Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

TP MNK - PODSUMOWANIE 2018 ROKU

W minionym roku członkowie TPMNK obejrzeli szereg ciekawych wystaw w krakowskich muzeach a to:

„Szlachetne Zdrowie"

Historię powstania Hotelu Cracowia

"Stanisław Wyspiański znany i nieznany”

Antyki okiem kolekcjonera

Od kolekcjonerstwa do muzealnictwa

Witraże Józefa Mehoffera

Złotnictwo w zbiorach MNK

Wysłuchaliśmy także ciekawych prelekcji o:

Sanatorium w środku miasta

Żydzi i Polacy w 1000 leciu

Prace Artura Grottgera w zbiorach Niedzielskich

O Matejkach na co dzień i od święta.

Uczestniczyliśmy w jedno i kilkudniowych wycieczkach do:

Doliny Chochołowskiej i Zakopanego

Do Kielc , Zagnańska, Miedzianej Góry

Do Szczecina, Kamienia Pomorskiego i Stargardu.

Do Zwierzyńca, Zamościa, Bełżca, Jarosławia

Do Chabówki i Rabki.

Po wystawach muzealnych oprowadzali nas pracownicy muzeum, na ogół kuratorzy tych wystaw.

15 marca  odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawcze TPMNK  urozmaicone wykładem o historii kolejnictwa.  Rozwój transportu kolejowego rozpoczął się w 1825 r., kiedy to Stephenson uruchomił pierwszą linię kolei publicznej. Jej znaczenie polegało na tym, że udowodniono możliwość użytkowania pociągu ciągnionego przez parowóz a tym samym przewożenia towarów o znacznej masie. Ten interesujący wykład wygłosił Alfred Ciechanowicz członek Towarzystwa Przyjaciół naszego muzeum.

Ciekawą prelekcję wygłosiła 23 marca na Zamku w Niepołomicach Dorota Gorzelany. Opowiedziała nam o Antykach okiem kolekcjonera. Wystawa w Zamku Królewskim w Niepołomicach stwarza okazję obcowania ze świetnymi zbiorami pamiątek historycznych i dzieł sztuki. Część zbiorów sztuki starożytnej była okresowo eksponowana na zamku w Niepołomicach.

Rok ten był bogatym rokiem wycieczkowym, naszym seniorom nie brakuje kondycji. Jednodniowa wycieczka do Doliny Chochołowskiej i do „Atmy" w Zakopanem odbyła się 14 kwietnia. Przywitała nas iście po góralska Agnieszka Gąsienica-Giewont kierownik Oddziału naszego Muzeum „Atma".

26 maja odbyła się jednodniowa wycieczka do Kielc, Zagnańska, Samsonowa, Miedzianej Góry. Temat „Geologia, marmury kieleckie i COP",  na której zaprzyjaźniony, z członkami TPMNK. Dariusz Kowalski przedstawił nam uroki ziemi kieleckiej. .

W Tyńcu 14 czerwca odbył się coroczny piknik z udziałem chóru Lutnia Krakowska. Były śpiewy, tańce i oczywiście tradycyjna kiełbaska z grila.

14 czerwca zwiedziliśmy wystawę w gmachu głównym MNK „Teraz komiks", po której oprowadzał nas kurator wystawy Wojciech Jama. Niecodzienna wystawa zainteresowała  dorosłych i dzieci zgromadzonymi eksponatami w postaci rysunków obrazujących 150 lat historii komiksu. Po raz pierwszy w historii Muzeum Narodowe w Krakowie pokazano oryginalne prace, wydawnictwa i przedmioty związane z komiksem w Polsce. Zobaczyliśmy ponad 600 obiektów w tym szkice, plansze, albumy, gazetki, znaczki i zabawki.

W specjalnie zorganizowanej dla nas 21 czerwca prelekcji, kolejny raz Janina Skorupska przybliżyła nam „Prace Artura Grottgera w zbiorach Niedzielskich". Kolekcja Niedzielskich, choć może nie była szczególnie ceniona czy znana, to przy okazji przypominała o wielu innych, dziś zapomnianych i niedocenionych kolekcjach i kolekcjonerach.

Jak co rocznie zorganizowaliśmy od 2 do 7 lipca dla członków towarzystwa  wycieczkę tym razem do Ziemi Szczecińskiej. Zwiedzaliśmy Filharmonię Szczecińską, Zamek Książąt Pomorskich –  historyczną siedzibę rodu Gryfitów. Przedstawiciele Zarządu spotkali się z zarządem Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie. Zwiedzaliśmy także Kamień Pomorski, który położony jest na Pobrzeżu Szczecińskim. Uczestniczyliśmy w koncercie organowym w Kamieniu Pomorskim. Należy wspomnieć także o największym w Polsce a odwiedzonym przez nas Cmentarzu Centralnym w Szczecinie, który wywarł na nas niezapomniane wrażenie.

17 – 19 września odbyła się kolejna wycieczka do Zwierzyńca, Zamościa, Bełżca, Jarosławia. Zwiedzaliśmy w Zamościu Muzeum Zamojskie, Rynek Wielki Starego Miasta, kamienice ormiańskie, ratusz, fortyfikacje z XVI i XVII w. otaczające Zamość. Naszym Gospodarzem i przewodnikiem był wieloletni dyrektor Muzeum Zamojskiego, Andrzej Urbański. Bełżec to tragiczne i przygnębiające miejsce. Nazistowski Obóz w Bełżcu został utworzony w ramach akcji Reinhardt; prowadzono w nim eksterminację Żydów. Wywarł on na nas niesamowicie wstrząsające wrażenie.  W Jarosławiu na szczególna uwagę zasługuje muzeum mieszczące się w Kamienicy Orsettich, Kolegiata pw. Bożego Ciała, rynek starego miasta z ratuszem i zabytkową studnią.

12 października uczestniczyliśmy w wycieczce do Chabówki i Rabki W Chabówce istnieje Skansen Taboru Kolejowego, który powstał na terenie dawnej parowozowni. Zachwyciły nas prezentowane, wycofane z ruchu parowozy, lokomotywy, wagony i inny tabor kolejowy.

W Rabce zwiedziliśmy Muzeum Władysława Orkana mieszczące się w zabytkowym drewnianym kościele z XVII w.  Zebrano tu głównie przedmioty kościelnej i ludowej sztuki sakralnej.

7 listopada spotkaliśmy się w nowym oddziale Muzeum Historycznego Krakowa przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Budynek ten był dawnym Zajazdem. Po remoncie odzyskał swój pierwotny blask a w jego murach zagościło Muzeum Podgórza.. Historia jego odkrywana jest na wystawie stałej „ Miasto pod kopcem Kraka".

15 listopada zajmującą prelekcję wygłosiła p, Prezes Małgorzata Buyko, przedstawiając Matejków na co dzień i od święta. Jan Matejko to malarz powszechnie znany, postać wręcz pomnikowa. Teodora Matejkowa, już za życia mistrza owiana była czarną legendą ale czy słusznie?

14 grudnia odbyło się tradycyjne spotkanie opłatkowe – z dyrekcją MNK oraz  z chórem Lutnia Krakowska.

Spotkanie to oprócz życzeń było także podsumowaniem minionego roku.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności