Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

Lekcje muzealne - sztuka. Przykłady zadań

Lekcje muzealne - sztuka. Przykłady zadań

Przykłady zadań realizowanych podczas lekcji muzealnych z bloku tematycznego SZTUKA dla szkół podstawowych i przedszkoli.

Temat: Przygody ze sztuką. Pierwsza wizyta w muzeum, miejsce: Gmach Główny,  Galeria Sztuki Polskiej XX wieku

Po obejrzeniu ilustracji ukazujących współczesne muzea o ciekawej bryle i wnętrzach, uczniowie próbują zaprojektować własne muzeum. Uczestnicy mają za zadanie wymyślić typ muzeum i jego kolekcji oraz zastanowić się, na ile zewnętrzna bryła muzeum powinna odpowiadać jego zawartości (np. muzeum zabawek w kształcie wielkiego misia, słodyczy – olbrzymiego ciastka). Na koniec ochotnicy przedstawiają  reszcie grupy swoje projekty, a pozostali uczestnicy zgadują, co można zobaczyć we wnętrzu zaprojektowanych budynków.


Temat: W pracowni artysty, miejsce: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach  

W Sali Chełmońskiego w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach uczestnicy zostają podzieleni na cztery grupy. W każdej z grup uczniowie mają za zadanie odnaleźć w sali cztery obrazy, które według nich przedstawiają: autoportret artysty, początkującego artystę (ucznia szkoły malarskiej), natchnienie artysty, widok z okna pracowni. Grupy robią to na czas (kto pierwszy), prowadzący weryfikuje wybory i jednocześnie wyjaśnia, które obrazy w tej sali są najbliższe wymienionym kategoriom. 

Temat: W pracowni współczesnego artysty, miejsce: Gmach Główny, Galeria Sztuki Polskiej XX wieku


Zabawa w "żywe obrazy” odbywająca się w części ekspozycji sztuki polskiej XX wieku poświęconej twórczości Marii Jaremy. Uczestnicy w parach ustawiają się tak, by jak najbardziej przypominać rzeźbę Taniec – przedstawiającą tańczącą parę – i zastygają w bezruchu na moment. Zajęciom może towarzyszyć odpowiednio dobrana muzyka. Następnie prowadzący rozmawia z uczniami: czy łatwo było oddać kształt rzeźby, czy łatwo było stać bez ruchu?

Temat: Co ja zrobię z tej twarzy? – zabawy z portretem, miejsce: Dom Jana Matejki

Uczniowie w grupach otrzymają reprodukcje fragmentów karykatur Jana Matejki. Ich zadaniem jest przyklejenie na kartkach wybranych postaci i dopisanie dialogów do ukazanych scen.  

Temat: Kim byli harnasie – opowieść o muzyce, miejsce: Muzeum Karola Szymanowskiego w willi "Atma” w Zakopanem

Prowadzący czyta uczestnikom fragmenty tekstów z legendami o zbójnikach (wprowadzone zostają pojęcia, takie jak: harnaś, zbójnik, gazda, baca, juhas; omówione szczegóły stroju góralskiego). Następnie, na podstawie legendy i przygotowanych reprodukcji z grafikami Władysława Skoczylasa, uczestnicy układają z obrazków w historię o zbójnikach. Prowadzący zajęcia wprowadza elementy historii z Harnasiów.

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję