{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Kto w domenie publicznej od 2024 roku?

  • Nowy rok to sporo nowości - nowe postanowienia, nowe wyzwania, nowe plany, ale i kolejne dzieła sztuki, które trafiły właśnie do domeny publicznej, co oznacza, że dostępne są dla każdego, bez ograniczeń. Przypominamy: w 2024 roku do domeny publicznej trafia twórczość osób, które zmarły w 1953 roku. Niezależnie od dat dziennych, dzieje się to pierwszego dnia kolejnego roku, 70 lat po śmierci. Bardzo chętnie Wam ich przedstawimy, wspólnie z polską Wikipedią, partnerką MNK w działaniach na rzecz otwartego dostępu do artystycznego dziedzictwa z naszych zbiorów

    Od 1 stycznia możemy w dowolny sposób używać wizerunków dzieł artystów polskich, francuskich, niemieckich czy belgijskich. To twórcy zajmujący się malarstwem, ceramiką, ilustracją książkową, projektowaniem, grafiką, reżyserią teatralną i filmową, scenografią, architekturą, jak i publicystyką czy edukacją. I tak, spośród polskich artystek i artystów, bez ograniczeń korzystać będzie można z twórczości: Mojżesza Kislinga (ur. 1891) - artysty żydowskiego pochodzenia, studenta Józefa Pankiewicza, reprezentanta École de Paris, działającego między innymi w Krakowie, Paryżu czy Nowym Jorku. Muzeum Narodowe w Krakowie zna artystę najlepiej z portretu pędzla Romana Kramsztyka (1885-1942), zachwycającego nas w Galerii Sztuki Polskiej XX+XXI w Gmachu Głównym. 

    Od 2024 roku można bez ograniczeń używać reprodukcji prac Bronisławy Rychter-Janowskiej (ur. 1872), polskiej malarki oraz publicystki, autorki dramatów i pamiętników, twórczyni pejzaży oraz portretów, której prace publikowane były w wydawnictwach krakowskich, lwowskich i wiedeńskich. Domena publiczna obejmuje twórczość Stanisława Szwarca (ur. 188), malarza, litografa, profesora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, członka Stowarzyszenia Wit Stwosz, do którego należała pracownia sztuki i przemysłu artystycznego, czy Ignacego Wróblewskiego (ur. 1858), malarza, rysownika i grafika, którego ilustracje znalazły się między innymi w “Tygodniku Ilustrowanym”, “Biesiadzie Literackiej” (kiedy piszemy te słowa, Wróblewski nie ma swojej strony w Wikipedii, warto się tym zająć!)

    Pośród francuskich artystów w domenie publicznej warto wymienić Raoula Dufy (ur. 1865), malarza fowistę, grafika, ilustratora książek, scenografa, projektanta mebli czy przestrzeni publicznych, który wypracował dekoracyjny, barwny styl stosowany później w projektach ceramiki, tekstyliów czy dekoracji budynków. W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się akwarela stworzona w specyficznym dla artysty stylu. Do odkrycia jest także Lucien Lévy-Dhurmer (ur. 1865), malarz okresu symbolizmu i secesji, zajmujący się także ceramiką i dekoracją wnętrz. 

    Jako przykład twórczości niemieckich artystów, przedstawiamy Wam dziś Karla Bayreuthera (ur. 1891), projektanta w wytwórni ceramiki Rosenthala, twórcę znanej formy Regina i innych modeli serwisów,  takich jak: Sanssouci, Pompadour, Winifred czy Vienna.  Do domeny dołącza też Mathilde Ade (ur. 1877), niemiecko-węgierska graficzka, twórczyni ilustracji do książek dla dzieci, autorka ponad 300 ekslibrisów, w tym w formie litografii i akwafort. Jeden z nich znajduje się w naszych zbiorach. 

    Serdecznie zapraszamy do poznawania twórczości artystów i artystek na platformie zbiory.mnk.pl oraz w polskiej Wikipedii i Wikimedia Commons. Multimedia i artykuły powiązane z MNK znajdziecie na stronie wikiprojektu GLAM: Muzeum Narodowe w Krakowie.


  • Bronisława Rychter-Janowska, Pejzaż włoski, Villa Falconieri, Rzym, olej na płótnie, 1914

  • Mathilde Ade, Ekslibris Rudolf von Hoschek,Monachium, cynkotypia na papierze, 1900-1910

  • Stanisław Szwarc, Na plaży - Gdynia, z teki Morze Polskie 12 autolitografii, Gdynia-Hel-Gdańsk, autolitografia barwna kredką i pędzlem, papier czerpany, Kraków 1931

  • Raoul Dufy, Widok Nicei (Dar Jana i Suzanne Brzękowskich dla Muzeum Narodowego w Krakowie), farba wodna na papierze, 1940

  • Karl Bayreuther, Komplet śniadaniowy (fason Vienna) projekt - 1938, produkcja - 1939

  • Karl Bayreuther, Komplet śniadaniowy (fason Sanssouci), projekt - 1926, produkcja - 1937-1938

  • Karl Bayreuther, Komplet śniadaniowy (fason Sanssouci), projekt - 1926, produkcja - 1937-1938 - talerzyki

  • Roman Kramsztyk (18855-1942), Portret Mojżesza Kislinga, olej na płótnie, 1913

  • Ignacy Wróblewski, Brama cmentarna, akwaforta, akwatinta, bd

  • Ignacy Wróblewski, Zamek Nieświeski, Wieża nad Wjazdem, z teki Nieśwież - Zamek, akwaforta, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Ranny łoś, miękki werniks, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Portret księdza G-Pascal, miękki werniks, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Poncet Penin, Medal upamiętniający 500 rocznicę bitwy pod Grunwaldem, Lyon, 1910

  • Ignacy Wróblewski, Poncet Penin, Medal upamiętniający 500 rocznicę bitwy pod Grunwaldem - Władysław Jagiełło, Lyon, 1910

  • Ignacy Wróblewski, Nieśwież - Droga do zamku, z teki Nieśwież - Zamek, akwaforta, 1907

  • Ignacy Wróblewski, Autoportret, akwaforta, 1906

  • Ignacja Konstancja Johnowa, Wiatrak, z teki uczniów warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, Warszawa, fluoroforta, bibuła, około 1906

  • Bronisława Rychter-Janowska, Zabudowania-Wiejska ulica - obraz dwustronny, olej na tekturze, 1908-1912

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wnętrze sali, olej na kartonie, między 1923-1927

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wnętrze pokoju - Martwa naruta (obraz dwustronny - wnętrze), olej na płótnie, 1918-1922

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wnętrze pokoju - Martwa naruta (obraz dwustronny - martwa natura), olej na płótnie, 1918-1922

  • Bronisława Rychter-Janowska, Wenecja, olej na tekturze, między 1893-1897

  • Bronisława Rychter-Janowska, Święcone na wsi we dworze, olej na tekturze, 1918-1922

  • Bronisława Rychter-Janowska, Portret matki, olej na płótnie, 1906

  • Bronisława Rychter-Janowska, Pałąc Municipio w Taorminie (Włochy), olej na tekturze, 1913

  • Bronisława Rychter-Janowska, Melancholia - portret Józefa Węgrzyna, olej na płótnie, 1903-1907

  • Bronisława Rychter-Janowska, Katakumby w Neapolu, olej na tekturze, 1914

  • Bronisława Rychter-Janowska, Dwór w Prusach, wnętrze salonu, olej na płótnie, 1927-1931

  • Bronisława Rychter-Janowska, Dworek, olej na tekturze, około 1930