ukrytych na obrazach

Refleksja
  • Podyskutujemy o tym, kto i co decyduje, jakie wydarzenia historyczne są zapamiętywane i czy ma to dla nas znaczenie
  • Zastanowimy się, jak wyglądało życie codzienne w przeszłości i jak doszukiwać się jego śladów na obrazach

Obiekty – między innymi:
  • Piotr Michałowski, Somosierra
  • Michał Stachowicz, Przysięga Kościuszki
  • Jan Matejko, Hołd pruski
  • Leon Wyczółkowski, Gra w krokieta
  • Aleksander Gierymski, Powiśle


__________________________
Język sztuki. Analiza dzieła
Szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba uczestników w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas zajęć uważnie przyjrzymy się wybranym obrazom i dokonamy ich analizy stylistycznej. Zastanowimy się, które dzieła nam się podobają, a które nie, i podzielimy się przemyśleniami.

Wiedza
  • Nauczymy się rozpoznawać różne układy kompozycyjne dzieł malarskich
  • Dowiemy się, jak opisywać ich fakturę, nasycenie barw, światłocień, malarskość i perspektywę

Aktywności
  • Dotkniemy malarskiej palety, pojemników z farbami i pigmentami, dłut, malsztoku, krosna i płótna
  • Odnajdziemy wybrane dzieła sztuki, kierując się specjalnymi wskazówkami, i spróbujemy wykonać ich analizę stylistyczną
  • Wybierzemy dzieła sztuki, które nam się nie podobają
  • Podzielimy się tym, co ostatnio nas zachwyciło

Refleksja
  • Zastanowimy się nad tym, co sprawia, że dzieło sztuki uważamy za dobre
  • Podyskutujemy o tym, co w sztuce nam się nie podoba

Obiekty – między innymi:
  • Piotr Michałowski, Somosierra
  • Jan Matejko, Wernyhora
  • Maurycy Gottlieb, Ahaswer
  • Tadeusz Ajdukiewicz, Portret Heleny Modrzejewskiej
  • Władysław Podkowiński, Pejzaż ze stogiem






MNK MATEJKO - TEMATY LEKCJI
____________________________________________________
Wiele twarzy Króla Malarzy. Opowieść o Janie Matejce
Kl. 7–8 SP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Czy Jana Matejkę interesowała tylko sztuka? Dlaczego historia Polski stała się głównym tematem jego obrazów? Czym się objawiały lokalny patriotyzm malarza i jego zaangażowanie w sprawy społeczne? Podczas lekcji poznamy bliżej Jana Matejkę jako malarza, męża, tatę, kolekcjonera, nauczyciela i zapalonego podróżnika w czasie.

Wiedza
  • Poznamy wybrane dzieła Matejki i dowiemy się, czym jest malarstwo historyczne
  • Dowiemy się, czym oprócz malarstwa interesował się artysta, na czym polegała jego działalność patriotyczna, kolekcjonerska i społeczna
  • Dowiemy się, jak wyglądał proces twórczy Matejki i w jaki sposób artysta łączył talent i wyobraźnię z wiedzą historyczną

Aktywności
  • Zwrócimy uwagę na rolę emocji, języka ciała oraz symboli w obrazach Matejki, przypominając sobie zarazem, czym są emocje i jakie mają znaczenie w komunikacji
  • Zainspirowani postawą i szerokim spektrum zainteresowań Matejki wykonamy zadanie, w którym podzielimy się własnymi pasjami i możliwościami działań na rzecz wspólnego dobra

Refleksja
  • Zastanowimy się, jakie elementy działalności artysty są dzisiaj dla nas ważne
  • Poszukamy w naszej współczesności sytuacji, w których my również możemy się angażować w akcje społeczne – tak jak Matejko

Obiekty – między innymi:
  • Jan Matejko, Portret ojca z dziećmi
  • Jan Matejko, Autoportret
  • Jan Matejko, Sobieski pod Wiedniem (szkic)
  • palety malarskie
  • berło panowania w sztuce

 
______________________
Sztuka według Matejki
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Czy Jan Matejko malował tylko „ku pokrzepieniu serc"? A może dzieło, które nam zostawił. to osobisty rozrachunek artysty z historią? Jak postrzegał misję sztuki i czym jego interpretacja patriotyzmu różni się od naszej? Podczas lekcji zwiedzimy dom artysty i spróbujemy poszukać odpowiedzi na te pytania, a być może zadamy sobie kolejne…

Wiedza
  • Dowiemy się, czym była wizja dziejów Polski w obrazach Jana Matejki i na czym polegała ich rola w kształtowaniu zbiorowej świadomości narodu
  • Poznamy opinie Matejki na temat misji sztuki w kontekście potrzeb polskiego społeczeństwa epoki zaborów
  • Dowiemy się, dlaczego Matejko zdecydował się wejść w rolę błazna

Aktywności
  • Poćwiczymy umiejętność dyskusji, sięgania do porównań i wyciągania wniosków na temat dawnego i współczesnego patriotyzmu (lub jego braku) bez wartościowania i z szacunkiem dla innych poglądów
  • Sprawdzimy, czy dzieło Matejki potrafi nas skłonić do debaty lub może być tematem żartów

Refleksja
  • Zastanowimy się, czy obrazy Matejki mogą być uznane za nasze dziedzictwo kulturowe i czy dzisiaj dają poczucie związku z tradycją narodową
  • Przedyskutujemy, czy nasze i Matejkowe rozumienie patriotyzmu jest podobne

Obiekty – między innymi: 
  • Jan Matejko, Autoportret
  • Jan Matejko, Stańczyk udający ból zęba
  • Jan Matejko, Sobieski pod Wiedniem (szkic)
  • korony władców Polski
  • rekwizyty z kolekcji Jana Matejki







MNK MEHOFFER - TEMATY LEKCJI
________________________________
Józef Mehoffer i Młoda Polska
Kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Jakie miejsce na mapie młodopolskiego Krakowa zajmuje Józef Mehoffer? Jak długa jest lista dziedzin sztuki, w których się realizował? Podczas zajęć poznamy jednego z najbardziej wszechstronnych twórców okresu Młodej Polski, który na szczęście nie został prawnikiem.

Wiedza
  • Poznamy Józefa Mehoffera jako przedstawiciela Młodej Polski oraz wybrane pojęcia dotyczące tej epoki
  • Dowiemy się, jak kabaret Zielony Balonik mówił o Mehofferze
  • Poznamy dzieła z wybranych dziedzin twórczości artysty
  • Nauczymy się rozpoznawać charakterystyczne cechy twórczości Mehoffera

Aktywności
  • Opracujemy własny manifest o sztuce
  • Sięgniemy do tekstów literackich opisujących epokę
  • Zaglądniemy do pokoju japońskiego

 
Refleksja
  • Zastanowimy się nad dzisiejszą rolą sztuki i artysty
  • Rozstrzygniemy, czy Józef Mehoffer konkurował, czy przyjaźnił się ze Stanisławem Wyspiańskim

Obiekty – między innymi:
  • Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Sceny z życia Marii
  • Józef Mehoffer, Natura i sztuka
  • Józef Mehoffer, Projekt kurtyny dla Teatru Miejskiego w Krakowie
  • Józef Mehoffer, szkice do Dziwnego Ogrodu
  •  Józef Mehoffer, Vita somnium breve







MNK WYSPIAŃSKI - TEMATY LEKCJI

_____________________________________
Stanisław Wyspiański i Młoda Polska
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Czy artysta to zawód, powołanie, pasja, a może udręka? Jak można jednocześnie pracować nad tekstem dramatu i wielkoformatowym projektem witraża? Podczas zajęć poznamy twórczość jednego z najsłynniejszych i najwszechstronniejszych artystów okresu Młodej Polski.

Wiedza
  • Dowiemy się, co Stanisław Wyspiański myślał o secesji
  •  Poznamy dzieła z wybranych dziedzin twórczości artysty i wybrane pojęcia dotyczące epoki
  • Rozpoznamy charakterystyczne cechy twórczości Wyspiańskiego
  • Dowiemy się, jak artysta wygrał konkurs, w którym nawet nie brał udziału

Aktywności

  • Sięgniemy do tekstów literackich nie tylko z epoki
  • Odnajdziemy inspiracje, z których czerpał artysta
  • Podyskutujemy nad aktualnością problemów w twórczości Wyspiańskiego

Refleksja

  • Zastanowimy się, czy Stanisław Wyspiański był celebrytą
  • Pomyślimy o wnętrzu jak o dziele sztuki
  • Zastanowimy się, czy sztuka jest tylko dla sztuki

Obiekty – między innymi:
  • Stanisław Wyspiański, wybrany Widok na Kopiec
  • Stanisław Wyspiański, Polonia
  • Stanisław Wyspiański, Wawel-Akropolis
  • Stanisław Wyspiański, wybrane projekty witraży i dekoracji malarskiej do kościoła Franciszkanów, w tym Bóg Ojciec – stań się!
  • Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika (projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie)







MNK SZOŁAYSCY - TEMATY LEKCJI
______________________________________________________
Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku
 oraz Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku
Wszystko jest zaprojektowane. Design i Architektura
kl. 7–8 SP i PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

Podczas lekcji przyjrzymy się świetnie zaprojektowanym rzeczom i budynkom. Porozmawiamy o tym, czym są design oraz projektowanie odpowiedzialne społecznie i ekologicznie. Dowiemy się, na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu rzeczy i architektury oraz zagospodarowaniu przestrzeni publicznej. Na koniec spróbujemy sił w metodzie design sprint.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak dawniej projektowano i wykonywano rzeczy i budynki i jak robi się to dziś
  • Obejrzymy pięknie zaprojektowane przedmioty codziennego użytku
  • Porozmawiamy o projektowaniu odpowiedzialnym społecznie i ekologicznie

Aktywności
  • Dotkniemy pięknie zaprojektowanych przedmiotów
  • Urządzimy małą debatę o tym, czy lepiej mieszkać w domu, czy w mieszkaniu
  • Spróbujemy swoich sił w metodzie projektowania design sprint

Refleksja

  • Zastanowimy się, co powinien zawierać dobry projekt
  • Poznamy cytaty słynnych projektantów i wyrazimy własne opinie na ich temat
  • Porozmawiamy o współczesnych formach zagospodarowania przestrzeni miejskiej i zastanowimy się, czego potrzebujemy, by mieszkało się nam lepiej
 
Obiekty – między innymi:
  • kubek TILT
  • Stanisław Wyspiański, fotel do salonu Żeleńskich
  • Bogusława i Czesław Kowalscy, meblościanka
  • 11bit studios, gra komputerowa This War of Mine
  • makieta domu towarowego Solpol







MNK GMACH GŁÓWNY - TEMATY LEKCJI

_______________________________
XX + XXI Galeria Sztuki Polskiej
Twoim okiem. Co Ty sobie myślisz o sztuce współczesnej?
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Będziemy odkrywać, czym jest dla nas sztuka współczesna. Czy da się ją rozumieć? Czy można jej nie lubić? Jak można na nią spojrzeć inaczej? Spróbujemy przełamać uprzedzenia i obalić stereotypy na temat sztuki współczesnej, a przy tym swobodnie komentować i wypracować własne zdanie na jej temat.

Wiedza
  • Zbadamy, w jaki sposób można odczytywać sztukę współczesną i co artyści przez nią wyrażają
  • Dowiemy się, czym jest sztuka współczesna, zaangażowana, konceptualna, abstrakcyjna i performatywna
  • Przyglądniemy się barierom i stereotypom towarzyszącym odbiorowi sztuki współczesnej
  • Poznamy elementy procesu interpretacji dzieła sztuki

Aktywności
  • Za pomocą kart Dixit MNK wyrazimy indywidualną opinię na temat sztuki współczesnej
  • W grupach stworzymy własny tekst twórczo interpretujący wybrane dzieło sztuki
  • Stworzymy memy o wizycie w muzeum

Refleksja
  • Podyskutujemy o tym, co jest ważne w odbiorze dzieła sztuki: estetyka, przesłanie, aktualność?
  • Zastanowimy się, czy musimy rozumieć sztukę, aby nam się podobała, i jakie są nasze oczekiwania wobec niej

Obiekty – między innymi:
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Kuszenie św. Antoniego
  • Wilhelm Sasnal, Kraul Czarnego
  • Roman Opałka, 1965/1 – ∞
  • Krzysztof M. Bednarski, Silentium universis


________________________________
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej
Nastrojowa Młoda Polska
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 25
Cena: 15 zł/os.

Pejzaż podszyty uczuciami twórcy. Pejzaż przenoszący nas na podkrakowską wieś. Mistrzowski portret, ukazujący nie tylko podobieństwo, ale także nastrój portretowanej osoby, podkreślony mniszkiem wpiętym w marynarkę lub zimorodkiem trzymanym w dłoni. Na zajęciach poznamy fascynującą sztukę Młodej Polski z jej zwrotem w kierunku natury – szukanej w plenerze i pozującym do obrazu człowieku.

Wiedza
  • Dowiemy się, jakich symboli używali młodopolscy artyści
  • Dowiemy się, dlaczego młodopolscy artyści wyjeżdżali na wieś
  • Sprawdzimy, co się wydarzyło w sztuce po Młodej Polsce

Aktywności
  • Pracując w grupach, ocenimy, jaki nastrój dominuje w sztuce Młodej Polski
  • Spróbujemy swoich sił w kadrowaniu portretów
  • Spróbujemy ocenić, jakie emocje towarzyszą postaciom na portretach

Refleksja

  • Zastanowimy się nad tym, czym w dobie selfie jest tradycyjny portret
  • Przyglądając się portretom, zastanowimy się nad sferą emocji
  • Porównamy młodopolską wieś z dzisiejszą – czy widzimy w niej podobne wartości jak młodopolscy artyści?

Obiekty – między innymi:
  • Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami
  • Jacek Malczewski, Autoportret
  • Jan Stanisławski, Topole nad wodą
  • Włodzimierz Tetmajer, Święcone
  • Zbigniew Pronaszko, Akt formistyczny


__________________________________
Galeria Rzemiosła Artystycznego
Krynolina i kontusz. Historia mody
kl. 7–8 SP i PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os.

W trakcie zajęć obejrzymy ekskluzywne stroje i drogocenne akcesoria modowe. Prześledzimy zmiany w sposobie ubierania się na przestrzeni dziejów. Porozmawiamy o kanonach urody, higienie oraz obyczajach związanych z wychodzeniem na bale i eleganckie przyjęcia. Podyskutujemy o tym, czym współcześnie jest dla nas moda.

Wiedza
  • Dowiemy się, jak zmieniała się moda od średniowiecza po secesję
  • Zobaczymy dawne elementy ubioru, nauczymy się je nazywać i przyporządkowywać do konkretnej epoki
  • Poznamy zwyczaje związane z balami, higieną, fryzjerstwem w dawnych czasach i porównamy je z dzisiejszymi

Aktywności
  • Weźmiemy do ręki różne modowe akcesoria
  • Przymierzymy elementy dawnych strojów
  • Zinterpretujemy cytaty o modzie wypowiedziane przez znane osoby i ustosunkujemy się do nich

Refleksja

  • Podyskutujemy o tym, czym jest moda dla każdego z nas
  • Porozmawiamy o tym, co moda ma wspólnego z ekologią

Obiekty – między innymi:
  • l’habit
  • pas kontuszowy
  • suknia empire
  • suknia z krynoliną
  • biżuteria secesyjna



MNK SZYMANOWSKI - TEMATY LEKCJI
___________________________________________________
Zakopiańska bohema – międzywojnie pod Tatrami
kl. 7–8 SP + PP
Czas trwania: 90 min
Maksymalna liczba osób w grupie: 30
Cena: 15 zł/os

Ta lekcja to okazja do rozmowy o artystach przebywających pod Giewontem w dwudziestoleciu międzywojennym. Będziemy szukać ich śladów we wnętrzu zakopiańskiej willi. Omówimy także działalność Firmy Portretowej, którą prowadził Stanisław Ignacy Witkiewicz.

Wiedza
  • Będziemy dociekać, jakie miejsce zajmował Karol Szymanowski w muzyce XX wieku
  • Porozmawiamy o Witkacym i jego trudnych przyjaźniach, o Zofii Stryjeńskiej i jej burzliwym małżeństwie z Karolem Stryjeńskim, o przyjeżdżającym do „Atmy” Jarosławie Iwaszkiewiczu
  • Dowiemy się, czym dla kultury góralskiej było pogotowie ratunkowe
  • Porozmawiamy o Firmie Portretowej, którą prowadził Witkacy

Aktywności

  • Potrenujemy umiejętność myślenia kontekstowego – historycznego
  • Obejrzymy film Karol z Atmy i nakreślimy postać kompozytora oraz środowiska twórczego pod Tatrami

Refleksja
  • Podyskutujemy o sztuce, artystach i relacjach między nimi
  • Zastanowimy się, czy każdy może próbować swoich sił w pisaniu i tworzeniu

Obiekty – między innymi:
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Karola Szymanowskiego
  • 3 miniatury – portrety Artura Rubinsteina, Karola Szymanowskiego, Pawła Kochańskiego
  • drzeworyt Władysława Skoczylasa Stary Gazda
  • fotografie Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Grzegorza Fitelberga
W celu rezerwacji terminu zajęć w MNK Szymanowski prosimy o kontakt bezpośrednio z oddziałem: tel. 18 20 20040 lub e-mail: atma@mnk.pl.