Konserwacja tkanin do wystawy Utamaro
-
Wystawa japońskich drzeworytów autorstwa Kitagawy Utamaro (1754-1806), który utrwalał obrazy Przepływającego Świata okresu Edo (1603-1868) stała się pretekstem do opowieści o tkaninach. Piękne bohaterki Utamaro, wdzięcznie i z dumą prezentujące tradycyjne ubiory zainspirowały kuratorkę wystawy do prezentacji japońskich strojów z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. Powstała w ten sposób idea wystawy w wystawie, czyli równolegle do wątku z drzeworytami rozwijać się będzie opowieść o tradycji japońskiego ubioru – o kimonach, pasach obi, płaszczach podróżnych michiyuki czy narzutkach haori.
Dzięki entuzjazmowi Kierownika Pracowni Konserwacji Tkanin, Pani Anny Olkuśnik-Tabisz możliwe było podjęcie się tego trudnego zadania, bowiem przed całym Zespołem konserwatorskim tej Pracowni powstało wyzwanie przygotowania obiektów z historycznej kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. W rękach konserwatorek odzyskują swoją świetność pasy obi a w tym i ten, który znamy z obrazu „Japonka” Pankiewicza. Wizyty w Pracowni Konserwacji Tkanin dawały tę niezwykłą satysfakcję, że profesjonalizm najwyższej klasy pracę wspierany jest wrażliwością na piękno.
Przygotowane tkaniny pochodzą w dużej mierze z historycznej kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, który w 1920 roku ofiarował swoje zbiory Muzeum Narodowemu w Krakowie. Będą też pasy obi , narzuty haori, i inne elementy stroju, również męskie kimona z daru pozyskanego w ostatnich latach od Bożeny Murakami (tłumaczki języka japońskiego, której teksty będą wzbogacały wystawę). Znakomitą i ważną część stanowić będą na wystawie szlachetne, wyrafinowane w swoim charakterze kimona, pasy obi i chusty furoshiki z daru dr Ewy Kamińskiej, która przekazała je na prośbę prof. Yoshiko Kuni ze skarbnicy kufra swojej babki i matki.
Zapraszamy na wystawę Kitagawy Utamaro, gdzie tkaniny japońskie oprowadzą swoją własną narracją po czterech porach roku, które porządkują myślenie o otaczającym Japończyków świecie.
Kuratorka wystawy i autorka tekstu: Beata Romanowicz
Współpraca kuratorska: Agnieszka Gach
Zdjęcia: Joanna Zawierucha-Gomułka – Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MN -
-
-
-
-
-
-
-