{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Konserwacja tkanin do wystawy Utamaro

  • Wystawa japońskich drzeworytów autorstwa Kitagawy Utamaro (1754-1806), który utrwalał obrazy Przepływającego Świata okresu Edo (1603-1868) stała się pretekstem do opowieści o tkaninach. Piękne bohaterki Utamaro, wdzięcznie i z dumą prezentujące tradycyjne ubiory zainspirowały kuratorkę wystawy do prezentacji japońskich strojów z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. Powstała w ten sposób idea wystawy w wystawie, czyli równolegle do wątku z drzeworytami rozwijać się będzie opowieść o tradycji japońskiego ubioru – o kimonach, pasach obi, płaszczach podróżnych michiyuki czy narzutkach haori.

    Dzięki entuzjazmowi Kierownika Pracowni Konserwacji Tkanin, Pani Anny Olkuśnik-Tabisz możliwe było podjęcie się tego trudnego zadania, bowiem przed całym Zespołem konserwatorskim tej Pracowni powstało wyzwanie przygotowania obiektów z historycznej kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. W rękach konserwatorek odzyskują swoją świetność pasy obi a w tym i ten, który znamy z obrazu „Japonka” Pankiewicza. Wizyty w Pracowni Konserwacji Tkanin dawały tę niezwykłą satysfakcję, że profesjonalizm najwyższej klasy pracę wspierany jest wrażliwością na piękno.

    Przygotowane tkaniny  pochodzą w dużej mierze z historycznej kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, który w 1920 roku ofiarował swoje zbiory Muzeum Narodowemu w Krakowie. Będą też pasy obi , narzuty haori,  i inne elementy stroju, również męskie kimona z daru pozyskanego w ostatnich latach od Bożeny Murakami (tłumaczki języka japońskiego, której teksty będą wzbogacały wystawę). Znakomitą i ważną część stanowić będą na wystawie szlachetne, wyrafinowane w swoim charakterze kimona, pasy obi i chusty furoshiki z daru dr Ewy Kamińskiej, która przekazała je na prośbę prof. Yoshiko Kuni ze skarbnicy kufra swojej babki i matki.

    Zapraszamy na wystawę Kitagawy Utamaro, gdzie tkaniny japońskie oprowadzą swoją własną narracją po czterech porach roku, które porządkują myślenie o otaczającym Japończyków świecie.

    Kuratorka: Beata Romanowicz
    Współpraca kuratorska: Agnieszka Gach
    Zdjęcia: Joanna Zawierucha-Gomułka – Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK
    Autorka tekstu: Beata Romanowicz