Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

TPMNK - podsumowanie II półrocza 2015 roku

fot. Wiesław Wojakowski

Zbliża się koniec roku, a więc czas na podsumowanie naszej działalności w drugim półroczu 2015 roku.
Zwykle lipiec i sierpień są w naszym Towarzystwie miesiącami wakacyjnymi, dajemy naszym członkom czas na rodzinne urlopowe wyjazdy, tym razem jednak nie wszystkim. W lipcu kończył się międzynarodowy unijny projekt "Interpretacja Dziedzictwa dla Seniorów" (Heritage Interpretation for Senior Audiences), w którym braliśmy udział i miało miejsce ostatnie partnerskie spotkanie uczestników tego projektu (Niemcy, Malta, Polska, Wielka Brytania, Włochy).

Organizatorem tego spotkania tym razem byli Niemcy (koordynator projektu Patrick Lehnes oraz jego żona i współpracownik Bettina), miało miejsce w Waldkirch, niewielkim mieście położonym w Schwarzwaldzie, w dniach 8-10 lipca 2015 r. Na to spotkanie udała się silna 8 osobowa grupa naszych członków, a zarazem uczestników projektu. Mieliśmy okazję zobaczyć bardzo ciekawe muzeum "Elztalmuseum Waldkirch" z unikatowym zbiorem katarynek i maszyn grających, zapoznać się ze skansenem "Vogtsbauernhofe" z domami bogatych farmerów (sześć domów powstałych od XVI do XIX wieku) i zwiedzić Freiburg.

Spotkanie to było posumowaniem całego projektu zakończonego opracowaniem przewodnika dla menadżerów miejsc dziedzictwa mającym pokazać jak ułatwić seniorom zwiedzanie takich obiektów i jak zachęcić seniorów do ich zwiedzania. Po tym ostatnim spotkaniu czekał nas jeszcze obszerny raport z całości projektu i szczegółowe rozliczenie się z funduszy otrzymanych z Narodowej Agencji na przeprowadzenie projektu. Raport i rozliczenie zostało pozytywnie zatwierdzone przez naszą Narodową Agencję.

fot. Wiesław Wojakowski Wrzesień tradycyjnie w TP MNK jest miesiącem parodniowej wycieczki w ciekawe miejsca naszego kraju. W dniach 1-5 września udaliśmy się do Torunia i Bydgoszczy. W Toruniu zatrzymaliśmy się w akademiku skąd robiliśmy wypady do miasta i jego okolic. Zwiedziliśmy także Bydgoszcz, która robi się coraz piękniejsza.

Obejrzeliśmy kolekcję obrazów Leona Wyczółkowskiego w położonym na Wyspie Młyńskiej Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego. W ciekawym i zabawnym "Muzeum Mydła i historii Brudu" każdy wyprodukował własne mydełko i prześledziliśmy historię mycia i prania od starożytnego Egiptu do czasów współczesnych.

W Toruniu spacerowaliśmy po pięknej starówce, nawiązaliśmy kontakt z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum Okręgowego w Toruniu, a w Muzeum Piernika każdy mógł wyprodukować własne piernikowe serce.

fot. Wiesław Wojakowski

Odwiedziliśmy też zamek w Gołubiu-Dobrzyniu gdzie do dziś odbywają się turnieje rycerskie, a nocami po komnatach przechadza się Anna Wazówna.

Oprócz wrześniowej wycieczki w październiku zorganizowaliśmy dwie jednodniowe wyprawy. Zwiedziliśmy forty austriackie Nowej Huty (Grębałów, Krzesławice, Mistrzejowice, Batowice), po których oprowadzał nas pan Paweł Jagło - wielki pasjonat i znawca historii Nowej Huty. Zwiedziliśmy też klasztor w Kalwarii Zebrzydowskiej i uroczą Lanckoronę.

fot. Wiesław Wojakowski Nasza działalność to nie tylko wycieczki, mieliśmy też kilka spotkań na ciekawych wystawach, po których oprowadzali nas ich kuratorzy: "Wielowątkowe piękno – techniki dekoracyjne tkanin japońskich", "Ottomania Osmański Orient w sztuce renesansu", "Pątnik, Podróżnik, Turysta", "Niech żyje sztuka. Kolekcja Feliksa Jasieńskiego".

10 grudnia mieliśmy spotkanie towarzyskie, na którym nasi członkowie mogli zaprezentować wykonane przez siebie zdjęcia z wycieczek i naszych spotkań z całego roku. Mamy nadzieję że takie spotkania staną się naszą tradycją.

Rok jak zwykle zakończyliśmy spotkaniem opłatkowym uświetnionym kolędami w wykonaniu zaprzyjaźnionego chóru "Lutnia Krakowska".
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności