Stanisław Dróżdż (1939-2009) Bez tytułu (Środek) 1998 Folia winylowa, pleksi
Stanisław Dróżdż (1939-2009) Bez tytułu (Środek) 1998 Folia winylowa, pleksi
Technika: Poezja konkretna, druk typograficzny
Wymiary: Zmienna (zależnie od ekspozycji)
Rok powstania: 1974
Kolekcja: Prace Stanisława Dróżdża, prezentowane w zbiorach Muzeum Współczesnego Wrocław oraz innych instytucji sztuki współczesnej
Opis ogólny: Na białym tle znajduje się minimalistyczna kompozycja składająca się z krzyża. Krzyż utworzony jest z jednego słowa – „środek”, powtórzonego i ułożonego w pionie i poziomie. Punkt przecięcia stanowi pusta przestrzeń między literami. Czcionka jest czarna i prosta.
Opis szczegółowy: Kompozycja składa się z układu liter uformowanego w kształt krzyża. Składa się z jednego słowa „środek". Wyraz jest powtórzony, zapisany pionowo i poziomo. W miejscu przecięcia, w samym centrum, znajduje się pusta przestrzeń. Litery układają się wokół tej pustki, tworząc symetryczny i uporządkowany układ. Zastosowano czarną, prostą czcionkę, z równymi odstępami między literami. Całość jest prosta i minimalistyczna.
Środek to jeden z najważniejszych przykładów poezji konkretnej w twórczości Stanisława Dróżdża – wybitnego polskiego artysty związanego z ruchem konceptualnym. Poezja konkretna to forma artystyczna, w której znaczenie wyrazu, jego kształt i przestrzenne rozmieszczenie są równie ważne, jak treść słowna.
Stanisław Dróżdż był pionierem poezji konkretnej w Polsce, a jego twórczość wykracza poza granice tradycyjnej literatury, wchodząc w dialog z przestrzenią wizualną, architekturą i filozofią. Środek to przykład dzieła, które łączy formalny minimalizm z głębią refleksji.
Tekst audiodeskrypcji: Emilia Szymańska
Konsultacja audiodeskrypcji: Adrian Wyka
Wymiary: Zmienna (zależnie od ekspozycji)
Rok powstania: 1974
Kolekcja: Prace Stanisława Dróżdża, prezentowane w zbiorach Muzeum Współczesnego Wrocław oraz innych instytucji sztuki współczesnej
Opis ogólny: Na białym tle znajduje się minimalistyczna kompozycja składająca się z krzyża. Krzyż utworzony jest z jednego słowa – „środek”, powtórzonego i ułożonego w pionie i poziomie. Punkt przecięcia stanowi pusta przestrzeń między literami. Czcionka jest czarna i prosta.
Opis szczegółowy: Kompozycja składa się z układu liter uformowanego w kształt krzyża. Składa się z jednego słowa „środek". Wyraz jest powtórzony, zapisany pionowo i poziomo. W miejscu przecięcia, w samym centrum, znajduje się pusta przestrzeń. Litery układają się wokół tej pustki, tworząc symetryczny i uporządkowany układ. Zastosowano czarną, prostą czcionkę, z równymi odstępami między literami. Całość jest prosta i minimalistyczna.
Środek to jeden z najważniejszych przykładów poezji konkretnej w twórczości Stanisława Dróżdża – wybitnego polskiego artysty związanego z ruchem konceptualnym. Poezja konkretna to forma artystyczna, w której znaczenie wyrazu, jego kształt i przestrzenne rozmieszczenie są równie ważne, jak treść słowna.
Stanisław Dróżdż był pionierem poezji konkretnej w Polsce, a jego twórczość wykracza poza granice tradycyjnej literatury, wchodząc w dialog z przestrzenią wizualną, architekturą i filozofią. Środek to przykład dzieła, które łączy formalny minimalizm z głębią refleksji.
Tekst audiodeskrypcji: Emilia Szymańska
Konsultacja audiodeskrypcji: Adrian Wyka